Volkswagen Golf: Schade distributieriem door waterpomp

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 100pk

Hello,
Wij hebben vandaag nieuws gehad over de omvang van de schade aan onze wagen.
Aan 92.000Km hebben wij, zoals aangegeven door de garage, de distributieriem en zijn aandrijving laten vervangen.
Na 10.000Km heeft de waterpomp het begeven, de as is schuin en de aandrijvingspoelie van de pomp is verbrijzeld. Dit veroorzaakte een schade aan de aandrijving van de distributieriem, de riem zelf en de kleppen van de motor.
Deze stukken zijn allemaal te vervangen voor een totale kostprijs ten belope van +/- 1750€.
Volgens mijn oordeel is de riem slecht aangespannen geweest tijdens het vorige onderhoud en heeft dit de schade veroorzaakt.
Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijk voorval.
Alvast bedankt

Nikeboy

Geplaatst door Nikeboy (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

De riem is waarschijnlijk niet slecht gespannen,omdat er met spannen merktekens tegenover elkaar komen te staan,dit zou dus logischerwijs niet kunnen missen.
Wat er meestal gebeurd is als je een nieuwe riem monteerd,dan komt het zaakje strakker te staan dan met de oude riem,omdat de oude riem iets uitgerekt is in de loop der tijd.
Er komt dan dus ook meer kracht op het lager van de waterpomp te staan als je een nieuwe riem monteerd.
Ik heb vaker gezien dat het lager het dan begeefd,dus ik vervang altijd de waterpomp mee uit voorzorg.

Ricky,

pietjepaulus (0), 17 jaar geleden

het kan zijn dat ze de waterpomp bij het vervangen van de ditributie niet hebben gecontroleert maar de waterpomp toen al niet zo goed meer was.
en dus nu is stuk gegaan. heb je na het vervangen van de dirtibutie nog een raar geluidje gehoord.

Nikeboy (0), 17 jaar geleden

Neen, is mij persoonlijk niet opgevallen, maar ja met de radio aan valt dit niet zo op. Mijn echtgenote daar en tegen melde mij wel de wagen een raar lawaai maakte, ik rij er namelijk zelden mee.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

9 van de 10 keer merk je niks aan de waterpomp met het vervangen van de distrubitie riem, maar als deze opnieuw wordt gespannen is het vaak naar een 10.000 km mis. Dus altijd waterpomp mee vervangen. Had je nu een 1650 euro gescheelt.

Groet Thijs

Santa (0), 17 jaar geleden

Heb je de auto bij de dealer in onderhoud?

Nikeboy (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Ik ben vandaag terug naar de garage gegaan om de schade en verantwoordelijkheid te bespreken.
Ter info, de garagehouder is een originele verdeler van VW/Dieteren en wil van geen minnelijke schikking weten.
De kosten zullen volledig door ons moeten gedragen worden, dit vind ik onaanvaarbaar daar de wagen steeds op de voorgeschreven data in diezelfde garage voor onderhoud geweest is. Een verre neef van mij is mekanieker in een VW garage die te ver gelegen is om daar op onderhoud te gaan. Na met hem kontakt opgenomen te hebben, wist deze mij te vertellen dat bij hun concessiehouder de waterpomp steeds vervangen wordt bij de vervanging van de distributieriem daar deze een kracht te verwerken heeft tot 1200kg en op de waterpomp trekt.
Wij blijven van oordeel dat er iets mis gegaan is met het onderhoud van 90.000km daar nu rond 100.000km de pomp het begeven heeft.
Wat rest er mij nu te doen?

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik ben niet op de hoogte van het belgische rechtssysteem, maar wanneer een klant zijn auto trouw in onderhoud doet bij de dealer en er vervolgens een distributieriem vervangen wordt ZONDER de waterpomp daarbij eveneens te vervangen en hierdoor de boel stuk gaat, maak je in Nederland een goede kans om via de rechter de zaak (deels) vergoed te krijgen.
Redenatie: de klant heeft geen verstand van auto's en brengt DAAROM zijn auto tegen BETALING naar de dealer. Dealers maken altijd reclame dat juist ZIJ het beste op de hoogte zijn van alle know-how v.w.b. produkt eigenschappen. Zij pretenderen dus dat de auto het beste af is wanneer deze bij HUN in onderhoud wordt gegeven.
De klant heeft als verplichting om zijn auto zo goed mogelijk te laten onderhouden volgens de voorschriften. De klant voldoet daaraan wanneer deze zijn auto geheel bij de dealer laat onderhouden. Zo simpel ligt het.
Dat de dealer in eerste instantie alles afwijst is een standaard arrogante houding die ALLE dealers tentoonspreiden bij dit soort reclamaties.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dat dealers zich nimmer aansprakelijk voelen is de SERVICE die men krijgt. niet mee willen werken uit het oogpunt van hun portomonee. maar dealers wil is geen WET. gelukkig maar dat rechters daar anders over denken.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Het is bij VW inmiddels wel bekend dat de waterpomp voor problemen KAN zorgen en een GOEDE dealer zal dan ook altijd de klant hierover benaderen en vragen of deze de waterpomp ook direct wil laten meevervangen.
Indien de klant hierop negatief antwoord, is gevolg schade veroorzaakt door de waterpomp, dan ook meestal geheel voor zijn eigen rekening.

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat het de hoogste tijd wordt om ALLE correspondentie op papier te laten verlopen, hiervan copieen te maken en uw rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.

Nikeboy (0), 17 jaar geleden

Hallo, alvast wil ik jullie bedanken voor de bijdragen.
Wij weten nu de finale schade op de motor, waterpomp, distributieriem, alle getande aandrijfwielen van distributie, vier kromme kleppen en hopelijk geen schade aan de zuigers. Wij hebben alvast besloten om deze zaak, gezien de kostprijs van om en bij de 2000€, aan een advokaat door te spelen. Graag had ik nog van een professional vernomen hoe men bij VW een waterpomp controleert en hoeveel tijd dit in beslag neemt.
Alvast bedankt

fredje3385 (0), 17 jaar geleden

schrijf een brief naar dieteren en leg de situatie uit + bewijzen (faktuur)
heb vriend gehad die ook eens problemen met dealer had en deze geeft voor de helft moeten tussen komen in de prijs

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou, 't is heel simpel, fredje.
De dealer heeft die pomp dus laten zitten......
Met alle gevolgen van dien.....
Denk je nu dat ze zonder slag of stoot de schade gaan uitkeren?
Ze gaan bij hoog en bij laag volhouden dat er NIKS aan die pomp te zien of voelen was en dat ze DAAROM de pomp niet hebben vervangen...
Bij civiele zaken moet je altijd eerst heel goed je huiswerk doen..............

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb al vaker geschreven net als bij volvo vw audi alle loop span en andere rollen vd distri vervangen,dus idg ook de pomp.
als een client tegen mij zegt alleen de riem doe ik het niet eens en gaat hij maar naar garage...
liever een rep minder dan achter af discussie van had u maar gezegd dat
mvg jerry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.