Volkswagen 9N: Schokkend optrekken

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1398, Vermogen (kw): 80

Goedemorgen allen!

Ben in bezit van een VW Polo 9N 1.4 TDI uit 2005.
Over het algemeen zeer tevreden mee.
Echter begon de auto tijdens het optrekken enorm in te houden en te stotteren.
Daarop heb ik de EGR bekeken en proberen schoon te maken. Dit hielp niets.
Uiteindelijk besloten de EGR uit de software te laten schrijven en gelijk te chiptunen, dat extra vermogen en KW’s zijn merkbaar, maar het inhouden (geen vermogen) stotter probleem bleef bestaan.
Toen ook de LMM maar vervangen, dat zou het dan moeten zijn, maar ook dit loste helemaal niets op.

En tot zover dus de dingen die ik zelf relatief makkelijk kon doen.
Het begint nu best vervelend te worden want ik rijd 270 KM per dag en wil vermogen hebben als ik in moet halen oid, en dat zit er wel in.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer na kan lopen? Heeft het met de turbo te maken? Of met de N75? Iemand in Friesland die een rijdend log kan/wil maken?

Kijk uit naar jullie antwoorden en alvast dank daarvoor!

Douwe85

Geplaatst door Douwe85 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Heb je foutcodes? Heb je je brandsstofilter al eens vernieuwd? Injectorcleaner al eens geprobeerd? Misschien wat je al aangeeft eens gaan rijden met live data misschien dat je dan meer kan zien. Controleer je slangen goed van je N75 klep, vacuumregeling is gevoelig bij lek.

Douwe85 (0), 5 jaar geleden

Helaas geen foutcodes op dit moment. Krijg morgen nieuwe banden en dan word de boel meteen ook uitgelezen, ben benieuwd.
Brandstoffilter word eveneens morgen vernieuwd, injectorcleaner haalde ook niets uit.
Heb het idee dat het schokken erger word als ik op de snelweg rijd, motor lekker warm dus, en met name tijdens het optrekken. 140 km/pu is het maximale wat ik kan halen op de teller gaspedaal plat op de bodem.
Heb ook de smoorklep die voor de EGR zit schoon gemaakt, kan het hier ook aan liggen?
Vacuum leiding loopt nog naar de EGR (EGR uit de software laten schrijven!!) kan dat nog kwaad?
Rest van de vacuum leidingen moet ik nog even nalopen

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Het zou kunnen als deze smoorklep blijft hangen dat je te weinig lucht krijgt, controleer trouwens ook eens je luchtfilter of deze niet dicht zit, erg belangrijk bij een diesel.
Maar ik zou eerst eens kijken wat het uitlezen oplevert en wat je kan zien met live data rijden. Het kunnen zoveel dingen zijn: Lucht tekort, brandstof tekort of sensoren die verkeerde info doorgeven bijvoorbeeld.

Hier nog wat info: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp...

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Denk dat je het euvel moet zoeken in de verstuivers. Dit type verstuiver, defect komt regelmatig voor.
Raad je aan de verstuivers te laten testen.

Grt. Paul

Douwe85 (0), 5 jaar geleden

Hoe ik de werking van de smoorklep kan controleren zou ik niet weten.
Auto staat nu in de garage voor nieuwe banden, en tot overmaat van ramp zat de rol van de dynamo ook nog eens vast wat ook tot horten en stoten leide, dit was sinds gister pas het geval....
Deze moet dus ook vervangen worden.
Ook komt er een nieuw brandstof filter in, en dan kijken/hopen of dat wat oplost.
Ken helaas ook niemand die een rijdend log kan maken dus moet iemand zoeken, suggesties? Ik hoor ze graag, liefst omgeving Friesland (en rijd dagelijks A’dam op en neer).
Luchtfilter ziet er trouwens netjes uit is er laatst ook nog uitgeweest.

Verstuivers klinkt ook als een aannemelijke veroorzaker, maar daardoor kan ik dan ook niet harder dan max 140 km/u?

Dank voor jullie reacties tot zover!

Douwe85 (0), 5 jaar geleden

Goedemorgen!

Het probleem is opgelost!! Eindelijk heb ik alle power terug en kan ik volledig genieten van de chiptuning :D
Het lag aan het brandstoffilter.
De garagehouder heeft hem vanochtend open gemaakt en het filter was git zwart van binnen.

Allen dank voor het meedenken en de reacties!

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Git zwart ?? (motorolie in de brandstof) dan heb je nog een probleem. Tandempomp laat olie door aan de brandstof.
z.s.m wat aan doen.....

Grt. Paul

Douwe85 (0), 5 jaar geleden

Meen je niet?! Dat zijn nu juist de dingen die ik niet wil horen nu die weer lekker loopt.....
Kan het niet gewoon een heel oud filter zijn?
Weet niet wanneer de laatste keer is geweest dat die vervangen is, en heb er zelf nu 70.000 km mee gereden zonder het filter te vervangen, ook niet consequent, ik weet het.
Maar kan mij zo voorstellen dat zo’n filter zwart word van de rommel die voorbij komt.

En mocht het wel de tandempomp zijn, wat moet ik er dan aan doen, en kan ik dat zelf?

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Dan meen ik wel. De tandempomp heeft meerdere functies.. (googel maar eens)
Wat nu is opgemerkt is dat de tandempomp al deels defect is, deze kan 2 zijdig lekkage vertonen.

Zowel, olie in de brandstof en brandstof in de olie. Het komt beiden voor.
Het laatste betekent olieverdunning met brandstof wat motorschade op kan leveren.

Overigens slordig dat de garage dat niet opmerkt.........

Tandempomp z.s.m laten vervangen en een brandstofreiniger aan de brandstof in de tank toevoegen.

Grt. Paul

Douwe85 (0), 5 jaar geleden

Ik ga ermee aan de slag!
Waar zit die pomp, weet je dat toevallig?
En wat kost een nieuwe?

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

De pomp zit rechts aan de cilinderkop (als je voor de auto staat) Tandempomp los kost rond 350,-

Grt. Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.