Beste lezers,
Heb nog steeds geen bevredigend antwoord.
De dealer wijst elke cleam af.
Volgens hem kan hij niets aan collance doen om dat olie verversen niet bij de VW dealer is gebeurd en de auto buiten de garantie termijn valt.
Gewoon betalen ¤ 3050, =
Mijn overweging is om het voor te laten komen alleen moet ik een goed argument hebben waarom die as zo abnormaal versleten is?
Met vriendelijke groet
George Kampschuur
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je zwart op wit kunt bewijzen dat de juiste olie is gebruikt en op de juiste km stand is ververst maak je mischien een kleine kans
succes jan
ik begrijp dat je altijd ergens anders in onderhoud bent en nu bij de dealer met de brokken komt.
vindt ik normaal.
had je bij die dealer in onderhoud geweest had ik het een ander verhaal gevonden.
want de dealer mag nu wel puin ruimen maar je gunde ze niet het onder houd.
met andere worden toen ze wat konden verdienen ging je naar een ander en nu het geld gaat kosten zijn ze goed genoeg.
groetjes jan.
tjah, typisch een verhaal van brood halen bij de Plus, en bij de banketbakker gaan klagen dat het oud is.
Dit ligt natuurlijk wel een beetje anders dan met het broodje. Vergeet niet dat de auto nieuw is verkocht door een dealer ooit.
Die heeft er toen vast wel aan verdient. Gevoelsmatig is het wel vreemd, de een het werk gunnen en bij de ander lopen klagen. MAAR, het is een vaker voorkomend euvel, dus is het van de dealer wel kort door de bocht om helemaal niets te doen. Maar ja dat zijn we wel gewend. Aan de andere kant weet iedereen dat de garantie vervalt als je niet door een dealer al het onderoud laat uitvoeren. Ben zelf multi-garage en ik zou het nog anders proberen. Zou de garage die nu onderhoud doet eens laten bellen met een dealer, wellicht heeft die wel goede banden met een dealer in de buurt. Vervelende situatie blijft het wel......
Sytze
Volgens mij blijft je garantie bestaan.
Die wet is toch aangepast?.
Garage in de buurt bij mij is een universeel, maar levert en onderhoud ook nieuwe autos.
Garantie blijft gewoon bestaan.
Alleen de dealer moet dan het onderdeel vervangen wat stuk is.
Ik dacht dat de europese raad hier een uitspraak over gedaan had.
Ik zou hetzelfde doen wat sytze zegt:contact op laten nemen met de plaatselijke dealer en het geval eens voorleggen.
18 jaar
Ik ben een multi maar heb prima relatie met de meeste dealers in omtrek. Als ik dit bij de hand zou hebben en er was een kleine mogelijkheid voor coulance, dan zou ik het laten lukken ook. Vergeet niet dat wij ook nog het een en ander bij de dealer betrekken, en dan willen zij wel graag zo houden.
Sytze
sytze maar jij hebt een bedrijf dan is het anders ; laat dan de garage van george het bij de dealer voor leggen dat is anders dan als partikulier bij een universeel in onderhoud gaan en met klachten voor garantie naar de dealer gaan.
en aan de andere kant iedereen loop te zeuren over die rot dealers maar bij problemen zijn ze wel weer goed genoeg om de tijd rovende trut klussen op teknapen.
groetjes jan.
Die dealers zijn heus niet alleen maar goed genoeg om de rotklussen op te knappen, als het een garantie geval is moet de dealer het nou eenmaal doen.
Een universeel draait zijn hand heus niet om voor dit soort karweitjes.
Gewoon de garage eens laten bellen met een dealer, het zijn geen boemannen.
18 jaar
precies dan zijn ze goed genoeg maar daar voor en daarna zijn ze het aankijken niet waardt.
lees maar in diverse topic hoe er over dealers gesproken wordt.
groetjes jan.
Tja, zo kijken BEPAALDE dealers OOK naar hun klanten, jan T...
18 jaar
De mening van jan T is wel begrijpelijk. Zo waren de regels vroeger altijd. Geen onderhoud bij de dealer gepleegd? Dan werden garantieclaims van tafel geveegd!
Maar anno 2006 is er inmiddels het een en ander veranderd en dat zullen de dealers over het algemeen niet uit zichzelf tegen de klanten vertellen. Je kunt tegenwoordig een nieuwe auto kopen bij een universeel autobedrijf en ook daar laten onderhouden MET behoud van garantie.
Een kijkje in de Europese wetgeving zou zeker geen kwaad kunnen........Daarom hebben we inmiddels ook 2 jaar garantie op nieuwe auto's. Dat komt niet omdat de importeurs ineens zo gul zijn geworden...... Het is hun OPGELEGD! Persoonlijk vind ik 2 jaar garantie op de "topmerken" evenzogoed nog een lachertje als je het vergelijkt met de garantie van sommige Japanners. En die geven die garantie al jaaaaaren ZONDER enige druk van europese regelgeving!
