Volkswagen Passat: relais

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 vr5

Deze vr5 start 9 van de 10 keer niet,zet je hem een paar keer op contact dan wel,nu heb ik gelezen dat het aan een voedings relais kan liggen die ingebrand zou kunnen zijn en daardoor te kort open staat om de onsteking aan te sturen,mijn vraag is kan iemand me vertelen waar deze zit en welk nr deze heeft.

Hebben inmiddels een nw halgever geplaatst en de krukaspositie sensor schoongemaakt,het relais gecontroleerd.
als hij niet aanslaat begint hij te ploffen in de uitlaat net of de boel niet op tijd staat,zet je hem een paar keer achter elkaar op cont dan start hij ineens wel en loopt dan ook goed.

Wie weet er raad

bvd
Hans l

Hans4045

Geplaatst door Hans4045 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

bvdlinden (0) PRO, 12 jaar geleden

Beste Hans

Het hooftrelais(motor ecu) = uit mijn hooft 109 en zit boven zo gezecht, het koppelingspedaal in het dashboard. de eerste zijn zwart en de verbeterde grijs. door het vervangen van dit relais heb ik best wat klachten opgelost. als je hem open haalt zie je dat hij is ingebrand. vergeet ook het brandsof relais niet, als ik verhaal lees dan is dat ook best mogelijk. is de accu wel 100% ook daar zijn veel klachten mee opgelost
gr Bart

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij is dat alleen bij TDI Bart. relais 109
Idd zwarte relais 109 gewoon preventief vervangen bij alle VAG TDI auto's.
Tijdens mijn werk kom ik ze toch nog steeds tegen, terwijl dit probleem al 10 jaar bekend is....
Let bij een V5 goed op de nokkenassensor, die heeft hij met starten nodig.meten is weten.
Als het hoofdrelais niet goed werkt gaat je ecu lampje met contact aan ook niet branden.
Ik neem aan dat je aanslaan bedoeld en niet het "niet starten"

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

Probeer het volgende, zet het contact aan en trap het gas in. (deze heeft nog een gaskabel als ik me niet vergis) Daarna starten zonder het gas aan te raken.


Start hij daarna direct, dan het gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren.
Heb er zelf eentje en al vaker dit probleem meegemaakt, gasklep klemt dan iets op de afzetting in het huis. Het hoeft maar heel weinig te zijn om dit probleem te krijgen. De gasklep valt totaal dicht bij het afzetten van de motor, en de stelmotor krijgt hem niet meer open als je weer probeert te starten en de boel is afgekoeld. Het begint met zo af en toe niet starten, en de klacht wordt langzaam erger.

De storingscode die hij kan genereren (hoeft totaal geen storing in te staan!!!) slaat nergens op, als je dat volgt ben je ca 1500 euro verder en het probleem niet armer. (vw wil de ecu namelijk vervangen omdat die stuk zou zijn volgens hun uitleeskast)

Nokkenassensor is halfgeleider, meestal als die gaan doen ze het koud nog wel en warm niet. (motor krijg je dan warm niet meer gestart)

Hans4045 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo mensen,aller eerst bedankt voor de reaxties.

Bart het is een benz dus geen relais 109,het branstof relais open gemaakt maar is niets aan te zien.

Marcel de nokkenas sensor is vervangen voor een nw,hij gaf dit aan als foutcode,het ecu lampje gaat branden bij het op contact zetten en het starten,de toeren teller werkt bij het starten.

Harry,ja deze heeft nog een gaskabel,had al wel het gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd dit had geen resultaat,maar ik zal zeker morgen proberen wat je zei.

Hij start warm en koud niet,je kunt blijven starten maar hij slaat niet aan,draai je daarna 3 of 4 keer de sleutel om om hem op contact te zetten slaat hij aan en loopt meteen goed,zet je hem af en start hem binnen een seconde of 10 loopt hij meteen,wacht je 15 sec slaat hij niet meer aan,je hoort hem dan ploffen en kuchen in de uitlaat,heb dan gewoon een vonk op de bougie en hoor de benz pomp lopen.
Heb gisteren ook nog de benz pomp voorzien van een constante plus, dit had ook geen resultaat,daarna de benz retour afgekneld en de motor uitgezet en weer gestart hielp ook niet,daarna laten lopen afgezet en beide slangen afgekneld en net voor het starten weer los,hielp ook niet,op de dikke bruine draad van de onstekings versterker heb ik gewoon massa.

Ideën zijn welkom

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

hans, werkt de stelmotor van het gasklephuis goed? dat kuchen en rochelen terwijl je wel vonk en brandstof hebt doet mij toch echt denken aan een onbrandbaar mengsel (veel te rijk of te arm)

voedingsrelais (of andere overgangs en of massa ellende) kun je simpel checken, kijk ffe met de uitleeskast bij stilstaande motor wat het actuele voltage is wat de ecu waarneemt. vergelijken met accuspanning en je weet genoeg. Overigens als hij teveel zou dippen krijg je een laag voltage storing die uitleesbaar is.

Heb je de ecu kast al open gehad? ik heb er laatst eentje mogen aanschouwen die samen met de rembekrachtiger natte voetjes had door een waterbakafvoer die verstopt zat.

Hans4045 (0) PRO, 12 jaar geleden

Oké Harry,ga kijken naar de stelmotor,nu je het zo zegt,ik merk ook niet als hij aanslaat dat hij een verhoogd toerental heeft en dan weer afzakt.

hans l

Hans4045 (0) PRO, 12 jaar geleden

met eerst het gaspendaal intrappen maakt geen verschil,gasklep stekker eraf maakt geen verschil,lucheter stekker eraf maakt geen verschil,computer is droog,ga nu eerst kijken of het realais wel blijft werken

Hans4045 (0) PRO, 12 jaar geleden

Door drukke werkzaamheden staat deze auto nog steeds in een hoekje

Hans4045 (0) PRO, 11 jaar geleden

wegens tijd is de auto nu verkocht,stond al maanden in een hoekje en het zag erna uit dat het nog wel even zou duren.

allen bedankt voor het mee denken.

Hans l

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.