Beste mensen,
Sinds een paar weken deze T4 in mijn bezit, gekocht zonder probleem, maar bij mij vrijwel direct met probleem!!!
Hij schakelt eigenlijk lekker en soepel.
Ineens kan het gebeuren dat er niet meer te schakelen is.
Er is dan geen beweging in de versnellingspook te krijgen; hij blijft in zijn vrij staan.
Hooguit met veel moeite in zijn achteruit, met veel akelige versnellingsgeluiden, waarna hij direct achteruitrijdt terwijl de koppeling ingetrapt is.
Zet ik de auto uit, kan ik met of zonder koppeling ingetrapt, weer soepel alle kanten op. Zet ik de moter weer aan: muurvast.
Als ik met moter uit de auto in een versnelling zet, staat hij niet meer muurvast in zijn vrij maar muurvast in die versnelling!
In het begin was het na wat bewegen weer los. Nu sta ik zo'n tien tot twintig minuten vast. Ik zet de moter op een gegeven moment uit en probeer dan ongeveer om de vijf minuten.
Zonder tot nu toe verklaarbare reden lukt het na enige tijd ineens weer wel; en gaat het weer heerlijksoepel.
Inmiddels is de auto al twee keer bij de monteur geweest.
Een keer olie in het schakelhuis ververst; geen bijzonderheden gevonden.
Vervolgens de hele moter eruit: drukgroep (naar ik begrijp blokkerde er een stang af en toe) is dus vernieuwd, gelijk nieuwe koppelingsplaten in gegaan.
Ziet er volgens hem allemaal erg goed uit binnenin.
Hij schakelt nu helemaal als een zonnetje... totdat hij weer vastloopt.
Dat is vanmiddag op een rit van ongeveer zestig kilometer (met veel schakelen) DRIE keer gebeurd.
Het lijkt erop dat het niet in het begin van een rit is maar dat het optreed na enige tijd rijden.
Maar eerlijk gezegd kan ik er geen peil op trekken.
Het heeft al ontzettend veel geld gekost en ik hoop dat er hier iemand is die zegt: ja maar dat is duidelijk, gewoon........
Hartelijk dank en wordt vervolgd....
groet
Karin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoewel je verhaal zeer duidelijk is (bedankt daarvoor, je bent 1 van de weinigen), mis ik nog 1 detail: in jouw 4e zin heb jij het er namelijk over dat er geen beweging in de versnellingspook te krijgen is, bedoel je dan dat de pook echt VAST zit, of dat je de pook nog wel in de vrij stand naar links en rechts kunt bewegen, net als normaal?
Koppelingsprobleem. Koppeling komt niet vrij.
Kan een versleten koppeling zijn of, als het hydraulische bediening is, een lekke koppelingscylinder.
Dank voor de reacties en antwoord op je vraag Scott. ...
In zijn vrij staat ie dan niet stokstijf gefixeerd maar kan ie enigsinds rondom/links rechts bewegen. Niet als normaal zou ik zeggen (normaal is namelijk een behoorlijk soepele beweging).
Ook als ie gefixeerd staat in een andere versnelling; beetje speling heb ik wel maar voelt allemaal stroef en vast...
Terwijl als ik de moter uit zet het onmiddelijk weer soepel voelt.
14 jaar
Zelf dacht ik in eerste instantie ook aan de koppeling, gezien deze vv is ook aan een koppelingscilinder. Alleen spoort dat dan niet helemaal met jouw verhaal dat hij zelfs in de vrij stroef beweegt.
Het enige logische dat er overblijft is een probleem in de versnellingsbak; bij draaiende motor gaat de versnellingsbak natuurlijk ook draaien. Op het moment dat je de koppeling intrapt en deze in een versnelling kunt krijgen, gaat hij dan wel soepel UIT de versnelling? De versnellingsbak staat op dat moment namelijk stil. (Dus niet met rollende wagen!?)
Nee: op het moment van vastlopen.... (dus met draaiende moter) kan ik hem niet in andere versnelling krijgen.
Als ik de moter uitzet wel. Dus met moter uit kan ik hem in zijn twee zetten. Als ik de moter vervolgens start zit ie in zijn twee vast en kan ik hem , met kopeling in, er niet uit krijgen. Met draaiende moter kan het soms 20 minuten duren voor er weer beweging in komt.
Eén ander opmerkelijk ding.
Ik kan hem soms wel in achteruit krijgen (ratelt wel) en dan gaat de auto ook direct rijden (behoorlijk snel achteruit terwijl koppeling ingetrapt is en ik geen gas geef!). Misschein dat dat nog iets toevoegd?
14 jaar
Dat voegt zeker iets toe!! Oldford heeft gelijk, koppeling ontkoppelt niet (goed) en is er iets mis in het hydraulische systeem van de koppeling.
Nou hartelijk dank voor het meedenken!!! Ik ga met deze info terug naar de monteur en jullie horen hoe dit verder gaat. Kan even duren want hij was druk druk druk. Groet Karin
14 jaar
Ik zou maar een andere monteur zoeken,want een koppeling compleet vervangen terwijl die niet vrijkomt vind ik een grote misser.
Er is gewoon een verkeerde diagnose gesteld.
14 jaar
Nou ...
verholpen...
Het was inderdaad de cilinder: bedie zijn vervangen, zowel aan pedaal als versnellingsbak en het probleem is voorbij!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar