Hallo allemaal,
Wie dit probleem weet op te lossen... die word mijn held, ik word er knetter gek van, dit is mijn verhaal...
Afgelopen maandag heb ik een volkswagen polo gekocht uit het bouwjaar 2001 (laatste maand van 2001). De auto heeft 161.000 km op de teller.
Tijdens de testrit die ik maakte viel mij al een schurend/ratelend geluid op rechtsvoor bij de voeteneinde van de bijrijder. In een eerdere auto die ik heb gehad klonk het als een kappote wiellager, dit gaf ik bij de dealer aan om dit te controleren. Ik kreeg toen een telefoontje en hij wist met 100% zekerheid te zeggen dat dit geen wiellager is. Toen ik de auto gekocht heb viel mij op dat dit geluid tijdens het rijden er nog steeds zit.
Het geluid hoor je wanneer de teller rond de 2000 toeren passeert, wanneer ik gas geef, dus wanneer de teller van 1000 naar 3000 toeren gaat hoor je het bij de 2000 toeren maar heel even, nog geen seconde, wanneer ik het gas los laat, en hij passeert de 2000 toeren richting de 1000 toeren, hoor je het geluid bijna 2 seconden lang. echt zo’n geluid wanneer je een plastic plaatje tussen een ventilator drukt, zo’n schurend/ratelend/trillend geluid.
Wat mij opviel, was toen ik onder de carpourt stond thuis, en ik gaf gas om naar het motorblok te luisteren, hoorde ik dat geluid ook, dus dit geluid hoor ik niet alleen wanneer ik rijdt, zelfs wanneer ik stil sta en hij passeert de 2000 toeren hoor je dit zelfde geluid. Koppeling in of koppeling niet ingedrukt maakt niks uit. Het geluid hoor je ook continu wanneer je op de 2000 toeren blijft hangen. Wanneer ik mn broer buiten de auto laat luisteren, met de motorklep open, hoor ik binnen in de auto met de deuren en ramen gesloten het super hard, en hij hoort buiten niks. Het lijkt dus alsof iets tegen de binnenkant van de auto klappert. Binnen in de auto hoor je het geluid echt bij de voeteneinde van de bijrijder, of bij het wiel daar. Ik kan het dus niet plaatsen, soms heb ik het gevoel dat het ook uit het dashboard komt of uit de deur, zo algemeen is dat geluid.
Wanneer er meer gewicht in de auto zit lijkt het geluid minder hard te gaan (of het is toeval). Het geluid komt 100% niet uit het mototblok. Ik heb op internet iemand gezien die hetzelfde probleem had, en bij hem was het het hitteschild bij de kat van de uitlaat, maar dat zit meer onder de versnellingspoke, en daar komt het geluid bij mij echt niet vandaan.
Ik heb hem vandaag op de brug gehad bij de garage waar ik hem gekocht heb, en heel toevallig toen hij bij mij in de auto zat hoorde je het dus minder (omdat er meer gewicht in zat denk ik) en wanneer de auto stil stond op de brug hoorde hij het in de auto ook niet, ik daarna ook niet meer toen ik de auto weg reedt, die zelfde middag wel weer toen ik naar de winkel ging. Hij heeft aan de onderkant wat dingen aangeraakt
En tegen wat dingen aangeslagen om te kijken of het los zat (ook de hitteschild aan de onderkant) maar niks zat los.
Ik word er zo gek van, tijdens het rijden is het heel hinderlijk en irritant omdat je het echt vet goed hoort van binnen, en ik weet gewoon niet waar het vandaan komt, het is dus lastig te pijlen waar het vandaan komt en wat het kan zijn, ik
Hoop dat jullie meer weten over dit probleem of iemand dit probleem zelf een keer gehad heeft, ik hoop dat het probleem heel simpel is, zo voelt het in ieder geval... want het klinkt alsof het iets is wat tegen de frame van de auto ratelt.
Ik hoop zo snel mogelijk antwoord te krijgen,
Groetjes Siem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij dat toerental wordt er een extreem trillingspunt gepasseerd . Moet je als monteur eens zien wat diverse merken aan de hand halen om dit weg te werken. Klonten staal aan versnellingsbak of aan de uitlaat of ook aan de wielophanging .
Hoe lichter het motorblok wordt gemaakt met name het cilinderblok geeft dit nare effect .
Alles wat mee kan bewegen , uitlaat , luchtfilter , hitteschilden , Rommel in dashboardkastje rammelen een seconde mee.
Auto op de brug en zoek de rammel op. Er kan iets los zitten b.v. het element in de katalysator, maar ook een namaak uitlaat die te licht is geconstrueerd.
Succes.
Bedankt voor uw snelle antwoond Punt. Ik zal dit deze info meenemen naar een andere garage waar ik de auto laat controleren.
6 jaar
Heb je een 6N1 of een 6N2 Polo? (mat glas koplampen of heldere)
Veel types hebben net achter de rechtsvoor koplamp de aanzuigbuis zitten van luchtfilter, de buis verdwijnt dan zeg maar in die hoek naar beneden en vaak rammelt dit gedeelte tegen de carrosserie aan.
Ook zou het de brandstofleiding kunnen zijn die je hoort resoneren, deze loopt van rechtsvoor door een goot via onderlangs naar beneden.
Ook kan het inwendige deel van de zwarte carter ontluchtingspot los liggen, deze zit gemonteerd rechterzijde onderzijde motor. Dit kan ook bijgeluiden geven.
Wat je moet doen is jij stationair gas zo houden dat je het hoort en dan iemand anders aan diverse delen rommelt of opzij drukt zoals de brandstofleidingen of die aanzuigbuis of andere delen in die hoek. Meestal kom je er dan wel achter.
Film het anders ff zodat we het kunnen horen.
Bedankt voor het antwoord Ricky, ik heb vanmiddag goed geluisterd terwijl mn broer hem op 2000 toeren hield, het komt beetje op hoogte van het dashboardkastje vandaan, daar achter zit een motorsteun gemonteerd aan het auto frame. Ik ga morgen kijken of deze misschien los zit, dit maakt namelijk heel veel logisch, omdat de steun aan de frame vast zit, daarom hoor je het van binnen zo goed en van buiten niet denk ik. Ben benieuwd...
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar