close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat 1993: ratelen motor onder last

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ABS/ADZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

Beste allemaal,

Ik zit met een vervelend probleem bij onze oude VW Passat.
Sinds een aantal weken komt er een vervelend blikachtig geratel uit de motor onder belasting. De motor loopt overigens buiten de ratel om perfect.
De ratel treedt op tijdens flinke vermogensvraag vanuit lage toeren. Bij stationair draaien, rijden zonder vermogensvraag of met de koppeling ingetrapt is de ratel er niet.
Ik kan niet echt herleiden waar dit nu door komt.
Ter info is recent de koppakking vervangen. Niet veel later hierna is het ratelen begonnen.
In een poging de ratel te verhelpen heb ik recent de oliepomp vervangen en het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld. Dit mocht beide niet baten.
Bij de uitbouw van de carterpan zag deze er overigens nog erg schoon uit, wel wat witte sludge, maar geen metaalsplinters o.i.d.
Olie (10W40) en filter zijn ook nieuw.
Als ik ga googelen lees ik veel berichten over krukaslagers, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort blokken zijn deze zelden defect en de auto is altijd goed onderhouden.
Wel valt me op dat de auto momenteel stationair een beetje hoog draait en als ik met remmenreiniger in de weer ga rondom het gasklephuis, beïnvloed dat de stationairloop. Zelf denk ik dus aan een vacuumlek ergens, maar kan dit ook de ratel veroorzaken?

Wie heeft de gouden tip? Zelf las ik ook al iets over vacuumvergroeging defect op de ontsteking, maar ik zie niet in hoe dit moet leiden tot ratelen.
Is dit dan het zogenoemde 'pingelen'?

Geplaatst door

Vincent86c (270)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat lijkt inderdaad op pingelen heb jij de juiste bougie's erin zitten?en dat vacuum lek moet je toch effe opsporen want dit kan zeker invloed hebben op je motorgedrag

Dank voor uw reactie! Bougies zijn dezelfde als waar deze auto fabrieksaf mee is geleverd, ca. 1 jaar oud nu en 10.000km mee gereden. Vacuumlek moet ergens aanwezig zijn. Naast dat de auto hoog stationair loopt en alleen terugzakt in toeren bij 1x gasgeven trilt de auto ook behoorlijk bij stationairloop (stuurwiel gaat dan op en neer). Motorsteunen zijn allemaal in orde. De voorste motorsteun is vorig jaar vervangen. Gisteravond heb ik nog een beetje remmenreiniger gespoten rond het gasklephuis / onder de stappenmotor en dit beinvloedde de stationairloop wel een beetje. Ik ga in het weekend preventief maar de voetpakking tussen inlaat en gasklephuis vervangen. Ik kan me echter niet voorstellen dat een vacuumlek hier leidt tot het probleem met het ratelen/pingelen?

een vacuum lek beinvloed het benzinemengel ,en je motor trilt schrijf je,staat de distributie op tijd?,en inderdaad je ontstekingvervroeger werkt deze? dat kan zeker en vast invloed hebben op pingelen.

dank voor het meedenken! De distributie staat denk ik op tijd, maar dit zal ik vanavond nog eens checken. Indien de distributie niet op tijd staat (bijvoorbeeld versprongen ofzo), dan betekent de ratel mogelijk al onomkeerbare motorschade?

de motor is van 1993 ik ga ervan uit dat jij een mechanise vervroeger hebt,dan moet je de verdeelkap eraf pakken en aan dat slangetje zuigen dan moet de ankerplaat op en neer gaan en je moet vacuum kunnen zuigen,een keer zuigen en met je tong dat slangetje dichthouden dan moet er vacuum op blijven.

dit ga ik ook nog eens controleren, dank!

Zit geen slangetje onder de verdelerkap helaas. Ik zag trouwens wel dat de rotor wat beschadigd is. Die eerst maar eens vernieuwen.

Hallgever regelt de vervroeging (is electronisch geregeld via de ECU)

als het echt pingelen(detoneren) is waar we het over hebben dan moet je dit toch proberen op te lossen want dat is slecht voor je motor,ik kan de motor niet zien maar veel motoren hebben een pingelsensor die kan ook kapot zijn en niet te vergeten verkeerde benzine

Pingelsensor niet gevonden. Ik zal een keertje e5 tanken, maar ik verwacht hierdoor geen noemenswaardig verschil.

Er zit op je motor ook een antipingel sensor , zwart vierkant blokje met een metalen oog , zit vast met een m8 boutje , als deze defect of te vast is gezet werkt de sensor niet , deze verlaat of vervroegd de ontsteking als er detonatie geconstateerd wordt , het pingelen wat jij hoort . Kan voor flinke schade zorgen .

Volgens mij heb ik deze sensor niet. Ik herken het blokje overigens wel van vroeger toen ik nog een VW Scirocco had, daar zat hij wel op.

Beste allemaal, ik ben hier even mee verder geweest. Inmiddels is de stappenmotor vervangen, alle pakkingen op het gasklephuis vervangen, luchtmassameter en gasklephuis gereinigd en vacuumproblemen opgelost. Toch blijft het probleem bestaan. Daarnaast loopt de auto hoog stationair, zowel warm als koud. Ik denk dat er een verband is met het ratelen, maar ik zie het niet. Wie helpt me op weg?

Nog een paar uurtjes met de multimeter in de weer geweest en denk het hoge stationair te wijten aan de blauwe temperatuur sensor. Voor de kosten van ongeveer €10,- ga ik die komende week maar eens wisselen. Voor wat betreft het ratelen ben ik voor 90% ,eker dat het om pingelen gaat. Inmiddels staat de ontsteking op fabrieksinstelling, zit de tank vol met e5 brandstof en een Wynns additief, injector cleaner. Waarschijnlijk is de motor inwendig vervuild met koolaanslag omdat we de afgelopen 2 jaar erg veel kleine stukjes met de auto hebben gereden. Nu wil ik de koolaanslag zo snel mogelijk kwijt raken, maar hoe doe ik dit? Is een lange rit rijden voldoende? Of moet ik echt plankgas gaan rijden?

Probleem nog niet opgelost. Onlangs blauwe temp sensor vernieuwd, distributie gecontroleetd, wat pakkingen vernieuwd in het gasklephuis en vacuumlekken hersteld. Daarnaast ook katalysator gecheckt op rammelen, maar die is in orde. Hoge stationair is zo goed als hersteld, ratelen is echter onverminderd aanwezig. Monteur van onze garage stelt voor om de drijfstanglagers te vervangen, maar ik ben niet overtuigd. Deze lagers gaan volgens mij niet zo snel stuk mits de auto gewoon tijdig zijn beurtjes krijgt en voldoende oliesmering. Zelf denk ik nu toch meer richting de versnellingsbak of binnenste homokineten. Is dit nog eenvoudig vast te stellen?

Ga er vanuit dat hier een rond luchtfilterhuis op zit als deze zijdelinks heen en weer wordt bewogen treedt er dan ook toerental verschil op,namelijk de rubber voetpakking gedeelte ging bij deze motoren vaak lek

Geen rond luchtfilter, maar een vierkant filter links naast het blok. Maar de voetpakking tussen inlaat en gasklephuis toevallig 2 weken geleden vernieuwd, zonder resultaat.

Je zegt dat het ratelen is begonnen na vervangen kopppakking. Is de kop gevlakt? Ik denk je compressie verhouding is gestegen evt ook door enige koolaanslag.
Hoge compressie geeft ook meer kans op pingelen.

Garmick89 0

2 jaar

Klopt inderdaad dat ratelen is begonnen na vervangen koppakking. Kop is niet gevlakt. Koppakking bleek achteraf trouwens niet lek.
Compressie recent nog gemeten en was in alle 4 de cilinders vrijwel gelijk. Ik meen dat het iets van 11 bar was, maar weet het niet meer precies.
Als de compressie te hoog is en pingelen veroorzaakt, wat kan ik er dan nog tegen doen?
Onlangs heb ik om eventueel pingelen tegen te gaan het ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld, e5 getankt, een fuel cleaner in de tank gemikt, maar het heeft nog geen verschil gemaakt.

Een compressie van 11 voor zo'n oud blok lijkt mij aan de hoge kant.
Misschien dat een ander je hier kan vertellen of dit binnen de specificaties valt.
Ik zou de ontsteking een paar graden later zetten, 98 tanken en kijken of je enige verbetering hebt.

Garmick89 0

2 jaar

Ik weet niet meer zeker of de compressie 11 bar was, echter ik dacht van wel. De monteur sie dit voor me uitvoerde keek er in ieder geval niet van op. Ontsteking staat nu op fabrieksafstelling en euro 98 zit erin. Ik kan eens kijken of ik zo'n additief kan vinden die de motor intern reinigt en eventuele koolaanslag oplost.

Zit er de juiste dikte koppakking tussen , kan me herinneren dat ze werkten met verschillende diktes .
11 bar is te hoog 10 maximaal.

Koppakking op kenteken besteld en gecheckt aan de hand van de motorcode.
Zelfs al zou de koppaking te dik zijn, hoe verklaart dit ratelen?

Niet te dik, te dun!
Dunnere pakking geeft een hogere compressie. Meer kans op detonatie. Daarom vroeg ik ook of de kop gevlakt is.

Garmick89 0

2 jaar

Nouja, pakking dus besteld op kenteken en in de lijst met geschikte motorcodes stond ook die van mij, ik ga er dan vanuit dat het de juiste pakking is. Heb het verder niet opgemeten. Kop is in ieder geval niet gevlakt.

Helaas ook toch nog hoog stationair aanwezig, in combinatie met zacht ploffen uit uitlaat. Ook komt er een klein beetje witte rook uit de uitlaat, al kan dat ook komen doordat de auto inmiddels een paar weken stil staat. Wellicht heeft het verband met het ratelen.
Inmiddels nieuw: blauwe tempsensor, alle kleine vacuumslangen, stappenmotor op gasklephuis, voetpakking, rotor en verdelerkap. Daarnaast ontstekingstijdstip afgesteld, distributietiming gecheckt, en compressie gemeten, dit is allemaal in orde. Iemand nog ideeen?

Niet stiekem een lekke koppakking , met deze temperaturen is witte rook eigenlijk niet aanwezig.

Als ik de compessietest mag geloven niet. Geen drukverlies in ieder geval. Druk in alle cilinders gelijk.

Waarom is de kop niet gevlakt, hoe heb je hem schoon gemaakt en hoe weet je zeker dat hij vlak was?

Koppakking is niet vervangen wegens oververhitting, maar wegens witte sludge in motor. Uiteindelijk bleek na demontage van de kop de pakking niet (zichtbaar) lek. Geen reden om aan te nemen dat de kop krom getrokken is en gevlakt moest worden. Aangezien de compressie nu goed is, denk ik dat dat ook de juiste gedachte is geweest.

Compressie wordt alleen maar meetbaar lager als het lek echt groot is .

Heb je gecontroleerd of er een stootrand in de cilinderbussen zat ? Als dat zo is kan door de te hoge compressie het geluid ook veroorzaakt worden door een kantelen zuiger/'s.

Nee niet gecontroleerd. Compressie die ik destijds heb gemeten lijkt me okay, nadat ik deze waarde heb vergeleken bij diverse Passat forums. Alle waardes tussen 10 en 13 bar zijn voor deze auto normaal.

Dan wordt het toch lastig om te achterhalen wat het is , je hebt het onstekingstijddtip goed staan , zet deze eens 2 graden later .

Staat op 6 graden voorontsteking, volgens fabrieksopgaaf. Motor loopt goed, trekt ook goed op. Zaterdag wil ik eerst inlaatpakking eens vervangen en kijken wat dit doet.

Probeer het gewoon eens .

oorzaak van het ratelen eindelijk gevonden: drijfstanglagers waren ingesleten

Inmiddels zijn we 1000km verder. Helaas het ratelen toch weer af en toe terug, al is het wel een stuk minder sterk hoorbaar aanwezig. Dit betekent dus dat er blijkbaar toch schade zit aan de krukas die de nieuwe drijfstanglagers ook weer aantast. Toch vreemd, want ik zag of voelde eigenlijk geen echte slijtagesporen aan de krukas. Ik ga niet aan een motorrevisie of motorswap beginnen, dus eigenlijk is het dus doorrijden totdat de speling tussen drijfstanglager en krukas zo groot wordt dat de oliedruk wegvalt. Dan gaat ie naar de sloop. Heeft iemand enig idee hoe lang zoiets goed kan gaan? Zal dit binnen enkele kilometers gebeurd zijn, of kan die het zo nog maar een paar duizend kilometer vol kunnen houden? Ik ben nu ongeveer 1000km verder na drijfstanglagers vervangen. Het ratelen is nu af en toe (niet altijd) lichtjes terug bij accelereren vanuit lage toeren. Motor loopt goed, ook geen olielampjes op het dash.

Dat gaat de tijd je vertellen , zou dus overbelasting in lage toeren proberen te voorkomen , andere versnelling kiezen en rijstijl aanpassen het nieuwe rijden het raam uit .
Welkevolie gebruik je nu ?

Inderdaad. Flink belasten vanuit hele lage toeren vermijd ik nu zoveel mogelijk. Daardoor is het ratelen ook niet zo vaak aanwezig. Ik gebruik gewoon 10W40 olie volgens specificatie, maar heb er een oil-stabilizer aan toegevoegd. Dit zorgt voor een sterkere filmlaag op de lagering en verminderd wrijving. Of het helpt weet ik niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

Veel meer kun je ook niet doen denk ik zonder grote kosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.