Volkswagen Golf V: Ratelend geluid bij gas los

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 105 pk

Ik heb sindskort een irritant geluidje erbij. Indien je bij stationair lopen gas geeft hoor je bij de terugval een ratelend geluid. Soms is het erg veel en soms hoor je hem helemaal niet. Maar binnenkort ga ik met de auto naar Italie en ik wil zeker weten dat de auto goed is.

Hij rijdt op dit moment prima en heeft de volle power. Echter, bij gas geven hoor ik wel (heel licht) een fluitend geluid. Ik ben bang dat het de Turbo is, maar de vorige eigenaar heeft me verteld dat hij een nieuwe turbo en een 2e hands verstuiver heeft geplaatst. Een monteur (niet de beste) vertelde me dat het de Turbo kon zijn, maar dat het geluid mogelijk ook vanuit de koppelingsplaat komt.

De auto rijdt verder prima, maar het geluid stoort me heel erg. Nogmaals, als ik rijd hoor ik niks. maar zodra hij stationair loopt en je geeft gas hoor je het alleen bij de terugval.

Wie kan mij helpen?

Hans uit Zwolle

Geplaatst door Hans uit Zwolle (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat je die slechte monteur onderwaardeert. als er niets mis is met het vermogen werkt de turbo en zal deze waarschijnlijk niet rammelen. blijft over het dubbel massa vliegwiel. Ik neem aan dat de uitlaat goed is en dat er verder aan de buitenkant niets los zit.

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

De monteur had even geen tijd om er naar te kijken en zei dat er op zich niet veel mis was. Maar goed, als ik straks op vakantie ga en continu 140 ga rijden moet ik zeker weten dat de turbo goed is.

Het lijkt wel of het geluid vanuit de luchtfilter komt. Ik had de luchtfilter los gemaakt en controleerd op evt. vuil. Maar dat was prima in orde. Later kreeg ik het idee dat het onder de luchtfilter vandaag kwam. Zit de massavliegwiel daar gemonteerd ? De auto trilt verder niet, dus ik weet niet of het de massavliegwiel is. Wat zijn de kenmerken van een niet goed functionerende massavliegwiel ? Alleen trillen toch ?

Ik heb de volle power, dus kan ik er vanuit gaan dat mijn turbo 100 % goed is ?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Tja,het zal waarschijnlijk erger moeten worden wil je er een conclusie aan kunnen verbinden.
Ik zou er lekker mee op vakantie gaan,ook daar zijn dealers en garage's die kunnen repareren.
Niet op voorhand zomaar iets gaan vervangen.
Ik heb tijdens mijn vw/audi periode heel wat buitenlandse garage's gezien tijdens de vakantie's.
Die konden ook prima repareren.

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

Drie weken geleden ben ik in Duitsland geweest en toen begon de auto ook geluid te maken. Misschien per toeval hoor, maar ik heb wel een tijdje 180 km/uur gereden. Bij terugkomst liet ik de auto even stationair draaien. Vervolgens trapte ik een aantal keren de gaspedaal in en toen hoorde ik het heel duidelijk en luid. Momenteel is het minder. Dus ik geef je ook wel gelijk. Ik ga niet direct iets repareren, maar ik zou heel graag willen achterhalen wat het probleem is zodat ik misschien ook wel aangepast kan rijden. Trouwens de mensen in het buitenland weten ook dat vakantiegangers met pech ' kassa" is.

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Hoeveel KM heeft de auto gereden?

Ik denk ook eerst aan de koppeling. Als er iets mis is met de turbo is dat vaak wel terug te zien met bepaalde waardes bij het uitlezen, maar heb je idd ook vaak vermogen verlies, of tenminste onregelmatige kracht bij optrekken.

Als de turbo nieuw is zou ik daar niet vanuit gaan, maar je kunt sowieso controleren. Als de turbo zo'n geluid zou maken, zou er wel wat speling ergens moeten zitten.

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

De auto staat momenteel op 225.000 km. Hij heeft totaal geen vermogenverlies, trekt goed op en rijdt vlot.

Koppeling ? Hij schakelt verder prima, ik heb er nooit problemen mee. Ik heb hem trouwens nog niet uitgelezen ? Is dat wel verstandig ? Hij geeft namelijk geen storing aan.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als de auto in de vrij staat stationnair te draaien hoor je het rammelen dan ook.
Treed er verschil op in geluid als je de koppeling intrapt?.

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Met die kilometerstand durf ik bijna geld erop te zetten dat het aan je DMV ligt. Is niet te voorkomen met deze dingen.

Ik rij in een Passat 2006. DMV rammelt ook, schakelt verder prima voor nu, maar is net een paar maanden begonnen met 't ratelen. Ik ga ook naar Italie met de vakantie, Ik heb een set van LUK al klaar liggen om volgende week te plaatsen. Als je een 5 bak hebt zal het een stuk lichter aan de portemonee zijn dan de 6 bak zoals in mijn Passat. Als blijkt dat je het toch gaat vervangen, raad ik je wel aan een compleet set aan te schafen, niet alleen de vliegwiel vervangen.

Zorg ervoor dat je iemand vind die er verstand van zaken heeft, deze vliegwielen hebben een zeer specifieke manier van montage nodig met special afstel gereedschap, te huren bij veel autozaken bijvoorbeeld Brezan. Verkeerde montage = weer kapot in no time.

Succes!
Martin

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

Bij stationair lopen rammelt hij niet. Tijdens het rijden trouwens ook niet ( ik hoor hem in ieder geval niet).

Bij koude moter trilt hij wanneer je opkomt. Bij warme moter niet meer. Ik denk inderdaad dat mijn massavliegwiel niet goed is. Maar hoe kan dat, dat hij wamre moter niet meer trilt ? Waarom bij koude moter wel ? Bij stationair draaien is er helemaal niets aan de hand. Je hoort helemaal niets. Ook bij schakelen heb je geen last. Het geluid is er soms wel en soms niet. Daarnaast hoor je hem soms nauwelijks en soms luid. ook bij hoge snelheden trilt de auto niet.

Ik weet dat de massavliegwielen van volkswagen wel eens kapot gaan, maar wat zijn de kenmerken van een (beginnend) kapotte massavliegwiel?

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Hans]Bij koude moter trilt hij wanneer je opkomt. Bij warme moter niet meer[/quote]
Dit zijn idd de kenmerken bij een defect 2 massavliegwiel.

Gr. paul

MWMautos (0), 10 jaar geleden

[quote=Hans uit Zwolle]Ik weet dat de massavliegwielen van volkswagen wel eens kapot gaan, maar wat zijn de kenmerken van een (beginnend) kapotte massavliegwiel?[/quote]
Af en toe een rammelend geluid. Ze gaan allemaal kapot en in mijn ervaring met normaal rijgedrag bijna allemaal rond de genoemde kilometerstand. Mijn Passat zit op 250k, maar is al 20k kilometer aan het ratelen. Is nu best regelmatig, maar zelfs nu is het de ene keer erger dan de andere.

In het eerste stadium hoef je het niet bij stationair lopen te kunnen horen. In een later stadium begint het meer te rammelen en kan af en toe het gevoel geven alsof de auto makkelijker wil afslaan bij het optrekken. Ook dit valt mee en zou niet direct opvallen als een probleem tot in een later stadium. Deze fase heb ik nog niet bereikt, maar wel heb ik de auto een paar keer laten uitvallen bij optrekken terwijl dat mij eigenlijk nooit overkomt.

Wanneer je optrekt komt het meeste torque aan het vliegwiel. Als je een rammelend vliegwiel in je handen kon nemen merk je dat er speling zit in een van de platen van het vliegwiel. Deze plaat wordt gebruikt om de torque wat geleidelijker te maken bij het optrekken. In begin fase is deze speling minimaal, maar is het begin van het eind. Ik ken heel wat mensen die nog dik 20k hebben gereden met een rammelend vliegwiel. Dat is niet te zeggen dat ik dit adviseer, maar alleen dat het onwaarschijnlijk is dat je plotseling langs de kant van de weg zal staan.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=MWMautos]is al 20k kilometer aan het ratelen. Is nu best regelmatig, maar zelfs nu is het de ene keer erger dan de andere[/quote]
Vliegwiel op tijd vervangen, uitstellen kan je verdient er niets mee.
Een defect 2 massavliegwiel kan ook openscheuren de gevolgschade daarvan wil je niet meemaken.

Gr. paul

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Ik geef je volledig gelijk, is geen verstandige bezigheid.

