Volkswagen Passat 1993: ratelen motor onder last

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ABS/ADZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

Beste allemaal,

Ik zit met een vervelend probleem bij onze oude VW Passat.
Sinds een aantal weken komt er een vervelend blikachtig geratel uit de motor onder belasting. De motor loopt overigens buiten de ratel om perfect.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren. Bij stationair draaien, rijden zonder vermogensvraag of met de koppeling ingetrapt is de ratel er niet.
Ik kan niet echt herleiden waar dit nu door komt.
Ter info is recent de koppakking vervangen. Niet veel later hierna is het ratelen begonnen.
In een poging de ratel te verhelpen heb ik recent de oliepomp vervangen en het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld. Dit mocht beide niet baten.
Bij de uitbouw van de carterpan zag deze er overigens nog erg schoon uit, wel wat witte sludge, maar geen metaalsplinters o.i.d.
Olie (10W40) en filter zijn ook nieuw.
Als ik ga googelen lees ik veel berichten over krukaslagers, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort blokken zijn deze zelden defect en de auto is altijd goed onderhouden.
Wel valt me op dat de auto momenteel stationair een beetje hoog draait en als ik met remmenreiniger in de weer ga rondom het gasklephuis, beïnvloed dat de stationairloop. Zelf denk ik dus aan een vacuumlek ergens, maar kan dit ook de ratel veroorzaken?

Wie heeft de gouden tip? Zelf las ik ook al iets over vacuumvergroeging defect op de ontsteking, maar ik zie niet in hoe dit moet leiden tot ratelen.
Is dit dan het zogenoemde 'pingelen'?

Vincent86c

Geplaatst door Vincent86c , lid sinds 6 jaar geleden

7 Reacties

Monteur Senior, 3 weken geleden

dat lijkt inderdaad op pingelen heb jij de juiste bougie's erin zitten?en dat vacuum lek moet je toch effe opsporen want dit kan zeker invloed hebben op je motorgedrag

    Dank voor uw reactie! Bougies zijn dezelfde als waar deze auto fabrieksaf mee is geleverd, ca. 1 jaar oud nu en 10.000km mee gereden. Vacuumlek moet ergens aanwezig zijn. Naast dat de auto hoog stationair loopt en alleen terugzakt in toeren bij 1x gasgeven trilt de auto ook behoorlijk bij stationairloop (stuurwiel gaat dan op en neer). Motorsteunen zijn allemaal in orde. De voorste motorsteun is vorig jaar vervangen. Gisteravond heb ik nog een beetje remmenreiniger gespoten rond het gasklephuis / onder de stappenmotor en dit beinvloedde de stationairloop wel een beetje. Ik ga in het weekend preventief maar de voetpakking tussen inlaat en gasklephuis vervangen. Ik kan me echter niet voorstellen dat een vacuumlek hier leidt tot het probleem met het ratelen/pingelen? - Vincent86c, 3 weken geleden

Monteur Senior, 3 weken geleden

een vacuum lek beinvloed het benzinemengel ,en je motor trilt schrijf je,staat de distributie op tijd?,en inderdaad je ontstekingvervroeger werkt deze? dat kan zeker en vast invloed hebben op pingelen.

    dank voor het meedenken! De distributie staat denk ik op tijd, maar dit zal ik vanavond nog eens checken. Indien de distributie niet op tijd staat (bijvoorbeeld versprongen ofzo), dan betekent de ratel mogelijk al onomkeerbare motorschade? - Vincent86c, 3 weken geleden

Monteur Senior, 3 weken geleden

de motor is van 1993 ik ga ervan uit dat jij een mechanise vervroeger hebt,dan moet je de verdeelkap eraf pakken en aan dat slangetje zuigen dan moet de ankerplaat op en neer gaan en je moet vacuum kunnen zuigen,een keer zuigen en met je tong dat slangetje dichthouden dan moet er vacuum op blijven.

    dit ga ik ook nog eens controleren, dank! - Vincent86c, 3 weken geleden
    Zit geen slangetje onder de verdelerkap helaas. Ik zag trouwens wel dat de rotor wat beschadigd is. Die eerst maar eens vernieuwen. - Vincent86c, 3 weken geleden
    Hallgever regelt de vervroeging (is electronisch geregeld via de ECU) - Vincent86c, 3 weken geleden

Monteur Senior, 3 weken geleden

als het echt pingelen(detoneren) is waar we het over hebben dan moet je dit toch proberen op te lossen want dat is slecht voor je motor,ik kan de motor niet zien maar veel motoren hebben een pingelsensor die kan ook kapot zijn en niet te vergeten verkeerde benzine

    Pingelsensor niet gevonden. Ik zal een keertje e5 tanken, maar ik verwacht hierdoor geen noemenswaardig verschil. - Vincent86c, 3 weken geleden

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Er zit op je motor ook een antipingel sensor , zwart vierkant blokje met een metalen oog , zit vast met een m8 boutje , als deze defect of te vast is gezet werkt de sensor niet , deze verlaat of vervroegd de ontsteking als er detonatie geconstateerd wordt , het pingelen wat jij hoort . Kan voor flinke schade zorgen .

    Volgens mij heb ik deze sensor niet. Ik herken het blokje overigens wel van vroeger toen ik nog een VW Scirocco had, daar zat hij wel op. - Vincent86c, 3 weken geleden

Vincent86c, 1 week geleden

Beste allemaal, ik ben hier even mee verder geweest. Inmiddels is de stappenmotor vervangen, alle pakkingen op het gasklephuis vervangen, luchtmassameter en gasklephuis gereinigd en vacuumproblemen opgelost. Toch blijft het probleem bestaan. Daarnaast loopt de auto hoog stationair, zowel warm als koud. Ik denk dat er een verband is met het ratelen, maar ik zie het niet. Wie helpt me op weg?

Vincent86c, 1 week geleden

Nog een paar uurtjes met de multimeter in de weer geweest en denk het hoge stationair te wijten aan de blauwe temperatuur sensor. Voor de kosten van ongeveer €10,- ga ik die komende week maar eens wisselen. Voor wat betreft het ratelen ben ik voor 90% ,eker dat het om pingelen gaat. Inmiddels staat de ontsteking op fabrieksinstelling, zit de tank vol met e5 brandstof en een Wynns additief, injector cleaner. Waarschijnlijk is de motor inwendig vervuild met koolaanslag omdat we de afgelopen 2 jaar erg veel kleine stukjes met de auto hebben gereden. Nu wil ik de koolaanslag zo snel mogelijk kwijt raken, maar hoe doe ik dit? Is een lange rit rijden voldoende? Of moet ik echt plankgas gaan rijden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.