18 jaar
Nou Klaas, nu ben je wel heel fanatiek bezig alle dealers over één kam te scheren. Vind je dat nodig?
Henk, ik schreef BEPAALDE dealers. Dat is wat anders dan ALLE dealers. Helaas heb ik moeten constateren dat BEPAALDE DEALERS een behoorlijk hoog portie van zelfingenomenheid bezitten. Particulieren zijn daar de dupe van en een groeiend aantal pikt dat niet langer. Helaas gaan niet ALLE particulieren met klachten terug naar de dealer. Deden ze dat maar! Ze laten zich monddood maken door BEPAALDE DEALERS die dan met de bekende cliche-verhalen aankomen: u bent de enige die dit probleem heeft. Het is bij ons niet bekend. Deze particulieren ZEGGEN verder bij hun dealer niets meer, maar komen gewoon niet meer terug. Hun ongezouten mening houden ze echter NIET voor zich. Vervolgens redeneren BEPAALDE DEALERS als volgt: IK hoor niks van mijn klanten, DUS hebben ze geen klachten en omdat er GEEN KLACHTEN zijn, zijn ze DUS tevreden...! Dat dit uiteraard wat meer speelt bij occasions die bij merkdealers worden gekocht dan bij nieuwe auto's spreekt voor zich. Fabrieksgarantie wordt (soms gedeeltelijk?) aan de dealer vergoed; BOVAG-garantie wordt door de dealer ZELF verstrekt en daar bemoeit de importeur zich niet mee. In mijn ogen hebben de importeurs en hun dealerorganisatie enkele jaren geleden ZELF steken laten vallen met hun zelfingenomen houding en daar zijn de fastfitters massaal bovenop gesprongen! Dat dealers nu weer wat van dat marktaandeel terug willen hebben door zogenaamde "snel-services" en "klaar terwijl u wacht" reparatiemogelijkheden is daar slechts het bewijs van..... Waar dure marketing-managers vette salarissen en enkele jaren voor nodig hebben om tot bepaalde conclusies te komen, heeft de gemiddelde consument al genoeg aan slechts een paar dealer-bezoekjes met een onprettige ervaring.....
18 jaar
Nou nou! Je draaft ook maar door he!
Sytze
Ja, er worden mij woorden in de mond gelegd die IK niet geschreven heb, Sytze. Ik schreef toch duidelijk "bepaalde dealers" en dat is volgens mijn bescheiden mening iets anders dan ALLE dealers. Ik kan natuurlijk niet instaan voor de manier waarop anderen hun conclusies trekken. Wat er staat, dat staat er, toch? Ik weet wel dat dit een heel gevoelig onderwerp is...
18 jaar
Is waar Santa! Maar meeste multi's hebben goede relatie met dealer, waaronder ik zelf. En het is de teneur van je reactie die bij sommige mensen een gevoel teweeg brengt. Ben er zelf vrij nuchter onder, maar kan me Henk's reactie toch ook wel weer voorstellen. Denk dat het probleem zich het meest openbaart bij de lease-auto's, want daar gaat het om de snelle pegels. Mij trap je meteen niet op m'n p*k!
Vriendelijke groeten,
Sytze
Ik ben het gedeeltelijk wel met santa eens, maar bekijk het dan ook van de dealerkant.
Ikzelf werk bij een bedrijfswagendealer, en we weten allemaal dat daar de centen niet meer voor het oprapen liggen,dus probeert de klant zoveel mogelijk zelf te doen, daar kan ik mee leven tot op zekere hoogte.
De problemen gaan zich pas voordoen als we zelfs die auto's bij APK of grote beurten niet eens meer terugzien, maar wel ineens midden in de nacht een monteur op pad moeten sturen omdat het vehikel niet meer wil zoals de eigenaar dat graag zou zien.
Het probleem ligt dan meestal bij niet doorgevoerde campagnes of achterstallig onderhoud zoals kapotte accu's of versleten riemen.
Achteraf wel klagen dat de rekeningen zo duur zijn, maar niet doorhebben dat stilstand van die auto, plus 2 uur hulpdienst net zo duur is als een reguliere beurt.
Daar kan ik dus niet mee leven.
En waar zou je dan coulance op moeten geven ???? verbruikte onderdelen ???, de monteur ???? kilometers van de servicewagen ????? dan ga je enkel zelf de boot in.
Dat de beste man zelf zijn auto's olie ververts, riemen checkt, ruitensproeiers bijvult en lampjes vervangt, a-la, maar laat hem minsten 1 keer per jaar door de dealer een grote beurt geven inclusief APK, dan kan de computer uitgelezen worden op storingen, en campagnes worden doorgevoerd enz. en daar is de dealer toch voor ???? die heeft toch nog steeds het meeste zicht op gebreken die gaan spelen bij bepaalde types, en tijdig ingrijpen als dat nodig is.
dat is mijn standpunt
Groeten Marcel
Kan mij geheel in jouw verhaal vinden, Marcel. De ervaringen waar ik op doel, Sytze, staan allemaal zwart op wit en zijn dus op ervaringen gebaseerd. Zij die hier niets mee te maken hebben gehad, hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen, lijkt mij.
18 jaar
Iedereen die het leest heeft er, -als ie wil of niet, een mening over. En dat m.i. niets te maken met aangesproken voelen. Kijk als je bij een dealer werkt zul je bij het lezen van negatieve dealer verhalen niet blij worden, ook al heb je zelf niets met het verhaal te maken. Je moet zelf weten wat je schrijft, mij maakt het de pis niet lauw, en we leven in een vrij land. Mijn reactie was algemeen en niet gewichtig bedoeld.
Sytze
Ik kan me ook wel een beetje vinden in het verhaal van Santa.
Vroeger kocht ik mijn auto op de hoek bij de Dealer.
Een gemoedelijke dorps garage.
Gewoon samen met een monteur even naar het probleem luisteren en er kwam een logische verklaring of oplossing.
Een kleine showroom met een paar autos.
Perfecte service.
Maar ja, de garage moest groeien en er moest zon groot glazen gebouw aan de snelweg komen.
Als je dan met een probleem komt dan zit er een receptioniste die er geen verstand van heeft en altijd hetzelfde antwoord geeft.
Dan zult u toch echt even een afspraak moeten maken meneer.
Of je komt je auto ophalen om 5 uur en je vraagt, wat was dat rammeltje nou.
Dat weet ik niet meneer, en de monteur die er mee bezig was is al naar huis.
Ik wil gewoon goed geinformeerd worden, het is allemaal al duur zat.
Het zijn toch ook geen gekke vragen die ik stel?.
Vaak kreeg je de auto terug en zat het probleem er nog in, was het toch niet helemaal goed over gekomen.
Dat wat je vroeger bij een dealer wel had vind je nu nog bij de universeel.
Die neemt wel de tijd en gaat niet rucksichtloos van alles vervangen.
En kjikt of ze het op een andere manier op kunnen oplossen.
Het is me bij de dealer allemaal net effe te gemakkelijk geworden.
Dat wil niet zeggen dat ze slechte service leveren, maar op een andere manier waar ik me niet altijd in kan vinden.
18 jaar
Het lijkt wel of je mijn gedachten kunt lezen, primera!
18 jaar
Yep, primera zegt het goed! Dat is dus precies de reden dat ik NIET wil groeien! Klein = compact = sterk = klantvriendelijk. Klant spreekt ook met monteur die de auto behandelt om zo snel tot een doelgerichte oplossing te komen en duidelijk over te komen. Dus nooit geen tijd verknoeid door miscommunicatie!
En er zijn nog veel meer voordelen die deze persoonlijke werkwijze oplevert.
Sytze
ik werk bij een redelijk grote dealer en ook nog in een universeel bedrijf ik zie dus alle twee de kanten.
bij alle twee heb ik contact met de klant alleen bij universeel beter omdat ik dan alles zelf mag beslissen.
maar bij de dealer sta ik verbaast hoeveel er geinvesteerd moet worden in gereedschap en apparatuur.
elk stukje gereedschap wat er bij dat merk is moeten we gewoon hebben.
tevens zijn we iso zodat je bijna ziek wordt van de papiertjes.
als ik dan bij dat andere bedrijf kijk dan gaat dat anders; rustiger meer tijd.
dat het uurloon scheelt is waar.
maar bij de dealer betaald een klant 75 euro maar zet dat is af tegen de investeringen die verplicht gemaakt worden.
iniverseel rekenen we 35 euro.
we hebben daar alleen wat we nodig hebben.
dus het zijn twee verschillende werelden.
wat ik wel verbaas is dat als ik bij de dealer werk er veel iniversele bedrijven gereedschap komen lenen zelf zo dat het opgeschreven wordt.
dan kan ik ook weer begrijpen dat die universeel goedkoper is want die hooft voor dat eene model niet te investeren in gereedschap .
bij de dealer wel ook al rijdt er maar een of zelfs geen een dan nog moet het gereedschap er zijn.
zelf vind ik het best; kan met alle bedrijven goed over weg .
wat voor merk ook ik krijg alle informatie.
maar het punt is dat als bij ons als universeel met een probleem zit ; we dat zelf op lossen of laten oplossen ; maar niet dat we de klant weg sturen met de boodschap je nokkenas is slecht ga zelf maar naar de dealer voor garantie want daar heb je jaren geleden gekocht ; ik vind en dat doen we dan ook ;wij proberen dat te regelen en in feitestaat de klant daar buiten dat regelen wij , iniverseel, dan met de dealer en dat gaat best.
groetjes jan.
DAT bedoel ik dus..... Dealers zijn verworden tot marionetten van importeurs. Importeurs eisen, dealers investeren en de klanten betalen............ Ik kan me best voorstellen dat er ondernemers zijn die bewust GEEN dealerschap meer willen! En doe voorbeelden zijn er te over, OOK in de motorfiets-branche...
18 jaar
Er zijn in Leeuwarden al verscheidene die het dealerschap vaarwel hebben gezegd en nu multi zijn. En nu draaien ze super. Ik geef het je ook te doen, altijd maar die molensteen om je nek. Nooit es even makkelijk iets proberen, alles moet weloverwogen zijn, bweh ik moet er niet aan denken. Maar ze moeten er toch zijn die dealers. En ik kan goed met ze, maar ben blij dat ik aan deze kant van de balie sta!
Sytze
http://img146.imageshack.us/img146/2792/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
beste meneer jansma, wat kan ik voor u doen.. ehhumm
toch maar liever naar de dealer!!!! :)
Nou eh, ik wou graag ff 2 van die dingen eh, ik bedoel eh, he, ik weet het niet meer. We hebben eh...... 2 van die eh........ knopjes nodig, om aan te draaien ehhhhh. Voor de radio. geloof ik eh... Mag ik ze eerst wel ff zien of het de goeie zijn??? Och heden laat maar, deze zijn veels te groot. Trouwens hebben jullie de balie verkleind? Alles lijkt zo klein momenteel nu u achter de balie staat........
Man wat klantvriendelijkheid!
http://img137.imageshack.us/img137/7262/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
uhhhhehe, sorry, beetje verkouden, maarrrrre wilt u, niet zo op mijn personeel letten meneer jansma....
Ja het heerst momenteel, en ik zie dat u het best te pakken hebt! U hebt last van een loopsloot! Maar ik zal niet meer naar uw personeel kijken hoor. Ik kijk wel naar beneden voortaan....
kijk maar voor je sytze...............................straks hang je in bovenstaande airbags!!!!
Te laat! Hang er al middenin, mmmmm, wel lekker zacht mmmmm. Hebben jullie een glas melk voor me trouwens?
pas op sytze...................siliconen kit eenmaal opgedroogd laat zich lastig weer verwijderen..
Ja verdorie, en ik moet straks ook nog spuiten! Welk effect heeft dat ook al weer in de spuicabine? Maar nu weet ik teminste waar het friese woord voor moeders vandaan komt!
wat een onzin het gaat erom dat ghk 129 zijn garage het laat regelen en niet naar de dealer gaat zonder er zelf in onderhoud tegaan.
maar waarom komt het zog zovaak voor dat universeel bedrijven die niet zelf uit de problemen komen hem dan nog naar de dealer gaan.
en nog wat als het straks zo word dat de universeel zelf de nieuwe auto gaat leveren dan moet hij ook zelf de komplete garantie traject afhandele dan wordt het voor de universeel op eens veel drukker want dan mogen ze zelf de claims gaan maken die dan weer afgewezen worden of voor een deel vergoed ; nou dan ben ik benieuw of het bij de universele bedrijven nog zo rustig aan de balie blijft omdat erdan op eens veel meer geregeld moet worden en dan nog eens voor alle merken.
groetjes jan.
En waarom komt het dan nog steeds voor dat dealers bij een storing/klacht complete dure onderdelen willen vervangen terwijl een universeel de storing/klacht voor een fractie van de dealer-prijs WEL weet te verhelpen? Company-policy?
18 jaar
ik denk omdat de klant bij een dealer verwacht dat het in een keer over is en bij een universele die mag het proberen en dan komen ze gewoon nog een keer; zoals ik eerder schreef werk ik bij beide apart en dit is mijn ervaring in verschil van benaderen van klanten naar een dealer en naar een universeel.
groetjes jan.
je kunt een mens benaderen als mens, maar ook benaderen als donateur! overigens ik ken al mijn klanten nog bij naam... maar je zou ze ook met een rugnummer en met een bakkie koffie in een hoek kunnen zetten, dit is algemeen beeld wat de klant schetst over een dealer, dit gaat op de lange duur ook nooit goedkomen..
paul,
[quote=kelder6240]je kunt een mens benaderen als mens, maar ook benaderen als donateur! overigens ik ken al mijn klanten nog bij naam... maar je zou ze ook met een rugnummer en met een bakkie koffie in een hoek kunnen zetten, dit is algemeen beeld wat de klant schetst over een dealer, dit gaat op de lange duur ook nooit goedkomen..
paul,[/quote]
Deze is goed paul, ik zie ze al lopen met zo'n marathonrugnummershirtje in de showroom of de koffiehoek bij de dealer.....
