Hoi,
Ik heb een lange historie achter de rug met mijn auto; en na nieuwe bobine, kabels en herkabelen van de G3 installatie heb ik na half jaar vlekkeloos rijen nu weer iets nieuws;
Na starten (benzine uiteraard) bij koude motor klinkt de motor heel erg rauw. D.w.z. het lijkt bijna alsof er een gat in de inlaat/uitlaat zit maar is na 1 keer ff naar 2000 toeren gassen weg. Dit is zowel op benzine als op gas. Na 7 seconde is het weg en heb ik ook normaal vermogen. Dit geluid komt duidelijk bij de motor weg, in de buurt van het gasklephuis/inlaat/uitlaat/filter/kleppendeksel
Tijdens dit rauwe/open klep achtige geluid heeft de motor ook bijna geen vermogen; uitparkeren gaat bijna niet; motor stotter, zoals een scooter/buitenboord (2 takt dus) zich met koude motor volgas gedraagt.
Na normale opwarming draait de motor als een zonnetje; geen foutmeldingen (heb OBD uitlezer) en ook de G3 comptuer geeft geen gekke dingen aan.
Dit geluid is het beste te omschrijven alsof het motor blok open licht; hol schraal geluid wat ergens achter het blok vandaan lijkt te komen.
Dit geluid verdwijnt meteen na 7 a 8 seconde ff wat gas gegeven te hebben en loopt daarna mooi stationair op 840 rpm. Soms slaat hij ook af zonder even gas te geven net na starten.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken; vooral het bijkomende geluid kan ik niet plaatsen. Dubbele ontstekking/brandstof aanvoer (Gas en benzine) lijkt me sterk doordat ook met de G3 installatie afgekoppeld dit probleem heb. Kan er iets met de kleppen zijn? Blok heeft 198k gelopen, waarvan 98k op gas. Dist. riem is bij 130k vervangen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat eens een garage bij jouw in de buurt luisteren s'morgens naar je auto.
Je bent niet verplicht om een reparatie te laten doen maar zij kunnen jouw vertellen waar het geluid vandaan komt.
dit soort klachten zijn heel moeilijk vanachter de pc te localiseren
Groeten
Bart
Zijn het niet toevallig de hydraulische klepstoters die niet gelijk op druk komen?
15 jaar
Als reactie op bart; ja dat zou ik ook wel willen, maar beetje zelf hobby-en vind ik ook leuk. Ik kan wel een geluidsopname maken van het geluid; het is erg duidelijk te horen (geen achtergrond rateltje). Daarnaast, eenmaal warm moet hij minstens 3 uur uit staan voordat hij dit weer doet na starten.
Als reactie op Tedkroon; zou kunnen, zou kunnen. Mijn kleppen tikken ook wel redelijk na een koude start, maar heb al de olie ververst met 10W40 geloof ik (kan ik nakijken). Ik heb even de theorie achter de hydraulische kleppen na gelezen en dit zou mogelijk kunnen zijn; dat de uitlaat kleppen niet echt snel genoeg dicht gaan waardoor dit geluid zo overdadig klinkt. Te weining compressie etc............welke olie is dan voor dit blok aan te raden? Even met ATF pielen?
Wellicht dat andere olie zin heeft, of moet ik de oliepomp druk eens nameten; hoewel; ik krijg geen foutmeldingen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar