close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : probleem koude start - Golf 2 - 1,6 CL benzine - 1989

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6

Mijn Golf II startte altijd perfect bij het eerste contact. De laatste tijd echter steeds meer problemen.
Meestal als hij een paar dagen stil heeft gestaan. De garage heeft de temperatuursensor al vervangen, zonder succes.
Als ik een koude start maak (zonder gas erbij), hoor ik vlgs mij wel de startmotor draaien, maar de motor / ontsteking slaat niet aan. Uiteindelijk krijg ik hem nog wel aan de praat door een keer of 10 a 15 kort te starten en wat gas bij te geven. Op een gegeven moment merk ik dat de motor begint aan te slaan, eigenlijk precies op het moment dat ik het contact weer terug draai. Meestal gaat dat dan nog met een schokkende beweging en op dat moment wat gas bijgeven.

Het vochtige weer kan er iets mee te maken hebben, maar zeker is dat niet.
In elke geval als hij wat langer stil heeft gestaan. Als de motor eenmaal weer loopt, geen problemen met afslaan, loopt eigenlijk goed stationair. En na een slechte koude start is de volgende vaak alweer zonder problemen.

Accu is vlgs mij ok.
Kabels al een keer met water bespoten tijdens lopende motor. Geen geknetter.

Heeft er iemand hier al eens mee te kampen gehad?
Ik gok, dat het ergens met de ontstekingskabels te maken heeft, choke of iets mechanisch m.b.t. koude start wat een beetje vast zit.
Als het de kabels of ontsteking is, wat is dan meestal de boosdoener of waar kan ik naar zoeken?

Mvg, Sam'Wise'

Geplaatst door

samwise (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sam,

Ruik je ook benzine als hij slecht aanslaat ? Zo nee, dan kan het ook zijn dat de choke niet of niet goed werkt en zodoende slecht aanslaat.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,
Na een aantal keren starten en wat op het gaspedaal pompen ruik ik wel wat benzine, maar misschien is hij dan inmiddels ook een beetje verzopen.
Ik weet verder niet zo goed wat er allemaal met de choke mis kan zijn. Alleen dat de garage een 'defecte' sensor vervangen heeft. Maar omdat het bij een koude start is, kan het best nog bij de choke liggen.
Iemand een idee welke mankementen zich daar voor kunnen doen, die bij deze klachten passen?

samwise 0

14 jaar

zal wel een pierburg carberateur op zitten deze even goed na laten kijken
dit zijn hele zinnige dingen een klein vuiltje en het kan al mis zijn

sdi-tje 0

14 jaar

Eigenlijk moet je voor het starten niet op het gas trappen, ook niet pompend gas geven, of op het gas pedaal trappen als de motor niet loopt, dan verzuip je hem zo met een paar keer gas geven, en start hij ook slecht.

Je kunt het luchtfilter er eens afhalen, staat het klepje van de choke nu open of dicht of bijna helemaal dicht ? Je moet dat wel even bekijken bij koude motor.

Zelf moet je niet aan de carburateur gaan prutsen, anders loopt hij dalijk helemaal niet meer of erg slecht.

Wel kun je de vacuumslangetjes bekijken, er zitten er nogal een aantal op en ze gaan vaker kapot door de jaren heen, even het hele luchtfilter eraf pakken en alle slangetjes goed bekijken, en zonodig vernieuwen.

stefan84 0

14 jaar

Sdi-tje en Stefan,

Bedankt voor jullie input. Op dit moment laat ik de garage er nog even naar kijken, maar hij zei al dat het soms lastig is op te sporen en alle info en ervaringen van gebruikers zijn welkom om wat gerichter te kunnen zoeken. Aan een carburateur ga ik inderdaad liever niet zelf sleutelen. Laat ik het zo zeggen, ik weet redelijk wat onderdelen doen en waar ze zitten, maar over afstellingen enz. weet ik niet zoveel.
Ik heb oorzaken van koude startproblemen gelezen die te maken hadden met, bobine (te zwakker vonk, of defecte voorschakelweerstand), vastzittende EGR-klep (maar weet niet of die er bij mij ook op zit), defect met contactblokstekker, defect koudestartverstuiver / solonoide, en zelfs iemand met een vol luchtfilter.

Ik vraag mij af welke nou puur KOUDE startproblemen geven?
- Een vuiltje zit er altijd of soms en zou dus onregelmatige startproblemen kunnen geven.
- Een vol luchtfilter zou elke start problemen moeten geven ...?
- Het gas geven bij het starten doe ik alleen als hij eerst niet wil starten, maar lijkt hij nodig te hebben als hij net wil aanslaan na enkele pogingen
- Iets met de bobine zou kunnen, misschien werkt die slecht als hij koud is, maar eenmaal gebruikt - weer voldoende ...?
- Contact, ja ook weer zoiets wat naar mijn idee elke keer startproblemen zou moeten geven
- Koudestartverstuiver, klinkt aannemelijk, maar geen idee of die er bij mij ook op zit.
- Choke-klep, zou kunnen naar mijn idee. Wil die wel eens vastzitten? Iets wat de garage wel zou signaleren toch bij startproblemen?
- Vacuumslangetjes, zou ook iets kunnen zijn. Heeft dit vooral met koude start te maken? De boel is natuurlijk al wat ouder. Luchtfilterhuis heeft een tijdje niet goed afgesloten gezeten en de boel was binnen wel wat vettig toen. Maar zou hij als dit het is een 2e start direct erna dan alweer zo goed starten als hij doet?

Ik hoop nog op tips en als de echte oorzaak gevonden is zal ik deze zeker plaatsen.

samwise 0

14 jaar

dit is wrschijnlijk een motor met 2e2 carburateur daar zit op de carb. een klep die vacuumgestuurd de chokeklep iets opent (ong 2 mm)deze willen wel stuk gaan de chokeklep blijft dan dicht zitten motor krijgt geen lucht en hij slaat dus niet aan de simpelste manier van controle is starten met vol gas slaat ie dan wel aan dan heb je je pulldown doos stuk je kunt ook de luchtfilter eraf halen, tijdens het starten moet de chokeklep iets open gaan je kunt voor nood een lasdraadje van een cm of 5 zodanig buigen en vastzetten onder de bevestigingsschroef van de carb dat de chokeklep niet dicht kan vallen suc6

dop27 0
badge

14 jaar

Hallo dop27,

Als de chokeklep stuk is en dicht blijft zitten zoals je beschrijft, dat geeft dat toch meer problemen dan alleen bij koude start? Als de motor warm is moet de klep toch ook open gaan. Als hij eenmaal gestart is, loopt hij goed en start hij vervolgens meteen beter tot probleemloos. Bedankt voor de tip met de pulldown doos. Normaal gesproken ligt de oorzaak van koude start problemen bij het choke gedeelte. Dus zeker een reden om daar verder te zoeken.

samwise 0

14 jaar

hey sam de chokeklep word door de luchtstroom opengetrokken zodra de motor loopt, de pulldowndoos doet dit zolang de motor nog niet loopt,dus tijdens het starten. vr gr

dop27 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.