Mijn ervaring er dan maar ffe bij; meerdere auto's gezien die altijd in OH geweest zijn bij dealer, wat ze hadden moeten vervangen is niet gebeurt omdat dat zeker te veel werk was, of de marge op die onderdelen te laag (dit is het risico van pakketprijzen, bij 29500 km ga je natuurlijk bij een pakketgrotebeurt geen luchtfilter vervangen, nee, die schrijf je het jaar daarop weer los bij de kleine beurt.....) en onderdelen waar ze grof geld aan kunnen verdienen proberen ze je aan te smeren. Of het nou versleten is of niet.....
Audia4, DAT bedoelde ik dus met: Company-policy...?
18 jaar
[quote=Santa]Audia4, DAT bedoelde ik dus met: Company-policy...?[/quote]
Gelukkig bestaan er nog wel wat dealers die hier niet aan meedoen, maar je moet ze met een lampje zoeken....
Hoe lang deze bedrijven nog dealer willen of kunnen zijn?????
jongens wat een heisa
niet de dealer geeft de garantie maar de fabriek.
dus moet je niet zeuren ,en je garage vertellen dat hij maar even met de importeur of fabriek contACT OPNEEMT.
DIT WORDT WEL LASTIG VOOR UNI.
DUS HEB JE EENPROBLEEM WAT DENKELIJK NIET SNEL OP TE LOSSEN IS OF JE MOET JE AUTO LATEN STAAN VOOR ONDERZOEK OP EEN DOOR DE IMPORTEUR OF FABRIEK OPEGEVEN PLAATS EN TIJD.
IK ZOU ALS HET MIJN AUTO WAS OPLADEN EN NAAR DE IMPORTEUR BRENGEN (EERST EVEN MET JE ADVOCAAT REGELEN) EN DAT DING ER NEERZETTEN MET DE VRAAG OF ZIJ HET EVEN WILLEN BEKIJKEN EN/OF OPLOSSEN
Toch een tikkeltje vreemd allemaal.......alsof je perse een Phillips tv moet laten repareren door een Phillips dealer. Garanties moeten gewoon door een uni kunnen worden opgelost.
Jos.
Garanties wel, maar het gaat hier niet over garantie, maar over coulance, en dat maakt de zaak een stuk ingewikkelder. De betreffende auto viel al buiten de garantie.
Marcel
Ik vindt dat ook de coulance hier onder valt. Eigenlijk bedoel ik dat reparaties en onderhoud bij een uni absoluut niet minder is dan bij een dealer en ook z.g. terugroepacties gewoon bij een uni doorgevoerd moeten kunnen worden.
Jos.
Zou idd ook niet weten waarom dit niet kan. Maar ja niet iedereen heeft (goed)kontakt met dealers.
En buiten dat, als de dealer er niet aan wil meewerken wordt het al een stuk moeilijker.....
Sytze
Ik bedoel helemaal buiten een dealer om, het moet toch rechtstreeks via of de importeur of zelfs naar de fabriek kunnen.
Jos.
net als met je tv ,die hoeft ook niet door een merkdealer gemaakt te worden.
maar probeer eens of de mazda dealer de garantie voor je vw kan regelen.
als je goed leest wat ik schrijf dan weet je de oplossing.
owja, electronica, mooie stickers VOID WARANTY IF SEAL IS BROKEN, zegellak, pc's???, chassis intrusion detection, opgeslagen in de bios "Sorry meneer, iemand heeft hem al opengemaakt, dit valt buiten onze garantie.
Logisch toch, dat degene die hem bouwt, en ook de garantie geeft daar bepaalde voorwaarden aan stelt.
Stel, je doet als uni een reparatie, welke je denk dat goed is, de klant komt de week erop terug en zegt dat hij bij de dealer is geweest, het onderdeel is vervangen en jij krijgt de rekening gepresenteeert, met de mededeling dat het maar coulance moet zijn, want hij is toch vorige week bij jouw slecht gerepareerd.
Welke garagehouder trapt daarin ????????
Logischer is het dan dat de klant eerst contact met je opneemt om de situatie uit te leggen, zodat jij stappen kunt ondernemen, door bijv. een servicewagen te sturen, of alsnog de dealer opdracht te geven tot reparatie.
Op die manier kun je eventueel afspraken maken met de dealer om de kosten binnen de perken te houden, en die klant alsnog een gedeelte coulance te geven.
Sorry dat ik het hier met de strekking van het hele verhaal niet eens ben, maar mijns inziens neem je een bewust risico als je met een auto die nog onder garantie valt, naar een ander te stappen om hem te laten repareren.
Helemaal erg wordt het dan als je met grote kosten opgescheept zit van de uni, en dan naar de dealer gaat om je centen terug te halen. Dat slaat in mijn ogen helemaal nergens op.
Ik ga geen dealers goedpraten die misschien verkeerd bezig zijn, en ook geen uni's zwartpraten, ze moeten er allemaal zijn, en willen allemaal hun brood verdienen. Ikzelf ga voor een APK ook niet naar de dealer, dat laat ik bij een onafhankelijk keuringsstation doen, reparaties doe ik zelf ( Zover mogelijk ) en de rest besteed ik uit waar het mij goeddunkt, Ik weet dan ook, dat ik niet terug moet gaan naar de dealer als er stront aan de knikker is, want daar zal ik nul op rekest krijgen, ondanks dat ik een hoop originele onderdelen wel daar ga halen.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Marcel
Het gaat mij erom dat wanneer er een fabrieksfout geconstateerd wordt dit door degene geclaimd kan worden waar de auto in onderhoud is. Ik heb het niet over verkeerd gelopen reparaties.
Jos.
het hele probleem is dat een client met zijn auto naar een uni gar.gat voor rep.en onderhoud.
als dit in de garantie valt dan moet je terug naar de dealer.
als de auto al uit de garantie is zoals in dit geval ,dan moet je niet gaan huilen als deze zegt dat er ook geen coulance is.
coulance geeft elke garage merk of uni.
het gaat er nu alleen om dat er steeds bij een uni onderhoud is gedaan en dat er een probleem optreed na de garantie termijn.
er is niet verteld hoelang geleden de garantie was verlopen.
als dit een of twee maandenb is zou ik als uni bij de merk dealer proberen voor mijn client coulance te krijgen.
dus laten we pas oordelen als dit ook bekend is.
de uni wil wel repareren,maar client vindt dit te duur en heeft ergens gehoord dat dit misschien doordat dit een bekend probleem is onder de coulance regeling kan vallen.
de dealer zal dit echter alleen willen als dit een reguliere client is, omdat er geld voorgeschoten wordt tot de fabriek fiat voor coulance of garantie verstrekt.
je kan ook zeggen betaal gewoon en kijk of,en voor hoeveel er ondergarantie/coulance valt.
zoals gezegd wil de client dit meestal niet omdat er toch een hoop geld mee gemoeid is.
Ik heb hier toendertijd wel meegemaakt dat buiten de garantie bij Mercedes het bekende koppakking verhaal (Vito110) de helft van de rekening terugbetaald werd door de importeur, dit moet toch bij ieder ander merk ook kunnen.
Jos.
het probleem, ik denk dat jij dit ook wel herkent JOS, de importeur werkt namelijk niet in een driehoeks verhouding..
paul,
Dan blijft er weinig meer over dan voor een redelijke prijs dit soort reparties uit te voeren........
Jos.
audia a4 wat een onzin bij zo n auto wordt nooit een luchtfilter bij 30000 km gedaan maar pas bij de 60000 km dus ook niet bij de kleine beurt.
tussen twee haakjes kleine beurten bestaan niet meer bij longlife sevice.
maar het gaat ernog steeds om dat als je bij de uni in onderhoud ben je niet voor coulanse bij de dealer moet zijn maar bij de uni en/of die dan contact op neemt met de dealer is zijn taak.
groetjes jan
[quote=jan T]audia a4 wat een onzin bij zo n auto wordt nooit een luchtfilter bij 30000 km gedaan maar pas bij de 60000 km dus ook niet bij de kleine beurt.
tussen twee haakjes kleine beurten bestaan niet meer bij longlife sevice.
maar het gaat ernog steeds om dat als je bij de uni in onderhoud ben je niet voor coulanse bij de dealer moet zijn maar bij de uni en/of die dan contact op neemt met de dealer is zijn taak.
groetjes jan[/quote]
beste JAN
kweet niet hoe je daar bij komt? maar er bestaan wel degelijk 2 soorten onderhoudsbeurten, deze zijn niet alleen afhangkelijk van kilometers, maar ook kwa tijd (maanden) daarom ook insp 1 & 2.. indien je praat over longlife wil dit natuurlijk niet zeggen dan men een één keer van het onderhoud af is.
dan zouden we ook wel 6 weken met één onderbroek kunnen doen...
30.000dkm (48 maanden) de kleine beurt, 60.000dkm een grote beurt (48maanden)
paul,
.
En DAT is echt GEEN "onderbroeken-lol"..........
Motoren met astmatische problemen draaien nu eenmaal niet zo lekker!
