auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: airco bevriest

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 tdi

hallo ik ben leon,en dit is mijn eerste vraag.ik heb sinds kort problemen met mijn airco,heb pas de pomp vervangen{nieuw} magneet koppeling was kappot,nieuwe filters+koelvin en afgevult op 650 gram,nu heb ik het probleem dat de lijdingen bevriezen,hij blijft wel gewoon blazen en koele dat is geen probleem,ik heb 2 sensors vervangen achter het dashbord kasje,mijn auto passat 3bg 96kw 2001

Geplaatst door

leon37 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bekend probleem bij deze wagen.
In de leiding zit een orrifice. Zeker weten dat deze verstopt is.(zal eruit zien als chocopasta).
Dit komt door vervuilde olie in het systeem en eventueel slijpsel van de pomp.
Om het probleem op te lossen moet het volgende gebeuren;
Systeem leeghalen, filter/droger en orrifice verwijderen, systeem laten spoelen,
nieuwe filter/droger en orrifice plaatsen, juiste hoeveelheid olie en koudemiddel vullen.
Dit lijkt een simpel karweitje maar is wel tijdrovend. Indien je systeem niet goed gespoeld is
zal je airco problemen blijven geven.

Succes, Pascal

ik heb de orrifice al 2xvernieuwd voor de zekerhijd,maar zat niets in.koele doet hij zo prima.maar gisteren zat er ijs{op de lijding} tot aan mijn pomp,

leon37 0

14 jaar

Heb je via het airco paneel de auto al uit gelezen ?

Ijs op de leidingen tot aan de pomp, betekent ook dat de verdamper bevriest !
Wat ook het probleem kan zijn is dat de temp.sensor op de verdamper een verkeerde waarde geeft.
Als de sensor niet werkt of een verkeerde waarde door geeft, werkt de compressor uitsluitend op basis van het signaal afkomstig van de drukschakelaar ! dit betekent dan dat de compressor "niet" zijn maximaal vermogen kan leveren om bevriezing van de verdamper te voorkomen.

Het probleem is, dat de compressor continu blijft door jagen om het maximaal vermogen te kunnen halen en dat lukt niet.
Je zult toch iets gemerkt hebben waardoor je hebt geconstateerd dat de leidingen bevriezen !

TheoStek 0
badge

14 jaar

nou in het begin als hij bevroor blaasde hij ook niet meer,dan moest ik hem op econoom zetten dan blaasde hij weer,dus heb ik eerst een sensor vervange die onder het dashbordkasje zit{rechts boven}en maandag heb ik de temp.sensor vervangen,die foutcodes gaf hij ook aan iets van 01272 01274 01271.de klep gaat wel open.maar wat u zegt over de verkeerde waarde meten heb ik ook al aan gedacht maar weet niet wat die waarde moet zijn of dat ik die kan veranderen,ik heb wel een lijsje gedownload die ik via de clima kan kijken, maar niet veranderen,ik doe dat via gleichzeitiges drücken von [ECON] + [Kälter] + [Gebläse kleiner, dan kun je 40-45 dingen zien maar ik weet niet wat er niet klopt

leon37 0

14 jaar

Hoi Leon,

De foutcodes wat je vermeld hebben te maken met de stelmotoren/regelkleppen (V70, V71, V68)

01271= de stelmotor voor de temperatuur klep (V68)
01272= de stelmotor voor de centrale klep (V70)
01274= de stelmotor van luchtinlaatklep (V71)

Al deze problemen hebben met elkaar te maken, en kan middels vag-com software een out-put test verricht worden, in de hoop dat deze kleppen/motoren los schieten ? wel moet van tevoren alle foutcodes gewist worden ! alvorens de out-put test te starten.
Let op, een output test gaat niet via het bedieningspaneel, daar kun je alleen maar mee uitlezen en de foutcodes wissen !

Juist, daarom ik ook de vraag stelde.. waar je het probleem aan gemerkt hebt ? De luchtstroom werd minder (aanjager) omdat de verdamper bevriest ! als je econ toets gebruikt schakel je de compressor uit..
De temp.sensor op de verdamper is kapot, dit is echter geen antirijpsensor anders werd de airco al uitgeschakeld bij -3 °C, bij jou blijft dus de compressor door jagen en kan zijn slagvolume niet meer regelen op maximaal vermogen om bevriezing te voor komen.
Kijk maar ééns goed als je de kunststof parafaan weg haalt onder de voorruit (motorkap openen, rubber afdichting verwijderen, parafaan, en de interieurfilter) dan zie je de luchtinlaat zitten, start de auto, airco aan en je zult zien dat de klep sluit of gaat sluiten, dat is de luchtinlaatklep V71.
Het hangt allemaal samen in elkaar, foutcodes wissen, out-put test doen en hopen dat de foutcodes niet meer terug komen.
Dit is een gekend probleem bij Passat (Vag) omdat die systemen altijd op automatisch staan en hierdoor niet meer handmatig worden bediend, ze staan altijd in dezelfde positie.

TheoStek 0
badge

14 jaar

hoi theo,ik heb net een ander clima paneel gekocht,de foutcodes bleven maar terug komen namelijk de 01227 en de 01274 elke keer gewist maar kwamen meteen terug.mijn oude clima was het typenummer 3b1907044h nu heb ik typenummer 3b1907044j en geen foutcode meer te zien,ik ben net van veldhoven naar huis gereden {mierlo} thuis nog ff naar foutcodes gekeken maar stond niets meer in,ik had nog wel wat ijs op de dikke ijzeren slang waar de vul nippel zit.maar wat de temp sensor betreft daar heb ik maandag een nieuwe ingezet met het zelfde nummer als wat er in zat 1j0 907 543 a onder dashbord links,en de andere ook een temp sensor heb ik zaterdag vernieuwd type nmr 4a0 820 539 a onder dashbord rechts.maar nu heeft mijn vrouw de auto mee dus dadelijk kijken naar ijs en naar de klep

leon37 0

14 jaar

Ook al staan er geen foutcodes meer in, wil; dit niet zeggen dat er niets aan de hand is, de 1274 is de luchtinlaatklep!
Er zitten zoveel sensoren in het systeem, heb geen zin om ze allemaal op te gaan noemen laat staan om via het artikel nr te gaan zoeken.
Foutcodes moeten gewist worden, daarna een output/basic test via vag-com.
De dikke ijzeren slang is geen slang, maar gaat over van aluminium naar rubber slang, dat is de uitgang van de verdamper (lage druk leiding) die mag niet bevriezen !!
Kort samen gevat: de verdamper "druk" komt niet overeen met de "zuigdruk" van de compressor, die moeten nagenoeg hetzelfde met elkaar gerelateerd zijn.

Bekijk het ééns van de andere kant, een zekering van 10 ampere slaat telkens door.!. kan verholpen worden door een zekering van 15 ampere te plaatsen! je krijgt vloer verwarming of een stand kachel.
Rijp (ijs) mag niet ontstaan/voorkomen op de leidingen/slangen..!

TheoStek 0
badge

14 jaar

kom net thuis is weer helemaal vol met ijs.heb net naar de klep gekeken,voor ik hem start is hij digt als ik hem start gaat hij open,toen ik hem weer af zette bleef hij open weet niet als hij zelf teruggaat,als ik op het linkse knopje duw van paneel gaat hij ook open en digt krijg er onderhand hoofdpijn van.morgen weer aan vag com

leon37 0

14 jaar

Hoi Leon,

We zijn al weer een stuk verder, de klep sluit de luchtaanvoer van buiten af ! dus geeft de regel unit de opdracht om de klep te sluiten ..
Als je de auto start en de airco aan hebt, zal na enige tijd de klep sluiten! je hebt immers de foutcode 1274 erin staan, die code moet gewist worden met vag-com en dan een basic test uitvoeren.
De foutcode is niet de reden dat de leidingen bevriezen, het enige dat je merkt is dat er niet voldoende lucht/koeling uit de roosters komt.

ALs alles verder in orde is, juiste vulgraad, nieuwe compressor, orrifice en accumulator, kan geen sprake zijn van een verstopping in het systeem, waardoor de leiding kan bevriezen.

Anderzijds buiten de temp sensor van de verdamper, kan het intern mechanisch regelventiel defect van de nieuwe compressor ! buiten beschouwing gelaten of het een nieuwe of revisie compressor is.

TheoStek 0
badge

14 jaar

hoi theo, de sensor daar heb ik een nieuwe ingezet ,maar wat de compressor betreft die heb ik nieuw gekocht,moet ik dan een andere of kunnen ze daar een ander regelventiel inzetten

leon37 0

14 jaar

Nee, het intern regelventiel is niet los verkrijgbaar ! als die kapot is zal een nieuwe compressor de plaats in moeten nemen.
Laat de drukken controleren en let vooral op de lagedruk.

TheoStek 0
badge

14 jaar

ik ben net weggeweest voor aan de vag com,geen foutcodes en basis afstelling gedaan,de druk laten meten.lage druk 2.0 bar-hoge druk 12 bar buiten temp was ongeveer 16 graden

leon37 0

14 jaar

Werkt de fan bij de radiateur wel goed?

gr john

ja werkt prima heb ik ook vervangen

leon37 0

14 jaar

dan moet het wel haast in de pomp zitten...de lage druk baart geen zorgen maar een hoge van 12 bar is iets teveel van het goede.



gr john

hoi john,wat moet de hoge druk dan ongeveer zijn

leon37 0

14 jaar

met deze temperatuur denk ik 6 tot 8 bar.

gr john

Klopt wat John zegt.

Wat is er nog meer gecontroleerd buiten de druk meting.. is de temperatuur gemeten van de in en uitgang verdamper en condensor ?
Hoelang heeft de airco gedraaid ? alleen stationair of werd ook het motortoerental verhoogd.
Was de leiding bevroren ?

Die 12 bar op de hoge druk, kan duiden op een verstoppin/vernauwing in het systeem, hierdoor krijgt de compressor ook te weinig aangeleverd.
De verdampingsdruk, bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur in de verdamper.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Theo,

Stel dat de pomp goed is en hij heeft de orrifice al vervangen tot 2x toe (en daar zag hij ook geen bijzonderheden aan) dan zou er in theorie
nog ergens in het systeem een verstopping of vernauwing kunnen zitten?


gr john

hoi,nee de tempratuur is niet gemeten van de in en uitgang verdamper en condensor,weet niet hoe je dat moet doen.hij heeft alleen stationair gedraaid ongeveer een 15 min en toen ging hij ongeveer weer bevriezen heb ik hem afgezet.maar wat die verstoppin/vernauwing betreft kan ik dat op een of andere manier opsporen,

leon37 0

14 jaar

[quote=johndoornbosch]Theo,

Stel dat de pomp goed is en hij heeft de orrifice al vervangen tot 2x toe (en daar zag hij ook geen bijzonderheden aan) dan zou er in theorie
nog ergens in het systeem een verstopping of vernauwing kunnen zitten?


gr john[/quote]
Dat klopt John, het kan een leiding zijn die gekneld/gebogen is, of de orrifice is te ver door geduwd in de leiding (meegemaakt) ik noem maar wat iets op wat een mogelijkheid kan zijn.
Als ik nu de rest even buiten beschouwing laat, neem ik de hoge druk en de accumulator (filter/droger) er effe bij.
De accumulator zit tussen de verdamper en compressor gemonteerd, omdat door de orrifice meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen, vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen.
Omdat te voorkomen is tussen de verdamper en de compressor de accumulator geplaatst.
De accumulator is een voorraadtank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt., het vloeibaar koudemiddel zakt naar de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven, deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.
Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de accumulator. !!
Maar omdat Leon rijp afzetting heeft op de verdamper ! vindt er ook geen volledige fase veranderring plaats, m.a.w. de oververhitting is niet volledig waardoor nog meer vloeibaar koudemiddel de verdamper verlaat en in de accumulator terecht komt en die krijgt op zijn beurt dat niet verwerkt.

[quote=leon37]hoi,nee de tempratuur is niet gemeten van de in en uitgang verdamper en condensor,weet niet hoe je dat moet doen.hij heeft alleen stationair gedraaid ongeveer een 15 min en toen ging hij ongeveer weer bevriezen heb ik hem afgezet.maar wat die verstoppin/vernauwing betreft kan ik dat op een of andere manier opsporen,[/quote]
De tijd van 15 min is aannemelijk, maar hier had op dat moment het toerental tussen tijds verhoogd moeten worden zodat het slagvolume van de compressor verhoogd werd, dan kon worden gezien of de lagedruk constant op 2 bar werd gehouden of daar onder zou komen te liggen.
Je kunt het volgende proberen, is gewoon een éénvoudige test... voel/meet aan de hogedruk leiding waar de orrifice in zit een paar centimeter voor de wartel of de leiding daar warm aan voelt ! daarna voel je achter de wartel waar de leiding het schutbord in gaat ?
Achter de wartel moet de leiding verschil geven in temperatuur dan ervoor, dus moet de leiding daar koud beginnen aan te voelen en is de temp van belang.

Dan een andere test, manipuleer de sensor op de verdamper door deze met een haarfhön te verwarmen en kijk of de leiding bevriest ..
Bij een goed werkende ac installatie kan de aangezogen buitenlucht, die door de verdamper stroomt, niet verder afkoelen dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur.

Bijvoorbeeld bij een verdampingsdruk van 3 Bar(e) hoort een verdampingstemperatuur van 9 °C.
Dit betekent dat wanneer de aangezogen buiten lucht 12 °C is enigszins wordt afgekoeld met wat stromingsverliezen meegerekend, dus kan de aangezogen buitenlucht in dit voorbeeld nooit lager worden dan 9 °C

TheoStek 0
badge

14 jaar

hoi,ik heb net gevoeld waar de leiding het schutbord in gaat vanaf de wartel is hij koud,na de wartel is hij warm,maar de wartel opzig is warmer als de lijding

leon37 0

14 jaar

[quote=leon37]hoi,ik heb net gevoeld waar de leiding het schutbord in gaat vanaf de wartel is hij koud,na de wartel is hij warm,maar de wartel opzig is warmer als de lijding[/quote]
Dus de hoge drukleiding (dunne) wat naar het schutbord in gaat is warm ? Dat kan dus niet, die moet koud zijn.

TheoStek 0
badge

14 jaar

ja van het schutbord tot aan de wartel is koud,maar de wartel en de lijding na de wartel is warm

leon37 0

14 jaar

aaah oke, jij hebt het van die kant bekeken dan is het goed.

Maar wat is de temperatuur van het warm zijn ? en de temperatuur van dat stukje leiding wat koud is die naar het schutbord in gaat, en de uitgang van de verdamper de dikke die ernaast ligt.
Want daar waar de orrifice zit begint die al de druk te verlagen en koudemiddel in te spuiten naar de verdamper ingang.

TheoStek 0
badge

14 jaar

nou dat stukje leiding is ijskoud en de dikke ook,en wat de warmte betreft dat is meer lauw,maar de wartel is een stukje warmer,maar zal morgen nog eens een keer voelen dan laat ik de airco wat langer draaien,want ik durf hem niet te lang aan te laten staan weet niet of het dan nog erger wordt

leon37 0

14 jaar

Dat klopt toch niet dat het stukje leiding al ijskoud is, dat betekent dat er niet voldoende vloeibaar koudemiddel wordt ingespoten ?
Je weet toevallig niet meer welke kleur die orrifice heeft ?

TheoStek 0
badge

14 jaar

ik dacht een witte,maar moet ik ff naarlate kijken

leon37 0

14 jaar

Een witte is niet goed, moet een gele zijn.

TheoStek 0
badge

14 jaar

hoi,donderdag moet ik hem wegbrengen,en dan gaan ze hem helemaal naarkijken waar het aan ligt,dus hopelijk heb ik donderdag goed nieuws.ik hou jullie op de hoogte

leon37 0

14 jaar

hoi,kom net terug en hij is gemaakt gelukkig,en theo je had gelijk, de intern mechanisch regelventiel zat dicht hebben ze eruit gehaald en zuiver gemaakt,en er zit nu weer een gele orrifice in,de lage druk is nu 2.0 en de hoge druk 7.0,mag ik jullie hartelijk danken voor de tips die gegeven zijn en de oplossing.mannen bedankt.groetjes leon

leon37 0

14 jaar

Hoi Leon,

Bedankt voor de feedback, toch wil ik nog er nog iets aan toe voegen...

Er is nogal heen en weer geleuterd over wat het probleem kon zijn ? Maar het ligt voor handen welk bedrijf nu juist een diagnose kon stellen als ze ook daadwerkelijk verder kijken of zaken onderzoeken dan de neus lang is..
Als leek zijnde heb je dan het nakijken en vertrouwd erop! dan schort het aan de info die wordt verstrekt naar desbetreffende!

Dat is wat mijn collega (Pascal Limpens) al meteen naar voren bracht m.b.t. de orifice dat die verstop zou kunnen zijn enz, enz.
Blijkt dat de verkeerde erin zit, en het intern regelventiel verstopt is..?
Maar goed, desondanks de problemen en gevraagde/verstrekte gegevens is het probleem toch uiteindelijk opgelost.

Mij behoort niet alle lof toe, maar ben blij dat ik iets heb kunnen toedragen, waardoor het probleem is opgelost..

suc6.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.