Ik heb een Golf IV uit 2002. Er zit een resonantie in de auto. Bij optrekken doet het zich voor bij ~1800 toeren, ~2500 toeren en ~3600 toeren. Het meest duidelijk is het bij 3600 toeren. Het geluid is enkel te horen als je rijdt. Dus heel langzaam gas geven bij stilstand van 1000 -> 4000 toeren, of bij stilstand tot 3600 toeren gasgeven en vasthouden: Geen rare geluiden. Stationair ook niks te horen. Als ik op de snelweg 118 ga rijden in de vijfde versnelling is het geluid continu te horen. Iets harder rijden en het is weg. Het is zo vervelend omdat het probleem zich voordoet bij alle snelheden en versnellingen, maar specifiek in de benoemde toerengebieden.
Waar lijkt het geluid op? Het lijkt op het normale motorgeluid maar dan veel zwaarder (beetje GTI-achtig zeg maar, alsof het stiekem een 2.0 liter blok is). Je voelt de trilling door de bodem (bij je voeten) en in het stuur. Het geluid doet zich voor sinds ongeveer 3000 kilometer; het kwam langzaam opzetten en is sinds 2500 kilometer niet erger geworden. Wel is het zo dat de motor altijd al ietsjes zwaarder klonk bij ongeveer 3600 toeren. Maar nooit irritant.
Kilometerstand: 130.000 km. Heeft twee maanden geleden grote beurt gehad, distributieriem is 5000 km geleden vervangen. Verder geen klachten, auto rijdt prima.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk aan de uitlaat die resoneerd of een steun die is afgebroken (middelste steun breekt altijd bij golf 4),Zet hem eens op de brug en laat iemand anders gas geven tot dat toerental wanneer je dat hoort.
Dankjewel Ricky, maar als ik niet rijd treedt het geluid niet op. Dus onbelast gas geven: Geen bijgeluiden. De steun kan natuurlijk afgebroken zijn maar dan zou het geluid ook op moeten treden als ik niet rijd?
15 jaar
Nee,omdat je zei:"of bij stilstand tot 3600 toeren gasgeven en vasthouden" dacht ik dat even.
En toch beweegt de uitlaat mee met het kantelen van de motor (naar voor/achter),het zou kunnen dat de uitlaat dan pas iets raakt,maar hoeft niet zo te zijn,mogelijk kan ook een motorsteun stuk zijn.
Geluiden zijn altijd moeilijk te beoordelen via de pc,maar ik denk als een beetje ervaren monteur naar je auto kijkt/luistert dat ie er wel uitkomt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar