Volkswagen Touran: ratelen by koude start

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16.fsi

goedeavond ook wij hebben een vw touran gekocht op 1 april bij vw dealer gekocht.
bij de koop hebben we afgesproken dat we een aantal onderdelen zoals remschijfen,remblokkeneen grote beurt,hand vaten en radio die zwaar beschadicht waren,schijnwerpers voren in de bumper,nieuwe accu,raamsensor,veiligheidsriemsensor,nieuwe hemel was vies,en tot slot nieuwe ditrubutieriem,waterpomp,spanners,en looprol.
volgens de dealer zat er geen riem maar ketting in het blok dus hoefde je nooit te vervangen.
auto op gehaald toen alles gemaakt was hoorde wij een geratel bij koude start,meteen terug na binnen gegaan en gevraagd waar dit geluid vanaf kwam verkoper gaan vragen aan de sjef monteur die zij dat dat een normaal geluid was bij dit type auto.
meerdere malen terug geweest met auto ivb kleine accavietjes zoals rammelend geluid onder motorkap (deksel luchtfilter zat los)konden dit geluid niet terug vinden zelfs sjef monteur wist niet wat dit kon zijn,wat een giller ik had hem nog wel verteld dat er een deksel los zat,hij vroeg toen aan mij of ik hem dat kon aanwijzen,je snapt natuurlijk dat ik dit niet ga doen hij is monteur ik ben huisvrouw.
daar mijn vertrouwen in deze vw dealer totaal weg is ben ik na een anderen vw dealer in duitsland gegaan en ja hij maakt motorkap open en zecht,je luchtfilterdeksel zit helemaal los,toch iemand die verstand heeft.
deze meneer heeft de auto aan een diagnose apparaat gekoppeld en uit deze diagnose kwam tevoorschijn dat het geratel helemaal niet normaal is bij geen enkel type, we zitten nu 4 dagen buiten de garantie de eigenaar van de vw garage zegt dat het onderdeel 400 euro plus minus kost en het in en uitbouwen kost plus minus 600 euro dus een totaal ongeveer 1000 euro reparatie kosten.
wij willen morgen terug gaan waar wij de auto hebben gekocht en vragen wat hij er aan gaat doen we hebben het immers aangekaart toen we de auto gingen halen

greeds frank en sabine

dominique7

Geplaatst door dominique7 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Frank,

Dat geratel komt waarschijnlijk van de nokkenasversteller en is zeker niet goed, je hebt het probleem binnen de garantietermijn gemeld en ze hebben het ook zelf geconstateerd.
Het zou de dealer sieren om het onder garantie te repareren.


gr john

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Die chef heeft enigzins wel gelijk,dit probleem komt vaak voor dus je zou kunnen zeggen dat het "normaal" is omdat dit onderdeel bij het meerendeel van deze blokken stuk is,maar het hoort natuurlijk niet.
Inderdaad is de nokkenasversteller stuk MAAR het kan ook liggen aan de klep die in je oliefilterhuis zit,deze laat nog wel eens de olie weglopen na een tijd stilstaan van de auto met hetzelfde geluid als gevolg,maar 9 van de 10x de versteller vervangen (advies is om ook de ketting/spanner e.d. mee te vervangen) en het is dan opgelost.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als je bij de koop al van alles moet bedingen,was ik er met een grote boog omheen gelopen.
Die auto had al een zwaar leven achter de rug.
Als het gemeld is moeten ze het repareren.

dominique7 (0), 13 jaar geleden

vind ik onzin om met een grote boog om de auto heen te lopen dat waren geen mankementen dat waren dingen die wij vonden dat nieuw erop moest omdat je bij een dealer toch genoeg betaald voor een auto dan wil ik ook dat ie inorde is sommige menssen trekken de mond niet open terwijl je als koper genoeg kan eisen zoals die hemel bv zat klein vlekje in verkoper zij toen oh laten we even reinigen dat de vlek toen groter werd en groter na drie keer reinigen is niet mijn probleem uiteindelijk krijg je dan een nieuwe hemel niet iedere dealer is zo tolerant vandaag overeengekomen dat we een nieuw raammeganisme krijgen kosteloos buiten de garantie tevens overeengekomen dat ik zwart op wit op papier krijg dat als er motoriche problemen komen die te maken hebben of veroorzaakt worden door dat geratel ,nokkenasversteller,oliefilterhuis,ketting/spanner e.d.dit kosteloos gemaakt wordt door de dealer ook hij zij kan het wel vervangen maar na minus 6 maanden is de ratel terug

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Frank,als die auto gewoon zijn onderhoud gehad heeft hoef je dit niet te laten vervangen.
Heb je dat allemaal op papier staan dat ze dat vervangen hebben?.
Een distributieriem gaat een dealer echt niet vervangen als deze nog neit aan de km zit.
Remschijven idem dito,niet versleten is niet vervangen.
Schijnwerpers in de bumper vervangen,waren die kapot dan?.
Heeft de dealer dit niet gezien dan?.
Heb jij deze gebreken allemaal zelf geconstateerd dan,inclusief remschijven en de blokken.
En jij kunt wel iets willen laten vervangen,maar dan is het neem ik aan op jouw kosten.
Een dealer gaat geen zaken vervangen die niet versleten zijn,toch?.
Waarom ga jij er vanuit dat die ratel na 6 maanden terug is.
Een beetje vertrouwen in een garage hebben kan geen kwaad hoor.

dominique7 (0), 13 jaar geleden

ja dit staat allemaal op papier en waren inderdaad aan vervanging toe en als je alle berichten in dit forum leest hoor je dat de klachten en geluiden altyd terug komen en wie zegt dat ik geen vertrouwen heb in de garage en nee niks op mijn kosten heb je mijn mail toch niet goed gelezen of wel ben eerlijk als jij een auto koopt tweedehands en je zou zeggen er zit een vlekje in de hemel niet iedere dealer doet hier wat aan dat weet jij net zo goed als ik deze dealer was zeer tolerant klaag ik ook niet over het ging zich om de ratel we hebben nu zwart op wit wat ik wilde en daar ging het zich om.en over de onderdelen mijn man is monteur en weet ook hoeveel klm je kan rijden en wanneer remschijven en blokken vernieuwd moeten worden je hoeft maar na de klm stand te kijken en vragen wanneer de laatstse keer ze vervangen zijn zat trouwens onderhoudsboekje van eerste eigenaar bij incl autopas

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als ik het goed begrijp dan vraag je de dealer zaken te vervangen op basis van km stand.
Jij weet precies hoe de vorige eigenaar met de auto om gesprongen is en op basis daarvan maak je de conclusie hoe het gesteld is met onderhoud.
Als je man monteur is dan koop je sowieso toch niet bij een dealer,immers dan kan je alles zelf.
Dan kocht ik een auto uit de handel tegen een scherpe prijs en het onderhoud nam ik voor mijn eigen rekening.
Ik weet zeker dat ik dan een paar duizend euro in me zak houd.
En hoe je het ook wend of keert,het blijft een gebruikte auto met hier en daar een krasje,deukje,vlekje,gebrekkig onderhoud,zaken die de vorige eigenaar niet op gevallen zijn,of geen problemen mee had.
Bij een tweedehands auto zit je nou eenmaal altijd met de erfenis van de vorige eigenaar,hoe goed of slecht tie onderhouden is.
Je kunt zeggen/afspreken alles te laten vervangen waarvan je denkt dat is versleten,maar het blijft een tweedehandsje.
Daarom koop ik niet bij een dealer,want wat mooi staat te glimmen in zijn showroom is dezelfde auto met dezelfde gebreken/onderhoud als bij de universee/handelaar op de hoek van de straat.
Alleen koop je een auto met garantie en een bosje bloemen en een verwarmde en verlichte showroom en een mooi verhaal.
En met een vaak wat gunstigere km stand,maar daar betaal je een forse meerprijs voor.
Daarom zeg ik,als je geen verstand hebt van auto's loop je bij een dealer naar binnen en koop je een auto,je koopt dan immers een stukje zekerheid,lees garantie.
Maar als monteur zijnde zie je de rotte appels toch al van afstand en kun je je keuze op basis van kennis maken.
Kennis die je als monteur hebt en die een leek niet heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.