close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen PASSAT: ratelend geluid bij bocht naar links

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: DCX, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Betreft Passat variant type B8 (nieuwste type)
Bij het insturen van een bocht naar links en met name op kleine rotondes die ik neem met 25 kilometer per uur is een ratelend/tikkend geluid te horen. Ook in de rechtstand is het enigszins hoorbaar maar dan veel zachter. Bij het intrappen van de koppeling is het geluid direct weg. De dealer beweert bij hoog en laag dat het niet de homokineet is, ik heb echter mijn twijfels. Daar komt nog bij dat het (als je een ander laat rijden) niet van buitenaf hoorbaar is. Heel vreemd. Irriteert me inmiddels mateloos wie heeft de oplossing?

Geplaatst door

janrijk (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Homokineet Jan , ga eens op n open terein achten draaien , beide kanten om , komt dit geluid kan het bijna niet anders . zeker als het rateld en nokkeld

Groet

Dag sleutelaar,
Precies dat heeft de garage ook gedaan en dan nog zeggen ze dat het NIET de homokineet is. Terwijl er toch heel duidelijk een helder geratel hoorbaar is.
Volgens de garage klinkt een defecte homokineet veel 'doffer'. Wordt er echt een beetje niet goed van. Wie helpt?

janrijk 0

6 jaar

Hallo Jan
Doe die achtjes met iets het gas erop zodat er dwarsdruk op staat , n lager maakt dat nokelende geluid niet klinkt doffer . maar met wat snelheid kan het lager en de homokineet gehoord worden. Voorwiel lager(s) dus.

Groet Johan

Kan een voorwiellager ook tikken dan? ik dacht alleen dat een homokineet dat kon. Lagers zoemen of 'zingen' toch min of meer als ze kapot zijn. Beide voorwiellagers zijn al gecheckt op de brug. Niet te horen aan beide kanten. Blijft over?

janrijk 0

6 jaar

Er is in een bocht naar links trouwens ook een licht schurend geluid hoorbaar.
Gokje schurend geluid afkomstig (toch) van lager en het ratelende geluid van de homokineet? De importeur weet het zelfs niet, komt met tig mogelijkheden. ja lekker makkelijk zo kan ik het ook. Zucht....

janrijk 0

6 jaar

lager maakt een ander geluid . tikt of nokkeld niet . iets wat op de brug niet gehoord word bij begin. een licht schuren geluid ik zou toch de voorkant eens door n ander laten bekijken , dent net als jij Jan dat het n kombinatie van beide is .

Groet Johan

Dankjewel Johan de Sleutelaar, nog meer mensen met suggesties deeën?

janrijk 0

6 jaar

Dag iedereen,
Jullie geloven het niet. Het probleem ligt 99% zeker in het differentieel!
Omdat die lagers moeilijk te vervangen zijn wordt de hele versnellingsbak inclusief differentieel nu vervangen. Wat ben ik blij dat ik deze auto met garantie gekocht heb ! Duur geintje.

janrijk 0

6 jaar

Als ik de bakcode kan achterhalen zal ik dat ook even melden.

janrijk 0

6 jaar

Bakcode weet ik helaas niet. Johan de Sleutelaar hartelijk dank voor het meedenken. Reclame mag misschien niet, maar veel dank aan Wealer Maastiricht. Ze hebben zeeeer veel moeite gedaan dit probleem op te lossen. Keurig bedrijf!

janrijk 0

6 jaar

Voor 90% opgelost, restgeluid is acceptabel

janrijk 0

6 jaar

Een mij bekend klinkend probleem (3G535X met 2.0 TDI 110 kW/150 pk TDI CR 6-H motornr. CRL614xxx).
Vooral hoorbaar op lage snelheid en wordt bij hogere snelheid overstemd door andere rijgeluiden. Garage "wil of kan" het niet horen. In parkeergarage met gladde vloer is het geluid het beste hoorbaar. Garage zegt dat het de stofhoezen van de homokineten zijn.

Hans te G 0

6 jaar

Dag hans te G dank voor je reactie. Het ratelende geluid is weg, maar het licht schurende geluid niet. Vreselijk irritant bij het nemen van een bocht naar links bij lage snelheid. Ik krijg de indruk dat er geluid 'getransporteerd' wordt via de stuurkolom. Het lijkt, bij heel scherp luisteren, ergens onder de tellerunit vandaan te komen.
Misschien ligt er een kapje los en trilt/schuurt dat mee met het axiaal draaien van de struurkolom. Bij hogere toerentallen zit er ook een rateltje in de tellerunit zelf. Ik geloof dat ik nu daar maar eens ga zoeken. En misschien de voorbanden eens wissel met achter. Wie weet ligt het (toch) aan de band/het wiel. (even wat jouw punt betreft) Stofhoes is van een soort rubber, die kan toch geen lawaai maken?

janrijk 0

6 jaar

Goedenavond Jan,
Rubber zou best geluid kunnen maken maar het ratelend geluid (bij mij althans) klinkt als door metaal veroorzaakt. Bij een schurend geluid denk ik aan een aanlopend onderdeel. Het lokaliseren van een geluid vind ik lastig: het kan overgedragen worden van de bron via assen of een behuizing naar een andere plaats waar zich een klankkast bevindt.

Hans te G 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.