Hallo,
Ik heb sinds de revisie/tuning van de motor (polo 6n 1.6 8v AEE 1999) een probleem,
De motor slaat slecht aan, als je hem helpt dmv licht gasgeven slaat hij beter aan.
Eventjes lijkt hij op 3 poten te lopen, bij stoplichten zakt het toerental te ver terug en schiet vervolgens door naar 1200rpm.
Dit herhaalt zich, het zagen. Ook wil de motor wel eens afslaan. De motor rookt bij koude toestand lichtelijk, grijze kleur stinkend naar benzine.
Ook is het verbruik toegenomen, maar of dat door een storing komt of door de tuning is nog de vraag.
Ik heb de gasklep gereinigd, wilde deze in basisstand zetten maar in 01-08-001 rechter blok (conditions) wordt 00010000 aangegeven zodat de run niet begint. Wat houdt precies deze 1 in?
Verder heb ik de bougies/rotor/verdeelkap en blauwe temp.sensor vervangen en alle filters.
Lambdasonde geeft tijdens stationair loop 0.85v aan in vagcom
Ik denk dat de meeste problemen worden veroorzaakt door de gasklep, maar ik kan deze niet in basisstand zetten.
Wie kan me helpen?
Mvg, Allan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
je moet eerst de foutcodes wissen en dan de leerwaardes wissen
en dan de gasklep op nieuw inleren
en wat betreft het spannings verloop van de lambdasonde
deze moet niet stil blijven staan op een vaste waarde maar pendelen
tussen 0,1 en 0,9 volt (dit moet je meten met warme motor)
en wat is er getund aan de motor ?
succes gr. E.Tempel
Er worden geen foutcodes aangegeven, dat is het probleem. (engine, faultcodes)
De leerwaardes wissen is toch,
01 (engine) - 10 (adaption) - 00 - read - save - ok
Of anders?
ik blijf telkens die 00010000 zien, de laatste staat voor motortemp, als hier een 1 staat is de motor te koud, maar die 4de positie?
Sorry, vergeten erbij te melden, de lambda schommeld idd, gemeten met de scoop.
Wat er getuned is, niet zo bijster veel;
-Kop max geflowed en 1mm afgevlakt
-272gr schrick nokkenas
-Verstelbare nokkenaspoelie
-Spaghettie spruitstuk
-60mm uitlaat, 2 freeflow dempers
-Ram.air systeem met k&n filter
Ik geloof dat je Gasklep Basisstand niet goed hebt uitgevoerd 01 motor 08 meetwaardenblok (niet correct )
nogmaals uitvoeren.
Eerst leerwaarden wissen
Zet het contact AAN
-01 motor
-10/12 aanpassing
-00 leerwaarden wissen
Basisafstelling Uitvoeren
-01 motor
-04 Basisafstelling
-ga naar groep 060 of 098
-Einde functie contact uit
Groet Tiguan
Voor mijn motorcode aee moest ik bij 001 zijn ipv 060 of 098, maar dat terzijde.
Leerwaarden wissen heb ik gedaan op de manier hoe ik hierboven beschreven heb, en dus zoals jij dat ook aangeeft.
Via 01 dan naar 04 heb ik ook geprobeerd, maar de run wordt niet uitgevoerd omdat niet aan alle voorwaarden wordt voldaan.
De `conditions`, meetblok 1 kolom/positie 4, moet acht keer nul (00000000) zijn, mocht er een 1 in voorkomen kan de run niet worden uitgevoerd.
Die 1 die ik erin heb staan, waar staat die voor? (00010000)
Er is kennelijk iets waardoor er niet aan de voorwaarden wordt voldaan en de basisafstelling niet kan worden uitgevoerd?
Help de klep eens met je vinger tijdens de basisafstelling,klep gaat dicht en dan iets open,op het moment dat hij als eerste dicht gaat moet je met je vinger hem ook dicht duwen maar wel optijd loslaten (zou het een paar keer proberen,want het moet precies goed),dat wil nog wel eens helpen.
Niet goed gereinigd kan ook,anders gasklephuis defect.
Ik heb geen idee, ik weet wel als je basisafstelling uitvoert via groep 001 dat het 6 getal van (00000000) een 0 en paar seconde (min) een -1- wordt en dan gelijk weer een 0 dan pas is die in Basisstand in geleerd uitgevoerd. als die dat niet haalt dan is je gasklep niet meer in Orde.
Groet Tiguan
Update,
Gasklephuis is vervangen (nieuw), waardes gewist en goed ingeleerd, ook is de ontsteking goed afgesteld.
Het zagen en uitvallen van de motor is weg, maar er is nog wel een ander probleem,
De ene keer loopt de motor mooi rustig 900tpm, de andere keer schud hij erg stationair, alsof je over een hobbelweg rijd en stinkt dan naar benzine.
Ook het aanslaan van de motor gaat niet soepel in 1 keer, het lijkt dan ook of hij op 3 poten loopt oid.
mss dat het de bougiekabels zijn? moet ik nog even doormeten, wat zijn de juiste waarden ervan?
Of wat anders?
[quote=Dubbelzoet]Ook het aanslaan van de motor gaat niet soepel in 1 keer, het lijkt dan ook of hij op 3 poten loopt oid.
mss dat het de bougiekabels zijn? moet ik nog even doormeten, wat zijn de juiste waarden ervan?
Of wat anders?[/quote]
Kijk eens of het lager van het rotorasje van de stroomverdeler geen zijwaardse speling heeft.
huis in gemonteerde toestand , dan heeft de rotoras geen speling, maar gedemonteerd heeft het asje ong 1mm speling.
ook heb ik de bougiekabels doorgemeten;
kabel van bobine naar verdelerkap = 1.96kOhm
kabel van cil 1 (langste) = 6.18kOhm
kabel van cil 2 = 5.91kOhm
kabel van cil 3 = 5.84kOhm
kabel van cil 4 (kortste) = 6.11kOhm
De bobine heb ik gecontroleerd op brandgaatjes of haarscheurtjes, ziet er goed uit.
De imitatie rotor en verdeelkap bekeken, het centrale stiftje en de kap die op de rotor rust was niet echt ingesleten maar was wel zwartgeblakerd net zoals de rotor.
Pff, ik word **** van die auto, iemand nog suggesties/tips/oplossingen/meetwaardes?
Groetjes Allan
Ik herken het probleem.
Zelf heb ik ook al een tijdje dit probleem.
Ben dan geen professional maar ik baal er wel van.
Hij had vaak moeite met starten dit heb ik gelukkig niet meer.
Als hij start dan lijkt het net alsof de hele auto trilt en dan klinkt het alsof er 1 of meerdere cilinders niet werken (nog net geen een tractor, de motor beweegt dan ook best erg).
Dit is niet altijd het geval. De ene keer doet hij het, de andere keer niet.
De toeren volgens de toerenteller blijven wel aardig stabiel. Soms begint de auto ook te stinken naar benzine.
Ook valt het me op dat als ik een paar keer snel achter elkaar iets gas geef, dat de toeren dan erg terug vallen.
Hij lijkt dan bijna af te slaan. Na een tijdje rijden is het over en dan blijkt er niets aan de hand te zijn.
Soms heb ik wel het gevoel dat hij wat inhoud af en toe met het gas geven.
Bij mij is nog niet zo lang geleden de bougie kabels/verdelerkap/rotor en de bougies vervangen.
Ook heb ik al de lambda sonde vervangen.
Verder is een tijdje geleden de gasklephuis schoongemaakt + de vacuum slangen.
Heb jij toevallig hetzelfde probleem? misschien herkent iemand deze symptomen.
Ik wordt er ook best zat van.
edit: Volgens mij heb ik per ongeluk het type auto/bouwjaar/ brandstof en de motor gewijzigd.
Ik heb het weer terug proberen te zetten maar ik weet niet als het klopt.
alvast mijn excuses.. meende dat ik daar mijn type auto neer moest zetten ;)
Ik zelf heb een Golf 3 1.4 uit 1995, wel een oudere auto maar het lijken haast dezelfde syptomen
16 jaar
Ik had idd precies dat zelfde probleem, ik heb nu ondertussen een compleet
ander management erin zitten ivm turbo ombouw.
Ik kan je dus niet exact vertellen wat het euvel geweest is.
Maar aangezien er toen veel vervangen is en later nog gemeten weet ik bijna zeker dat het aan de temp/druksensor moet liggen.
(Zit aan de zijkant van het inlaatspruitstuk aan distributie zijde en kost nieuw 160-185euro) Ik heb dit dus alleen nooit getest.
Als je de oplossing heb gevonden hoor ik alsnog graag het antwoord!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar