close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: schokt en lijkt op 4 cilinders te lopen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: V5 2.3

Mijn passat loopt schokkend en ruikt wat naar benzine.
Vooral in de 2e gang schokt deze behoorlijk.
Als de auto vaart heeft dan is het nagenoeg weg.
Heb het gevoel dat deze op 4 cilinders liep dus heb de bougies vervangen.
Ging een dagje goed en daarna weer het probleem terug.
Computer is uitgelezen en geen storing waaruit valt op te maken dat het iets met een bobine is.
Wel gezien dat een vacuumslang van inlaatspruitstuk naar dampafzuigklep dicht slaat bij draaiende motor.
Deze wordt nog vervangen. Kan dit het probleem zijn?
Wie heeft ervaring met dit probleem en de juiste oplossing?

Geplaatst door

kuif (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Valse lucht kan ook het probleem veroozaken..

Maar stonden er dan wel storingen in het geheugen ?

Bobine of ontstekings versterker tegen schutbord gaat wel vaker kapot bij deze modellen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Dit waren de fouten die erin stonden, na resetten geen fouten meer terug gekomen:


Control Module Part Number: 071 906 018 AC
Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3 HS V01
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 05311
3 Faults Found:
00561 - Mixture Adaptation
12-00 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded
00561 - Mixture Adaptation
15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
28-10 - Short to B+ - Intermittent

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Lijkt verdacht veel op een defekte lmm.
controleer de hoogtecorrectie in de meetwaarden, die moet tussen de -10% en + 10% staan.


gr john

John, gaat hij van een defect LMM dan zo extreem slecht lopen ?

Bij een benzine auto heb ik deze nog nooit vervangen, bij de diesels gaat de motor bij hoge toeren inhouden, is dat bij een benzine dan omgekeerd ?

Ik zal de meetwaarde eens uitlezen, hij doet het namelijk niet altijd.

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Probeer het eens met losgetrokken stekker, als het schokken dan weg is dan kan je er van uitgaan dat de lmm de boosdoener is.
en inderdaad gaan de benzine versies slecht lopen/schokken en soms ook ploffen in de uitlaat.


gr john

Oke, bedankt voor je reactie, gaan het proberen.

Audidriver73 75
badge

14 jaar

hoi vrolijke vriend,

Ik had het zelfde probleem met de derde cylinder,motor loopt op vier cylinders.
ik had mijn bobine vervangen uit eindelijk bleek dit niet het geval.
na alles te hebben nagekeken en uitgelezen bleek het de powerend te zijn,die geplaatst is op het schutboard.
bij het demonteren bleek echter dat er geen hitte bestendig vet achter zat, deze onderdelen zijn erg gevoelig voor warmte van de uitlaat spruitstuk .
maar na dit te hebben vervangen liep hij weer als een zonnetje.
Dit onderdeel is niet goedkoop,maar heeft ook mijn bobine vernield.
Ik hoop niet dat dit bij jou het geval is.

veel succes gr.Issy

ismael 0

14 jaar

Patrick,

Ik heb zelf lang met deze foutcode rond gereden en kreeg hem maar niet weg, bij mij bleek de lambdasonde defect te zijn, na vervangen is hij tot de dag van vandaag niet meer terug gekomen, al merkte ik totaal niks qua rijden / lopen van de motor,

Gezien deze schokt, vermoed ik dat het probleem ergens ander inzit..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoi,
Is het bij jou ook de derde cylinder?

succes issy

ismael 0

14 jaar

[quote=ismael]hoi vrolijke vriend,



na alles te hebben nagekeken en uitgelezen bleek het de powerend te zijn,die geplaatst is op het schutboard
maar na dit te hebben vervangen liep hij weer als een zonnetje.
Dit onderdeel is niet goedkoop,maar heeft ook mijn bobine vernield.
Ik hoop niet dat dit bij jou het geval is.

veel succes gr.Issy[/quote]
Volgens mij heeft deze passat geen vermogenseindtrap zoals bij die met een agz motor, en zit daar ook niet tegen het schutbord maar links van de motor.


gr John

heeft hij wel, maar is bij dit type in de bobine's geintegreerd.

dit model (de 20 klepper) heeft ook seperate bobine's, niet zoals bij zijn voorganger dat je het hele blok moet vervangen als er eentje overleden is.

audia4 0
badge

14 jaar

harry,

lees mijn reactie...er staat niet zoals bij een agz motor.

gr john

ach, is interpretatie, als ik het zo lees is het net of er geen vermogenseindtrap in zou zitten.

De topicstarter zal dan denken: dat is mooi, kan dat niet stuk ook. Nou is dat heel toevallig HET deel dat van die bobineblokjes overlijd.
En die gaan als warme broodjes; vorig jaar hebben ze zelfs een tijd in backorder gestaan. Heeft ook met temperatuur te maken.


even een tip voor allemaal, heb ik goede ervaring mee.


motoren met lossen vermogenseindtrap (onderandere de AGZ V5 van vw) heeft de eindtrap op een verkeerde posititie zitten. Bij een golf zit hij aan het schutbord in de hitte, bij een passat aan de motor, en later op een steun naast de motor. beide behoorlijk warm. Ik heb al bij diverse van deze blokken de kabelboom verlengd en de eindtrap totaal, met warmtegeleidende pasta direct tegen het linker binnenscherm gemonteerd. Probleem is dan voorgoed over.

Voor de topicstarter, heeft ie meer dan een ton met dezelfde luchtmassameter gelopen, dan kun je rustig voor een andere gaan. Haal een ruildeel bij de dealer. Je zou namelijk de eerste zijn die een VW benzinemotor met een andere dan origineel gemonteerde luchtmassameter 100% goed lopend krijgt...

Ook al staat er bij pierburg in de folder dat hij geschikt is, ervaringen blijken dat het dus niet zo is.....

audia4 0
badge

14 jaar

interpreteren of goed lezen is hetzelfde...ik wou het niet te moeilijk maken en de ts te behoeden voor een eindeloos zoekwerk naar de vermogenseindtrap.
wat betreft een defekte bobine, dan moet er wel misfire/cilinderuitval in het storingsgeheugen staan.


gr john

bij een agz weet ik zeker dat die met nog maar 3 werkende cilinders nog steeds storingsvrij draaien..... Oorzaak is dan de eindtrap. Dat is het leuke met die dingen, wat die computer wel of niet zegt is lang niet altijd regel om het probleem te vinden.....

audia4 0
badge

14 jaar

bij een azx met aparte bobines wel harry.

[quote=johndoornbosch]wat betreft een defekte bobine, dan moet er wel misfire/cilinderuitval in het storingsgeheugen staan.


gr john[/quote]
Die staat er niet in, dus toch de LMM ?

Audidriver73 75
badge

14 jaar

[quote=johndoornbosch]bij een azx met aparte bobines wel harry.[/quote]
hoe wordt misfire ook al weer waar genomen door de ecu??

audia4 0
badge

14 jaar

wil je het echt weten harry of is het een test van bekwaamheid?

gr john

als je het antwoord weet weet je ook dat de storing misfire of cilinderoverslag niet per definitie wordt veroorzaakt door een defecte bobine/voorversterker. In de regel geeft hij deze storing er wel op, alleen zijn er nogal wat uitzonderingen op de regel. De V5 heeft b.v. nog wel eens een kantelende zuiger, geeft uiteindelijk misfire, bobine en injector mankeren dan niets. Wat ook vaker voor komt is problemen uit de distributieketting (timing), geeft uiteindelijk misfire.....

defecte bobine/vermogenseindtrap kan alleen door de ecu als storing gegeven worden als hij onderbroken is of sluiting maakt, en dan alleen nog in het primaire circuit ook. (dus het gedeelte vermogenseindtrap)

Ik heb al zoveel van deze blokken onder handen gehad, en vele was de eigenaar al voor zo'n slordige 500€ aan onderdelen, en het dubbele aan uren verder, en zijn probleem nog steeds niet opgelost. Komt alleen doordat de ecu geen eenduidige storing geeft, maar hooguit in de richting wijst. En ook die richting blijkt in de praktijk geen regel te zijn. Geld ook voor de AZX motor. Stukkende bobineblokjes, met en zonder storingen..... Ook met storingen die nergens op sloegen.

Als bedrijf hebben we het makkelijk, het verdachte onderdeel even uitwisselen, is het hem, hoera, anders gaat het gewoon terug op de plank. De particulier die zelf gaat sleutelen moet er duur aan, en vervangt vaak voor jan met de korte achternaam.

als je aan die bobineblokken twijfelt, even de 4 gas tester er op. Veel betrouwbaarder dan wat de ecu te vertellen heeft. Daarna even met de scoop de bobine's controleren om te checken welke je stuk hebt.

audia4 0
badge

14 jaar

[quote=audia4]hoe wordt misfire ook al weer waar genomen door de ecu??[/quote]
Er van uit gaand dat alle cilinders dezelfde versnelling hebben zal de ecu niets opmerken,zodra er 1 of meerdere cilinders minder versnelling hebben tov de andere zal de ecu dit detekteren en zien als misfire, en daar zit hem de kneep.
Men denk dan als eerste dat er geen ontsteking is terwijl de klacht ook kan ontstaan door, wat jij zegt, distributietiming maar ook door
compressieverlies, valse lucht, versleten lmm en niet te vergeten een niet of slecht werkende verstuiver.

Ik hoop dat je vraag nu voldoende is beantwoord harry.


gr john

Vandaag liep ie weer slecht, na lostrekken stekker LMM bleef motor even slecht lopen.
Bougiekabels zijn inmiddels besteld, hopen dat het hier aan ligt, anders waarschijnlijk toch de bobine ?

Audidriver73 75
badge

14 jaar

patrick,

gaat het hier over een azx of agz motor?

00282 - Throttle Position Actuator (V60)
28-10 - Short to B+ - Intermittent

is deze storing ook nog terug gekomen? zo ja, dan dit probleem eerst oplossen.

audia4 0
badge

14 jaar

Harry,

Met een storing aan de gaskleplichter krijg je alleen staionair een probleem is mijn ervaring, of zit ik hier fout?
Omdat hij het over bougiekabels heeft gaat het over een agz motor, en de vraag is of hij altijd slecht loopt of af en toe.


gr john

of een mengselprobleem, zie de overige 2 storingen. (00561) Ecu weet niet meer wat de actuele gasklepstand is op dat moment en loopt uit de grenswaarden voor de lamdameting.

daarom is het belangrijk om wederom uit te lezen. Storing 00282 is een eerste lijns storing, die hoort er niet in te zitten. 00561 is een gevolg storing die door vele oorzaken kan ontstaan.

als die storing 00282 er weer in zit is er wel degelijk iets in dat circuit aan de hand. Dan gaat hij in noodloop en rijd als een kameel.

Kan de gasklepsensor V60 zijn, maar een doorgesleten kabelboom heb ik ook al aan de hand gehad. METEN = WETEN !!!

na kettingwissel de originele loop van de kabelboom niet meer aangehouden en de boel verkneld is een probleem wat wel eens voorkomt. Eventueel de bij gemeten sluiting de kabelboom open pellen. Breuk kan inwendig uit het zicht zitten.

audia4 0
badge

14 jaar

mengselprobleem kan in de lmm zitten en is heel eenvoudig te controleren in de meetwaarden, aangezogen hoeveelheid en de hoogtecorrectie.
een lmm die aan het overlijden is wordt niet als storing opgeslagen en in het geval van een kabelbreuk van v60 zou je een niet te wissen permanente storing moeten hebben.
daarom is het heel belangrijk om de zaak te controleren in de meetwaardeblokken, en wellicht een 4gas meting en niet te vergeten na het wissen van de storingen de gasklep in de basisstand zetten.

gr john

die gasklepsensor storing is intermittend, bij een doorgesleten kabelboom kan dat..... maakt zo af en toe sluiting, geeft zo af en toe problemen.

Die storing zit er nu waarschijnlijk weer in, moet er uit. en het probleem oplossen. Het mengselprobleem is er hoogst waarschijnlijk gevolg van.

Het is dus een AGZ (bougiekabels) bekend is dat de software van deze dingen lang niet waterdicht is geschreven op het gebied van storingen weergeven.

Eerste actie nu is ding opnieuw uitlezen, de rest is en blijft speculeren; met net zoveel risico als gokken op de icesave bank.

audia4 0
badge

14 jaar

bij de AGZ is gasklepsensor en stelmotor één gecombineerd geval. Delen de bekabeling, voeding en signalen.

verder, hij loopt te rijk en te arm de regelgrens uit, dat is voor een luchtmassameter probleem geen kenmerk, die wijkt af naar een richting.


Beredenatie stelmotorstoring versus menselstoring:

gasklep wordt bij decelereren een bepaalde hoeveelheid geopend (milieueis??), om de motor op te vangen en geleidelijk terug te brengen naar het stationaire toerental. de ecu verwacht dit en weet dat bij die gevraagde gasklepstand (die dus in werkelijkheid niet bereikt wordt) bij het bereiken van het verhoogde stationaire toerental een hoeveeheid brandstof hoort. Die spuit hij ook op dat moment in. Lamdawaarde en luchtmassagetal sporen op het moment dat er weer ingespoten word niet meer met hetgene de ecu verwacht, ding loopt uit de regelgrens. (mengsel te rijk) --> 00561

Zelfde gebeurt als de gasklep vastloopt in het huis op b.v. vervuiling, of als gevolg van backfire.

audia4 0
badge

14 jaar

[quote=audia4]00282 - Throttle Position Actuator (V60)
28-10 - Short to B+ - Intermittent

is deze storing ook nog terug gekomen? zo ja, dan dit probleem eerst oplossen.[/quote]
Nee, vorige week niet, zal hem een dezer dagen nogmaals uitlezen.

Welke motorcode het is durf ik even niet te zeggen.

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Vanmiddag uitgelezen:

Control Module Part Number: 071 906 018 AC
Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3 HS V01
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 05311
3 Faults Found:
00561 - Mixture Adaptation
12-00 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded
00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

De LMM en EVAP was logisch omdat deze los zijn geweest.
Gaat zich dus alleen om de Adaption Limit.

Verder printscreen van lambda gemaakt:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQ7Z4OLG-D....[/img]

Audidriver73 75
badge

14 jaar

onderste is nieuw probleem, ffe nieuwe topic starten.

waarschijnlijk zit ketting revisie nummer 2 er aan te komen.....

audia4 0
badge

13 jaar

[quote=Audidriver73]Vanmiddag uitgelezen:

Control Module Part Number: 071 906 018 AC
Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3 HS V01
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 05311
3 Faults Found:
00561 - Mixture Adaptation
12-00 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded
00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

De LMM en EVAP was logisch omdat deze los zijn geweest.
Gaat zich dus alleen om de Adaption Limit.

Verder printscreen van lambda gemaakt:

[url]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQ7Z4OLG-D....[/url][/quote]
dit was bij koude motor; meting altijd met bedrijfstemperatuur doen.

audia4 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.