Volkswagen Golf IV: rommelend/kloppend geluid linksvoor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI ATD

zulke dingen zijn altijd wazig om op te lossen op het internet, maar ga het hier toch eens neertypen, want ik weet het ondertussen niet meer.

golf 4 rabbit 2003 1.9TDI 200.050km, aangekocht in 2007

na de autovakantie naar italie in 2011 merkte ik een kloppend, rommelend geluid linksvoor alsof je met een enorm versleten veerpoot toplager rijd. je voelt het ook in je linkervoet als deze naast de koppeling staat.

als je op een echt 100% vlakke baan (komt niet veel voor in belgie...) rijd hoor je niets en als je grote putten of bulten neemt ook niet, maar wel als de auto een klein beetje hobbelt wel. en als je over kasseien of klinkers rijd. en of je optrekt, remt, rechtdoor rijd of afdraait dat maakt niets uit. het geluid is harder en dieper bij trage snelheden.

ik ben met de usual suspect begonnen en nieuwe toplagers op de veerpoten gestoken maar hielp niet. en ondertussen heb ik al een aantal dingen vervangen die allemaal aan vervanging toe bleken te zijn, maar het geklop blijft.

- veerpoot lagers
- draagarmen
- wiellagers
- stuurkogels
- fuseekogels
- motorsteun linksvoor
- remschijven en blokken rondom
- koppeling (niet omwille van dit probleem)
- rubbers stabi zijn ok
- batterij en luchtfilter bak volledig eruit gehad maar alles ok

de koppeling heb ik zelf niet vervangen maar door een ervaren vag man, en die heeft er een testrit mee gedaan maar niets gevonden. maar ik heb ondertussen gemerkt dat als hij met de wielen van de grond is geweest en je er iets aan vervangt lijkt het telkens weg te zijn, maar na een paar km komt het toch weer terug, dus ik denk toch ergens iets van versleten rubber.

op de jaarlijkse technische keuring is hij elke keer geslaagd zonder enige opmerking dus als het aan de veerpoot zou liggen zou dat bij die veringtest toh moeten blijken, maar telkens groene waarden. of vergis ik me? (demper intern defect?)

nu dacht ik aan de buitenste homokineet, maar je voelt niets van trillingen of extra lawaai of dergelijke bij het optrekken of afdraaien...

iemand nog ideeën?

desnelders

Geplaatst door desnelders (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Geen fusee of stuurkogel met iets speling , controleren met de wielen belast , dus niet vrij in de lucht.
Geen subframe rubber/bout die los zit ?
Motorsteunrubber die ruimte heeft ?
Zo maar een paar ideeen.

desnelders (0), 11 jaar geleden

fuseekogels van de stuurstangen zijn ook al vervangen, en motorsteun ook. dat was ik zelfs al vergeten...

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Fuseekogels en stuurstangen zijn 2 verschillende dingen.
Zijn zowel de fuseekogels en de stuurkogels vervangen ?
Zit er geen speling op de zuigerstang van de schokbreker in radiale richting?

desnelders (0), 11 jaar geleden

nee idd was nog niet goed wakker vanmorgen :) maar ze zijn beide vervangen.

ben nu aan het denken aan de verbindingstang tussen de stabilisator stangen en de schokdemper, zitten ook twee gewrichten op

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Ga eens ongeveer 40-50km\h rijden rechtdoor op lege baan en dan best heel hard en HEEL SNEL van links naar rechts sturen zodat de auto echt behoorlijk inveert (ongeveer zo dat het er van buiten echt debiel uit ziet en eventueel passagier op je schoot ligt), best wel ruw dus lege baan en droog wegdek! Hoor je dan een bonk op moment van inveren? Zo ja dan zeker de stabbierubbers.

desnelders (0), 11 jaar geleden

dat laatste heb ik ondertussen willlen proberen, maar op de momenten dat ik tijd had of onderweg was was het allesbehalve een droge baan...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ken ;trek de tand-heugel rechts uit het stuurhuis eens op en neer . Als dat het dof kloppend geluid maakt??
Hoes weg schuiven en de stang met dik doorsmeervet behandelen.
Het moet te vinden zijn maar laat de wagen op zijn wielen staan .

Succes.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Punt]Hoes weg schuiven en de stang met dik doorsmeervet behandelen[/quote]
Het betreft een hydraulisch stuurhuis daar valt niets aan te smeren.

Gr. paul

desnelders (0), 11 jaar geleden

heb het zigzaggen geprobeerd maar hoor het dan niet.
het is ondertussen erger geworden en ik hoor het nu ook als ik op de auto duw boven het voorwiel, en als ik hem opkrik als de schokdemper uitgaat hoor je dat dat stroef gaat. Dus gaat toch de demper zijn denk ik. dus ga er nog eens mee langs mijn bevriende garagist nu het beter lokaliseerbaar is.

desnelders (0), 10 jaar geleden

het was dus idd de veerpoot, ondanks het feit dat ik er elk jaar probleemloos mee door de keuring kwam...

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Mooi , weer een tevreden problemcar klant.

vw-hobby (0), 10 jaar geleden

Wat was het aan je veerpoot, ik heb exact hetzelfde maar heb nog niks vervangen.

Roland

desnelders (0), 10 jaar geleden

binnenin defect... wat exact weet ik niet, en ze had gereviseerd kunnen worden maar kostte me teveel om de oude tereviseren dus ineens voor nieuwe gegaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.