close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Bora: ik krijg de versnellingsbak niet uit elkaar!

Bouwjaar: 2000

Hallo, ik heb jullie raad nodig.

De versnellingsbak van de Bora van mijn vader is kapot ( ik denk de klinknagels van de kroonwielen )
Ik wil nu een boutset monteren, maar ik krijg de helften van de bak niet gescheiden.
Ik heb alle bouten los gedraait van de bak ( eerst de bak onder de auto vandaan gehaald natuurlijk )en er zit wat beweging in het koppelinghuis, maar ik kan hem niet los krijgen.
Moet ik gewoon slaan op de uitgaande as en de bak tegenhouden of doe ik wat fout.
Hij is ongeveer 1 millimeter los, maar verder geen beweging.

Wie weet raad???

Alvast erg bedankt van,

Bert

Geplaatst door

bertus1253 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de vijfde versnelling al verwijderd?. Die zit aan de linkerkant van de bak.

Audifreak763 0
badge

19 jaar

oeps nee, ik wist niet dat dat moest, ik ga er vanavond mee aan de gang.
Heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig?

Alvast bedankt!

bertus1253 0

19 jaar

Eerst de schakelwals uit de bak halen, anders kun je straks alleen de boel nog met geweld demonteren, met een hoop extra kosten als gevolg. Dan de 5e er af, (bout vielzahn TX 10 heetmaken met verfbrander en daarna vervangen, zit locktite aan) tandwielen er voorzichtig aftrekken en de 4 vielzahn schroefjes loshalen. (dopje TX 5) Blokkeerbout van de as van het tussentandwiel van de achteruitversnelling er uitdraaien.
Daarna moetten de helften er zo af kunnen, waarbij het hele tandwielhandeltje op het gedeelte blijft zitten waar het differentieël in zit.

En, als je ze nog niet los hebt, de flensen van de aandrijfassen moeten er ook af, rubberdopje doorprikken en er uitsteken en de spatring demonteren, let op er zit een dikke veer achter de flens, zit forse spanning op en je zult ze met een drukstuk weer monteren moeten.

Voor montage even draadeindjes in het tegenhoudplaatje van de 5e steken, anders krijg je de draad nooit meer te pakken.

audia4 0
badge

19 jaar

Bedankt, het is gelukt!
Alleen is helaas de bak aan puin door de losgeslagen klinknagels.
De stukken metaal zitten overal tussen :-(
Dus morgen maar even kijken wat een vervanger of revisie kost.
Dat zal wel schrikken worden!

Alvast bedankt voor het advies,
Grote klasse!

bertus1253 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.