Als je eenmaal weet hoe het moet is het niet eens zo'n zware klus bij deze motoren. Volgend weekend heb ik iemand gevraagt mee te helpen die dit al een aantal keren heeft vervangen. De laatste keer was hij 4 uur bezig met de hele set vervangen.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Martin

Mocht je nog een keus hebben ? Monteer een sachs koppelingset + vliegwiel.
Dit set is beter van kwaliteit.

Gr. paul

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Ik heb hier verschillende verhalen over gehoord. Wat ik zelf heb kunnen achterhalen: LUK wordt wel vaak gebruikt van de fabriek af en voldoet aan OEM eisen. LUK leverd ook alleen OEM standaard sets.

Sachs biedt meer mogelijkheden. Ze leveren ook versterkte sets voor gechipt en getunede auto's. Echter, heb ik begrepen dat de standard set van Sachs dezelfde waardering heeft als die van LUK.

Maargoed, ik ben dan nog wel benieuwd, niet om deze thread over te nemen, maar wat zijn de verschillen wat en OEM standaard set van Sachs beter maakt dan de set van LUK?

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=MWMautos]maar wat zijn de verschillen wat en OEM standaard set van Sachs beter maakt dan de set van LUK?[/quote]
Fabrieken hebben vaak meerdere toeleveranciers voor onderdelen, ze zijn nooit afhankelijk van één leverancier.
Zo kan het voorkomen dat Luk en sachs doorelkaar worden gemonteerd.

Gr. paul

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Oké, maar waar zal het verschil aan kwaliteit liggen? Gebruikte materialen of is het meer gewoon een naam?

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

Ik ga binnenkort op vakantie naar Itale en laten we veronderstellen dat het de massavliegwiel is. Momenteel heb ik er haast geen last van, alleen bij koude motor trilt hij wanneer je op komt rijden. De rest van de versnellingen helemaal niet. Bij een warme motor merk je er helemaal niets van. Bij stationair lopen trilt hij ook niet. Enige waar ik op dit moment mee zit is het volgende:

Op het moment dat ik gas geef en deze weer los laat, hoor ik een licht ratelend geluid. Ik weet trouwens ook niet zeker of dat de massavliegwiel is. Misschien komt het geluid wel ergens anders vandaan. Volgens mij komt hij ergens onder de luchtfilter vadaan. Zit de massavliegwiel daar ?

Het is toch zonde om de massavliegwiel nu al te vervangen, terwijl ik er haast geen last van heb ? Maar aan de andere kant wil ik ook zeker weten dat ik onderweg geen autopech krijg. Als hij echt trilt weet je dat je aan vervanging toe bent, momenteel is dat niet het geval. Kun je nog veel km maken op deze manier ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Reken maar dat een naam heel veel kan zeggen.... Soms worden door door 1 en dezelfde company meerdere merken gefabriceerd... Het ene merk wordt wel eens gebruikt voor onderzoek(innovatie). Het andere merk behoudt zijn goede naam als er iets mis gaat.

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Volgens mij werd dit al besproken.

[quote=P. Kelder]Vliegwiel op tijd vervangen, uitstellen kan je verdient er niets mee.
Een defect 2 massavliegwiel kan ook openscheuren de gevolgschade daarvan wil je niet meemaken.

Gr. paul[/quote]
Ik raad het je aan goed te (laten) onderzoeken wat aan het ratelen is. Het geratel klinkt idd alsof het onder de luchtfilterhuis zit, is lastig goed te localiseren. Indien nav onderzoek toch de DMV de dader blijkt te zijn, heeft het weinig zin om het uit te stellen en adviseer ik sterk de reparatie uit te voeren voordat je zo'n lange rit moet afleggen.

Anders ben je enigszins aan het gokken. Mij zal je niet vinden in een casino.

Dat gezegt, ben ik er redelijk recent achter gekomen dat het geratel aan mijn auto hoogstwaarschijnlijk aan de DMV ligt, anders was deze al lang vervangen geweest. Ik heb de auto niet zo lang en ben afgelopen maanden mezelf aan verdiepen in de nieuwere technieken van VW.

Nogmaals succes.

Mvgr.,
Martin

PS: Paul en Cor, ook bedankt voor het meedenken/info wb welk merk te gebruiken.

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

Vandaag heeft de monteur gekeken en gezegd dat het geluid van de Turbo komt. Vreemd, want de vorige eigenaar vertelde me dat de Turbo nieuw was vervangen. Het is een beginnend geluid, maar er moet naar gekeken worden. Hij vertelde me dat de kans klein is (maar mogelijk) dat de leiding met olie is verstopt. Daar hoop ik natuurlijk wel op. Dan is de turbo nog te redden.

Tips ?

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Hans uit Zwolle]Daar hoop ik natuurlijk wel op. Dan is de turbo nog te redden.[/quote]
Indien de olieleiding daadwerkelijk verstopt was was de turbo allang overleden.
Een juiste diagnose bestaat niet alleen uit kijken, er zal ook iets gecontroleerd en bekeken moeten worden.

Zomaar iets roepen kan iedereen maar lost het probleem niet op.

Gr. paul

Hans uit Zwolle (0), 10 jaar geleden

De monteur haalde de luchtfilter eruit en een aantal slangen los en het werd heel duidelijk dat het geluid uit de slang komt die naar de turbo toe gaat. Hij heeft niks gedemonteerd en vertelde me dat het geluid uit de turbo kwam. Hoe is het mogelijk dat ik geen enkele vermogensverlies heb, maar toch het geluid hoor ? Begint hij kapot te gaan ? Of zit er iets anders los ?

De monteur zei dat het mogelijk is dat de lager langzamerhand kapot gaat, maar zou het niet iets anders kunnen zijn ?Wat zou het allemaal kunnen zijn. Ik ga binnenkort wel naar de garage om er 100 % zeker te zijn van de diagnose.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Hans uit Zwolle]De monteur haalde de luchtfilter eruit en een aantal slangen los en het werd heel duidelijk dat het geluid uit de slang komt die naar de turbo toe gaat[/quote]
Zo kun je geen diagnose stellen.
Je laat nooit een motor draaien zonder turboslang, op deze manier is er altijd een vreemd geluid aanwezig en zo wordt je op het verkeerde been gezet.

Gr. paul

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Gisteren een nieuwe koppelingset gemonteerd van LUK, samen met de eerste monteur van een erkend garage die dit al meerdere malen heeft gedaan en met het vereiste afstel gereedschap. Nou, of ze hebben mij een verkeerde set meegegeven...misschien voor een 5 bak, of ik heb stomme pech gehad en de set van LUK gewoon niet goed is, of LUK maakt gewoon rommel.

Klus is goed te doen, redelijk makkelijk binnen een halve dag klaar, maar nu bij het optrekken maakt die enorm veel herrie, erg ruig. Bij verdere inspectie, bij optrekken slaat de vliegwiel helemaal door tot zijn max en komt alle torque op de motor zelf. Zo erg zelfs dat de eerste keer optrekken draaide de motor hard genoeg dat de bovenste turbobuis uit de interkoeler werd getrokken.

Alles meerdere malen gecontroleerd, ligt volgens mij, en ook volgens de andere monteur wel degelijk aan de koppelingset. Wasted day...

Maandag toch een set van sachs fixen en weer aan de slag.... teleurstellend.

martijn v o (0), 10 jaar geleden

Ook al naar de nokkenassen en de drukcupjes op de verstuivers bekeken?
Doet de brandstofpomp in de tank het nog?

MWMautos (0), 10 jaar geleden

Nou, ik voel me wel achterlijk, maar moet mijn trots slikken en eerlijk aangeven zodat misschien iemand er wat van leert...

De onderste motorsteun zat nog los. In my defense; ik heb de motor gekanteld en de andere man heeft de bout vast gezet...maar toch.

Auto rijdt prima, schakelt strak, geen geratel meer. Alles functioneert naar behoren. Wel degelijk een voelbaar verschil, veel preciezer. Het oude vliegwiel was wel degelijk op z'n laatste been. Al klonk het allemaal alsof het meeviel, een kant van de koppelingsplaat was echt bijna helemaal los en als ik echt wilde zou ik waarschijnlijk met de hand de twee platen van het vliegwiel uit elkaar kunnen trekken.

Hans uit Zwolle (0), 9 jaar geleden

De Turbo was stuk.. Die heb ik vervangen... Geluid weg.. Massavliegwiel was ook aan vervanging toe... Ook vervangen

Hans uit Zwolle (0), 9 jaar geleden

Turbo was stuk, nieuwe massavliegwiel

robi00 (0), 8 jaar geleden

waarom worden mijn berichten elke keer OPNIEUW gewoon verwijderd ? mag ik deze reden eens

vind het echt niet leuk hoor ik zoek ok even help voor mijn wagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.