Beste Mensen,
Ik heb een probleem met mijn airco, Golf IV 1.6 16v 2001.
Al sinds ik de auto heb gekocht werkt deze niet en elke zomer is het weer hitte lijden.
Een kennis van mij werkt bij de VW service en heeft de airco bijgevuld.
Als ik de airco inschakel gaat de pomp wel meedraaien op de distributieriem, maar geen koude lucht.
Nu lees ik links en rechts dat de airco uit te lezen is, hoe kan ik dit doen?
Gewoon via de OBDII aansluiting of is dat afwijkend voor de aircopomp?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Gerard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alle systemen bij VW zijn uit te lezen via dezelfde 16-polige stekker - wat jij uitscheldt voor OBDII aansluiting.
Echter, niet met een simpele EOBD/OBD2 scanner, maar wel met VCDS (het vroegere Vagcom).
Bedankt voor je reactie, zal de auto z.s.m. uit laten lezen en de evt. fouten terugkoppelen. De sensor linksvoor heeft destijds wel wat te verduren gehad maar daarvoor werkte de airco ook al niet. Andere tips / suggesties zijn van harte welkom!
11 jaar
Airco loopt niet over de distributieriem.
Welke drukken heeft de airco bij werkende motor?
Als je een mechanisch probleem hebt zal uitlezen niks opleveren.
Laat ff weten wat de drukken zijn en misschien kan ik een oplossing geven.
Even ter indicatie; bij aircopomp in rust, dus niet aangestuurd, moeten de drukken in het hogedruk gedeelte en lagedruk gedeelte beide 5 - 6 bar zijn. Als de aircopomp meedraait, dus geactiveerd is, dan moet de druk in het lage gedeelte zakken naar ongeveer 2 bar, en het hogedruk gedeelte moet stijgen naar ongeveer 10 bar.
Die 10 bar is geen vast gegeven , is onderandere afhankelijk van buitentemperatuur endergelijke.
Hij zegt ook ongeveer 10 bar hoge druk en das goed en ongeveer 2 bar lage druk en als je in die buurt komt dan zou hij ook gewoon moeten werken. Stel je hebt wel die waardes en een volledig gevuld systeem maar geen koeling dan zoeken in kachelhuis in de auto, sensor of kachelklep oid dan stuk.
Doen wat pascal zegt, drukken meten, helemaal omdat je zegt dat hij gaat meedraaien bij inschakelen maar of dit allemaal klopt wat je zegt vraag ik me af want de distributieriem heeft hier niks mee te maken. P.S. drukken kunnen alsnog goed zijn maar geen koeling hebben en dat kan dan komen doordat er dan te weinig in zit dus een lek ergens, met 200 gram (systeem vol 550 gram) kan je nog steeds de juiste druk hebben terwijl er te weining koudemiddel in zit om echt te koelen dus dat kan er ook aan de hand zijn.
Inderdaad Ricky, ik zei ongeveer 10 bar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar