Volkswagen POLO: Schokt kort bij gas geven

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CGG, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 63

Goedemorgen allen,

Sinds een weekje of wat hebben we een andere Polo gekocht. Namelijk een Polo 6R uit 2011.
De auto heeft 200.000 km gelopen, dus veelal snelweg.

Hij rijdt voor de rest perfect, maar het volgende hebben we later pas opgemerkt.
Als je rijdt en je gaat op het gas, dan schokt de auto heel even (als je heel goed oplet, dan zijn het 2 of 3 bonkjes achter elkaar).
Met name op de snelweg is dit goed te merken.
Met het file rijden schijn je het ook te merken, maar dat heb ik zelf nog niet ervaren (mijn vriendin des te meer).
Met airco aan is de schok (schokjes) beter te voelen dan als de airco uitstaat.

Wat zou dit kunnen zijn?
Auto is voor de rest prima onderhouden bij een VW dealer in Amsterdam (ZO).
Extra info: Distributieriem e.d. zijn bij aanschaf vervangen.

Ik hoor het graag.

Grt. Maarten

moartn82

Geplaatst door moartn82 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moartn82 (0), 7 jaar geleden

Van het weekend in ieder geval de bougies vervangen voor Denso's, maar het probleem is helaas niet verholpen.

Tips zijn welkom!

primera p11 (0), 7 jaar geleden

We spreken hier over de 1.4 motor van 63kw 85 pk denk ik.
Dit is geen TSI motor.
Ik vermoed dat het gasklephuis vervuild is en dat kan schokjes geven met optrekken en afremmen.
Ook kan het een slechte motorsteun zijn.

moartn82 (0), 7 jaar geleden

Hallo Primera,

Ja, dat klopt. Het is geen TSI motor (bewuste keuze).
Als ik het gasklephuis ga reinigen (had ik ook aan gedacht namelijk), leert deze zich automatisch opnieuw in of moet dit bij de garage gebeuren? (zulke verhalen had ik gelezen)
En het controleren van de motorsteun, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Moet naderhand vaak wel in de basisstand gezet worden met VAG com.
Motorsteunen kun je bekijken en met een bandenlichter kun je kijken of ze niet gescheurd zijn door ze op te lichten.
Speling op de aandrijfassen veroorzaakt dit ook.

moartn82 (0), 7 jaar geleden

Fijn dat je zo meedenkt.
Ik heb zojuist even onder de motorkap gekeken (ben geen monteur hoor!) en ik heb 2 motorsteunen gevonden.
Eentje links (vrij opzichtig) en eentje rechts onder de accu. De derde kon ik niet vinden maar zal er vast wel zijn.
Ik heb aan het blok geduwd/bewogen en volgens mij (zover ik het kan beoordelen) zit er normale speling op.
Op de linker (pot) vond ik op zich wel dat hij best wel veel bewegingsvrijheid had.

Afijn, ik ben even in de auto gestapt om het 1 en ander te proberen om het beeld wat beter te krijgen (het is namelijk de auto van mijn vriendin dus ik rij er nooit in).
Bij het wegrijden merkte ik op dat rechtsvoorin een gebonk aanwezig was (op de tempo van de snelheid). Dit gebonk was ook voelbaar (lichtjes) in het stuur. Ook zonder gasgeven (uitrollen) was dit diepe gebonk er (en het tempo nam af omdat ik geen gas gaf).

Eenmaal buiten de bebouwde kom (80km) was dit geluid weg en is ook niet meer teruggekomen. (?)

Afijn, het geschok:
Op een koude motor (dat was het namelijk zojuist) merk je heel erg dat de auto onrustig reageert op het gas geven en loslaten. Eenmaal het gaspedaal ingedrukt is er niets aan de hand, maar als je hem aanraakt, dan "bokt" ie. Als hij eerst nog in positie moet liggen ofzo (heel vreemd). Ook het loslaten van het gas gaat met "geweld".
Op de snelweg bij een warme motor doet zich dit gedrag ook voor, maar met minder geweld.
Vooral in hoge toeren merk je het veel meer. 9 van de 10 keer bokt hij bij het gasgeven. Van deze 9 keer is het 4 x hinderlijk en 5 x opvallend.
In hele lage toeren (wonen in een woonwijk) vertoond dit probleem zich niet. (in zijn 3 over een drempeltje en dan gas erop. Dat resulteert in het gedrag wat je verwacht, de auto klimpt rustig in toeren).

Ik hoop dat bovenstaande verhaal iets meer verduidelijkt.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Dat bonken wat je hoort is van een stabilisatorrubber.
Dat schokken zou ik eerst in het gasklephuis zoeken.
Schoonmaken en in de bassistand laten zetten.
Is het toerental ook onrustig als je op zo'n moment ook de koppeling intrapt?.
En als je verbruikers aanzet zoals verlichting,airco,achterruitverwarming,blower.
Vaak word dan het toerental ook onrustig bij een vervuild gasklephuis.
Laat ook de garage er eens mee rijden en beoordelen.
met deze km stand kan dit ook uit de aandrijfassen komen waar ruimte op is gekomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.