Mijn golf5 is afgekeurd omdat het rechterachterwiel aanliep. Tevens was de remdruk op beide wielen afwijkend (ruim 25%)
Inderdaad zag ik na verwijdering van het wiel dat de remblokken a.h.w. strak bleven hangen. Ik heb de remblokken verwijderd en gekeken of de remzuiger wel goed beweegbaar was. Dit middels een speciaal gereedschap, rechtsom te draaien tegelijk te drukken. De zuiger bleek muurvast te zitten.
Ik heb vervolgens de remklauw gedemonteerd en uit elkaar gehaald. De zuiger kwam nog redelijk makkelijk naar buiten door het handrem mechanisme meerdere keren te bedienen. Ik heb daarna alles gecleaned en goed gevet en oliegevuld weer in elkaar gezet.
De zuiger was daarna makkelijk links en rechts om te draaien. Na het ontluchten werken de remmen wel maar de afwijkende remdruk op het rechterachterwiel blijft en is zelfs groter geworden dan tijdens de APK keuring. De klauw lekt niet en het rempedaal voelt ook niet echt sponzig aan, ook verlies ik geen remvloeistof.
Wat kan er fout zijn gegaan?? Kan het interne mechanisme van de klauw kapot zijn? Hoe te controleren? Wat verder nog opvalt is dat de handremkabel (waar ik niets aan gedaan heb) na inhaken al een paar milimeter los van de aanslag ligt. Ik ga morgen eens proberen of de remdruk anders is wanneer de handremkabel niet gekoppeld is. Wie heeft er suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Komt de hevel waar je kabel aan vast zit , wel helemaal terug tegen de aanslag ?
Deze remklauwen gaan trouwens regelmatig stuk , reviseren is een optie.
Als je remt dan bouwt hij wel goed druk op , olie spuit eruit als je de ontluchtingsnippel los draadt ?
Hallo Kaleido, dank voor de snelle reactie. Ik heb de kabel net afgekoppeld en de hevel komt volledig terug tegen de aanslag. Ik krijg de indruk dat hij wel druk opbouwt maar dat is niet makkelijk te meten. Wanneer ik de ontluchtsnippel los draai komt er een dikke straal uit maar niet zodanig dat hij centimeters weg spuit!
Het rempedaal ligt dan al weer snel op de bodem. V.w.b. dat reviseren, wat doen ze dan? Nieuwe O-ring en stofkap?
Kan ik de remleiding (het gedeelte wat op de flexibele slang zit en naar de klauw loopt ) verpest hebben?
11 jaar
Het moet er in principe behoorlijk uit spuiten.
Heb je de slang met een griptang of iets dergelijks dichtgeknepen om te voorkomen dat het systeem leeg liep ?
Wat is er gebeurd met het metalen ? leidinkje dan.
Remklauw wordt uit elkaar gehaald en het zelfstellende handremmechanisme vervangen / gereinigd , verder alle keerringen e.d .vervangen
inderdaad heb ik de rubberenslang met een griptang een beetje dichtgedrukt. Die metalen leiding kent 2 wartels, waarvan de ene op de klauw goed gangbaar was en de ander moeilijk in beweging was te krijgen. Uiteindelijk heb ik de wartel eerst in de rubberen leiding teruggeschroefd (dus niet de leiding en erin drukken en daarna de wartel er in draaien) maar de vastzittende leiding in de wartel compleet in de leiding en daarna gepositioneerd boven de opening van de remklauw. De remleiding op de bodem gedrukt en daarna de wartel er in gedraaid. Terugkomend op het uit spuiten van de ontluchtingsnippel, dit week toch niet zoveel af van wat ik bij andere remklauwen heb meegemaakt van andere auto's. Denk je dat de rubberen slang dicht zit??
11 jaar
Begrijp niet helemaal waarom je de leiding aan twee kanten hebt los gedraaid , normaal draai je hem op de klauw los , en dat is het.
Slang zou beschadigd kunnen zijn.
Komt de rem wel goed vrij als je hem bediend hebt ?
Remblokken vervangen ? zoniet de oude kunnen geglazuurd zijn , oppervlakte is dan door het aanlopen zo hard geworden dat er met het remmen niet veel meer gebeurd.
rem komt goed vrij als hij bediend is geweest. De remblokken heb ik even vervangen met andere blokken om om jouw idee uit te sluiten. Ik zal morgen die slang nog eens bekijken. Die metalen leiding maakte het wat makkelijker om de klauw er af te halen.
11 jaar
Ik ben nog niet veel verder. Ervaringen: zonder bevestiging van de rembabel geeft rechtsachter 30% minder druk t.o.v. links. Met remkabel (en dus ongeveer 3 a 4 mm van de aanslag af) 50%. De ontluchtingsstraal van de olie links en rechtsachter wijken niet van elkaar af. De zuiger is met de hand draaibaar tot aan de "bodem" van de zuiger. Zo langzamerhand zoek ik het toch in de klauw al weet ik niet wat daar kapot van zou zijn. De zuigerstofkap is mooi schoon en droog.
11 jaar
Er zit geen remkrachtbegrenzer op die roet in het eten gooit! Bij ABS ontbreekt deze mijns inziens.
11 jaar
Ted, ik dacht dat die alleen bij een trommel-uitvoering gebruikt werd. Kan me ook niet voorstellen dat die separaat aan bak- of stuurboord kant zou werken. Vandaag de tunnel deels gedemonteerd om van voren af aan, de handrem en de klauw opnieuw af te stellen etc.. Het blijft vreemd dat het ene wiel 30% minder presteert dan het andere wiel en met een enigszins in werking zijnde handrem op dat wiel het verschil wel oploopt tot 50%. Er is natuurlijk al wel iets met die klauw, schijf en blok gebeurd tijdens dat aanlopen, maar of dit alles verklaart? Nieuwe blokken en schijven is nog wel te doen maar belangrijker vind ik de reden van het verschil. Morgen maar weer eens een test, tijdens het rijden en remmen merk ik overigens niets van dat verschil.
11 jaar
Remkrachtverdeler , wie heeft het daar over gehad?
Ik zat je laatste post nog eens telezen Ad , je moet er wel voor zorgen dat de hevel voor de handrem wel helemaal terug komt , tegen de aanslag , anders steld hij niet goed op .
Hallo Kaleido, als de handrem kabel er af ligt, komt de hevel volledig tegen de aanslag. Maar ook toen was er een fors verschil in remdruk. Ik noem het remdruk maar zoals ik al aangaf, we hebben het over het eindresultaat op de wielen waarbij de schijf en blokken ook een rol spelen. Deze blokken zitten er 10 maanden onder (tijdens de laatste APK uitgevoerd door garage) dus eigenlijk zou de stand/lengte van de kabels nog prima moeten zijn. Toch wordt de hevel een milimeter of 3 van de aanslag getild (dus na het uit elkaar halen van de klauw) door de remkabel. Vandaag de kabels in de tunnel losser gezet waardoor de hevel onder alle omstandigheden volledig terugvalt. Na 3 a 4 klikken begint de handrem te werken. Tevens de klauw weer los gehaald en de zuiger nog eens zo strak mogelijk tegen de blokken gedraaid (zodanig dat de schijf uiteraard nog geruisloos draait). Zuiger en hevel zijn met de hand makkelijk te bewegen. Morgen nog eens kijken wat de test aangeeft. Maar nogmaals, tijdens het remmen merk je niets van dat verschil.
11 jaar
ook deze test geeft geen verbetering aan. verschil 40%. Ik moet nog eens gaan nadenken.
11 jaar
Wissel de remblokken eens van links naar rechts , de remblokken die je al geprobeerd had waren dat nieuwe of ook gebruikte blokken.
Ik heb 3 uur geleden nog nagenoeg nieuwe blokken erin gezet en bramen van de schijf gehaald en vervolgens laten testen. Resultaat ongeveer 40% verschil. Wat verder opviel tijdens het testen was dat 3 pogingen niet dezelfde resultaten opleverden (van 40 tot 52% verschil). Voorremmen perfect. Ik zat te denken aan nieuwe schijven en blokken maar zie daar op dit moment ook niet direct het nut meer van in. Klauw? dunne remleidingstukje? Rubberen leiding waar de griptang op gestaan heeft? Iemand bij de garage vroeg zich af of het andere wiel het misschien absurd goed zou doen en dat dit het verschil zou verklaren (waardes op het testapparaat rond 2000 en rond de 1000 voor het slechte wiel). Kijk tijdens de APK-keuring constateerde de keurmeester ook al een fors verschil waarvan hij later zei dat er nog mee te leven viel maar dat het aanlopen een afkeur betekende. Het blijft een raadsel (althans voor mij)!
11 jaar
Dan zou ik de andere kant ook schoon maken , en kijken of daar alles goed gangbaar is , ik neem aan dat je wel nieuwe remblokken aan beide kanten geplaatst hebt dus links en rechts ?
de rechterkant schoonmaken/controleren doe ik na het weekend. Toch nog even terugkomend op de klauw: wat kan er nou aan dat ding kapot zijn. Op diverse fora lees ik dat je dat ding ook zelf kapot kunt draaien op de spindel van het handremgebeuren. Dat zou dan betekenen dat de handrem de zuiger mechanisch niet meer in beweging kan krijgen. Of zou diezelfde spindel ook het naar buiten drukken van de zuiger kunnen voorkomen ?
11 jaar
Ook linker goed gangbaar gemaakt. Resultaat geen verschil. Ik ga op zoek naar een andere klauw. Zal medio de resultaten melden.
11 jaar
Allen, in het bijzonder Kaleido, het probleem lijkt op gelost. Ik heb een andere remklauw gemonteerd en testen wijzen uit dat er weliswaar nog een klein beetje remverschil is maar dat het binnen de marge valt. Wat er beschadigd is in de oude remklauw blijft voor mij een raadsel, wellicht een beschading aan de schroefdraad. Bedankt voor de suggesties.
11 jaar
Als het remverschil onder de 30 % blijft /is , dan is het goed.
Prettige feestdagen.
probleem kan worden gesloten, probleem is niet terug gekomen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar