hallo,
Betrefd een VW Golf4 1.9 TDI 66kw met een 1Z motor.
De Golf start slecht maar krijgt wel brandstof, als hij warm is kan ik hem wel makkelijk starten.
Met de Snap On testkast lees ik storingscode 01117 uit wat betekend dat hij niet gloeit.
Volgens mij hoeft een TDI met deze temperaturen (nog) niet te gloeien om aan te slaan.
Weet iemand waar ik dit probleem in moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je dat weleens meegemaakt René en wat was je ervaring dan?
koelvloeistof temperatuursensor vervangen en je probleem zou weg moeten zijn.
mvg
Hallo,
Bedankt voor je reactie.
Koelvloeistoftemperatuursensor geeft normale waardes aan (bij koude motor ong. 25 graden), kan hij dan toch stuk zijn ?
Pomptiming??
Ga met de snap-on testkast naar 01-motorelektronica, hier kies je functietest en dan bassisinstelling.Nu kun je zien of je timing van de pomp binnen de waarden valt.
Inderdaad heb ik ook aan gedacht maar ik heb die gedachte weer laten varen omdat hij perfect loopt als ie maar eenmaal loopt.
Gloeirelais heb ik ook al uitgewisseld. Valse lucht brandstof is het ook niet.
Bedankt Geert en René ik ga morgen in iedergeval de pomptiming controleren.
TDI gloeien niet boven de 10 graden,heb dit eens bij een 110PK uitgezocht.Wel kan je de voorgloeirelais met de testkast aansturen en kijken of alles in orde is.
Pomptimming kan je inderdaad ook ff controleren.Is zo gedaan en kan nooit geen kwaad.Je hebt wel de juiste gegevens en tools nodig.
Dit is volgens mij een oud type dus geen tdi maar een td en deze moeten wel voorgloeien,dus zoek het daar in.
Je hebt het toch over een golf 3 met een 1z motor uit 1995?
Opgelost !!! Bedankt iedereen, de pomptiming stond niet goed. Geert bedankt voor de tip met de Snap On, je kunt dan precies zien hoe die staat en hoe die moet staan.
Wel onderste krukaspoelie verwijderd om de spie aan de binnenzijde te bekijken?
Rene heeft gelijk!!!!!Dit kan nl. heel goed de oorzaak zijn van de verkeerde pomptiming.Als de krukaspoelie over de spiebaan heen glijdt, verandert de timing en die heeft vannelle nu bij gesteld, maar pas op! als deze krukaspoelie verder "glijdt" over zijn spiebaan, dan komen de kleppen tegen de zuigers en is het einde verhaal.Dit kwam heel veel voor en wordt veroorzaakt door een kapotte trillingsdemper.
Dus check het toch maar even voor de zekerheid.
Vaak meegemaakt. Deze week nog.
heb zelf ook een TDI 1z motor in een golf 3 en heb het indd ook al een keer meegemaakt dat de krukas poelie uitgesleten was , even opfrezen , nieuwe poelie opzetten en klaar .
19 jaar
De auto in kwestie rijd al weer, maar ik laat hem volgende week wel even weer terug komen om het te controleren. Als ik jullie reacties lees breekt mij spontaan het zweet uit !
Natuurlijk had ik er ook wel over nagedacht wat de oorzaak kon zijn, ik dacht dat het kon komen door een pas vervangen d-riem (8000km geleden)ivm oprekken en doordat de auto al 310000 km op de teller staan dacht ik ook aan slijtage van de pomp.........
Ik hoor het resultaat graag!!
Inderdaad er zat speling op de krukaspoelie...er zit een vlakke kant op de krukas en op de poelie, deze waren uitgeslagen zodat er wel 1 tand speling op zat !! Bedankt iederenn voor het meedenken !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar