Sinds 1 jaar loopt de motor van de Polo Fox van mijn vrouw bij lage toerentallen en als de motor rond de 60 grdn is slecht en slaat dan vaak af.
De eerste circa 30 minuten wil de motor daarna ook niet meer aanslaan.
Daarna loopt hij eerst erg onregelmatig en moet je veel gas geven waarna alle problemen voorbij zijn tot de volgende gelijke situatie.
Als hij eenmaal op temperatuur is, is er geen enkel probleem.
De koude start is ook gewoon 100% goed te noemen.
Fout is niet constant aanwezig, wel heel vaak, lijkt er op dat het vaker is als het vochtig weer is.
Is al diverse keren bij oud VW monteur die voor zichezelf begonnen is geweest en in de VW garage.
2x relais vervangen omdat ze erg heet werden (pompsturing ???), benzinefilter vervangen, bedrading gecontroleerd en losse aardedraad (vanaf motorblok) weer vastgezet.
Liijkt alsof de motor geen brandstof meer krijgt terwijl de brandstofpomp wel zou draaien (?!).
Ergens hier las ik iets over de lambda sonde.
Mijn vrouw heeft de auto dringend nodig, maar vertrouwt hem niet meer.
Zij staat op de lijst voor een longtransplantatie en kan niet zonder de auto in de winter.
Maar ze wil geen andere auto kopen voordat de transplantatie achter de rug is.
Ze redeneert dat een andere auto kopen als het toch niet nodig is omdat de transplantatie mislukt is geldverspilling is.
Ik kan haar niet overhalen, dus zoek verder naar een oplossing.
Ben bij PON geweest in Leusden, maar PON verwijst weer naar de garage.
Die willen best helpen, maar weten het niet (veel jonge monteurs, de oude zijn weg).
Dit is typisch iets voor een ervaren monteur die uit ervaring weet wat het kan zijn.
In Duitsland heeft de afgelopen week een garagebedrijf gezegd dat het de Starter zou zijn, maar slaat daardoor de motor af ?
Graag wat goede tips die ik kan doorgeven aan die kennis en VW monteur was/is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou eens de koelvloeistoftemperatuur-sensor kunnen vervangen.
Deze KAN door een defect in een bepaald temperatuurbereik verkeerde meetwaarden geven waardoor de motor slecht loopt / afslaat.
Deze sensor is blauw van kleur en zit in het thermostaathuis (vlak onder de verdelerkap van de onsteking).
Kost ongeveer 10-15 euro bij de VW dealer dus het is geen dure gok om die in ieder geval te vervangen.
Zou er ook meteen een nieuwe o-ring bij kopen.
De lambdasonde lijkt het mij niet te zijn, aangezien de motor koud en op bedrijfstemperatuur verder goed loopt.
Ok, bedankt voor de tip.
Ik ga dit weekend kijken of ik dit kan fiksen, of ik vraag het die kennis van mij.
Hem heb ik ook gewezen op Problemcar omdat hij voor zichzelf begonnen is en zo info kan uitwisselen.
Hij kan en weet veel, maar hier wordt hij ook tureluurs van.
Ook hij gelooft niet dat het de lambda sonde is.
Ik had hem wat andere info van deze site over Polo problemen die er op lijken laten zien.
Bob
17 jaar
hallo
ik heb een polo fox uit 92 en is waarschijnlijk het zelfde type.
ik heb het zelfde probleem alleen heb niet zo lang last van dat hij het slecht doet, ook koud starten doet goed en eenmaal warm doet hij het ook prima. dus lijkt me het zelfde probleem te zijn.
dus nu is mijn vraag wanneer je je auto weer klaar hebt om ff te reageren zodat ik miss ook van dit probleem af ben.
mvg robby
17 jaar
Even de motorcode erbij vermelden, zit verschil in sommige systemen.(met hun kwaaltjes)
Oiram
Even 2 dingen.
Ik heb per abuis aangegeven dat het een 1.0 motor is, het is een 1.3
Verder heb ik even naar huis gebeld en hetgeen ik boven water kreeg zo op afstand is dat het een N-Jet motor is.
