Mijn ruitenwisser gaat zodra ik hem op de nulstand zet (uit) 10 x heen en weer. daarna blijft hij op een willekeurige stand staan.
Ook 's-morgens op contact zetten gaat de ruitenwisser 10x heen en weer....
Weet iemand een oplossing?
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ken geen vet dat zo goed geleidt dat het de stroom van een wissermotor kan voeren.
Neem de permanente + eens los en kijk of het dan weg is. Als het weg is, zit het in de motor. Dit denk ik ook.
Als het in de schakelaar/relais zou zitten, zou de motor wel aan kunnen gaan, maar in ieder geval in de ruststand terugkeren.
meestal is het met een nieuwe ruitenwissermotor verholpen.
Controleer je relais eens.
Die kan wel eens kapot zijn.
19 jaar
ik denk ruitewissermotor defect. Op de motor staat een constante + om altijd te kunnen eindigen op dezelfde plaats en met de ruitewisserschakelaar zet je de ruitewissermotor in beweging. Iets heel raars, heb ook wel eens gelezen dat het verkeerde vet of teveel vet in de motor zit zodat er een valse verbinding tussen de constante en de geschakelde +.
Het vreemde is dat de ruitenwisser in alle standen van de schakelaar correct werkt, dus ook in de nulstand terug keert bij de timer schakelstand. daarom denk ik dat de motor wel goed is.
19 jaar
Heb net het schema even bekeken in de vraagbaak:
De wissermotor wordt 'slim' bestuurd denk ik. Er gaat een signaal van de motor naar de electronische regeling. Dit signaal is 12V of 0 volt afhankelijk van de positie van de motor. Zo herkent de regeling de positie van de wissers.
Als dit signaal niet komt, kan ik me voorstellen dat de regeling na enige tijd besluit om de wissers toch uit te zetten.
Dat zou ook het vet verhaal kunnen verklaren. Het signaal wat van de motor komt hoeft de motorstroom niet te voeren, alleen een signaalstroom.
Volgens de vraagbaak (overigens model t/m 1999, dus zou iets anders kunnen werken bij 2000) is de signaaldraad groen en pin 4 op de wissermotor. Pin 11 op de electronische regeling.
19 jaar
Dutch, bedankt voor je informatie. Kun je mij het schema mailen? Of anders vertellen waar ik het kan halen/kopen?
Met schema is het beter zoeken.
b.v.d. Paul janssen
19 jaar
Op http://volkswagen.msk.ru/en http://members.home.nl/abuw1/ staan diverse electrische schema's. Mocht je het niet kunnen vinden, dan zoek ik even of ik nog een electronische versie heb.
19 jaar
Dutch,
Ik kom op de betreffende site's maar kan als ik een schema wil,openen wel een icoontje links boven maar kan deze pagina niet openen. Hij blijft wit.
19 jaar
Dan zet ik die 2Mb even in je mailbox. (Ik hoop dat je breedband hebt.)
Ik zag overigens in het schema dat de signaal draad naar aarde verbonden wordt of naar een niet connected pin. Er komt dus geen 12V uit. De vraagbaak had me dus even op het verkeerde been gezet.
Maar ehh... Je mailbox is vol. Ik krijg de mail terug. Mail me even als hij weer leeg is.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar