auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen POLO: Ratel tijdens optrekken in lage toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AVY, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 92

Beste forumleden,

Ik heb sinds korte tijd last van een ratel tijdens het optrekken.
Dit is alleen hoorbaar als ik accelereer. Dus zodra die in z'n vrij staat is het (nog) niet hoorbaar.
Het motorgeluid kan dit natuurlijk ook overheersen.

Ik kom er maar niet uit en ik begin me er nu ook echt aan te ergeren.
Hij is uitgelezen, weet zo alleen de foutcodes niet meer, in ieder geval een storing lambdasonde na de kat (verwarmingstroom defect) en iets de de dynamo (signaal klem... onjuist).

Er zit sinds begin dit jaar een gereviseerde versnellingsbak onder, dus ik wil er niet zo snel vanuit gaan dat hier het probleem ligt, ook al doet die het alleen als de motor gekoppeld is met de bak.

Ik vond dit filmpje op youtube met exact hetzelfde geluid:

https://www.youtube.com/watch?v=avxiuIf1...

Het is dus echt puur en alleen hoorbaar zodra je gas geeft in lage toeren (1100-1500) (in het filmpje gebeurd het dus terwijl die in z'n neutraal staat, maar dat is zoverre bij mij (nog) niet hoorbaar).

Ik hoop dat iemand dit geluid herkent en mij verder kan helpen.
Maker van het filmpje heb ik een bericht gestuurd op Youtube, dus hopelijk reageerd die en kan die mij ook verder helpen.

In ieder geval alvast bedankt.

Groet,

Tim

Geplaatst door

LeftoverSlinky (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt op pingelen , maar een kantelende zuiger is ook een optie.
Als het optreed bij in lage toeren optrekken of gas geven in hoge versnelling.
Antipingelsensor kan defect zijn bv. of verkeerd gemonteerd.

Is het dan zou bij een kantelen zuiger dat het olieverbruik ook een stuk hoger word?
Want hij verbruikt niet veel (0,2L op de 7.500KM ongeveer).

Kan ik die antipingelsensor er af halen tijdens het lopen van de motor?
Want waar dient deze sensor precies voor? (lees: wat houd pingelen exact in, en kan het kwaad?)
Ik neem aan dat als die dan beroerder gaat lopen, dat die niet defect is.
Zou dat wel zo kunnen zijn dat die verkeerd gemonteerd zit inderdaad.

Het is inderdaad alleen bij optrekken in lage toeren , in een hoge versnelling (50KM/H in de 4de/5de versnelling)

De klopsensor /antipingelsensor registreert trilling in het motorblok door ongecontroleerde verbranding , het te vroeg ontbranden van de brandstof voordat er een vonk is , de ecu zal dan het ontstekingstijdstip aanpassen om pingelen te voorkomen.
Als het vaak en frequent voorkomt kan er schade aan de motor ontstaan.

Maar stel dat het dus echt pingelen van de motor is, wat kan ik dan doen om dit te verhelpen?

Tank eens 98 , v power of aanverwante benzine.

Dat ga ik eens proberen. Kan ik dit wel mixen met de 95 die er al in zit?
Neem aan dat het octaangehalte dan gewoon hoger word, wat ook moet in dit geval toch?
Moet ook wel zeggen dat er vaak fuelsave in gaat hoor.
Ik ga het eens proberen

Je tank zo ver mogelijk leeg rijden en dan de v power er in , merk je het snelst resultaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.