hey,
Ik heb de laatste weken heel erg veel problemen met schakelen , krijg hem soms bijna niet in versnellingen
gaat zwaar of helemaal niet in versnelling. Is soms heel erg wisseld soms gaat 1 dag vrij normaal /schakelt hij
goed halve dag later gaat alles zwaar en moeilijk , heb dan nergens aangezetten .
Probleem is gekomen nadat koppelingsgever gebroken was en ik zelf nieuwe heb opgezet, Eerste 2 maanden nergens
geen problemen mee alles ging goed ,ineens ging hij moeilijk in achteruit . Paar dagen later ook moeilijk in eerste
versnelling. Heb toen koppelings kabel bij gesteld probleem opgelost voor een paar dagen. Laatste tijd kan ik stellen wat ik wil maar
probleem blijft , heb ook nieuwe koppelingskabel opgedaan en heb gekeken of alles nog goed zat bij koppelings gever
kon hieraan niets raars vinden ?/?
Wie kan mij helpen?
groet martien
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je met de motor uit wel goed schakelen? Dan komt op de een of andere manier je koppeling niet goed vrij.
Martien,
Wat versta jij onder een koppelings gever ? Dit is toch geen hydraulisch systeem..
Hoe is de speling op het schakelmechanisme ? Als dit uit gesleten is, heb je dat probleem ook al snel..
Laat dan eens iemand aan de pook bewegen en kijk of er ( veel ) speling aanwezig is..
Hoe staat het koppelingspedaal zelf ? Staat dat nog op normale hoogte of hangt hij half stok ? In het laatste geval kan de hevel gebroken zijn, die zit achter het groene deksel aan de linkerkant van de bak, deze gaan ook regelmatig kapot ( ze scheuren )
Gr Stefan
14 jaar
stefan ,
Ik bedoelde ook eigenlijk met koppelings gever ..... koppelings hevel !!!
Maar is mijn eerder inderdaad wel eens opgevallen spelling zit op mechanisme en er oude kapotte rubbers op zitten!!
Is dit schakel mechanisme moeilijk te vernieuwen? Volgens mij kan je bijna nergens goed bij om te sleutelen !!! onderdelen beter op sloop halen / of nieuw .. ??
martien
14 jaar
Martien,
Het ligt eraan wat er speling heeft, meestal zit er ook wat speling op de plastic kogel gewrichten, maar ook vaak op de 2 ijzeren stangetjes, ene zit vast met een 13 moer en de andere met een maat 10, als je de moer eraf haalt kun je het plaatje los pakken, dit loopt rechthoekig en valt in de uitsparing van het asje, laatst heb ik er nog ene gerepareerd, het rechthoekige gat was uitgesleten van het plaatje, dit heb ik 'op gelast' en erna terug gemonteerd, de speling is helemaal verdwenen en ook zo goed als helemaal op de pook, het afstellen van de schakelstang is dan ook 'easy' en het schakelen opzich gaat ook 10x beter..
Het schakelmechanisme kun je het beste bereiken van de bovenkant, de afstelling van de stang lukt ook van boven, maar als het van de onderkant kan, kun je dat beter doen..Ook het schakel gebeuren invetten met moly-kote helpt goed.
Volgens mij is niet alles meer nieuw te koop, maar denk aan een euro of 10 per schakelstang, de plastice rubbers e.d. kosten niet veel, op de sloop zou ik er niet voor kijken, wat je daar vind heeft ook al zijn geld opgebracht.
Gr Stefan
14 jaar
Even de voorwielen van de grond, auto in 4e versnelling, als je de koppeling intrapt, motor start, mogen de voorwielen niet gaan draaien. Draaien ze wel is de koppeling aan gort.
ik denk dat de koppeling niet goed vrij komt. probleem kan dat de pen door de drukschotel gesleten is, dat er een stuk van een diafragmaveer tussen de koppeling zit, of een stuk van de frixiplaat is afgebroken die de boel meeneemt, of dat de frixiplaat op de priseas is vastgerot.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar