Mijn Touran van september 2004 (2.0 TDI BKD) begint weer last te krijgen van trillen/schokken bij fors accellereren, mn in de hoger versnellingen en vanaf ca 2000 toeren. Eerder ook al dit probleem gehad (4000 km geleden). Oplossing was toen... een nieuw brandstoffilter. Motor loopt verder goed, geen koelvloeistofverbruik, olieverbruik of buitensporig roeten. Alleen de warme start verloopt ietwat traag, maar dat komt veel vaker voor. De vorige keer is de auto rijdend uitgelezen. Geen foutmeldingen, turbodruk, lmm, EGR-waarden etc. allemaal in orde. Verder geen lawaai of andere trillingen in de aandrijflijn. Het leek er op alsof de motor onder bepaalde omstandigheden te weinig brandstof kreeg. Een nieuw brandstoffilter leek het probleem op te lossen, maar het probleem keert nu alweer terug. Het ca. 30000 km oude filter kende geen oliesporen. En ik tank alleen bij de 'grote' merken
Symptomen: heftig trillen/schokken (waarschijnlijk stotteren/inhouden) van het motorblok bij fors accellereren, mn in de hoger versnellingen en vanaf ca 2000 toeren. Even gas terug en het is weg. Wanneer het toerental langzaam wordt opgevoerd is er geen probleem.
Relevante info:
Bij 134000 km tandempomp en brandstoffilter vervangen
Bij 164000 km 2 massavliegwiel en koppelingsset vervangen. Daarnaast brandstoffilter vervangen nav bovenstaande problemen
Bij 168000 km zijn de schokken terug.
Wat zou dit kunnen zijn? Zou het aan de opvoerpomp in de brandstoftank kunnen liggen? Hoe kun je dat testen? Waar zou ik verder nog aan moeten denken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als eerste moet je hem weer laten uitlezen,misschien heb je nu wel een storing opgeslagen.
Opvoerpomp in de tank zou kunnen,je kan dit testen door het deksel van brandstoffilterhuis eraf te halen en dan iemand de motor starten en dan moet er brandstof uitkomen,zoniet dan pomp of bedrading of zekering defect,komt er wel brandstof uit dan waarschijnlijk de pomp in orde (kan zijn dat de pomp het soms wel en soms niet doet).
Het beste om de pomp te controleren is een brandstofdrukmeter tussen de toevoer leiding zetten en dan kijken naar de meter op het moment als de motor schokt of de druk dan wegvalt op dat moment.
Wat ook wel voorkomt bij deze motor zijn een defecte kabelboom voor de verstuivers en defecte pompverst uivers (zie zoekfunctie),maar dan heb je vaak een storing hierover opgeslagen.
De Touran is onder handen genomen door een VAG-specialist uit het Groninger land. Het probleem zat in de pompverstuivers.
De pompverstuivers zijn ultrasoon gereinigd en hebben in een bad met brandstofreiniger gelegen. De pompverstuivers waren sterk vervuild (koolaanslag). De O-ringen en een paar boutjes zijn vervangen. Daarnaast is de kabelboom (preventief) vervangen.
Daarnaast is geconstateerd dat de timing van de nokkensassen niet helemaal goed was. Hoewel er niet direct een link is met de stotterproblemen, is dit wel aangepakt. De boel staat nu weer op tijd.
Resultaat van dit alles: het stotteren is weg en de Touran rijdt een stuk prettiger! Stiller, smeuïger en hij trekt veel vloeiender van onderuit! Ik hoop dat met deze operatie de problemen definitief uit de wereld zijn!
Er lijkt een link te zijn tussen de eerdere problemen met de tandempomp. Hiervan waren nog steeds zichtbare sporen; oa oliesmurrie in de beker van het brandstoffilter. De problemen zijn waarschijnlijk verergerd door het onlangs vrijwel leeg rijden van de brandstoftank. Beslist niet meer doen dus
14 jaar
Mooi ook weer opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar