close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen PASSAT: Remvloeistof-lekkage

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ALZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Beste lezer,
Ik heb een te zwaar draaiend rechter achterwiel (APK afkeur) Dit bleek in het handremmechanisne, wat in de remklauw geïntegreerd zit, te zitten.
Ik heb de remklauw vervangen voor een imitatie van het merk Bolk (via misterauto)
De aansluiting dmv een banjobout lekte direct. Zowel aan de kant van de remklauw als aan de kant van de banjobout. De oplossing leek simpel door twee nieuwe ringen te plaatsen. Helaas mocht dit niet baten. Monteur van VW adviseerde de remslang te vernieuwen, deze is compleet met banjobout en twee nieuwe aluminium ringen. Helaas nog steeds lekkage.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft nog een idee waar mee ik het lek kan dichten?

Geplaatst door

xs2paul (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Da's normaal een vrij simpele verbinding, met een banjobout, kan weinig mis mee zijn.
Zijn alle vlakken waar de ringetjes op moeten afdichten wel netjes vlak? Dus de bout, remklauw en remslang.

Als je de banjobout zonder ringen en remslang in de remklauw draait, gaat die er dan ver genoeg in?
Vergelijk even met de klauw die eraf is gekomen.
Kan zijn dat je denkt dat je de bout vastklemt op de ringetjes, maar dat die in de remklauw vastloopt, voordat de ringetjes voldoende samen gedrukt worden.

ofstone 0

5 jaar

volgens mij zitten er van volkswagen uit aluminium afdichtringen tussen en geen koper. heb dit verschijnsel al meer gehad met koperen ringen, ondanks dat deze bij een imitatieremslang worden geleverd.

Heren, dank voor jullie reactie!
De remslang, banjobout en de aluminium ringen zijn nieuw en origineel VW. Dat ziet er allemaal top uit. Aanlegvlak van de imitatie klauw ziet er goed uit en is ook vlak . Banjobout gaat er ver genoeg in, de remslang gaat immers ook 'vast' zitten wanneer de bout aangedraaid wordt.
Ik las op internet iemand die hetzelfde probleem had/heeft met een beetle, degene die daar op reageert geeft aan dat het met lucht in het systeem te maken kan hebben. Ik heb daar nog weinig tot geen aandacht aan besteed omdat ik het lek eerst dicht wil hebben. Zegt iemand dit wat? Ik kan het namelijk niet verklaren...

xs2paul 0

5 jaar

Als er lucht uit kan, dan zal remvloeistof ook lekken, kan me dus niet voorstellen dat het daar me te maken heeft.

Dat de remleiding zelf vast zit, wil nog niet zeggen dat de ringen ook rondom goed aangedrukt worden, dus dat moet je wel zeker weten.

Ik zat net nog eens goed naar je foto te kijken, maar dan ingezoomd.
Het lijkt op de foto net of je onder de bout een koper ringetje hebt, en daar onder nog een ander ringetje en dan pas de remslang, of is dat reflectie door de lekkende remolie?

ofstone 0

5 jaar

Dat verhaal van lucht kan ik ook niet zo goed voorstellen, vandaar mijn vraag. Ik kan niet meer vergelijken met de oude klauw deze is gelijk terug gestuurd ivm statiegeld. Ik dacht in eerste instantie dat het gewoon dicht was.
De foto is inderdaad gemaakt met de gevulde koper ringen, er is 1 ring per kant gemonteerd. En er is inderdaad sprake van reflectie van de remvloeistof. Overigens werden de koperringen goed plat gedrukt, dit was ook voelbaar. Maar nog steeds lekkage, weliswaar minder maar het moet gewoon 100% dicht zijn.
Vanmiddag heb ik de originele remslang compleet met banjobout en twee nieuwe aluminium ringen gemonteerd. Het is inmiddels een hoofpijn-project geworden, vandaar mijn oproep op dit forum...

xs2paul 0

5 jaar

Heb je de banjobout er al eens zo ingedraaid om te kijken of hij inderdaad er ver genoeg in gaat , meet dan eens de ruimte die nog tussen de kop van de banjobout en de klauw zit als de banjo niet verder wil.
Je bent niet te bang om hem goed vast te zetten ?
Lekt hij door beide ringen ?

Ik heb het probleem direct bij de leverancier van de remklauw gelegd, die gaat een andere opsturen.
Ik heb nog niet kunnen kijken of de bout er ver genoeg in gaat om het het hele spulletje samen te knijpen en de boel af te dichten. Het leek op beide ringen te lekken. Maar ik heb zojuist nog even ontlucht en de banjobout nog wat verder vastgedraaid en nu lijkt het alleen aan de remklauw-zijde te lekken. Weet iemand trouwens een aanhaalmoment van zo'n bout? Ik vond op internet van een vw beetle dat het op 11 ft-lbs (15nm) ik heb m iets meer gegeven dan dat...
Mijn hoop is nu gevestigd op de andere remklauw...

xs2paul 0

5 jaar

Weet het aanhaalmoment niet. Maar ik zou de gedeelte waarop de ringen aansluiten, zwartmaken met een stift.
Dan de slang op monteren en aandraaien totdat het net kan bewegen. Dan dan de slang even draaien(kwartslag of iets minder), dan de boel losdraaien en kijken wat er over is van het zwarte stift. Het geeft dan het beeld van aansluiten(of niet).
Het lijkt of de banjobout er scheef in komt, waardoor het geheel niet goed kan afsluiten.

voyager 0

5 jaar

De lekkage is verholpen... Ik heb een andere gereviseerde klauw gekregen van het merk TRW, deze zag er een stuk beter uit dan de Bolk en dan met name het aanlegvlak van de slangaansluiting. Ik heb nieuwe aluminium afdichtringen gehaald bij een automaterialenzaak en deze gemonteerd . Vervolgens heb ik de banjobout vastgezet op 35Nm.
Er is nu sprake van een 100% lek vrije verbinding. Overigens heb ik niets aan de Bolk klauw kunnen ontdekken.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

xs2paul 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.