Volkswagen Polo: Slecht schakelen en koppeling is redelijk zwaar

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hallo,
ik heb sins kort een polo 1.4 16V uit het jaar 2000. Probleem is dat de koppeling best zwaar is en dat hij moeilijk schakelt naar de eerste versnelling. De rest van de versnellingen zijn ook moeilijk om in te komen maar minder moeilijk dan de eerste versnelling(misschien omdat de auto dan al rolt). Het lijkt mij alsof de koppeling niet wordt vrijgegeven. Ik moet namelijk de koppeling helemaal tot aan de bodem intrappen om hem in de eerste versnelling te kunnen zetten. Eenmaal erin dan trilt de auto een beetje(totdat ik een beetje gas geef en de koppeling op laat komen) . Ik hoef de koppeling maar een heel klein stukje op te laten komen en hij zit al op zijn aangrijpingspunt. En als ik hem in zijn achteruit zet heb ik vaak een knarsend geluid. Volgens de oude eigenaar is er 1,5 jaar een nieuwe koppelingsset in gegaan.
Wie kan mij vertellen wat de oorzaak is.
Het is trouwens een AUA motor met een ETD bak.

drago

Geplaatst door drago (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

faisel controleer dan eens de koppelings kabel misschien werkt het automatishe stel mechanisme in de kabel niet goed en dan zul je hem moeten vervangen.

groetjes jan.

drago (0), 16 jaar geleden

Jan,
ik vergat dat er ook bij te vermelden, die heb ik ook al vervangen

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

faisel dan ga je toch bij de koppeling zelf uit komen iets anders zit daar niet meer tussen dus dan zul je toch de bak moeten demonteren en de boel moeten vervangen.

groetjes jan.

drago (0), 16 jaar geleden

Daar was ik dus al bang voor. Ik hoop dat het de koppelingsset is en niet de bak.

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

ja dat zul je moeten beoordelen als de boel los is.
voor dat je dat doet kun je nog de afstelling van het schakelmechanisme controleren alleen kun je dat niet zelf want daar heb je een mal voor nodig.

groetjes jan.

drago (0), 16 jaar geleden

Ik dacht al zoiets dat daar een mal voor nodig was want met het schakelmechanisme heb ik ook al zitten spelen. Maar het rare vind ik ook dat de koppeling best zwaar is en dat ik de koppeling maar een stukje hoef laten op te komen en dan is hij al bij zijn aangrijpings punt.
Als ik vanuit neutraal naar de eerste versnelling schakel dan trilt de auto alsof hij vooruit wil komen. Schakel ik hem terug naar neutraal dan is de trilling weg.
oja als ik naar een schakel lijkt het als de koppling niet helemaal vrijgegeven is, ik moet hem echt erdoor heen duwen.

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

ja daarom denk ik dat de koppeling niet goed vrij komt.
ik denk dat de oorzaak in de drukgroep zit dat de diafragma veer niet goed is en daardoor scheef aangedrukt wordt waardoor hij gaat trillen.
maar daar kom je pas achter als de bak er af is.

groetjes jan.

drago (0), 16 jaar geleden

Jan, bedankt voor je reactie.
Ik heb de bak erafghaald en kwam tot de conclusie dat de geleidingshuls van de druklager afgebroken was. Die ik vervangen en ik heb er maar voor de zekerheid een nieuwe koppelingsset op gedaan.
Auto schakelt nu als nieuw

Groetjes Faisel

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

ja faisel als de geleide huls stuk is gaat het ook niet goed dus je zult er nu wel vanaf zijn.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.