close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Bora: Bora 74KW/100PK T(DI) turboproblemen noodloop

Bouwjaar: 2000

Hallo techneuten
Ik heb een probleem met mijn TDI en dat is het volgende;
Bij doortrekken in de vierde versnelling stopt de turbo ermee.
Bij de VW garage op de computer gegaan en deze gaf aan dat de turbodruk te hoog werd tijdens doortrekken in de versnelling.
De druk is overigens in alle versnellingen te hoog,maar in 1,2 en 3 schakel je vrij vlot door waardoor hij niet in de noodloop springt.
Ik heb de turbo tot 2 keer toe door een VW monteur uit elkaar laten halen en schoon laten maken,volgens de monteur was de turbo buiten het feit om dat hij wat roetig was in prima staat.
ook heb ik een regelklepje vervangen aan het schutbord die de turbodruk regelt (zwart gevalletje waar je 3 slangetjes op aansluit)
Het rare is dat toen de turbo was schoongemaakt hij het een dag of 4 goed deed.
De bora heeft totaal geen olieverbuik dus opnieuw smerig in zo'n korte tijd lijkt me onzin.
Ik heb in 10.000 km nog geen scheutje olie bij hoeven gooien.
Ook tank ik momenteel V power diesel,maar hetzelfde probleem.
Ik ben er ook achter gekomen dat als ik geleidelijk meer gas geef de turbo het probleem NIET heeft.
Dus alleen met volle pot de invoegstrook en snelweg op en tijdens het langere doortrekken in de 4e of 5e versnelling geeft de turbo de geest.
wie o wie heeft een indicatie van mijn probleem.

Geplaatst door

Jeroen5315 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Overigens ben ik vergeten te melden dat na opnieuw starten het probleem over is......totdat ik weer het gas vol intrap,ik moet er ook bij vermelden dat het probleem niet een dagelijks probleem is.
In de stad heb ik er totaal geen last van en gaat ie er vandoor als een speer.
wat natuurlijk weer vrij logisch is,omdat ik niet of nauwelijks in 4 of 5 rijdt

Jeroen5315 0

19 jaar

zoek dit probleem tussen drukdoos op de turbo en de magneetklep meestal is een door gesleten/gescheurde vacuumslang de boosdoender!

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

dank je paul voor je snelle reactie,ik heb al eerdere problemen van hetzelfde type gelezen en je reactie's erop.
eigenlijk niets anders dan óf de slangen,óf de magneetklep

Jeroen5315 0

19 jaar

is het misschien een optie om dan meteen maar alle slangetjes te vervangen daar dit geen astronomische bedragen zijn lijkt me?

Jeroen5315 0

19 jaar

idd, zoek daar het probleem! magneetklep komt wel voor! maar controleer eerst de vacuumslang maar eens..

wat goed is ( ze moeten niet uitgedroogt zijn ) anders lekker laten zitten... bij twijfel gaan vervangen..

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Als het met opnieuw starten wel is dan is het iets elektromagnetisch! Vaccumaansturing wastegate oid ofje variabele schoepen rond je turbo, succes

Martijn7412 0

19 jaar

Vaak is het de N75 klep, die regelt de turbo (variabele schoepen). Die heb je al vervangen, dus zou het best de slangen kunnen zijn.

Als je de motor uitdoet, dan reset de ECU zich en gaat de auto uit noodloop. Als de fout weer optreedt, dan zal de auto weer in noodloop gaan om de turbo te ontzien.

Je kunt de fout zelf uitlezen als je climatronic hebt overigens, zie http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_ID...

Marcel Klein 0

19 jaar

Ik heb ondertussen wat slangen vervangen....nog steeds het probleem.
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik de slang tussen de drukdoos en de magneetklep niet vervangen heb omdat ik hiervoor de afdekplaat van de motor onderop weg moet halen omdat de slang op de drukdoos met een slangenklem vastzit.
Overigens zie ik niets bijzonders aan de slang,een knik of scheur etc,maar dat is ook moeilijk te zien met een gevlochten buitenkant.
Ik wil nogmaals benadrukken dat als ik langzaam het gas diep intrap in 4e of 5e versnelling het probleem niet optreed.....alleen als ik vol gas geef en de turbo maximaal belast.

Jeroen5315 0

19 jaar

Is het nu reeds opgelost Jeroen? Heb namelijk al een tijd dezelfde verschijnselen bij een seat toledo(110pk)...ook n75 vervangen, slangen gecontroleerd, turbo gereinigd....niet geholpen, als je een log draait zie je ook dat de druk steeds véél te hoog op loopt(2.6bar!)waardoor hij natuurlijk in noodloop gaat, en da's inderdaad het meest in 4e of 5e, maar als je de andere versnellingen doortrekt richting rode zone(als je zover geraakt!), valt hij ook uit hoor...
Dus als je een oplossing hebt voor dit probleem, laat het dan weten!

Wiezeke 0

19 jaar

hallo allemaal,

ik heb sinds kort een bora gekocht van bouwjaar 2001
helaas heb ik meteen geconstateerd dat de turbo stopt bij een snelheid van 140 km/u
hij trekt niet meer door.De auto is een week naar de volkswagendealer geweest ,Maar helaas hebben ze niets kunnen vinden,ik heb de auto weer opgehaald en moest 300 euro betalen voor de onderzoek die ze hebben gedaan,daarnaast hebben ze ook de luchtmassafilter vervangen waarvoor ik nog eens 200 euro moest betalen,dus 500 euro betaald maar nog steeds een auto met klachten.het is precies de zelfde probleem als bij JEROEN
op deze site heb ik gelezen dat er meerdere mensen zijn met zulke klachten,dus jongens help mij a.u.b
de laatste keer toen ik bij een garage was ,zei de monteur dat de auto lange tijd stil had gestaan,en als ik wat langere afstanden zou rijden dat de klacht dan over zou zijn,ik weet het niet meer,De jongen van wie ik de auto heb gekocht doet niet moeilijk en wil de auto wel terug als die niet gemaakt kan worden,maar het is een prachtig wagen en ik wil hem heel graag houden,Dus als er een oplossing is voor dit probleem, laat het dan weten!

dogus 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.