Na een lichte aanrijding (30 kmp/u) aan de rechter voorkant was er alleen lichte schade van 500 euro en een kromme spoorstang. Deze is toen vervangen en de wagen is opnieuw uitgelijnd en uitgebalanceerd. Bleek dus dat ik nu meer omwentelingen met het stuur moet maken vooral in bochten, of bijv parkeren om tot hetzelfde resultaat te komen. Ik weer terug naar de garage en uiteindelijk na 4 maanden bakkelijen is het complete stuurhuis vervangen. (Op vw voorkeurs-selectie garantie nog wel die tot 20 juli loopt) Ook nu is de auto natuurlijk weer uitgelijnd. De wagen reed een paar dagen goed maar nu is het weer hetzelfde liedje. Ik moet weer veel meer sturen en op de snelweg stuurt de auto als je het stuur loslaat geljk naar rechts. Als ik stilsta en beweeg het stuur een beetje naar links en naar rechts dan zie je de wielen nog niet eens bewegen. Dit gebeurt pas als je het stuur een kwart draait. De garage zegt dat er geen speling in het stuur zit. Al met al lijkt me dus dat het probleem na vervanging ervan niet in het stuurhuis kan zitten. De garage zei al dat het vervangen van het stuurhuis de laatste optie was en dat ze er verder zelf ook niet veel meer aan kunnen veranderen. Het is echt zeer irritant en mijn vraag is zou het dan toch aan de wielophanging kunnen liggen. Al lijkt het me wel dat men daar al naar gekeken heeft maar een verbogen stuurarm van de fusee bijvoorbeeld valt ook niet op te merken na het uitlijnen heb ik begrepen. De stuuromwentelingen vanuit de neutraalstand zijn gelijk 1,5 om 1,5. Ook de draaicirkel is gewoon goed. Wat zou het dan kunnen zijn? Auto is ondertussen 3x uitgelijnd en het uitlijn rapport ziet het er gewoon goed uit. Alles valt binnen de waarden. Ik heb dit probleem al eerder op het particulieren gedeelte gezet maar hoop dat een professional de oplossing heeft.
Gr. Michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de auto op het uitlijnrapport goed is, kan je kromme ophangingsdelen wel uitsluiten. second opinion halen door zelf bij een uitlijnbedrijf langs te rijden kan uiteraard geen kwaad.
Dat van die stuuromwentelingen is raar, technisch moet dat ook niet kunnen. waar ik nog wel aan zit te denken is dat er misschien een leiding van de bekrachtiging geknikt of verstopt geraakt is. Misschien ook een kijkje waard?
Succes..
ja of misschien dat het vervangen van de stuurkogel of fuseekogel uitkomst kan bieden? Of het subframe dat loszit?
Ik kan overigens dus pas volgende week woensdag bij de garage terecht. Ze hadden het erover dat ze eerst het stuurhuis willen demonteren o.i.d. en daarna dat rubberen gedeelte plaatsen wat ze eerst vergeten waren te plaatsen tegen de isolatie. (foutje bedankt) Dan willen ze kijken of er verbetering is opgetreden. Ik betwijfel het maar ok. En hierna pas willen ze verder kijken. Ik heb trouwens het gevoel dat ze het niet prettig vinden als ik mogelijke oplossingen geef. Alsof ik zelf niet mogelijke oplossingen mag geven zeg. Mocht het dus niet helpen laat ik dus als eerste de 2 fuseekogels links en rechtsvoor vervangen. Wat ik dan weer vreemd vind is dat ze dus wel een compleet stuurhuis vervangen maar niet de stuurkogel. Want daar zou het ook aan kunnen liggen.
Ik heb hier even 2 links naar 2 fotos die ik in MAART vlak na de 'aanrijding' genomen heb. Het enigste wat ik zie is de kromme spoorstang die dus in MAART gelijk al is vervangen.
http://putfile.com/pic.php?pic=7/1921108...
en hier de link van de uiterlijke schade die dus errug me viel
aleen een klein deukje en wat lichte lakkschade
http://putfile.com/pic.php?pic=7/1921112...
19 jaar
Niemand die nog wat suggesties heeft? :(
19 jaar
ok, op de buitenkantfoto zie ik inderdaad een niemendalletje van een aanrijding. Op de onderkantfoto zie ik helemaal linksonder volgens mij ook schade aan de onderkant van de auto. Ben je ergens tegenaan gereden of overheen misschien?
Ik denk dat ik nog 2 suggesties heb; ga eens proefrijden met een soortgelijke Bora (voor de stuuruitslag) en als je nog op dezelfde voorbanden rijdt als bij de aanrijding in maart, kijk eens hoe de bandenslijtage is? Da's ook een goede indicatie voor onvolkomenheden in je onderstel/uitlijning.
En ik blijf bij de 'second opinion' die je bij een ander goed uitlijnbedrijf kan laten doen. Laat hen de ophanging en uitlijning onafhankelijk nalopen.
kijk eens of de armen waar de stuurkogels bij het wiel aan vast zitten (sorry voor de omschrijving) links en rechts wel symmetrisch zijn. Als 1 kant verbogen is kun je wel de wielen rechtstellen door de stuurstang af te stellen, maar dan nog klopt het niet. Ik weet niet of het stuurhuis zelf regelt dat het stuur in de middenstand komt, maar als dat zo is staat de spoorstang misschien te veel naar 1 kant afgesteld. Hoe dan ook, het lijkt erop dat er iets niet klopt.
Alex Stamos: Ik heb toen al proefgereden met een soortgelijke Bora namelijk die van een kennis. Maar de garage zei dat elke auto anders was. Ik had trouwens ook al in Maart de 2 banden links en rechts voor laten vervangen. Dus ook daar zit het niet in. Voor zover ik weet ben ik trouwens nergens overheen gereden ik ben alleen dus die klote reling in Tsjechie "tegengekomen".
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar