Volkswagen Golf II: schadelijke emissies

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i RP

Deze auto is recentelijk afgekeurd vanwege schadelijke emissie. Veel teveel CO (>12%) maar ook bijna alle andere waarden (HC, CO2) in het rood. Vorig jaar was alles nog ok. Sinds een paar maanden brandt het motorelectronica-storingslampje, volgens mijn garage kon ik er gewoon mee doorrijden......nu lijkt het erop dat dit met de (waarschijnlijk) veel te rijke benzine toevoer te maken heeft. Lambda sonde lijkt ok maar geeft extreme waarde, regeling ligt aan aanslaggrens. Nu heb ik zojuist de injectie-eenheid vervangen met een van de sloop maar nog steeds hetzelfde probleem, daar zit het zo te zien niet. Aangezien de auto verder nog vrijwel helemaal ok is vind ik het wel jammer, weet iemand een oplossing, waar moet ik beginnen? En: kan er misschien een foutcode worden uitgelezen die helderheid brengt, volgens mijn garage niet....

Groeten

Bart

rscbart

Geplaatst door rscbart (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

UItlezen kan; obd 1 techniek, steker is gele amp schuifstekker onder de motorkap bij het schutbord, en bij de hoes rond de schakelpook. (hoes optillen, kom je hem tegen.

Probeer eerst de temperatuursonde maar eens.

rscbart (0), 16 jaar geleden

bedankt voor je zeer snelle reactie
Inmiddels hebben ook anderen mij aangeraden de tempsonde te vervangen. Ik was vandaag even bij VW maar die hadden de juiste niet (ik heb er een met een schroeffitting, zij gaven een insteekmodel). Kan dit idd deze problemen geven? Kan ik de oude sonde ook nog nameten met een ohmmeter of zo? (die heb ik wel)
Ik dacht zelf ook aan stroomverdeler / bougies etc. Verder vertelde iemand mij de accuklem er even af te halen, ga ik ook proberen. (maar dat verhaal geloof ik niet zo)
Ik heb inmiddels de gele stekker gevonden en een zgn "knippercode" uitgelezen. Het vreemde is dat ik de code 4-4-4-4 wat na zoeken op Internet betekent dat er geen fout zou zijn - desondanks brandt het ledje motorstoring. Ik zal ook eens onder de versnellingspook hoes kijken!

alvast bedankt,

Bart

rscbart (0), 16 jaar geleden

Hi hier ben ik nogmaals

Temp sensor kon ik niet krijgen, ik heb er een met een schroeffitting, bij VW hebben ze alleen een blauwe (de mijne is geloof ik wit) met een insteekverbinding. In de garage de aansluiting kortgesloten of open gelaten, dit had allebei 0,0 invloed op motorlopen en CO. Is deze test voldoende om dit uit te sluiten?

Verder heb ik vandaag de stuureenheid uitgewisseld met een gelijke van de sloop, ook dat mocht niet baten.
Bij de garage zeggen ze dat de lambda sonde nog in orde is. De monojet injectie eenheid is ook al vervangen en vandaag ook nog een "rotte"bougiekabel vervangen, mocht allemaal niet baten

Ik heb geen APK meer en ben nu behoorlijk radeloos.....wat kan ik doen?

Groeten

Bart

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het lampje motorstoring brand is er een storing.

Denk dat je met uitlezen iets verkeerd doet. Dit moet met draaiende!!! motor.

Gooi de accu eens een minuut los (systeem reset dan), kijk of ie daarna nog storing houd.

Temperatuursonde moet gewoon te koop zijn, chassinummer mee, vent achter de balie moet niet zeuren. idd zijn ze in 88 overgegaan van de inschroef naar de insteek sonde's. Jij hebt nog een aluminium watermondje waar de sonde's ingedraaid zijn. Waarschijnlijk is jouw auto geproduceerd voor augustus 1988.

Als je mij even een mail stuurt heb ik de beschrijving voor het uitlezen en de storingscode's voor je.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.