Hallo,
Vrijdag is mijn oldtimertje voor de APK geweest. Nou is mijn roetmeting veel te hoog. De uitslag was 4.85 en het mag maximaal 2,5 zijn dus dat is een keer zo hoog bijna.
Nou wil het geval dat mijn thermostaat stuk is en de motor dus waarschijnlijk niet goed warm word. Kan dit invloed hebben op de roet meting?
Daarnaast weet ik niet genoeg van de brandstof pomp, kun je daar nog iets aan stellen?
Bij de VW dealer zij men dat ik een middeltje van Forte door de brandstof moet doen om de boel te reinigen, maar welke, er zijn er meerdere zag ik.
Moet ik dan ook dat middeltje hebben opgereden als ik bij de nieuwe APK sta of is het beter als er bij de nieuwe meting nog wat door zit?
Ik weet zelf dat door benzine bij de diesel te doen de roetmeting ook lager uitvalt. Kan ik dit combineren met Forte of dus eerst de Forte oprijden dan opnieuw tanken met 2 liter benzine er door en dan naar de APK.
Wie heeft verder nog goede tips om dit probleem op te lossen?
Alvast mijn dank voor het meedenken!
Met vr grt
Alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even op 4500 t/m rijden als hij goed warm is, daarna laten keuren
Dat zal niet veel helpen Hendrik, daar zul je de waarde niet tot een goed niveau krijgen.
Heb je toevallig aan de roetstop gedraait op de pomp ? Rookt hij ook tijdens het accelereren ?
Je kan de roetstop wat naar buiten draaien, dan krijgt hij minder diesel, wel even de stationair wat bijstellen want hij zal dan afslaan..
Helpt dat ook niet veel, dan zou ik de verstuivers eens laten controleren.
Hoe is de staat van de motor zelf ? Veel gelopen ?
Gr Stefan
14 jaar
Dat doet hier iedereen, even goed de rotzooi uitblazen, en meestal loopt het goed tenzij er echt iets aan de auto scheelt.
Ja dat doet inderdaad iedereen, is het proberen waard, maar denk niet dat hij daarvan onder de grens gaat zitten, we wachten wel even af.
14 jaar
ik ga met stefan mee
en daarbij een dieseltje van 1985 moet je koesteren en netjes behandelen:D
14 jaar
Voordat je echt gaat sleutelen ,eens goed spoelen rechtstreeks aan de dieselpomp met dieselspoeling en dit helpt gegarandeert als teminste er niet aan de dieselpomp gedraait is om meer vermogen te krijgen,want je komt soms wel eens iets tegen
14 jaar
je hebt al heel wat tips gehad maar ik zet ze nog even voor je op een rijtje en de juiste volgorde .thermostaat laten rep.bedrijfstemp.is zeer belangrijk.
dan goed warm rijde wanneer op tem proberen in de derde versnelling te gaan rijden en ong.vol gas houden wanneer het roken stopt kon je het wel eens voorelkaar hebben .
anders inspuittijdstiop controleren met hulp van een micrometer achter in de pomp,hier zul je waarschijnlijk voor naar de dealer moeten of een handige doe het zelver gr en suc6
Is je doel alleen door de roetmeting komen?
Dan kun je gerust op een volle tank en liter of 3 benzine toevoegen.
Autos uit deze periode kunnen daar best tegen.
De eerste jaren na invoering van de roetmeting moest er regelmatig benzine bij gevoegd worden.
Hiermee kos je natuurlijk het probleem niet op maar je zal wel een goede roetmeting krijgen.
Is dit niet je bedoeling dan kun je inderdaad de aangedragen oplossingen proberen.
Groetjes
Bart
Een nog simpelere oplossing is er voor te zorgen dat de gashevel op de pomp eerder tegen de aanslag komt zodat hij minder toeren maakt, je zal zien dat de uitstoot aanzienlijk verminderd.
gr john
Hallo,
Allereerst bedankt voor de reacties en excuses voor mijn late reactie. De bedoeling is eerst even door de APK komen, het project is toch nog niet af en het wordt koud in de schuur dus eerst even het belangrijkste. Uiteindelijk moet het wel even goed voor mekaar natuurlijk.
