Volkswagen Golf: Relais & zekering kast schema

Bouwjaar: 1983, Motorcode: 1.5 /1.6

We zitten met een probleem aan de golf.
Er is een andere zekering/relais kast in gemonyeerd maar hebben geen schema van welk relais of zekering op welke plaats moet.
Kenteken 54-XHX-2
bouwjaar 1983.
1.5 /1.6 motor ( zelfs rdw weet niet wat voor cilinder inhoud ze heeft)
Heb de auto op deze manier via een vriend aangeleverd gekregen omdat de huidige "monteur" er zich geen raad mee weet.

Momenteel kan ik geen motorcode geven, ben even niet bij de auto.

klenghost

Geplaatst door klenghost (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Kijk hier even, dit zal je verder helpen :

http://www.a2resource.com/electrical/CE1...

klenghost (0), 8 jaar geleden

Heb even gekeken maar klopt deze wel bij een diesel 1.5 uit 1983 ?

De golf heeft de volgende problemen.
1 gloeibougies gaan niet mee/voor-gloeien als je het contact op on (stap voor starten) zet.
2 instrumenten cluster verliest verlichting als de lampen ingeschakeld worden (tevens staat groot licht automatisch mee aan en blijven de ruitenwisser (voor) aan staan op interval.

Dat zijn even de problemen met prioriteit.

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Ja die klopt wel degelijk..

Je moet wel bij CE1 kijken..

Het enige wat iets kan afwijken is de kleur codering, de pinbezetting is wel hetzelfde.

klenghost (0), 8 jaar geleden

Hebben de zekering &relais kast even losgehaald. Valt ons direct op dat de kabel welke van de gloeibougies af komt los hangt. Op welke aansluiting moet deze ? En welke nr staat er op de gloei bougie s relais ?

stefan84 (0), 8 jaar geleden

De dikke + kabel van de gloeiers, ( waarschijnlijk Rood-Wit ? ) sluit je aan op positie N van de zekeringkast, helemaal boven in het hoekje, Je + kabel van de accu zit aan de andere kant erin geprikt.

Oud type relai zal wel nr 102 hebben, anders even een foto maken van je relai's

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Ja wacht ff, eerst praat je over een 1.5 of 1.6 en nu over de gloeibougies ?

Volg hem ff niet meer..

Gloeibougie + kabel zit op eerste foto, links in de hoek ( dik contact )

klenghost (0), 8 jaar geleden

Stefan84 dit komt omdat de website van rdw het niet goed aangeeft op de ene pagina 1.5 en andere pagina 1.6.
eigenaar heeft de auto 6 maanden in bezit en weet het ook niet goed. ik ben ook afhankelijk van de aangeleverde info.
maar gezien het bouwjaar 1983 zeg ik zelf dat het haast wel 1.6 moet zijn (volgens diverse sites was de 1.5 in juli 1980 voor het laatst gebruikt, daarna is het allemaal 1.6)

dan zit die kabel goed, de lamel zekering al gecontroleerd (boven de rem cilinder) deze is nog intact.
welk relai's op de foto(s) is van de (voor)gloeibougies ?

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Frank,

Anders gezegd, kun je eens een foto van van onder de motorkap, dan weten we meteen waar we over praten zonder mis verstanden.

Ik maak zelf veel kabelbomen voor o.a. de VR6 R32 20VT TDI e.d. voor Golf 1 en 2, en dit stelt in vergelijking echt niks voor, alleen even kijken dat de basis in orde is.

De enige stekker van de motor, de witte in de zekeringkast zit samen met het stukje kabel van de ruitenwisser, er kan normaal niet veel mis gaan wat dit betreft.

Wat ook belangrijk is, is het massa punt naast de zekeringkast, als dit verrot is, of slecht contact maakt krijg je ook de raarste storingen.

klenghost (0), 8 jaar geleden

Op de relais zekeringkast komen 2 dikke rode draden binnen net onder waar de draad naar gloei bougies op zit. (1 v/d rode komt van buiten af, andere gaat naar boven door richting contact slot. Maar links onder waar de rode draad zou moeten zitten volgens Stefan zit nix (ja 4losse contacten waar een stekker op kan worden gestoken. (Meen dat het er 4 zijn tenminste.
Is er op de eerder foto's te zien of alle relais kloppen en welke van die is van de gloeibougies ?

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Ah kijk, dit is gewoon een 1.6 diesel..

De kabel van de gloeiers, dus dus vanaf de zekering komt onder het schutbord, steek je zoals gezegd op positie N, op je eerste foto het links contact, past ook maar 1 stekker in, de nummers ( N ) staan aan de achterkant van de zekeringkast.

Vergeet trouwens ook niet om je massa verdeelblokje terug vast te zetten, die hangt zo te zien ook nog los.

Relai 60 is o.a. ene voor de gloeiers, met onderdeel nr : 171 911 261E en hoort op de plek te zitten waar je nu nr 80 hebt zitten.

Vraag me af wie die relai's erin gezet heeft, dat zijn er zowiso veel te veel dan wat std erin hoort.

klenghost (0), 8 jaar geleden

Ja ik vraag me ook af wie dit prutswerk heeft geleverd.
Er zitten ook nog elektrische ramen en centrale deurvergrendeling ingebouwd maar zover ik zag gaat dat buiten die relais kast om en heeft het zekeringen in de kabels hangen.
Ik kijk er morgen ochtend naar. Ben nu voor de baas aan het werk ;).
In elk geval bedankt.

Klopt tijdens het nemen van die foto was het massa verdeelblokje los. Heb hem al terug vast gezet (omwille het punt ik ga hem anders vergeten )

klenghost (0), 8 jaar geleden

goed, nu even de volgende problemen proberen aan te pakken.
probleem koelventilator slaat niet in.

de eigenaar heeft het vermoeden dat de koelventilator niet aanslaat (dit kan wel eens kloppen want ik heb deze ook niet horen inspringen) ook hebben ze onlangs de koppakking vervangen wegens scheurtjes (oververhitting vermoed eigenaar).

probleem 2 : dashboard doet niets. krijgt stroom maar daar is het ook mee gezegd, sommige controle lampjes gaan wel aan, maar toerenteller doet niets, metertjes werken niet , snelheidsmeter werkt ook niet.

heb wat sensoren door gemeten op de het blok en in de leidingen :
positie sensor motor lopend motor uit (ACC STAND) (stand 20v op multimeter)
cilinder kop ~ 11.68 ~0,5
koelslang naar interieur ~ 6.88 ~6.35
dieselpomp voor op motor ~ 11.89 ~11.68
slang naar radiateur ~ 6.82 ~ 6.62

vond nog een oud voorgloei relai achterin. met deze starte de motor wel vrij vlug (kan natuurlijk aan het feit liggen dat het 25graden is en de auto hele dag in de zon staat).

klenghost (0), 8 jaar geleden

De sensor onderin de radiateur heeft 2 aansluitingen. Echter is er maar 1 bruine draad op aangesloten. Ik vermoed dat daar de andere bruine draad op moet welke richting koelvent. Gaat ? En ik denk ook dat die sensor stuk is. Krijg geen metingen erop ohm-volt of piep functies geven niets

Wat is de benaming van deze sensor ?

klenghost (0), 8 jaar geleden

Heb de genoemde sensor (onderin radiateur) vervangen. Koelventilator slaat weer in :)

Beetje bij beetje begint het op zijn plek te vallen;)

Dashboard alleen nog niet.
Daarvan valt de stroom weg als de lampen aangezet worden
Ook de snelheid en toeren teller doen het niet. (Vermoed dat de kabel niet goed is)
Richting aanwijzers links en rechts doen niets. Lampjes in orde, alarm lichten functioneren wel.

klenghost (0), 8 jaar geleden

Geholpen aan een schema en ook het juiste relais. Auto start weer!!

klenghost (0), 7 jaar geleden

opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.