close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen POLO: slecht draaiene motor bij stationair draaiend.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: BUD, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 59

Hallo Mensen.

Ik heb een probleem met mijn motorblok.
Het gaat om een motorblok 1.4 16 v.
Motorcode BUD.
Als ik hem start, dan hoor je regelmatig een soort van gebonk in e verte stationair draaiend, rijden hoor ik niks, mijn motorblok trilt ook een stuk meer dan anders.
Nu heb ik een cilinder lekkage tester aangeschaft, mijn distributieriem op tijd gezet, blokkeer gereedschap geplaatst.
En als ik de cilinder lekkage tester aansluit op cilinder 1 en 4 dan houd hij de druk vast, als ik hem aansluit op cilinder 2, dan komt het lucht via mijn gasklephuis eruit, en op cilinder 3 dan hoor ik het lucht via de uitlaatspruitstuk naar buiten gaan, daar gebruik ik een auto stethoscoop voor.

Bedankt alvast Marco.

Geplaatst door

volkswagenpolomarco (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oke , laat je de krukas staan als je deze test doet , of zet je elke keer de te testen cilinder op bdp , dit is namelijk een vereiste voor de test , anders staan er her en der wat kleppen open en klopt het wat je zegt.

Bij alle 4 de cilinders heb ik het een 1 geheel getest, bij cilinder 1 toen hij in BDP stond en cil 2 ODB cil 3ODB cil 4 BDP.

maar als ik het dus goed begrijp, en je zet je distributie op tijd, staan niet altijd alle kleppen dicht.

Hoi Ik heb nog eens getest met een compressiemeter.
Dit is het resultaat, zuiger 3 is sowieso helemaal zwart, zuiger 2 ook wel wat.

Cilinder 1, 10 bar. Cilinder 2, 8 tot 10 bar. Cilinder 3, 10 bar. Cilinder 4, 4 bar.

Gr Marco

4 bar is veel te weinig , dit verdiend nader onderzoek , verklaart wel het schokkerige lopen denk ik.
Voor een lektest dienen alle cilinders om de beurt op bdp te staan , dan staan de kleppen dicht.

Hoi Bedankt voor je bericht.
Vanmorgen heb ik dat ook getest, alle 4 de zuigers in BDP gehad en druk er op gezet.
zuiger 3 hoorde ik het lucht via de uitlaat kanalen wegstromen.
Dat zou dus betekenen dat er wat kleppen open staan.
En toch kan ik de auto wel starten, zonder dat e boel vast loopt.

Dan denk ik toch niet dat hij op bdp gestaan heeft , maar op de uitlaatslag .
Cilinder 4 heeft geen of in ieder geval erg weinig compressie , maar daar geen lek verlies ?
Ik denk toch echt dat je de lektest niet helemaal op de juiste wijze uit voert.

Hoi.

Ik denk het zelfde als wat jij denkt.
ik ga het morgenavond even opnieuw uitproberen.
Stel dat het lucht dan vast gehouden wordt?
Wat zou die compressieverlies kunnen zijn?

Ik laat het morgenavond weten

Bij 4 bar , lekt hij echt wel , of de compressietest is niet juist uitgevoerd , sorry voor de gedachte.
Bij een compressie test met deze druk , doe je vaak nog een test , maar dan met een beetje olie op de zuiger , is de compressie dan ineens wel goed , zit het probleem in de zuigerveren/zuiger/cilinder.
Neemt de compressie niet toe of gering , dan kan de koppakking of klep afdichting het probleem zijn , en dan doe je een lektest.
Compressietest is gedaan met het gaspedaal max ingetrapt ?

Ik heb de testen niet met vol gaspedaal in gedrukt gedaan, stom van me.
Wat mij wel opviel was toen ik de auto starten met de compressietest, toen hoorde ik uit eindelijk soort knallen.
Distributie spanner staat nog goed.
Maar met een beetje olie, bedoel je daarmee een drupje olie of echt een plasje olie op de zuiger?

Hoi ik heb de test gedaan vol met het gaspedaal ingedrukt, per cilinder 2 keer vol gestart.

cilinder 1, 12 bar. cilinder 2, 12 bar. cilinder 3 , 4 bar. cilinder 4, 5 bar.

Hoi ik heb de 2 foute cilinders nog even getest met druppel olie.

cilinder 3 met druppel olie ruim 11 bar.
cilinder 4 met druppel olie 9 bar.

Oke en wat geeft de lektest voor resultaat , even zeker zijn van dat de cilinder op compressie staat.

Hoi.

Ik heb nog is even getest.
Sowieso loopt er lucht van cilinder 3 naar 4. koppakking dus.
En ik hoor lucht lijkt het wel via de uitlaatkanalen.
kleppen sluiten niet denk ik.
Ik heb keer op keer de zuiger 2, 3 gedraaid in de BDP gezet.
Maar het lucht hoor ik heel rustig aan doorlopen via de leiding van de compressor.
Elke keer als ik de zuiger 2 en 3 net voor BDP zet, draai ik heel rustig om te kijken of het lucht vast gehouden wordt, en dat gebeurd niet.

Dan zit er niets anders op dan de kop er af te halen , en te kijken wat de schade is .

Klop ga ik zeker doen.

Maar wat ik heb gedaan met dat olie verschil, dat je 4 en ruim 9 en 11 bar verschil hebt, denk je dat het nog steeds de zuigerveren ook is?
Anders haal ik ook de carterpan er onder uit.

Vermoed ik wel , of zelfs de zuigers.

Hoi.

Vandaag olie afgetapt, carter gedemonteerd.
Morgen distributie er af, en kleppendeksel, en cilinderkop.
Maar ik vraag mijzelf nog iets af, Ik heb 2 nokkenassen die zitten in mijn kleppendeksel verwerkt.
Als ik dan de deksel er af haal, dan moeten als het goed is toch de kleppen automaties dicht klappen? die nog open stonden. en als ik de kleppendeksel er weer op zet, en de bouten op de juiste manier vast maakt, moet het weer goed komen.

Gr Marco

In je kleppendeksel zit alleen een pakking verwerkt.
De nokkenas(sen)wordt(en) in de cilinderkop verwerkt. Dus, als je kleppendeksel afhaalt kun je alleen zien wat is de staat van de nokkenas. Om te zien of de kleppen echt verbrand zijn of zuigers, moet toch de kop er af.

voyager 0

8 jaar

hallo mensen, hier de foto's van de kleppendeksel en cilinderblok.

Nokkenassen zitten wel degelijk in de kleppendeksel verwerkt.

Klopt wat je zegt marco.
Kun je al wat zien , wat er aan de hand is ?

Sowieso toen ik de kleppendeksel er af haalden, heb ik gelijk de hydraulische stoter/tuimelaar getest alle 16 stuks,
1 die kun je half indrukken, en nog 1 werkt niet meer, dus daar komt geen olie doorheen, verder werken ze alle 14.
De koppakking was buiten verwachting in goede staat! wel is van cilinder 3 de kleppen erg zwart. ook de in/uitlaat kanaal.
De kleppen zelf staan allemaal keurig dicht.
de zuigers heb ik een beetje proberen de bewegen, daar zit een heel klein beetje speling in, maar dat is heel heel weinig.
De zuigers wil ik er wel uithalen kijken of de verder stuk zijn. beetje lullig als het daar zit en ik denk hoppa klaar.

Zuigers in bdp zetten en kijken hoeveel speling er dan is , zit er een stootrand in de cilinderbussen , ovaliteit meten zou ik ook even doen.
Speciale aandacht voor de cilinder met de zwarte verbrandingskamer.
Kleppen opnieuw laten slijpen en klepgeleiders op slijtage laten controleren.
Kan jou opmerking over de koppakking niet herleiden via de foto s over de lekkage tussen 3 en 4 bij de lektest , of deze is toch niet goed uitgevoerd ?
Injectoren ook testen op verstuiverbeeld.

Waarschijnlijk heb ik het niet goed uitgevoerd lijkt het. maar het lucht wat uit de cilinder weg lekte kan via de uitlaatkanaal zijn terug gekomen naar cilinder 4. dat moet haast wel.
De cilinderbussen zien er wel gewoon oke uit.
maar natuurlijk kan ik dat pas echt zien zo dra de zuigers eruit zijn.
Injectoren had ik al getest, die zijn prima alle 4.

Is het mogelijk denk je om zelf de kleppen te slijpen? natuurlijk moet dit uiterst goed gebeuren.
Cilinderkop is nu kaal, stel ik hem moet aanleveren. wat zou dit kosten denk je ?

ik zou de kop weg brengen , en niet zelf gaan proberen , zeker omdat het een beetje wazig is qua lektest .

Ik heb de cilinderkop bij de kleppen goed schoon gemaakt, en het zwarte zoveel mogelijk weg gehaald.

Leg de cilinderkop ondersteboven mooi vlak , dus met de verbrandingskamers naar boven , laat nu de verbrandingskamers vol benzine lopen , als de kleppen goed afdichten blijft de benzine er in staan , lopen ze leeg is dit niet goed , je kunt in de uitlaat/inlaat zien welke kleppen er lek zijn.

Mag het ook water zijn?

Geen probleem , wel alles daarna goed droger blazen , benzine werkt wel beter , water loopt wat moeilijker weg.

Goeiedag mensen. ik heb alle spullen binnen, alleen bij de koppakking zit geen beschrijving met welke aanhaalmoment en graden dat de koppakking vast gezet moet worden.
Weet iemand dat?

Mijn motorcode is BUD 1.4 16 klep.

Vervang de bouten
stap 1; 15Nm
stap 2; 30Nm
stap 3; 90 graden
stap 4; 90 graden

Hans4040 1230
badge vip badge

8 jaar

Bedankt voor de gegevens.
Alleen de afbeelding is weg, heb jij die nog?
En waarom moeten de bouten worden vervangen?

Het zijn rekbouten. Die zijn ne het gebruik niet meer veilig om ze opnieuw te belasten.

voyager 0

8 jaar

Oke bedankt.

Ik zie rekbouten staan van 3,54 euro per stuk en van 33,50 euro per stuk.

Zijn die van 3,54 niet goed eventueel?

zo als ik nu naar de afbeelding kijk lijkt het als of rechts de distributie zit, klopt dat?

Pijl wijst naar de voorkant van de auto.
op het plaatje rechts zit het vliegwiel, links distributie

Hans4040 1230
badge vip badge

8 jaar

Als je een nieuwe bout tegen de oude drukt zie je dat de schroefdraad niet meer in elkaar past opgerekt dus. Vandaar nieuwe gebruiken.

Waar de distributie is getekend doet er niet toe . Het gaat er om dat de kop zo gelijkmatig als mogelijk is wordt vast getrokken vanuit het midden naar buiten en kruislinks.

Smeer de bouten op het uiteinende van de schroefdraad EN onder de kop in met wat grafietvet of wat molykote om de wrijving te verminderen.

Ik zou toch die 2 zwarte kleppen demonteren om te zien waarom er in deze cilinder GEEN verbranding was.

Wat bij VW ook veel voor kwam was een lekke rembousterslang . Deze scheurt bij de aansluiting aan het inlaatspruitstuk.

Verder worden de kopbouten altijd per set verkocht !

Succes.

Punt 50
badge

8 jaar

Hoi ik heb mijn cilinderkop al laten nakijken, en daar bleekt niks ernstig mee te zijn, wel heb ik de kleppen laten slijpen.
Ik ga de rekbouten bestellen van 3,50 euro per stuk. ga inderdaad op advies van jullie niet hergebruiken.
Alvast bedankt voor de berichten.

Hallo Mensen.

Motorblok staat weer in elkaar, alleen heb ik een vraag over de spanner van de distributie.
De spanrol van de krukas, staat iets te ver over zijn merkteken. Hier de afbeelding.
Mijn vraag is, maakt dit veel uit?

Hallo mensen.

Het probleem is helemaal opgelost.
Alleen heb ik nog 1 andere vraag.
Het uitlaatspruitstuk wat aan het cilinderkop vast zit, daar heb ik een nieuwe pakking tussen gedaan, toen ik hem liet draaien kwam er volop rook bij het uitlaatspruitstuk naar buiten, ik heb de moeren goed aangedraaid.
en de nieuwe pakking zit er tussen, geen vloeibare pakking.

iemand een idee?

De pijl van de spanrol moet op de hoogte van de inkeping staan.

Te los staan is niet goed maar te strak is helemaal fout .

Door uitzetten van het blok zie je de pijl van stand veranderen.

Bij het stilzetten mag bij het terug draaien de riem niet overspringen ,vandaar dat dit goed afgesteld moet staan.

De centrale bout vastzetten op 20nm.!!

Roken van het spruitstuk is normaal bij de eerste keer laten draaien van het blok..

Luister wel goed of het niet lekt. Ook een controle op het pasvlak is altijd aan te bevelen ,een spruitstuk trekt vaak krom.

Ook de moeren van het spruitstuk 20 nm Pasvlak moet kunnen schuiven bij uitzetting.

Punt 50
badge

8 jaar

Probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.