Beste mensen,
Ik ben sinds 4 weken trotse bezitterig van een Passat 3C uit 2006. Het is een 1.6 fsi. Hij bevalt mij verder prima, alleen stoor ik mij aan de temperatuurmeter, deze komt langzaam omhoog en als de motor op temperatuur is geeft hij ongeveer 75 graden aan.
Af en toe geeft hij 90 graden aan en staat hij mooi in het midden zoals het hoort.
Inmiddels beide thermostaten te vervangen ja er zitten twee in, sensor bij de thermostaat vervangen en sensor onder in de radiator vervangen, maar het probleem is nog niet verholpen. Het systeem is verder goed ontlucht.
Is er iemand op dit forum die mij hiermee kan helpen, of iemand die bekend is met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je een airco op de auto , zo Ja zet die eens aan en kijk eens wat er dan met de meter gebeurt , er is niets aan de hand , volgens heb je deze al eens eerder gepost ?
Hoi Kaleido, Ik heb het forum rondgereneusd en kon geen oplossing vinden vandaar mijn topic.
Ik heb nog even testje gedaan op de snelweg 110km/u loopt de meter op naar 70-75 graden ook met airco aan max 80 graden. Rijd ik de snelweg af, dan zakt de meter naar 70 graden.
Thuisgekomen was de passat 75 graden, een paar keer op contact en van contact en de meter liep naar 85-90 graden zelfs met de motor uit. Ik begrijp er niks van.
4 jaar
Ik wel , er is niets aan de hand , met deze buitentemperaturen zal de thermostaat tegen zijn open en dicht punt aan zitten , dat zie je aan je meter , dat de temperatuur oploopt als je de motor uit zet is ook normaal , de restwarmte in de motor zal de temperatuur in de motor doen stijgen , daarom loopt hij op.
Er zit soms een stabilisator in de klok , ik weet niet of deze hem heeft , zou je bij kms in apeldoorn eens naar kunnen informeren , misschien hebben zij de oplossing.
Ik had hiervoor een golf met zelfde motor, alleen zonder climatronic en airco, die kwam een stuk sneller en stabieler op tempratuur.
Voordat ik de thermostaten had vervangen hoorde je borrelen in de kachel, dat borrelen is nu wel over.
Maar mooi dat ik me geen zorgen hoeft te maken en de motor komt zo uit je verhaal op te maken wel op juiste bedrijfs tempratuur ondanks de meter niet mooi in het midden staat.
4 jaar
De thermostaat die er uit kwam en die er in is gezet hebben dezelfde openingstemperatuur neem ik aan ?
Thermostaat boven was 87 graden, de nieuwe is 85 graden, thermostaat onder is zelfde gebleven 87 graden.
4 jaar
Beter was ook 87 graden geweest , maar zal niet dodelijk zijn lol.
Mijn wagen haal ik geen 80 graden, alleen als ik lang stilstaat loopt hij op naar ongeveer 90 graden, en zo rij ik al jaren, denk niet dat je ongerust mag zijn, ofwel een winterthermostaat plaatsen, temperatuur stijgt rapper, maar is soms gokken, zou het zo laten, wij slijten toch ook hé.
gr
4 jaar
Klinkt bekend:) dus niet de enige met dit probleem.
3 jaar
Kaleido, weet jij toevallig hoe de tempratuur gemeten wordt? Toch door 1 van de sensoren bij de thermostaat of onderzijde radiator?
3 jaar
Bij de thermostaat , die in de radiateur is voor de fan.
Daar zit een nieuwe in, dus daar moet het niet aan liggen.
3 jaar
Temperatuurzender van de motor wijken nogal veelvuldig af,vooral niet originele geven soms behoorlijke afwijking.
Met koude omgevings temperatuur meetwaarden blok bij koude moter uitlezen wat motertemperatuur aangeeft.
De originele in het blok gaf al niet de ideale bedrijfstemperatuur aan, vandaar dat ik die vervangen heb. Even laten uitlezen dus.
3 jaar
De temperatuurmeter van een Passat is gestabiliseerd. Als de meter dus uit het midden gaat staan is er sprake van een afwijkende temperatuur. Aangezien de thermostaten al vervangen zijn en de temperatuurmeter af en toe wel 90 graden aangeeft, zou er sprake kunnen zijn van lucht in het koelsysteem.
TS geeft ook aan dat de kachel borrelde, dat wijst ook op gasvorming in het koelsysteem. Als het koelsysteem goed ontlucht is, zou het kunnen dat er uitlaatgassen in het koelsysteem terecht komen. Oorzaak kan bijvoorbeeld een kapotte koppakking zijn.
3 jaar
Spanning stabilisator begrensd de meters op laadspanning,om de meters stabiel te houden bij een spanning 10.5 v tot 14.5 volt.
Om de temperatuur exact te beoordelen zul je de meetwaarden temperatuur van de motor moeten uitlezen,
zowel koud als warm, dan kun je ook zien wat de afwijking van het instrumenten paneel is.
De moter temperatuur zender is vaak de boosdoener zijn al diverse nummerwijziging op geweest dus wel raadzaam om origineel te gebruiken.
Dit is de sensor die bij de thermostaat zit neem ik aan?
3 jaar
De temperatuurweergave is ook gestabiliseerd. Binnen een bepaalde temperatuurrange zal de de temperatuurmeter altijd in het midden staan op 90 graden. Het is dus geen exacte weergave van de koelvloeistoftemperatuur.
Overigens heb ik het zelf ook bij de hand gehad, de te lage koelvloeistoftemperatuur kwam in dat geval door uitlaatgas in het koelsysteem door een lekke koppakking. Dus omdat ts het ook heeft over geborrel in de kachel.
3 jaar
Sinds ik de thermostaat heb vervangen is het geborrel in de kachel radiator over, kan ik de koppakking op testen door bijvoorbeeld de oliedop los te draaien?
3 jaar
Je kunt meten of er uitlaatgassen in de koelvloeistof terecht komen.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar