close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V: Slecht optrekken. (foutcode 16618)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Beste Allemaal,

Graag wil ik het volgende probleem voorleggen.
Bij mijn Golf V diesel (1.9 TDI) valt soms onverwachts de puf weg en gaat dan niet harder dan 120 km/uur.
Fout code bij uitlezen:
16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
P0234 - 000 .
Wat ik begrijp zijn de mogelijke oorzaken (Gerrit speak)

Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuum leidingen
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
MAP sensor (G71) defect (merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte G71 te geven)
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.

Met de auto rijd ik 2x in de week een afstand van 400 km. Het kan zijn dat er bij 3 of 4 van die trips niks aan de hand is. Dan kan plotseling halverwege zo`n afstand de puf zo maar wegvallen. Als de auto dan na een paar uur weer gebruikt wordt is er niks aan de hand en gaat meestal probleemloos weer een dikke 1000 km door het leven. De auto heeft 240000 km op de teller. Er gaat geen lampje branden en de auto valt ook niet in de noodloop.
Als het de slangen zijn lijkt me het een probleem dat steeds aanwezig is. In hoeverre dat bij de LMM of magneetklep ook zo is kan ik niet beoordelen.
Ik begrijp dat er natuurlijk veel meer aan de hand kan zijn, bijv. Met de turbo Maar ook dat kan ik niet beoordelen.
De vraag nu is, Is gericht aan te geven wat het probleem kan zijn gegeven de foutcode in combinatie met omschreven omstandigheden of is het gewoon een kwestie van systema-tisch onderdelen vernieuwen en dan kijken hoe het uitpakt!!????
Weet iemand raad, ????????????????

mvg Leo

Geplaatst door

Leo25 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal N75; die regelt niet snel genoeg waardoor de turbodruk te hoog wordt.

Henk Nobach 0
badge

14 jaar

Deze heeft geen losse n75 klep,maar een regelvacuumdoos.
Gezien de km stand gok ik op stroef lopende schoepen van de turbo.

ricky 10
badge

14 jaar

Mensen, bedankt voor de reactie.
Het blijft denk ook voor de professional gissen.
Gezien mijn manier van rijden (rustig) lijkt me stroef lopende variabele schoepen niet ondenkbaar.
Zijn er buiten een nieuwe turbo nog andere (goedkkopere) middelen om het probleem te lijf te gaan.
Denk daarbij bijv. aan een toevoeging, of wellicht een andere oplossing???????????

mvg

Leo

Leo25 0

14 jaar

Beste Leo

Het gissen is een gevolg van een diagnose moeten stellen op afstand en zonder voertuig.
Helaas kunnen we hier nog niet toveren.

De manier van het rustig rijden draagt JUIST bij dat de schoepenverstelling vast komt te zitten.
Een middel kun je proberen, een turbo demonteren kan natuurlijk altijd nog.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Nu ik het nog eens lees komt het inderdaad wat negatief over.
Is absoluut niet zo bedoeld hoor.
Aan de eerste zin van Paul in de reactie hierboven heb ik daarom ook niets toe te voegen.

Wel heb ik nog een vraagje.
Als het inderdaad een "schoepen probleem" is, kan het dan kwaad ermee door te rijden.
Als dat niet het geval is heb ik er ook wel vrede mee.
Gaat het voor de toekomst schade opleveren dan wordt het verhaal natuurlijk anders.
Hoe het ook afloopt, ik zal de ontwikkelingen hier vermelden.

Leo

Leo25 0

14 jaar

Leo,

Laten we het zo zegggen, beter word het er niet op op den duur..Als hij dalijk voortdurend in noodloop blijft gaan, kom je niet onder een reparatie uit > Schoonmaken / vervangen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan, bedankt voor de reactie.
Zal de situatie kritisch blijven volgen en het mag duidelijk zijn dat als de motor in de noodloop valt (tot op heden nog nooit aan de orde geweest) er actie moet worden ondernomen.

Heeft zo'n turbo een code net als de motor (in mijn geval BKC) en versnellingsbak of heeft het gewoon een partnummer???
Als gezegd blijf ik dit forum op de hoogte houden mbt de afloop.


Leo

Leo25 0

14 jaar

Ja klopt Leo,

Of de turbo staat een plaatje met daarop het merk - type en een nummer..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste Allemaal,

De situatie is nog steeds als boven omschreven. Nu is echter ook het controle lampje van de Abgas gaan branden. Volgens het boekje moet dan ook in het display de tekst ABGAS WERKSTATT gaan branden, maar dat gebeurd niet.
Bij uitlezen komen er geen andere foutcodes naar boven dan de eerder genoemde 16618.
Heeft iemand een idee wat er, gegeven deze extra informatie, aan de hand kan zijn.
De garage gebeld en die dachten niet dat het de turbo was.
De heer die ik daar gesproken heb had het over wellicht een kapotte vacuum box ofzo die tegen het schutbord gemonteerd was!?
Denk dat het goed is nog maar eens aan te geven dat de auto probleemloos rijdt en het brandstof verbruik voorbeeldig is.
Maar een brandende lamp op het dashboard lijkt me niet de bedoeling.
Heeft iemand een idee????

mvg

Leo

Leo25 0

14 jaar

De foutmelding geeft aan dat de turbo-druk te hoog wordt. Hoe hoog? Dat weet je pas als je dat meet.
Kan het gevaarlijk zijn voor het blok? Ja, maar dan moet de druk wel sky-high zijn.

Met dank aan gerrit Speek
foutcode: 16618 P0234
nl Vuldrukregeling limiet gepasseerd

Mogelijke verschijnselen:
* Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
o pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
* Storingslampje brandt
* Noodloop.

Mogelijke oorzaken:

* Slangaansluitingen verwisseld
* Lekkende slangaansluiting(en)
* Lekkende vacuum leidingen
* Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
* Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing
als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
* MAP sensor (G71) defect (merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte G71 te geven)
* Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]De foutmelding geeft aan dat de turbo-druk te hoog wordt. Hoe hoog? Dat weet je pas als je dat meet.
Kan het gevaarlijk zijn voor het blok? Ja, maar dan moet de druk wel sky-high zijn[/quote]
Is niet gevaarlijk voor de motor, vandaar ook noodloop.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Het is niet gevaarlijk, maar we doen wel noodloop?

oldford 0
badge

14 jaar

Wat ik wilde zeggen is, dat noodloop verdere schade voorkomt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

O.K., nou snap ik je.
Alleen wat ik bedoel te zeggen is dat er wel een druk-piek komt (diegene die de noodloop veroorzaakt) en als die erg hoog is sta ik niet in voor de gevolgen. En inderdaad, vanaf het moment dat de noodloop actief is, hoef je niet meer bang te zijn voor schade.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste Mensen,

Bedankt voor jullie reacties maar denk dat het goed is nog even aan te geven dat de auto nog nooit in de noodloop is gevallen.
De dealer geeft aan dat met hun ervaring, met dit type motor (BKC) de regelbare vacuum box wel eens de boosdoener kan zijn.
Het betreft denk een zwarte doos die tegen het schutbord is gemonteerd.
Kan iemand mij uitleggen wat deze box doet en wat het part number of VAG Nr van deze box is??

mvg

L. van Son

Leo25 0

14 jaar

Deze gaat bijna nooit stuk. Bij dit type motor is in 95% van de noodloop problemen de variabele schoepverstelling de veroorzaker. Schoonmaken kan, en het gaat weer goed.

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

Heb eigenlijk die vacuumdoos ook nog nooit stuk gezien,wel dat deze een bijgeluid kan maken,brommend e.d. door het pompje wat erin zit.

ricky 10
badge

14 jaar

Beste Mensen,

Het heeft even geduurd maar de zaak is opgelost.
Als eerder gemeld gaf contact met de dealer geen goed gevoel.
Alles step by step uitwisselen waarbij op een gegeven moment het probleem verholpen is, is
wellicht een oplossing maar lijkt me aan de dure kant.
Het kan uiteraard van alles zijn maar de suggesties vanuit de ervaring op dit forum gaan in
een bepaalde richting en terecht naar later blijkt.
Na terugkoppeling werd me nogmaals verzekerd dat het voor 95 procent het
vastlopen van de variabele schoepen moest zijn.
Om een lang verhaal kort te maken, vorige week is de turbo schoongemaakt.
Inmiddels alweer een dikke 1000 km probleemloos gereden en de auto rijdt als herboren.
Jos, met dank, hij is weer toppie (ook Ricky mijn complimenten) .

Leo

Leo25 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.