Na een lange rit Duitsland begint bijna thuis het rode accu lampje te branden..
Even later ook het lampje van het start stop systeem knippert..
Even google leert dat het de spanningsregelaar of dynamo is..
Accu is niet oud dus kans is klein.
Hoe meet ik of het een van die twee is een liever nog hoe meet ik welke van de twee het is..
Auto heeft 290k gelopen en zover ik weet is dynamo origineel.. dus heel verwonderlijk is het niet..
Mvg
Laurent twint
Super, ik ga het straks of morgen testen!
3 weken
Snaar zit er nog op ?
Ja zeker, ben nog 50 km doorgereden naar huis
3 weken
Accu is strak 12v. Na starten 11,5 dus ga de dynamo vervangen..
Wordt vervolgd, dank ziver
3 weken
Hoeveel word de spanning na het starten en je zet verbruikers aan?
Dat zakt naar rond 11,5 11v
3 weken
Dynamo defect ..
Heb net een nieuwe opgehaald, zal vanmiddag kijken of ik hem erbij kan zetten
3 weken
Dynamo gisteren vervangen en het is weer helemaal in orde!!
Nu viel het me wel op dat de motor een klein beetje tjilpt.. als een vogeltje.
Als ik de koppeling intrap is het weg.. wat zou dat kunnen zijn.
3 weken
Geluid van iets wat meedraait met de riem ? Anders even riem er af en luisteren als het nog aanwezig is
3 weken
Ja zo’n geluid is het inderdaad, iets van een net aan piepend lagertje.
Ga het proberen, kan ik de multi riem er gewoon afhalen en de motor starten? Niet schadelijk?
3 weken
Dat is niet schadelijk als het maar eventjes is. Rode accu lampje zal ook weer branden. Maar als het piepend geluid nu weg is dan weet je dat het ergens met het riemwerk te maken heeft .
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
Meet de batterijspanning eens , en dan ook bij draaiende motor. indien die spanning hetzelfde is dan wordt de batterij niet bijgeladen = dynamo defect
3 weken