Volkswagen Caddy: Slecht starten en trillingen in het gaspedaal

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 SDI BST

Hallo,

Wij zijn sinds 2008 in het bezit van een VW Caddy 2.0 SDI, sinds December 2010 wou de auto met koud weer elke keer slecht starten.
Wij zijn met dit probleem naar de garage gegaan en naar lang zoeken kwamen ze erachter dat de kompressie op cilinder 3 en 4 niet meer optimaal was.
Deze garage wilde er gelijk een geheel nieuw motorblok in zetten voor 5800 euro.

Wij zijn met dit probleem op advies van een vriend naar een erkend revisie bedrijf gegaan. Daar heeft de auto een paar dagen gestaan en daar kwam uit dat de verstuivers kleine ringen in de cilinderkop had geslagen. Dus op advies van dit bedrijf hebben we in Maart er een nieuwe cilinderkop incl. pomp en riem op laten zetten. (kosten 2500 euro)
Wij dachten dus mooi onze auto is weer helemaal O.K.

Naar een week gereden te hebben begonnen de startproblemen weer, dus wij terug naar het bedrijf. Deze heeft toen iets bij in de diesel gegooit zodat de verstuivers zich schoon konden branden.
We moesten een week zo verder rijden, maar geen verschil. Dus weer gebeld en we moesten toch nog maar een tijdje doorrijden dat de auto zich kon instellen (vreemd maar ja).
We zijn in die tussentijd nog een keer terug geweest en toen heeft hij nogmaals dat spul bij de diesel gedaan. En weer geen verschil maar de auto reed steeds slechter meerdere malen nog contact gehad. Maar hij wist ook niet waar het aan kon liggen.

Dus begin augustus zijn we naar een andere garage geweest en gevraagd of ze een compressie meting konden maken.
Compressie was Super. Maar naar verder kijken bleek de nokkenas beschadigd te zijn en 1 verstuiver was kapot. (kosten nakijken 175 euro)

Dus wij ons weer in verbinding gezet met de Revisie garage, en deze waren zelf een beetje geschrokken dat de nokkenas kapot was.
Deze garage heeft de nokkenas op hun kosten vervangen, de verstuiver en de boutjes hiervoor moesten wij zelf betalen. (kosten (770 euro)
Dus de auto was weer klaar. Wij weer helemaal blij.

Wij de auto opgehaald en de auto reed weer niet zoals het hoorde. Dus wij ons weer met de garage in verbinding gezet en ze zeiden kom maar terug.
zij hebben toen de verstuivers gemeten en daar zatten grote verschillen in dus er waren weer 2 verstuivers kapot. (2009 al 1 vervangen) (kosten 754 euro)
Naar lang overleggen hebben wij deze verstuivers ook laten vervangen.

Nu hebben we van de week de auto weer opgehaald en voor de derde keer te horen gekregen dat de auto weer super rijdt.

En we stappen in en rijden weg en ja hoor weer trillingen in het gaspedaal (alsof het rechte voorwiel eraf wil lopen)en de auto start alweer slecht.
Ik vraag mij ook af, dat moet z'n garage toch ook voelen als ze een testrit maken?
Nu word er gezegt dat het eventueel toch het vliegwiel kan zijn. (kostenplaatje 1500-2000 euro).

In de 2, 3 en 4 trilt het gaspedaal, stationair loopt ie eindelijk goed alleen als je achter de auto staat hoor je de uitlaat iets harder.(Uitlaat is niet kapot)
De auto heeft 150.000 km gereden waarvan 75% snelweg (lange afstanden).
De auto liep met een kapotte cilinderkop beter (uitzondering starten) als dat we de auto nu terug hebben gekregen.
Mijn vraag is eindelijk wat moet men hier mee. Hoe kun je er zeker van zijn dat het wel het vliegwiel is maakt verder geen rare geluiden.
Kan misschien de oorzaak zijn dat de nokkenas kapot was dat er iets niet goed is ingebouwd waardoor de auto meer schade heeft geleden?

Alvast bedankt voor jullie tijd. Debbie

Debbie804

Geplaatst door Debbie804 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

nou het vliegwiel zal het niet zijn een sdi heeft een vast vliegwiel hoogstens dat de koppelingsplaat of drukgroep slingerd maar dat merk je alleen in de 1 en achteruit.
dan trild hij niet in alle versnelling.
voor de rest zou ik het niet weten maar je vliegwiel dus in iedergeval niet.

groetjes jan.

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.
Wij dachten dat deze wel een 2 massa vliegwiel had, en daar hadden we al veel problemen over gelezen.
Nou dat is dan misschien toch een meevaller, zou het eventueel een lager van de nokkenas kunnen zijn?

Groetjes,

Debbie

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

ja niks is onmogelijk er is al veel aangesleuteld dus er kan van alles zijn dat is hiervan daan niet tebeoordelen.

groetjes jan.

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Weet iemand wat foutcode P0203, P0204, P0303 en P0304 zeggen, wij hebben een vermoeden dat het motorstuurapparaat kapot is of eventueel een rial.
Het heeft tenminste iets te makken met een massa.
Kan ons iemand misschien advies geven hoe dit te testen is?
Waarschijnlijk jammer genoeg hierdoor 2 goede pompverstuiver moeten laten vervangen.

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Mijn vraag is heeft een SDI toch een 2 massa vliegwiel of een vast vliegwiel?

Ik lees vaak op forums dat een SDI geen 2 massa vliegwiel heeft.
Maar de garage blijft erbij dat deze SDI toch een 2 massa vliegwiel heeft.

Wij zitten met het probleem dat onze auto naar vele reparaties (cilinderkop, nokkenas, 4 x pompverstuivers, kabelboom, waterpomp, distributieriem) niet meer goed wilt starten, trillingen in het gaspedaal in de 2, 3 en 4. in lage en hoge toeren, als we de auto uitzetten gaat dit schokkend, bij het voorraam hoor je een soort van klap.
Stationair loopt hij eindelijk goed maar om de paar seconde zit er een verhoging in (kleine trilling).

Compressiemeting was ook goed alle 4 lagen rond de 27,5 bar.
Pompverstuivermeting was ook goed 2 lagen bij -0,50 en 2 lagen bij +0,50.
Kmstand 150.000

Vliegwiel maakt geen rare geluiden en het schakelen gaat ook gewoon goed.
Het starten en trillingen in gaspedaal zouden betrekking kunnen hebben op het vliegwiel, maar het uitzetten heeft toch geen betrekking tot het vliegwiel?
Nokkenas was op 4 plekken afgelopen na vervanging cilinderkop.

Hoop dat iemand ons hiermee op het goede pad kan brengen waar we het probleem moeten gaan zoeken.

Groeten, Debbie

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

debbie ik heb nog geen sdi met 2 maassavliegwiel gehad.
porobeer eens een andere dealer en geef daar je chassisnummer aan het magezijn dan kunnen ze zo zien wat er in zit dan ben je zeker.

groetjes jan.

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, die foutcodes duiden op zgn cilinderoverslag mogelijk agv defekte pompverstuivers. Mogelijk dat er verstuivers die nog nooit zijn vervangen het probleem is/zijn. Zijn de oude pompverstuivers destijds in de nieuwe cil kop overgezet ? Groet Jan227

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan en Jan,

Even een andere vraag tussendoor betrekking op de motor, wij hebben een Caddy SDI pompverstuiver.
Toen de cilinderkop is vervangen kregen wij de rekening waarop stond dat er 10w40 olie in is gekomen.
Wij hebben hem hier 3 keer op aangesproken dat dit niet de goede olie is, hij zei dat dit niet veel uitmaakte maar dat de olie dan om de 15000 km vervangen moest worden.

Onze auto heeft altijd 5w30 longlife olie gehad.

En het is eindelijk bekent dat 10w40 te dik is voor de pompverstuiver motoren.
Hierover lees je dan ook dat de nokkenas en pompverstuivers kapot kunnen gaan en nog meerdere dingen. Wat bij onze auto gebeurt is.

Er word door deze garage al geadviseerd deze auto maar te verkopen, dus een andere met een kapotte auto op te zadelen.
Ik wil het hierbij niet laten wij hebben tenslotte een kapottere auto terug gekregen als dat we bij hem hebben achter gelaten. VANAF DE EERSTE DAG.

Kan iemand ons dit voor 99 % bevestigen?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

10w40 mag niet worden toegepast.... minimaal een 5w40 met een specificatie 505.01

Gr. paul

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Dit zijn wij ook van mening specifiek met specificatie 505.01
Vandaag maar weer eens met de garage getelefoneerd, en hun wijzen alles van hun af.
Terwijl we het zwart op wit hebben 10W40.
Het zal waarschijnlijk op een rechtzaak uitlopen.

De garage is al gelijk de fout ingegaan om deze auto met 10w40 te vullen.
Er komt dan een deskundig oordeel en ik zal jullie hiervan op de hoogte, al gaat dit waarschijnlijk wel even duren.

Gr. Debbie

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Debbie

Je hebt geheel gelijk dat je iets wilt ondernemen, wees op je hoede bij het starten van een evt rechtzaak.
Er zijn gevallen bekent dat indien de zaak onder de rechter wordt gebracht, de andere partij vroegtijdig afhaakt en jullie alsnog in de kosten tegemoet komt.
In zo'n geval zijn de vooraf gemaakte gerechtskosten kosten niet te verhalen op de tegenpartij, althans niet makkelijk.

Wees dus even op je hoede.....

Gr. paul

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Beste Paul,

Wij hebben gelukkig een rechtsbijstands verzekering voor dit soort gevallen. Ik was eral mee bezig om alles in te leiden.
Maar ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de garage dat hij toch nog een keer met ons om tafel wilde.
Advocaat heeft ook geadviseerd eerst dit aan te nemen.
En misschien zit deze meneer zelf ook op dit forum.

Groeten, Debbie

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan T.

Ik denk dat je toch gelijk hebt dat een Caddy SDI absoluut geen 2 massa vliegwiel heeft, heb heel internet af gezocht om voor een sdi een 2 massa vliegwiel te krijgen maar kan hem echt niet vinden. Vindt alleen gebruikte vaste vliegwielen voor deze.
Een maandag wordt er gebeld met het hoofdkantoor en daar word naar gevraagt op chassinummer, en dan weten wij het zeker.
Omdat de garage (geen VW-garage) eindelijke nog steeds onze 2 massa vliegwiel wil vervangen.

Groetjes,

Debbie

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

nou debbie gelukkig ik ging al aan mezelf twijvelen.

groetjes jan.

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan,

Wij hebben vandaag te horen gekregen dat onze auto geen 2 massa vliegwiel heeft. Dus je hebt hellemaal gelijk. :)

Maar mijn vraag is weet iemand wat er met deze symptonen eventueel kapot kan zijn.
Slecht starten, trillingen in gaspedaal 2, 3, en 4. En de auto slaat heel ruk achtig af.
En loopt stationair niet helemaal optiemaal. Maar verder geen tikkende geluiden of veel damp uit uitlaat.

Ze hebben bij ons 10W40 in de auto gedaan na vervanging kopcylinder. (Pompverstuivers waren ingeslagen.)
Daarna is de nokkenas vervangen en 3 pompverstuivers. En het probleem blijft.
Compressie en metingen pompverstuivers zijn nu (nog) goed.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn???? Iemand zelf al eens meegemaakt.

Groetjes,

Debbie

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

nee debbie dat zal gecontroleerd moeten worden met de testkast om misschien via de meetwaarde blokken tekunnen zien wat de oorzaak is.
het zo kunnen dat een verstuiver in het begin niet goed mee doet of dergelijke.
maar 10w40 olie mag er niet in bij jou hoor.
daar moet van dat bouwjaar pomp verstuiver olie in die om de 15000 km vervangen worden.

groetjes jan.

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Ok is misschien ook nog een optie, maar zijn dat gespecialiseerde bedrijven die die testkasten hebben, en is zoiets duur?

volkswagen1802 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi Debbie,

Je zegt dat je motor stationair niet lekker loopt maar wat vind je er dan niet goed aan??(schud hij dan of bedoel je wat anders?)
De cilinderoverslagen worden vaak veroorzaak door het kabelboompje van de pompverstuiver maar dat dat nu bij jou het geval zou zijn geloof ik niet zo.
Jij heb namelijk op alle verstuivers storing en dat heb ik nog niet mee gemaakt meestal 1 hooguit 2 cilinders met overslag.

Slecht starten wat hij nu nog heeft is dit ook met warme motor??Of alleen met koude motor??Of beide?

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo Volkswagen1802,

Hij loopt stationair niet helemaal neutraal zoals voorheen, om de paar sec. heeft ie hoge pieken erin zitten. Het is niet echt dat ie schud.
Maar je ziet verder ook niets met het toerental gebeuren. Maar weet zeker dat dit niet hoort.

De auto heeft in 4 maanden tijd 2 x nieuwe kabelboom volgens rekening gekregen. In Maart cilinderkop vervangen en Juli is de nokkenas vervangen.
Er is naar zijn zeggen een goede gebruikte nokkenas ingekomen, want hij had er nog 1 liggen.
Had de garage erop gewezen dat ze ook naar de tuimelaars moesten kijken, maar hier verder niets over gehoord dat deze kapot waren of vervangen zijn.

Daarna is er 1 verstuiver vervangen, toen stond de motor letterlijk te schudden, en 1 week later zijn weer 2 verstuivers vervangen omdat ie nog trilde in het gaspedaal, maar hier merkte je naar vervanging geen verrandering als voorheen met die 2 (kapotte). eind 2009 is al eens 1 vervangen.


En het rare is hier ook op cilinder 3 eerste verstuiver vervangen, daarna is die uitgelezen bij een andere garage, en toen gaf deze foutcode P0203, P0303 en P0204, P0304.
Dus fout bij cilinder 3 en 4, fout bij inspuitventiel signaal te klein, en misfired op cil. 3 en 4. Maar het rare is op cilinder 3 was deze vervangen.
Daarna zijn die andere 2 vervangen op cilinder 1 en 4.

De auto start zowel koud als warm slecht, en het rare is als je de auto uitzet dat deze ook slecht uitgaat soms met een klap en dat hoor je dan in het midden van het voorraam.
Deze auto had al niet veel vermogen, maar nu heeft ie nog minder vermogen.

Het enigste wat ik zelf denk is dat er een hydraulische klep(pen) kapot zijn of de oliepomp. Maar verklaart dit de problemen van de auto.

Daarna hebben we de auto niet meer uit laten lezen, omdat deze bij de deukendokter staat.

volkswagen1802 (0) PRO, 12 jaar geleden

Sorry heb 1 fout gemaakt,dacht dat je op alle 4 de verstuivers storing had maar het is alleen cilinder 3 en 4.
De stoters gaan wel eens kapot maar dan hoor je meestal een ploffend geluid.
Weet de garage zeker dat ze juiste nokkenas gebruikt hebben??
Je had immers alleen maar problemen met starten voordat de cilinderkop vervangen is!!
En weten ze zeker dat de timing van de krukas/nokkenas goed is??!
En hoe zijn de pompverstuivers afgesteld??

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Of de garage de goede nokkenas heeft gebruikt weten wij niet, hun zijn natuurlijk van hun eigen werkzaamheden zelf overtuigd.
Of de nokkenas goed gesteld (timing) staat gaan hun wel vanuit.
De metingen met de nieuwe pompverstuivers waren goed, dus deze zullen dan wel goed afgesteld zijn.

Groetjes,

Debbie

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

Stand van zaken,

Wie kan mijn het volgende beantwoorden:

Nokkenas was ingelopen (kan eventueel ook foto's doorsturen) garage heeft nokkenas vervangen, deze was extreem ingelopen op cilinder 1, 3 en 4.
Garage heeft ook toegegeven dat dat door de verkeerde olie kwam

1 week later was de 1ste pompverstuiver kapot op cilinder 3, deze vervangen door hem, daarna liep de auto nog steeds niet goed paar dagen uit laten lezen nog 2 pompverstuivers kapot op cilinder 1 en 4.
Deze hebben wij geleverd dus de oude pompverstuivers terug gekregen, nu zie je duidelijk bovenop de verstuiver dat deze zijn ingelopen en krom geslagen zijn. (kan hiervan ook foto's doorsturen.)
De tuimelaars zijn met het vervangen niet gewisseld dus de oude zijn weer terug overgeplaats.
Maar omdat de tuimelaars waarschijnlijk ook zijn ingelopen zijn ze groter geworden of kleiner en deze zijn er weer ingezet, daardoor heeft deze waarschijnlijk op 1, 3 en 4 de pompverstuiver kapot geslagen.
Nu zitten de oude tuimelaars er weer in dus kunnen we ervan uitgaan dat het verhaal weer van voor begint.

Kan mij iemand iets vertellen over die tuimelaars als de oude gewoon weer worden gebruikt? Of heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
Wat is er met die tuimelaar gebeurt toen die de nokkenas heeft beschadigd.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Debbie804]De tuimelaars zijn met het vervangen niet gewisseld dus de oude zijn weer terug overgeplaats.
Maar omdat de tuimelaars zijn ingelopen zijn ze groter geworden of kleiner en deze zijn er weer ingezet, daardoor heeft deze op 1, 3 en 4 de pompverstuiver kapot geslagen.
Nu zitten de oude tuimelaars er weer in dus kunnen we ervan uitgaan dat het verhaal weer van voor begint[/quote]
Sorry hoor.... wat is dit voorn BEUN garage ??

Het is heel simpel, wat versleten is dient te vervangen te worden wil je een nieuw probleem voorkomen / uitsluiten.

Gr. paul

Debbie804 (0), 12 jaar geleden

De auto gaat morgen weer naar de garage terug en dan horen we hoe en wat. Ze gaan kijken wat er nu weer aan de hand is.
Ik hoop dat ze de oorzaak vinden en ons laten zien wat er kapot is of wat er fout is gegaan. Dat men zelf er een oog op kan gooien, zodat men zelf ook ergens een verband kan trekken.

Laat het dan wel weten, hoop op goed geluk want onze zenuwen die liggen blank.
De auto heeft nu de laatste weken een groot deel uit ons leven gemaakt.

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

nou debbie kan me het voorstellen ben ook benieuwd bnaar de uitslag.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.