hallo allemaal een paar dagen geleden heb ik hier een topic geplaats over een raar geluid uit versnellingsbak of motor vandaag versnellings bak eraf gehaald en kwam te de conlusie dat al me negen vliegwiel bouten waren afgebroken dit heeft mij vliegwiel huis beschadigd dikke groeve erin er is ook een bout van me drukplaat afgebroken en koppeling lag er ook los in. nu mij vraag moet ik me versnellingsbak vervangen omdat het vliegwiel huis beschadigd is ? vliegwiel zelf ziet er nog goed uit dus wil ik graag hergebruiken koppeling vertoont beschadigen dus ga ik ook maar vervangen net zo als de drukplaat(groep) weet alleen de stand van de vliegwiel niet meer omdat die bij het demonteren er gelijk uit viel net zo als me koppelings plaat is dit een probleem? verder kwam ik in me vliegwielhuis naast me negen afgebroken bouten ook nog twee pennen tegen met over de hele lengte(z'n 2cm )kartel tanden er in weet iemand waar deze voor dienen ze lagen er nu los in en hoe zit normaal gesproken je koppeling vast ik heb wel een sleutel boek maar daar staat niks over een cabrio in en de koppelingen die hier instaan zyn net weer iets anders betreft een cabrio met de 2h 1.8i motor
groetjes walter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je vliegwiel past als het goed is maar op een manier de boutgaten zitten namenlijk niet precies op een afstand, die verlopen onder elkaar wat,je versnellingsbak zou ik niet vervangen als hij tenminste niet lekt (doorgesleten is)maak is een foto van die afgebroken pennen kan ik je misschien wel zeggen waar die van zijn .
ja zal ik doen denk dat die pennen niet afgebroken zijn gaat er om 2 lijken wel een soort borg pennen 2 cm lang een gekartelde sleuf over de hele lengte van de pen me bouten van me vliegwiel waren wel afgebroken
15 jaar
en heb je die afgebroken bouten eruit gekregen????
15 jaar
die pennen zullen de 2 kerfstiften zijn, die bepalen de positie van het vliegwiel t.o.v. de drukgroep.
beste wat je kunt doen, een ruilkoppelingset halen, kost zo'n 200 euro, ben je gelijk van de afgebroken bouten af.
dan het vliegwiel, is deze echt onbeschadigd?? zo niet, meet ffe de koppelingplaat op, deze is uitwendig 200 of 210 mm..... Op naar de autodemontagebedrijf en een vergelijkbaar vliegwiel halen.
het vervelendste is de bout van de drukplaat aan de krukas, probeer het volgende, maak hem heet met een autogeenbrander; boor er een gaatje in en sla hier een torxdop in; voorzichtig losdraaien. Waarom heetmaken?? er zit standaard af fabriek loctite aan deze bouten.
Bak kan lang aan, zolang hij niet lek is, de bramen er uitslijpen en zo weer terug monteren. Heel het zaakje deze ronde met de momentsleutel vastzetten; dat is namelijk de reden dat de bouten gebroken zijn. Gewoon over de kop getrokken, anders komt dit nooit voor.
ik heb me vergist ik dacht namenlijk de bouten afgebroken van vliegwiel op krukas,maarrr dat zijn er geen 9
15 jaar
[quote=robby10030]ik heb me vergist ik dacht namenlijk de bouten afgebroken van vliegwiel op krukas,maarrr dat zijn er geen 9[/quote]
zullen de kleintjes wel zijn, tussen drukgroep en vliegwiel, en een bout aan de krukas als ik het goed lees/begriijp.... Gevolg van garagebedrijf (beun) met grote luchtsleutel......
idd, die dingen zitten niet op steek, pas maar op een manier....
en zo zijn inderdaad die stalen pennen met kartelrand(paspennen) er mee uitgetrokken heeft natuurlijk liggen klapperen en die pennen eruitgetrokken
15 jaar
ja klopt zijn die negen kleintjes uitwendig torx die grote bouten waar je druk groep mee op je krukas zit zijn nog goed alleen achter kant van je druk groep zitten een soort bouten met een vlakke kop daar is er 1 van afgebroken vliegwiel ziet er nog goed uit koppelingsplaat is aan de zijkant beschadigd ook op me drukgroep zie ik wat beschadigingen zitten vandaar dat ik deze ook wil vervangen maar nu mij vraag maar wat kost een nieuwe koppelings set met drukgroep dan ? dan de twee kerf pennen die de positie van je vliegwiel t.o.v. je drukgroep bepalen kunnen die er maar op 1 manier weer in?
15 jaar
Walter, het is gebruikelijk dat je verder gaat in het topic wat je gestart bent en niet een 2e topic openen voor hetzelfde probleem;
dat werkt verwarrend.
mvg,
Hans.
ok is goed mijn excusses kan ik nu wel verder in dit topic?
15 jaar
drukgroep met koppelingplaat en drukschotel in ruilonderdeel zo'n 200 euro, bij elke automateriaalzaak te koop. (goede kwaliteit)
zoals ik al aangaf, vliegwiel even gebruikt scoren..... Gaan eigenlijk nooit stuk. Deze is niet meer te vertrouwen... (uitgeslagen gaten van de paspennen b.v.)
ok bedankt voor de info
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar