het volgende probleem doet zich nu voor:koud en warm starten en dus lopen doet de golf goed alleen als hij warm is en hij staat een half uur kun je blijven starten tot je een .....weegt,als je dan de blauw witte draad van de koudstartsensor aan massa legt wil het wel weer,kan iemand mij vertellen of de koudstartinjector altijd gebruikt word,of dat de temperatuurvoeler tot een bepaalde temperatuur word gebruikt,of tussen welke temperaturen??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag Kever,
wordt altijd info aan ontleend,
koud geeft ie weinig massa door en warm veel. Alles ertussen gaat stapsgewijs en geeft een bepaald deel massa af waardoor je ECU weet hoeveel er ingespoten moet worden en deze geeft dit weer door aan alle delen die met je choke te maken hebben. Als het beter gaat als je de kabel eraf trekt wijst op een probleem met je sensor. Je zou ze evt. ook nog aan elkaar kunnen verbinden zinder dus je sensor te betrekken bij het starten en kijken of dit verschil maakt. Wat ook nog wel us wil helpen is een extra massa draad aan je blok bevestigen.....te weinig massa op je blok is te weinig massa vanaf je sensor
Hans
kijk eens op :
www.volkswagen.msk.ru
hier vind je een aantal schema's waar je misschien verder mee geholpen kan worden.
Stefan
17 jaar
[quote=vwkever1960]het volgende probleem doet zich nu voor:koud en warm starten en dus lopen doet de golf goed alleen als hij warm is en hij staat een half uur kun je blijven starten tot je een .....weegt,als je dan de blauw witte draad van de koudstartsensor aan massa legt wil het wel weer,kan iemand mij vertellen of de koudstartinjector altijd gebruikt word,of dat de temperatuurvoeler tot een bepaalde temperatuur word gebruikt,of tussen welke temperaturen??[/quote]
Begin eerst maar eens met de luchtweger schoonmaken, deze vind je onder de rubber hoes naast de brandstofverdeler.
Zowel onderkant als bovenkant als conus moet mooi schoon zijn.
Let er op dat je niets verbuigt, het is een precisie instrument.
succes
[quote=Toledo GT]Dag Kever,
wordt altijd info aan ontleend,
koud geeft ie weinig massa door en warm veel. Alles ertussen gaat stapsgewijs en geeft een bepaald deel massa af waardoor je ECU weet hoeveel er ingespoten moet worden en deze geeft dit weer door aan alle delen die met je choke te maken hebben. Als het beter gaat als je de kabel eraf trekt wijst op een probleem met je sensor. Je zou ze evt. ook nog aan elkaar kunnen verbinden zinder dus je sensor te betrekken bij het starten en kijken of dit verschil maakt. Wat ook nog wel us wil helpen is een extra massa draad aan je blok bevestigen.....te weinig massa op je blok is te weinig massa vanaf je sensor
Hans[/quote]
Hans, dit loopt bij en K en KE jetronic om de ecu heen, de blauw-wit is de aansluiting van de koudestartverstuiver, die massa geschakeld is via een bimetaalcontact.
Leg je die aan massa dan spuit de koudestartverstuiver dus in, ongeacht motortemp.
dit contact is gecombineerd met een verwarmingsdraad en steekt in de koelwatermond op de kop. Voorwaarden: 10 seconden contact naar massa, watertemp lager dan 20 graden......
de koudestartverstuiver en de verwarmingsdraad in de sonde krijgt zijn + contact gelijk met het relais van de startmotor. Hij start hem nu dus alleen op de koudestartverstuiver.... Als hij aanslaat is er waarschijnlijk genoeg luchtstroom om de weger op te tillen, zie mijn andere reactie.
Toevoeging; een K jetronic heeft geen ECU,
een KE heeft er wel eentje die de regelkring en het stationaire toerental beinvloed aan de hand van de lamdasonde en motortemperatuur. Zou hier de tempsonde van stuk zijn loopt ie meestal veel te rijk en koud of warm slecht stationair.
Maar door te spelen met het gaspedaal krijg je hem dan altijd aan, en kunt hem lopend houden......
Dag heren,
nee....de oude inspuitblokken hebben geen ECU . Deze maken gebruik van een warmdraairegeling op de voorzijde van het motorblok waar 2 leidingen vandaan/naartoe lopen waarvan er een naar de linkerzijde van de luchtinlaat loopt . Dat wordt inderdaad geregeld via een bimetaal. Heb K jetronic niet zien staan bij de type info die VW kever heeft gegeven.
Inderdaad, de luchtweger is een goede optie om te checken....als deze maar iets uit het midden staat....niet gecentreerd kun je starten tot je een ons weegt.
Bij grote Bosch servicestations kun je de schijf van de luchtweger laten centreren/stellen. Vroeger hadden ze deze gecentreerd liggen en was het een uitwissel procedure....weet niet of dit nog zo werkt.Heb er ooit 35 gld.voor betaald...valt dus nog best mee.Oorzaak is vaak te zoeken in gas geven bij starten waardoor je backfire kunt krijgen. Als dit maar vaak genoeg gebeurt gaat je schijf uit het lood of zelfs je schijf of de hevel waar deze aan zit krom...dit gebeurt veelvuldig bij autoos die ook nog op LPG rijden
Hans
17 jaar
het koud en warmstarten doet het weer dankzij een andere sensor alleen als hij warm is en je laat m 20 min staan dan wil het weer niet . iemand nog suggesties???
oh ja er zit dus wel een ecu onder het dashboard aan de passagierskant.
en bij het koud starten heb ik het idee dat de cilinders een voor een erbij komen dus het begint op 1 of 2 cilinders te pruttelen en daarna komt de rest bij,bougies zijn ook vervangen.
17 jaar
Check of je brandstofsysteem op druk blijft, na ongeveer een uur stilstaan moet er nog restdruk in het systeem zitten. Het lijkt er op dat hij last van vaporlock heeft door een te lage restdruk in het brandstofsysteem.
De "boeren" methode om dit te testen is even de toevoerslangwartel bij de brandstofverdeler loshalen, let wel op, de druk kan vrij hoog zijn en de benzine spuit er dan ook flink uit.
Beter en dus ook aanrader is even langs bosch service te rijden en de brandstofdruk even te laten meten, met name op de drukval tijdens het stilstaan van de motor. Zij hebben de exacte waarde's voor handen wat de druk moet zijn na een bepaalde tijd.
Als de druk weg is kan je aan de volgende onderdelen denken:
* Naast de brandstofpomp bij de achteras aan de rechterkant van de wagen hangt de accumulator, deze kan lek zijn en daardoor niet meer werken. Komt overigens zelden voor.
* In de aansluitwartel aan de perszijde van de brandstofpomp (waar ook zijn elektra aansluitingen zitten) zit een terugslagklep, als deze vervuild of stuk is blijft het systeem ook niet onder druk.
* lekkende verstuiver of koudestartverstuiver, de hele boel demonteren en controleren op lekkage bij systeem onder druk. (pomp draaien, motor uit, luchtweger niet bediend) Moeten gewoon 100% dicht zijn.
Succes maar weer, en onthoud, het is de moeite waard, de K en KE jetronic zijn toch een van de prettigste inspuitsystemen allertijde, deze wagens kunnen zo fijn rijden......
ga het systeem controleren,het zal wel even wat tijd in beslag nemen,maar wil ook graag weten wat het probleem is .
alvast bedankt voor je positieve reactie ,dat helpt al een heleboel jan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar