Volkswagen 0: Slecht lopen van de motor

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 66 kW

Hoi allemaal,

Ik heb jullie deskundige hulp weer eens nodig, omdat we er niet meer uitkomen.

Het betreft een Golf Cabrio MK 3 1800 66 kW motorcode ADZ.

'S morgens bij de koude start, loopt de motor zo slecht, dat de hele auto staat te stuiteren.
Zodra de motor op temperatuur is, is het slecht lopen weg en loopt de motor weer als een zonnetje.
De lambda sonde, de koelvloeistoftemperatuursensor en de luchtinlaattemperatuursensor zijn pas een jaar of twee geleden vervangen.
Het gasklephuis is voorzien van nieuwe pakkingen en stappenmotor.
Wij zelf denken, dat het met de temperatuur te maken heeft, hoe denken jullie hierover.

Graag jullie hulp, want dit is, zo denken wij, slecht voor de motor.

Oh ja, de auto is ook uitgelezen, maar er waren geen storingen.

Groetjes Martina

Martina

Geplaatst door Martina (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kaleido 1 (1895) PRO, 12 jaar geleden

Als hij koud is loopt hij dan wel op alle cilinders? het zou kunnen dat hij ergens valse lucht pakt , cilinder met weinig compressie , slechte bougiekabel / verdeelkap.

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Ferrie,

Bedankt voor je snelle reactie.

De bougies zijn vorig jaar zomer vervangen en ook de kabels en ontstekingsmodule.
De motor loopt op alle cilinders.
En valse lucht, zou dat dan ook geen effect hebben op het lopen van de motor als deze warm is?

Groet Martina

kaleido 1 (1895) PRO, 12 jaar geleden

Dat hoft niet perse als de motor warm wordt zet alles uit waardoor lekkages als het ware dichttrekken.
Als je de stekker van de watertemperatuursensor er eens af laat en dan start is er dan verschil?

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi,

We gaan alles checken.
Maar eens in zoveel tijd, vervangen wij alles preventief, dit is om dit soort problemen juist te voorkomen.
Ik snap je suggestie wel, we gaan daarom alle slangen maar weer eens na.
Ik zal ook de koelvloeistoftemperatuursensor losmaken om te kijken of er verschil optreedt.
Misschien is dit laatste wel het bekende schot in de roos.

Het overigens idd net alsof de motor op drie poten loopt, beetje gas erbij en het probleem is opgelost, warme motor en het probleem is ook weg.

Je hoort van ons.

Bedankt en de groetjes, Martina

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi,

We hebben net de ECU gereset, geen resultaat.

Toen hebben we de sensorsteker gelost, zoals jij voorstelde.
Het schudden/stuiteren bleef exact hetzelfde, maar in het motorcompartiment, was wel een verschil in het lopen van de motor hoorbaar.

Heb jij hier een verklaring voor??

Zou het dan toch...........??

Groetjes Martina

kaleido 1 (1895) PRO, 12 jaar geleden

Dat klopt als je de stekker eraf haalt gaat de regeleenheid een gemiddelde waarde aannemen en zal hij dus reageren op een verandering ten opzichte van het signaal als de stekker aangesloten zit.
Gaat het toerental wel voldoende omhoog als de motor koud is ?

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Ja de stappenmotor regelt dit prima.
Misschien nog een kleine toevoeging; als je ook maar een streepje gas geeft, dan is het schudden/stuiteren ook weg of in ieder geval niet meer waarneembaar.

Zou jij op afstand kunnen zeggen of de sensor een reële optie is??

Groetjes Martina

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi allemaal,

Even een summiere update.

Afgelopen week de volgende reparaties cq onderdelen vervangen.

Luchtfilter kniestuk verwijderd, daarbij viel op, dat er een klein beetje olie in het kniestuk zat.
Toen de carterontluchting gedemonteerd en schoongemaakt, deze waren behoorlijk vervuild.

Gasklephuis gereinigd.

De koelvloeistoftemperatuursensor vervangen.

Bougies vervangen.

Kabels gecontroleerd.

Vacuümslangen vervangen.

Massakables gereinigd.

En wéér uitgelezen bij de dealer.

Alles heeft niet het gewenste resultaat gehad.
Het is om kruisdol van te worden.

Wij weten, dat dit bij dit soort type auto's wel vaker gebeurt en dat het traceren van de storing vaak een zoekplaatje is, maar wij worden langzamerhand wanhopig.

Oh ja, de koppakking is in orde, geen pk verlies, geen vloeistofverlies en geen bellen in de olie.

Tips blijven welkom.

Groetjes Martina

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, lijkt op een storing die je waarschijnlijk alleen zult oplossen met werkplaats diagnose apparatuur, tenzij je 1 voor 1 alle komponenten vervangt totdat de motor goed loopt.

Vonkbeeld van de ontsteking, compressie meting/cilinder lektest ,een 4 gas meting ,benzinedruk meting en een inlaatlucht lekkage (mbv detektiespray ) controle bij koude motor kan je al een eind in de goede richting helpen, maar dan kom je toch waarschijnlijk bij een garage terecht.

Gasklep eenheid inleren is sowieso niet verkeerd.

Groet Jan227

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

De auto is, zoals ik schreef, al bij de dealer geweest én op de werkplaatsdiagnose apparatuur getest, dit leverde voor de tweede keer niets op.

De suggesties die jij doet, hebben die dan geen effect op een warme motor??

Ons is verteld, dat een gasklephuis zich na een korte tijd zelf regelt, of dit waar is weet ik niet.
Wel is het zo, dat de auto sinds gisteren weer erg terugvalt in toeren, zeg maar pendelt, ondanks het feit, dat de gaskleplichter twee jaar geleden is vernieuwd.
De auto heeft twee jaar, tot nu toe, erg goed gelopen, maar nu is het knudde.

Als jij nog verdere suggesties hebt, dan heel graag.

Groetjes Martina

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, sommige problemen kunnen (deels) verdwijnen bij opwarmen van de motor. Bv vastzittende klepstoters oid, , lambdaregeling,inlaatlucht lekkages. Welke diagnose apparatuur heeft de dealer gebruikt ? Met alleen een diagnose kast kun je geen 100% betrouwbare diagnose stellen naar mijn mening. Groet Jan227

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

De dealer heeft de VAS 5052A gebruikt, althans dat is de codering zoals die is te zien linksboven op het rapport.

Is het niet zo Jan, dat de lambdaregeling pas dan werkt, wanneer de motor warm is?
De lamdasonde is óók pas twee jaar geleden vervangen.
De chef werkplaats van onze lokale dealer, belde ons vanmorgen om te zeggen, dat het gasklephuis heel goed ingeleerd kan worden, door de volgende handelingen te doen: gasklephuis eerst goed reinigen, alle pakkingen controleren, dan de accupolen lossen en met elkaar verbinden, zo reset de ECU zich.
Hij vertelde ook, dat het verstandig is bij dit type auto's om dit geregeld even te doen; deze auto's raken na verloop van tijd van slag zo vertelde hij.

Volgende week gaan we de hele zwik maar weer eens opnieuw demonteren en zoals geadviseerd hierboven uitvoeren.

Er komt trouwens een nieuw fenomeen bij, tijdens het rijden en schakelen, is het net of het gas een poosje blijft hangen, je schakelt naar de volgende versnelling en het gas loopt van een hoger toerental heel langzaam terug naar een lager toerental.
Misschien zie jij hierin een verklaring in relatie met de eerder vermelde storing.

Graag je mening hierover

Ik heb je trouwens een e-mail gestuurd met daarin een aantal vraagjes.
Heel erg bedankt in ieder geval voor je tijd en hulp

Groet Martina

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, blijven hangen van het gas kan idd te maken hebben met het gasklephuis. Loopt de auto koud ook daadwerkelijk maar op 3 cilinders of lijkt dit zo te zijn ? De VAS 5052A kan sowieso geen 100% uitsluitsel geven over compressieproblemen, onstekings problemen ,inlaatluchtlekkages of brandstofdrukproblemen. Een goede diagnose is dus veel waard.

Je e mail had ik al meedere keren beantwoord , maar krijg 'm steeds terug met de melding dat deze niet afgeleverd kan worden. Groet Jan227

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.

We hebben op aanraden van de chef werkplaats van onze VW dealer, de accupolen gelost en tegen elkaar gehouden.
Daarna weer aangesloten, maar dit heeft geen enkel resultaat gehad, sterker nog, de motor slaat nu gewoon af bij het optrekken, hoog/laag gas et cetera.
Het is een compleet drama.
Ongeveer twee jaar geleden hebben we ongeveer hetzelfde gehad en hebben toen de stappen motor vervangen, alle leed geleden.
Het kan toch bijna niet zo zijn Jan, dat de stappenmotor weer kaduuk is???

Dat jouw e-mail steeds terugkomt, snappen we niet, maar ik stuur je hier gewoon ons e-mail adres even mee.
anrico@gmail.com

Als je dan onze e-mailtje nog een keer wilt beantwoorden, heel erg graag, we komen er niet meer uit en ook de VW dealer weet het niet meer.

Groetjes Martina

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, zou heel goed kunnen dat het gasklephuis weer defekt is. Vervang deze eerst voordat je van alles vervangt en uiteindelijk toch bij het gasklephuis uitkomt. Volgens mij is een dergelijk gasklephuis niet zo heel duur. Wellicht zit er nog garantie op het gasklephuis ? Groet Jan227

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

Het was de stappenmotor die we hebben vervangen.
Het complete gasklephuis (onder en bovenkant) kosten meer dan duizend euri, dit is bovendien een ruilartikel.

Bedankt voor je e-mail, we gaan verder actie ondernemen.

Groetjes Martina

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi allemaal,

Feedback!!!!

We hadden op aanraden van onze dealer de accupolen gelost en tegen elkaar gehouden, dit zou moeten helpen.
Daarna nog slechter.

Gisteren complete gasklephuis gedemonteerd en mee naar huis genomen.
Verstuiver, benzine drukregelaar, gaskleplichter, gasklep potentiometer, kortom alles gedemonteerd gereinigd en bekeken op storingen.
Nou en die waren er volop; achter het huis, zitten twee aansluitingen voor de vacuümslangetjes, één van deze aansluiten, zat potdicht en het o ringetje ontbrak, waardoor de aansluiting werd dichtgedrukt. De nullastschakelaar zat vast, deze weer gangbaar gemaakt.
De tussen pakking was verkeerd om gemonteerd, nieuwe pakking gemonteerd.
Vanochtend alles teruggeplaatst, aangesloten en eerst gestart met een geloste hall voeler om benzinedruk op te bouwen, daarna gestart en de auto liep als een zonnetje.
Één dingetje viel op tijdens de rit terug, het gaspedaal werd één keer iets naar onderen getrokken, zonder acceleratie, maar de auto wordt vrijdag ingeleerd, misschien dan verholpen.

Voor nu, iedereen die heeft bijgedragen, heel erg bedankt.

Groetjes Martina

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, als ik het goed begrijp is circa 2 jaar geleden de complete injectie eenheid vervangen ? In ieder geval mooi dat het probleem lijkt te zijn opgelost. Groet Jan227

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Jan,

Allereerst dit, de oplossingen die jij voorstelde, voor wat betreft aangeboden hulp via de e-mail, werkte niet.
Die personen zijn door ons benaderd, maar hebben geen enkele reactie gegeven op onze hulpvraag, jammer.

Maar goed, antwoord op je vraag; niet de hele injectie eenheid is vervangen, maar alleen de stappenmotor, de tussenpakking en de voetpakking.
Ook is toen het complete gasklephuis goed gereinigd.

Vandaag wordt alles ingeleerd en dan maar hopen, dat alle euvels zijn verholpen.

Bedankt en de groetjes, Martina

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Inleren heeft niet geleid tot het gewenste resultaat.

Wij hebben van de tip gekregen om eens Forté te gebruiken; heeft iemand van jullie hier ervaring mee??

Ook vertelde diegene, dat de olie treatment erg goed is om het vuil in de motor en kop op te lossen.

Graag jullie advies.

Groetjes Martina

Martina (0), 8 jaar geleden

Hallo allemaal,

We hebben bij bevriende autodemontage bedrijf een heel 'nieuw' gasklephuis gekocht.
Deze zat op een Golf 3 en had net 35.000 km gereden.
Alles gemonteerd, laten inleren en probleem was opgelost.

Sorry weer voor de niet genoemde oplossing.

Met vriendelijke groet Martina

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.