18 jaar
nee paul maar bij longlif service ga max om de 50000 km na de garage en min 15000 km.
en als je een maal per jaar naar de garage gaat krijgt hij als hij nog niet aan een 30000 km beurt toe is of aan de 60000 km een jaarbeurt dus zo n onzin vond ik het niet.
dit is bij diesels bij benzine is het 30000 km of min 15000 km.
maar dat maakt allemaal niet zoveel uit het gaat erom dat ghk 129 de garage waar die in onderhoud is met de dealer in contact laat treden en niet zelf omdat hij daar zover ik het begrijpt geen klant is.
groetjes jan.
beste jan...
als ik jou verhaal zo lees en moet geloven? kan heel nederland het VW werkplaatshandboek wel in de sloot mikken, JAN, geef even en korte verklaring waar insp 1 & 2 voor staan.. overigens haal je ook nog eens verschilende bouwjaren die betrekking hebben op service intervallen doorelkaar. ga nou niet zelf service intervallen zitten bedenken.. dat brengt verwarring met zich mee.
paul,
ach paul ik vind het allemaal niet zo spannend we zitten in de polder en daar gaat het goed zolang het draait zelf heb ik een auto waar nooit onderhoud aan gedaan wordt geen luchtfilter geen bougies geen olie en filter en het mopie is dat als die rot gaat doen er nieuwe bougies in gaan en voor de rest blijft het verbruik 1:14,5 terwijl het luchtfilter er al 100000km inzit dat is nou de kwalitiet van een toyota niet kijken maar rijden.
en ook bij volswagen gaan luchtfiters en brandstoffilters bij de nieuwe modele toch al weer 90000 km mee en dit is voor geschreven daarom vind ik het zo mooi dat ik in een universeel bedrijf werk en in de stad ook nog nog bij de dealer dan kan je alle kanten op en blijft het leuk.
maar paul het ging nog wel steeds over die nokkenassen en dat hij zijn garage contact moest laten opnemen met de dealer en niet zelf.
het is toch prachtig bij de dealer werk ik vogens het boekje en in de universeel werken we zoals de klant dat wil en precies zoals de klant het wil met van tevoren precies op gegeven prijzen en werkzaam heden ja dat is het voordeel van het platte land maar het gaat dus om die vraag van ghk 129.
groejes jan p.s blijft leuk om zo ieders mening telezen en toch zijn we alle collegas.
Heb je geen last van "mixed feelings" jan?
Sytze
100000 km met een luchtfilter gaat prima als je in een moeras woont, met weinig verkeer. Daar heb je idd geen stof.
Nou ffe een zomer op de veluwe, of nog beter, een ritje naar de spaanse binnenlanden. Dan kan een longlife filter potdicht zitten na 4000 km.....
Woon zelf in N-H, ook een moeras, maar na 30.000 km zitten ze toch echt potdicht, zou het van het fijnstof van het vele verkeer hier komen??? 60.000 km durf ik hier niet aan; het filter kan dan wel eens de motor ingezogen worden.
Ja Harry dat klopt natuurlijk ook. En dan maakt het niets uit of je een toyo of een vw rijdt. Beide motoren ademen door hun luchtfilter. En bij extreme schone condities kan het lf langer mee, maar daar kun je nooit vanuit gaan. Zou een mooie boel worden, gewoon niets meer vernieuwen, weet je tenminste zeker dat je claims kunt verwachten op termijn. Dus doen wij het dan ook maar op de voorgeschreven wijze of eerder, maar zeker NOOIT later!
Sytze
sytze laast van mixed feelings heb ik niet alleen het een is leuker dan het andere maar op mijn leeftijd heb je niet meer tekiezen.
en een toyota is een beer van een auto heb er verschillende in onderhoud en ik werk bij volkswagen nou wat ik daar mee maak!!
groetjes jan
vertel eens jan, je maakt me nieuwsgierig!
Sytze
hoge bomen vangen veel wind jan... logisch dat volkswagen een koploper kwa problemen lijkt te zijn.. kijk in alle straaten van nederland daar zijn altijd op z'n minst 3 volkswagens te bespeuren.. en dat is echt niet om dat ze zo slecht zijn....
paul,
maar paul een toyota komt in alle testen er zeer goed uit of het nu om nieuw of gebruikt gaat of het nu om veel of weinig kilometers gaat maar gelukkig leven we in een laat waarin een ieder zelf mag kiezen en natuurlijk er rijden veel volkswagen maar ik moet constateren dat het niet de kwalitiet is waar ze groot mee geworden zijn.
denk de waterpompen bij de t5 5 cilinders en is toch belachelijk dat ze nog steeds stuk gaan en als je dan na gaat dat er bij ons drie ziekenwagens rijden die alle voor de 25000 km een nieuwe waterpomp gekregen hebben en zelfs een al twee keer.
denk aan de raammechanieken van de golf vier is nog steeds brandhout.
denk aan de nokkenassen van de v6 tdi.
denk aan de problemen met de distrubutieriem van de 1.4 en 1.6 16 kleppers.
denk aan de versnellingsbakken de dus bakken waar de klinknagels van het cardan door het huis slaan.
denk aan de luchtmassameters.
denk aan de tweemassa vliegwielen.
denk aan de draagarmen en stuurkogels van passat en a4.
en zo kan je nog door gaan.
je kan toch niet zeggen dat dat in de tijd van de golf 2 en 3 zo was ook al kan je bij de 3 al een verminderde kwalitiet vast stellen.
waar andere merken(zoals peugeot) alles gingen verbeteren hing er bij volkswagen een zweer van wij zijn het.
dus paul hoelang nog.
groetjes jan.
tju, en ik dacht dat alleen opel laks was in het oplossen van hun problemen, hoelang hebben we de kadetten-astra's- corsa's niet zien wegrotten bij de achterwielkasten en dorpels ???? Ook alleen mooi voor de omzet van nieuwe auto's!!!!!!
Ik denk dat elk merk wel zijn problemen kent, het is alleen de vraag hoe daar mee wordt omgesprongen, en op welke termijn verbeteringen ( aanpassingen) kunnen worden doorgevoerd. Je kop in het zand steken, en denken dat je er zo vanaf komt is dan dus NIET de oplossing .
Groeten Marcel
Ik ben er van overtuigd dat vw een kwaliteits produkt is, anders reden er niet zoveel van rond.
En als er veel van rond rijden gaat er ook weleens wat stuk.
En mensen die een vw kopen leggen de lat voor kwaliteit ook hoog.
Kortom ze hebben hoog gespannen verwachtingen van de kwaliteit, dus trekken ze ook eerder aan de bel met problemen waarbij ze waarschijnlijk met een ander merk er geen aandacht aan zouden besteden of gewoon door zouden rijden.
Ik heb zelf 5 volkswagens gehad en er gingen altijd steevast dezelfde dingen kapot die hier ook al genoemd zijn.
Ik kocht een peugeot, toch ook de bekende franse kwalen.
Voor de rest een fijne auto.
Nou heb ik een jap op gas en het lijkt wel of het ding geen onderhoud nodig heeft.
Het gaat gewoon niet stuk!.
Er staat 160.000km op, lambdasonde en 4 remblokjes zijn vervangen bij de reguliere beurten.
Voor de rest is alles nog origineel.
De europese autos die ik heb gehad hadden dan al behoorlijke onderhoudskosten gehad.
Schokdempers,waterpompen,div lekkages,koppeling,homokineten,dynamo.remcilinders.
Bij de vw kon ik de klok erop gelijk zetten dat tussen de 100 en 150.000km de kosten kwamen, bij alle 5 die ik heb gehad.
Ook in de familie rijden redelijk wat toyota en nissan en daar hoor ik hetzelfde, het gaat gewoon niet stuk.
Het zou me er niet van weerhouden om weer een europeaan te kopen, maar misschien ben ik wel verwend geraakt.
18 jaar
primera hoe kun je dan nog zeggen dat het een kwalitiets product is als je zelf al zegt dat je de klok erop gelijk kon zetten wanneer de problemen begonnen en dat je met een toyota niks had dan zeg ik dus weer dat is een beest van een wagen.
groetjes jan.
Nou Jan, of ik het interieur van een vw of een toyota of een nissan bekijk vind ik de kwaliteits beleving bij vw toch een heel stuk hoger liggen.
Het oogt allemaal net effe wat mooier en degelijker.
Dat het in de praktijk tegen valt is aan de gebruikte materialen niet af te lezen.
Ik denk dat toch een heleboel mensen daardoor eerder geneigd zijn de europeaan aan te schaffen dan een jap.
En het onderhoud aan de vw vallen bij mij niet onder problemen, want het waren dingen die gewoon goed op te lossen zijn.
Alleen mij viel dat een beetje tegen van een kwaliteits produkt.
En dat het in de opeen volgende modellen serie nog steeds zo was.
Dezelfde dingen kwamen gewoon weer terug, het hoort min of meer bij vw.
Homokineet, remcilinders, waterpompen, cuppende achterbanden, dit komt gewoon meer voor in de vw groep.
En zoals je zelf al zegt: een toyota is gewoon een beer van een auto.
Mijn zwager was al van slag af als tie meer dan 300 euro moest betalen voor de grote beurt van de starlet van 89 met 270.000km op de teller.
Let wel met deze auto werd een caravan de pas over getrokken, weliswaar geen zware maar toch.
Of zand gehaald gewoon in de achterbak.
Om maar eens een voorbeeld te noemen hoe er mee omgegaan werd.
Dit was niet exemplarisch, want zo werd ook met de autos er na mee omgesprongen.
Het gaat gewoon domweg niet kapot.
De andere jappen in de familie ook, tanken en rijden.
Een voorkeur voor een merk is natuurlijk iets persoonlijks.
18 jaar
Dit heeft niets meer met de vraagstelling te maken
Einde discussie topic gesloten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar