Volkswagen Golf IV: reden losraken popbout in schakelbak

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Onlangs heb ik mijn schakelbak stuk gereden op een drempel. Leuke melding garage; schakelbak is gescheurd en koppelingsplaat moet vervangen. Kosten hiervoor - reeds betaald - E 1.700,-. Rij nu met 2ehands bak.

Anderhalve week later terug gegaan met klachten over benzine toevoer tijdens optrekken in z'n 1, maar sporadisch. Nu wil de auto ineens perfect rijden en kan ik niet aantonen waar ik het over heb. Garagehouder stuurt me weg met de boodschap; laat hem uitlezen, verder niets aan de hand.
Weer anderhalve week later lekt er ineens behoorlijk veel olie. Op straat heb ik mij laten vertellen dat het wederom bakolie is. Auto terug gebracht met takelwagen naar garage, die in eerste instantie hoog en laag beweert dat het hier nu niet draait om bakolie maar motorolie en dat de olie van hogeraf lekt.
Om toch beter te kunnen zien waar de olie vandaan lekt, moet de bak er weer onder uitgehaald; conclusie = gat in de bak door losgeschoten popbout. Tevens kon hij me dit pas na 5 dagen vertellen.

Bewering van garagehouder: "Ik heb te hard gereden (optrekken) en te veel lopen scheuren dus zelf stuk gereden, bovendien wil geen enkele garagehouder nog iets horen over zijn reparaties na drie weken!"
De man zei me dat hij de bak op stuurt naar revisiebedrijf om rapport op te laten maken op zoek naar reden losschieten popbout. Hij zou zijn best doen om of voor vervanging te regelen of iets dergelijks. Nu heeft de beste man binnen een dag een andere bak voor mij, of ik dan wel de in en uithaal kosten wilde vergoeden.
Weer een dag later laat de man een ander van de garage bellen met de boodschap: U betaald E 700,- anders krijgt u de auto niet mee. Na het proberen weerwoord daarop te geven werd de man nog duidelijker; als je zo gaat doen dan haal ik die bak er onder uit en kun je dan je auto komen halen.

Mijn vragen nu zijn;
- Kun je - nu ik heb begrepen dat er blijkbaar bekende problemen zijn met die popbouten - binnen 3 weken na reparatie zelf die bak stuk rijden zonder er mee te hebben gescheurd?
- Kan het zijn dat de bak verkeerd gemonteerd is, waardoor ik hem stuk heb gereden en derhalve de schuld bij de garage ligt?
- Wat zijn de redelijke prijzen die hiermee gepaard gaan?
- Wat kan ik eventueel hier tegen doen/beginnen?

BVD, Mami

Mami

Geplaatst door Mami (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Klinknagels van het kroonwiel raken los en komen dan door het huis van de bak het dit gebeurd regelmatig,maar of dit bij jou ook gebeurd is kan ik zo niet over oordelen.

lees deze topic maar.


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Hans

Mami (0), 15 jaar geleden

Hoi Hans,

Topic had ik al eerder gelezen op zoek naar eventuele antwoorden, maar kon ik toen ook niks wijzer uit worden.
Mij gaat het er nu om dat ik niet zomaar blind zoveel geld uitgeef aan iemand die op het laatste moment mij als
het ware 'chanteert' met die auto ipv verder met mij overlegt hoe of wat.

Kan het rapport van het/een revisiebedrijf na afloop aantonen waarom de schakelbak stuk is gegaan?

Want als dat het geval is, dan wacht ik liever het rapport af. Is dit niet het geval; heb ik dan gewoon pure pech?

mvg, Mami

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Mami]Kan het rapport van het/een revisiebedrijf na afloop aantonen waarom de schakelbak stuk is[/quote]
Een naar waarheid ingevuld rapport zal altijd positief uitvallen gezien klinknagels die breken / loslopen een zeer bekent probleem is bij dit type bak. Vraag de garage hoe je het had kunnen voorkomen net als al die duizend anderen die ook te maken kregen met dit probleem, ben zeer benieuwd.

Gr. paul

Santa (0), 15 jaar geleden

De bak stukrijden op een drempel.............

Da's toch knap.

Mami (0), 15 jaar geleden

Paul,
De garagehouder had idd als advies rustig blijven rijden, vooral in combinatie met de 18 inch velgen wat de bak volgens hem niet aankan. Eventueel het vervangen van de nagels door stevigere bouten.
Maar de tweedehands bak die hij eronder had gezet, had geen garantie op zich; dus pech.
In ieder geval allen bedankt!
Gr. Mami

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Mami]vooral in combinatie met de 18 inch velgen wat de bak volgens hem niet aankan.
Maar de tweedehands bak die hij eronder had gezet, had geen garantie op zich; dus pech.[/quote]
Waarom zou de bak het niet aan kunnen ? Schakelbak is mede ontwikkelt, en zo dat de bak het vermogen van de motor aan kan. In zijn beleving dus niet daar is geen onderzoek naar gedaan dus kan het ook niet worden vastgesteld. Wel staat vast dat dat jij geen individueel geval bent, er zijn er veel meer met deze klacht..... Of dit domme pech is weet ik niet, je hebt je in iedergeval laten misleiden.

Gr. paul

Rosse (0), 15 jaar geleden

Ligt het nu aan mij, of is 1700 euro voor een 2de hands bak (zonder garantie!) + nieuwe koppelingsplaat vreselijk veel? Plaatsing is inderdaad wel een werkje, maar toch...

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Rosse]Ligt het nu aan mij, of is 1700 euro voor een 2de hands bak (zonder garantie!) + nieuwe koppelingsplaat vreselijk veel? Plaatsing is inderdaad wel een werkje, maar toch...[/quote]
Ligt niet aan jou.. Vind het ook vreselijk veel geld.

Gr. paul

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

De TS heeft antwoord gehad op zijn vraag,en of er nu te veel voor een gebruikte versnellingsbak is betaald doet niet terzake daar ging de vraag niet over.

Topic gesloten

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.