Volkswagen Sharan: remblokjes beginnen telkens te slepen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 TDI 115 PK

Beste vrienden,
Onlangs ging mijn oranje verklikkerlichtje branden van de remmen. De blokjes van de achterste remmen waren inderdaad aan vervanging toe. Als doe het zelver snap ik nog altijd niet hoe ze er bij Vokswagen in slagen om achteraan de blokjes te wisselen zonder alles te moeten demonteren. Je hebt geen ruimte om de idiote rempistons, die dan meestal ook nog redelijk vast zitten er terug in te duwen EN dan nog met een draaiende beweging??? Voor mij is het telkens (gelukkig maar eens om de 70.000 km) de remklauw er afnemen en tussen mijn werkbank steken. Dat is natuurlijk wat langer werk, maar geeft goed resultaat. Hierdoor moet ik wel telkens ontluchten en ik vraag mij af of ik dit op de gewone manier bij een Sharan met ABS kan doen? (nippel opendraaien, iemand laten remmen, weer dichtdraaien , remmen enz...). Het probleem dat ik nu heb is dat als de wagen veel kilometers aan één stuk doet (95 km à 200 km autosnelwegen) de remmen van de achterwielen en soms zelfs beide kanten beginnen te slepen. Het gevolg is dat ze warm gaan lopen en nog meer gaan slepen waardoor je verplicht bent om de wagen te laten afkoelen eer je weer verder kan. Kan het eventueel ook liggen aan de remschijven zelf? Misschien zijn ze te ongelijkmatig ingesleten en laat ik ze beter eens afdraaien? of ligt het toch aan de ontluchting? Als ik de auto op bokken zet en ik rem blokkeren de wielen goed , rem ik niet dan slepen ze NIET. De rempistons lijken dus wel zonder problemen heen en weer te kunnen gaan en ik moet zeggen dat ze proper waren als ik ze terug in de remklauw gedraaid heb. Help, wat heb ik mis gedaan of heb ik over het hoofd gezien. Alvast bedankt. Grover

grover3838

Geplaatst door grover3838 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Kurt

Ik weet niet wat je verkeert doet ? Met het inversteren van juist gereedschap kun je een hoop werk en ellende besparen, en zo wordt vervangen van remdelen kinderspel.....

Gr. paul

peter615 (0), 15 jaar geleden

De manier hoe jij remblokken vervangt is om problemen vragen! als je ze al met een bankschroef moet induwen??? hoe jij ontlucht is ook niet zonder gevaar! je drukt zo de piston van je rembekr. dieper in en kun je dichtingen stukduwen.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Hij duwt de cilinder niet met bankschroef terug,maar zet de compl.remklauw vast in de bankschroef.Inderdaad,investeren in setje speciaal gereedschap zou geen kwaad kunnen.Cilinder zit op draadeind,dus moet met draaiende beweging teruggezet worden.Remklauwen durven inwendig beschadigd raken,waardoor ze vast komen tijdens het rijden.Bij twijfel,vervangen door ruilonderdelen.Remschijven afdraaien=dunner maken,dus niet doen.Er staat niet voor niets een min.diktemaat op(MIN TH enz)Ontluchten ook best met pulserend toestel.Beugel voor remblokken reinigen/ontroesten+verf aan raakvlakken remblokken afvijlen.

grover3838 (0), 15 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb ondertussen de remschijven vervangen door nieuwe. De oude waren toch wel in rare banen en zeker boven aan de buitenkanten raar ingesleten waardoor de blokjes zeker niet overal de schijf raakten en mischien wel bij het remmen wat krom kwamen te zitten. Ik heb nu nog geen lange ritten gedaan deze week maar het ziet er wel goed uit. Ik heb voor de zekerheid toch nog eens wat olie laten weglopen via de ontluchtingsnippels en ook het pedaal voelt duidelijk beter aan. De afstand die het rempedaal aflegt is wat korter. Na elke rit voel ik eens aan de wielen en tot hier toe zijn er geen enkel tekenen van overdreven warmteontwikkeling door slepende remmen. Ik heb trouwens een betere manier gevonden om de pistons terug op hun plaats te draaien zonder ze te moeten demonteren en vast te zetten tussen mijn werkbank. Het wondermiddel bij uitstek is een spanbeugel of lijmtang. hiermee kan ik de piston onder druk zetten en ondertussen met een waterpomptang de piston indraaien. Stel dat mijn probleem inderdaad opgelost is, vervang ik dan in de toekomst beter niet altijd blokjes EN schijven direct samen? In de garage doen ze dit toch ook niet dacht ik of hangt het inderdaad af van hun beoordeling of na inspectie van de (teveel) ingesleten remschijf?

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Remschijven(zeker achteraan)gaan normaal zeker meer dan 1 stel remblokken mee.Alleen vervangen indien nodig.M vr gr Peter

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

[quote=grover3838]Beste vrienden,
Als doe het zelver snap ik nog altijd niet hoe ze er bij Vokswagen in slagen om achteraan de blokjes te wisselen zonder alles te moeten demonteren. Je hebt geen ruimte om de idiote rempistons, die dan meestal ook nog redelijk vast zitten er terug in te duwen EN dan nog met een draaiende beweging??? Voor mij is het telkens (gelukkig maar eens om de 70.000 km) de remklauw er afnemen en tussen mijn werkbank steken. Dat is natuurlijk wat langer werk, maar geeft goed resultaat.[/quote]
snap ik even niet

achterremzadels moet je altijd met een draaiende beweging terug duwen (speciaal gereedschap) > zelfstellende handremkabel mechaniek

blokjes zonder te demonteren? dat geloof ik niet helemaal je zult toch de remzadels moete loshalen en netjes terugdraaien

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.