Er is inmiddels een nieuwe thermostaat geplaatst. Tijdens het proefrijden werd de kachel nu wel warm alleen niet zoals je gewend bent van een Golf 2 diesel. Het had niks over. Een dag later 140 in de 4 op de snelweg gereden met een flesje forte door de brandstof maar de kachel werd al niet meer warm. Heb toen de ingaande en terugkomende kachelslang nagevoeld. Deze waren beide heet, de invoer iets heter maar das wel normaal volgens mij. Nu heb ik het vermoeden dat de kabels van het kachel bedieningspaneel naar het kachel huis de boel niet goed openzetten ofzo? Of als iemand daar anders over denkt hoor ik dat ook graag?
Ik ga idd benzine door de brandstof doen, das een goede tip! De timing staat goed, dat weet ik zeker.
Ik heb niet aan de roetstop gedraaid, ik weet niet eens waar die zit. Ik hoop dat Stefan84 of iemand anders dat nog even wil uitleggen?
De motor is in redelijke goede staat, heeft net geen 3ton gelopen(voor zover ik na kan gaan) al heb ik wel het idee dat hij wat koelvloeistof verbrand, veel witte rook bij de start.
13 jaar
[quote=AlexDSL]De motor is in redelijke goede staat, heeft net geen 3ton gelopen(voor zover ik na kan gaan) al heb ik wel het idee dat hij wat koelvloeistof verbrand, veel witte rook bij de start.[/quote]
Gebruik je wel de uittrekknop (lijkt op een choke maar is infeite een inspuitvervroeging) bij het starten?
13 jaar
alex,
Niet aan de roetstop sleutelen, wat je wel kan doen is de eindaanslag van de gashevel verdraaien zodat het max toerental verlaagd wordt,
dat verlaagd de roetuitstoot aanzienlijk.
gr John
John,
Wat je zegt is waar, maar....Ik kwam daar toen niet mee door de Apk, gezien het toerental bij volgas 'te laag' was..
Alex, maak eens een foto van de pomp, dan kunnen we aanwijzen waar je roetstop zit, hij zit boven de verstuiver leidingen die uit de pomp komen, en er zit standaard een zegel-ring op zodat je hem niet kunt verstellen.
Wat betreft je kachel, 90% een probleem aan het schuim op de kachel kleppen, vaak zie je ook als je de blazer aanzet, dat er schuim mee naar binnen komt, als je even zoekt op het forum vind je ook nog wat foto's die ik geplaatst heb, gezien het schuim de gaten in de klep 'dicht houd' stroomt alle lucht door de kachelradiateur indien hij op warm staat, is dat schuim weg, dan word niet alle lucht langs de kachelradiateur geleid en zodoende krijg je hem dan niet meer warm, is simpel op te lossen door de gaten af te plakken met Duck-tape..Je hoeft ook niet het dashbord of de hele kachel ervoor te slopen..
In het laatste geval is de kachelradiateur de boosdoener maar dat zie je snel..
Gr Stefan
13 jaar
stefan,
het toerental met 500 verlagen is al voldoende en toereikend voor de apk aangezien de eis 3000tpm-7000tpm is, dus aan de marge ligt het niet.
gr john
John,
Oke, mooi om te weten, blijkbaar had de garage waar ik toen was een andere mening, Volgens hun moest het maximum toerental haalbaar zijn ( ik dacht 4500 toeren bij die diesel )
Gr Stefan
13 jaar
Deze eis is er al p/m 8 jaar dus zeker bekend bij alle apk erkenninghouders en keurmeesters, wellicht is dat heden ten dagen nog niet doorgedrongen in limburg..........
gr John
Dat moet ik toch eens even overleggen met die man indien ik hem weer zie.
Hij ziet werkelijk niks door de vingers als je de APK laat uitvoeren en hij is ook de enigste keurmeester daar.
Maar indien het al zo lang de regel is, vind ik het vreemd dat hij op deze manier doet meten.
Ik praat over een jaartje geleden toen dat was gedaan.
Gr Stefan
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar