close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Problemen bij vervangen distributieriem

Bouwjaar: 1998

Ik heb zojuist een nieuwe distributieriem plus spanrol op mijn Golf 3 1.8 Variant gemonteerd. De multiriem voor dynamo en waterpomp moet er nog op. De riem is van het correcte type, en is gemonteerd zonder nokkenas of krukas te verdraaien (ik heb met Typex merktekens op beide poelies, en op de oude plus nieuwe riem gezet). Ik zit nu met een paar problemen:
1. De nieuwe spanrol heb ik correct afgesteld, maar loopt aan tegen de onderste afdekkap. Oorzaak?
2. Ik wou de motor even laten proefdraaien, maar hij wil niet meer starten. De nieuwe riem zit echt op de goede plaats. Kan dat met het tussentandwiel te maken hebben? Daar heb ik geen merktekens opgezet. Ook doet het er toch niet toe dat de multiriem nog niet gemonteerd is?

Geplaatst door

Bonnie (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedoel je nou dat je zonder de multiriem riem probeert te starten? Ik denk dat hij het daarom niet doet.

Martijn7391 0

19 jaar

Dat klopt ja, zonder multiriem. Maar waarom start hij dan niet? Om even te starten heb ik toch geen dynamo of watewrpomp nodig?

Bonnie 0

19 jaar

Ik denk dat ik de antwoorden op mijn problemen al weet:
1. De spanrol moet RECHTSOM gespannen worden, en niet linksom.
2. Via het tussentandwiel (en de tussenas die daaraan vastzit) wordt de stroomverdeler aangedreven. Als dit tussentandwiel nu een of meer tandjes verkeerd staat, is het ontstekingstijdstip niet meer juist. Dus eerst de krukaspoelie monteren, en er voor zorgen dat het kerfje in de poelierand wijst naar het putje in het tussentandwiel. Dan staat de stroomverdeler ook op tijd.
Sorry, ik heb mijn vragen dus iets te snel op deze site gedropt!

Bonnie 0

19 jaar

Leren we ook van.
Rene

Mussotje 0
badge

19 jaar

De klus is geklaard, maar heeft wel moeite gekost!
Probleem was het op de nulstand zetten van het tandwiel van de nokkenas. Volgens mijn handboek moet je daarvoor het tandwiel zover draaien tot het putje in de rand van het tandwiel bij het pijltje op de achterste afdekplaat van de distributieriem staat.
In die stand startte de motor dus helemaal niet! Na veel gepuzzel bleek dat dit tandwiel in de fabriek niet correct is gemonteerd, in werkelijkheid moest het tandwiel zeven tandjes verder staan! Maar voordat je daar achter bent! Zal wel komen omdat mijn Golf in België is gemaakt...

De beste manier om een distributieriem te verwisselen is natuurlijk met Typex een streepje zetten over de oude riem plus tandwielen (nokkenas, krukas en tussentandwiel), en vervolgens de plaats van de streepjes van de oude riem over te brengen op de nieuwe. Zit de nieuwe riem gelijk goed.

Bonnie 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.