Of dit voldoende is weet ik niet, anders kijk ik vanavond even of ik meer gegevens kan vinden.
Dat er nogal wat motoren zijn heb ik wel gemerkt toen ik zocht waar dat bruine aardedraadje (vlak bij een temeratuursensor, maar moet er niet naartoe) vanaf het motorblok naartoe moest.
Het probleem doet zich voornamelijk voor als het niet echt droog weer is, vanaf vochtig dus :-(
17 jaar
Kijk hier even voor het achterhalen van de motorcode: [url=http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topi...]klik[/url]
Stel je vraag ook even op dat forum, is veel polo-kennis aanwezig. (ben er zelf 1 van de beheerders)
Is het het model met ronde koplampen of de facelift met rechthoekige koplampen?
17 jaar
oke bedankt voor je hulp en heb mijn vraag ff apart op forum gezet.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
mvg robby
17 jaar
Sorry, het was te donker om iets te kunnen zien.
Ik probeer het morgen nog een keer en hoop vroeger thuis te zijn of neem een goede lamp mee.
Volgens de papieren is het iig een Polo Fox 40 Kw U9
Je tip om op de specifieke polo site te kijken heb ik opgevolgd en me ook geregistreerd.
De vraag zet ik neer zodra ik de motorcode weet.
Wat ik wel ontdekte is dat de multisteker (helemaal rechtsvoorin de motor van voren gezien) van de bobine aan de voorkant niet goed vast zat.
Hij lockte niet en ik kon hem makkelijk optillen.
Na de klikbevestiging eens onder handen genomen te hebben zat hij wel goed vast.
Wie weet heeft dit er ook iets mee te maken gehad ???
17 jaar
Ok, is motortype NZ, Multipoint injectie 55 PK
Die steker voor de bobine was het iig niet zoals ik al vermoedde want hij stond vandaag weer stil na een ritje van circa 5 minuten,
Het duurde bijna 45 minuten voor hij met veel moeite weer aan wilde slaan.
Want die startmotor draait wel.
Hij stinkt ook niet naar benzine, dus ik vraag me af of er een lekkende slang kan zijn, bijv. van de vacuumvervroeging.
17 jaar
Ik wacht op dit moment op de acties van die kennis van mij die alle tips nakijkt op bruikbaarheid en heb de vraag ook liggen bij de Polo site.
Als ik iets meer weet laat ik het weten.
16 jaar
Als hij echt uitvalt tijdens het rijden en dan niet meer te starten is, dan zou ik ook kijken naar de Hall-sensor.
Deze sensor zit in het onstekingshuis, en geeft de ECU informatie over het toerental van de motor.
Zodra deze sensor hapert of geen pulsen meer geeft dan zal de ECU stoppen met benzine injecteren en onsteken -> motor valt uit.
De hall-sensor kan goed een hele tijd werken en dan ineens haperen, en dan na een tijdje wachten ineens weer werken.
Je zou een ander onstekingshuis van de sloop oid kunnen proberen.
Vacuumvervroeging kun je controleren door het vacuumslangetje aan de gasklephuiskant los te maken en dan daaraan te zuigen.
Merk je geen weerstand dan is waarschijnlijk het membraam lek.
Maar dat zal er nooit voor zorgen dat de motor helemaal niet meer wil lopen.
16 jaar
Ik zal het doorgeven aan hem.
Op de Polo site werd ook geopperd dat dit type Polo heel veel problemen heeft met aarding.
Het is type NZ motorblok 1,3
16 jaar
Ik zal dit maar even afronden.
Mijn vrouw is eind vorig jaar tijdens de longtransplantatie overleden.
De noodzaak om de auto gerepareerd te krijgen is weggevallen en ik heb hem kado gegeven ann degene die hem al diverse keren onder handen heeft gehad zonder er iets voor te rekenen.
Hij krijgt het gewoon niet voor elkaar maar heeft er niet zoveel last van omdat hij hem alleen voor een korte rit woon-werk gebruikt en dat gaat net goed.
Bedankt iedereen voor de adviezen.
Bob
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar