Beste allemaal,
Ik zit met een vervelend probleem bij onze oude VW Passat.
Sinds een aantal weken komt er een vervelend blikachtig geratel uit de motor onder belasting. De motor loopt overigens buiten de ratel om perfect.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren. Bij stationair draaien, rijden zonder vermogensvraag of met de koppeling ingetrapt is de ratel er niet.
Ik kan niet echt herleiden waar dit nu door komt.
Ter info is recent de koppakking vervangen. Niet veel later hierna is het ratelen begonnen.
In een poging de ratel te verhelpen heb ik recent de oliepomp vervangen en het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld. Dit mocht beide niet baten.
Bij de uitbouw van de carterpan zag deze er overigens nog erg schoon uit, wel wat witte sludge, maar geen metaalsplinters o.i.d.
Olie (10W40) en filter zijn ook nieuw.
Als ik ga googelen lees ik veel berichten over krukaslagers, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort blokken zijn deze zelden defect en de auto is altijd goed onderhouden.
Wel valt me op dat de auto momenteel stationair een beetje hoog draait en als ik met remmenreiniger in de weer ga rondom het gasklephuis, beïnvloed dat de stationairloop. Zelf denk ik dus aan een vacuumlek ergens, maar kan dit ook de ratel veroorzaken?
Wie heeft de gouden tip? Zelf las ik ook al iets over vacuumvergroeging defect op de ontsteking, maar ik zie niet in hoe dit moet leiden tot ratelen.
Is dit dan het zogenoemde 'pingelen'?
Geplaatst door Vincent86c , lid sinds 7 jaar geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
22 Reacties
Monteur Senior, 9 maanden geleden
dat lijkt inderdaad op pingelen heb jij de juiste bougie's erin zitten?en dat vacuum lek moet je toch effe opsporen want dit kan zeker invloed hebben op je motorgedrag
Monteur Senior, 9 maanden geleden
een vacuum lek beinvloed het benzinemengel ,en je motor trilt schrijf je,staat de distributie op tijd?,en inderdaad je ontstekingvervroeger werkt deze? dat kan zeker en vast invloed hebben op pingelen.
Monteur Senior, 9 maanden geleden
de motor is van 1993 ik ga ervan uit dat jij een mechanise vervroeger hebt,dan moet je de verdeelkap eraf pakken en aan dat slangetje zuigen dan moet de ankerplaat op en neer gaan en je moet vacuum kunnen zuigen,een keer zuigen en met je tong dat slangetje dichthouden dan moet er vacuum op blijven.
Monteur Senior, 9 maanden geleden
als het echt pingelen(detoneren) is waar we het over hebben dan moet je dit toch proberen op te lossen want dat is slecht voor je motor,ik kan de motor niet zien maar veel motoren hebben een pingelsensor die kan ook kapot zijn en niet te vergeten verkeerde benzine
kaleido 1 PRO, 9 maanden geleden
Er zit op je motor ook een antipingel sensor , zwart vierkant blokje met een metalen oog , zit vast met een m8 boutje , als deze defect of te vast is gezet werkt de sensor niet , deze verlaat of vervroegd de ontsteking als er detonatie geconstateerd wordt , het pingelen wat jij hoort . Kan voor flinke schade zorgen .
Vincent86c, 9 maanden geleden
Beste allemaal, ik ben hier even mee verder geweest. Inmiddels is de stappenmotor vervangen, alle pakkingen op het gasklephuis vervangen, luchtmassameter en gasklephuis gereinigd en vacuumproblemen opgelost. Toch blijft het probleem bestaan. Daarnaast loopt de auto hoog stationair, zowel warm als koud. Ik denk dat er een verband is met het ratelen, maar ik zie het niet. Wie helpt me op weg?
Vincent86c, 9 maanden geleden
Nog een paar uurtjes met de multimeter in de weer geweest en denk het hoge stationair te wijten aan de blauwe temperatuur sensor. Voor de kosten van ongeveer €10,- ga ik die komende week maar eens wisselen. Voor wat betreft het ratelen ben ik voor 90% ,eker dat het om pingelen gaat. Inmiddels staat de ontsteking op fabrieksinstelling, zit de tank vol met e5 brandstof en een Wynns additief, injector cleaner. Waarschijnlijk is de motor inwendig vervuild met koolaanslag omdat we de afgelopen 2 jaar erg veel kleine stukjes met de auto hebben gereden. Nu wil ik de koolaanslag zo snel mogelijk kwijt raken, maar hoe doe ik dit? Is een lange rit rijden voldoende? Of moet ik echt plankgas gaan rijden?
Vincent86c, 8 maanden geleden
Probleem nog niet opgelost. Onlangs blauwe temp sensor vernieuwd, distributie gecontroleetd, wat pakkingen vernieuwd in het gasklephuis en vacuumlekken hersteld. Daarnaast ook katalysator gecheckt op rammelen, maar die is in orde. Hoge stationair is zo goed als hersteld, ratelen is echter onverminderd aanwezig. Monteur van onze garage stelt voor om de drijfstanglagers te vervangen, maar ik ben niet overtuigd. Deze lagers gaan volgens mij niet zo snel stuk mits de auto gewoon tijdig zijn beurtjes krijgt en voldoende oliesmering. Zelf denk ik nu toch meer richting de versnellingsbak of binnenste homokineten. Is dit nog eenvoudig vast te stellen?
bert klein PRO, 8 maanden geleden
Ga er vanuit dat hier een rond luchtfilterhuis op zit als deze zijdelinks heen en weer wordt bewogen treedt er dan ook toerental verschil op,namelijk de rubber voetpakking gedeelte ging bij deze motoren vaak lek
Garmick89, 8 maanden geleden
Je zegt dat het ratelen is begonnen na vervangen kopppakking. Is de kop gevlakt? Ik denk je compressie verhouding is gestegen evt ook door enige koolaanslag.
Hoge compressie geeft ook meer kans op pingelen.
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Zit er de juiste dikte koppakking tussen , kan me herinneren dat ze werkten met verschillende diktes .
11 bar is te hoog 10 maximaal.
Vincent86c, 8 maanden geleden
Helaas ook toch nog hoog stationair aanwezig, in combinatie met zacht ploffen uit uitlaat. Ook komt er een klein beetje witte rook uit de uitlaat, al kan dat ook komen doordat de auto inmiddels een paar weken stil staat. Wellicht heeft het verband met het ratelen.
Inmiddels nieuw: blauwe tempsensor, alle kleine vacuumslangen, stappenmotor op gasklephuis, voetpakking, rotor en verdelerkap. Daarnaast ontstekingstijdstip afgesteld, distributietiming gecheckt, en compressie gemeten, dit is allemaal in orde. Iemand nog ideeen?
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Niet stiekem een lekke koppakking , met deze temperaturen is witte rook eigenlijk niet aanwezig.
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Waarom is de kop niet gevlakt, hoe heb je hem schoon gemaakt en hoe weet je zeker dat hij vlak was?
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Compressie wordt alleen maar meetbaar lager als het lek echt groot is .
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Heb je gecontroleerd of er een stootrand in de cilinderbussen zat ? Als dat zo is kan door de te hoge compressie het geluid ook veroorzaakt worden door een kantelen zuiger/'s.
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Dan wordt het toch lastig om te achterhalen wat het is , je hebt het onstekingstijddtip goed staan , zet deze eens 2 graden later .
kaleido 1 PRO, 8 maanden geleden
Probeer het gewoon eens .
Vincent86c, 2 maanden geleden
oorzaak van het ratelen eindelijk gevonden: drijfstanglagers waren ingesleten
Vincent86c, 1 maand geleden
Inmiddels zijn we 1000km verder. Helaas het ratelen toch weer af en toe terug, al is het wel een stuk minder sterk hoorbaar aanwezig. Dit betekent dus dat er blijkbaar toch schade zit aan de krukas die de nieuwe drijfstanglagers ook weer aantast. Toch vreemd, want ik zag of voelde eigenlijk geen echte slijtagesporen aan de krukas. Ik ga niet aan een motorrevisie of motorswap beginnen, dus eigenlijk is het dus doorrijden totdat de speling tussen drijfstanglager en krukas zo groot wordt dat de oliedruk wegvalt. Dan gaat ie naar de sloop. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets goed kan gaan? Zal dit binnen enkele kilometers gebeurd zijn, of kan die het zo nog maar een paar duizend kilometer vol kunnen houden? Ik ben nu ongeveer 1000km verder na drijfstanglagers vervangen. Het ratelen is nu af en toe (niet altijd) lichtjes terug bij accelereren vanuit lage toeren. Motor loopt goed, ook geen olielampjes op het dash.
kaleido 1 PRO, 1 maand geleden
Dat gaat de tijd je vertellen , zou dus overbelasting in lage toeren proberen te voorkomen , andere versnelling kiezen en rijstijl aanpassen het nieuwe rijden het raam uit .
Welkevolie gebruik je nu ?
kaleido 1 PRO, 1 maand geleden
Veel meer kun je ook niet doen denk ik zonder grote kosten.