Hallo allemaal,
het volgende probleem dient zich aan.
na een rit als de motor lekker op temperatuur is gekomen zet ik de auto uit, gelijk weer starten is geen probleem maar als ik hem langer laat staan en hem daarna weer wil starten..slecht aanslaan op 3 poten lopen, stinken naar benzine en veel rook uit de uitlaat.
heb zelf het idee dat er op een of andere manier brandstof door loop de carburateur in ???
koude start is probleemloos.
hoop dat jullie mij in de goed richting kunnen zetten .
Gr henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat hem eerst even uitlezen en vertel welke storingen erin staan, mogelijk iets met de temperatuursensor denk ik in het beste geval.
Ohh wacht.. is uit 88 ik dacht te lezen 98 haha.
Als je idd een carburateur hebt dan zijn er types die verschrikkelijk zijn, ik dacht pierburg (zelf weinig ervaring mee) . Misschien is er iets met de wasthermostaat op de zijkant, deze gingen wel eens stuk of toch een ontstekingsprobleem (kabels/doppen/verdeler e.d.).
Hallo,
hihih jah 88 maar ook die zijn wel uit te lezen hetzij minimaal met een knippercode :) maar dat ga ik niet doen...wat een werk...
ontsteking is net vorig jaar vernieuwd...maar zou het eventueel een vacuum kunnen zijn van de vervroeging?
wasthermostaat werkt ook naar behoren...als ik de auto uitzet lijkt het wel of er via de retour benzine terug stroomt naar de carb
gr henk
13 jaar
Hallo Henk,
De motorcode zal waarschijnlijk RF zijn?? Dan zit er de Pierburg 2e2 carburateur op.
Bij een hete carburateur (en daardoor dampbelvorming) zal de benzine in de vlotterkamer gaan koken en de motor verzuipen.
Oplossing: starten met plankgas. Plankgas houden en starten tot de motor aanslaat.
Andere mogelijkheid: de temperatuurschakelaar voorop de carburateur laat de ventilator nadraaien als je de motor afzet en de carburateur heet is.
Testen: Stekkertje van temperatuurschakelaar loshalen. Contact opzetten en even laten opstaan. Contact afzetten en BINNEN 10 SECONDEN het stekkertje aan massa leggen. Nu moet de fan draaien op lage snelheid. Als dat niet werkt is het nalooprelais (los bovenop de zekeringkast) defect. Als de fan wel draait dan de temperatuurschakelaar vervangen.
Succes,
Paul
Hey Paul,
het is een RE motor...duits import maar indd wel een 2e2. ik weet nu ook zeker dat het is wat jij zegt......de fan draait bij warme motor niet na.....het is me niet opgevallen maar nu jij hetzegt...hij doet dat indd niet meer...
ik ga testen en ga er vanuit dat dit heb probleem is.
kun je me alleen nog vertellen waar ik die sensor kan vinden op mijn carburateur?
super bedankt!
gelukkig zat ik zelf wel in de goede richting...
gr henk
13 jaar
Recht voor op de carburateur (even het luchtfilterhuis eraf halen.
Het is een thermoschakelaar met een zeskant (ik denk 19mm of 22mm) en daarop zit een schuifstekkertje van doorzichtig kunststof.
Schuin daaronder zit ook nog een rond cilindervormig dingetje tegen de carburateur met een draadje eraan. Die is het niet. Dat is de verwarming van het bypass kanaal. (om de motor beter te laten opnemen bij weinig gas).
Gr.
Paul
hoi paul,
gister even gekeken, het is een 2e carburateur, en het stekkertje kon ik niet vinden....heb wel een kabeltje gevonden die ergens bij de shoke weg komt (brandstof verijking gedeelte) dat bi metaal.
die heb ik schoon gemaakt was gecorodeerd. heb de auto warm gereden en nog even laten draaien totdat de vin aansloeg...daarna auto uitgezet en de vin blijft dan nog wel even nadraaien...
zou het probleem zo opgelost moeten zijn?
gr henk
13 jaar
De vin blijft in ieder geval nadraaien als de thermoschakelaar in de radiator de vin aanstuurt.
Maar de vin moet ook nadraaien als het carburateurhuis te warm is. Dit is onafhankelijk van de temperatuur in de radiator.
Hoe start hij nu?
Gr.
Paul
Hoi Paul.
heb nog niet weer gereden dus weet ik niet...maar heb jij een tekenening van een pierburg 2e waar je op aan kan geven waar die temp sensor zit?
is het een dikke zwarte draad die bij de bimetalen weg komt? (brandstofverijking)
hoor wel even van je
gr henk
13 jaar
Ik ben even gaan zoeken en het blijkt dat zowel bij de 2E als de 2E2 deze thermoschakelaar soms wel, en soms niet geplaatst is. Jij zult hem dan wel niet hebben, anders had je hem al gevonden.
Rijke warme start: het volgende nazien: Je kunt eerst eens zien of de chokeklep helemaal open staat als je warm gaat starten. Hiervoor moet je even het luchtfilter eraf halen, dan kun je het zien. Staat de choke helemaal open dan kun je de afdichting van de vlotternaald en de ontluchting van de vlotterkamer controleren.
Gr.
Paul
ok,
mmm ok dus als hij warm is luchtfilter eraf en op contact zetten.. en wat moet ik dan zien als het goed is?
gr henk
13 jaar
De chokeklep moet dan helemaal open staan en zeker niet dicht. De chokeklep is de vlinderklep boven in de buis van de carburateur.
jah ok die kan je heel gemakkelijk open en dicht doen met je vinger....toch?:)
13 jaar
chokeklep staat wel open bij warme start...waar zit die vlotterkamer ontluchting?
gr henk
13 jaar
hey paul,
heb het gecontroleerd chokeklep blijft indd netjes open staan. wat kan ik nu nog meer controleren.
gr henk
13 jaar
Ik zou proberen te leven met dit fenomeen.
Het alternatief is de gehele carburateur uit elkaar halen en goed schoonmaken maar het valt dan niet mee om alle instellingen kloppend te houden.
Moest je eraan willen beginnen, bereid je dan goed voor. Google eens op ruddies-t berlin. Daar kun je de gehele werkplaatshandboeken van deze carburateur vinden.
Succes,
Paul
ok denk dat ik er maar mee moet gaan leven...mijn kennis is best ok maar niet genoeg voor deze carb...en zijn maar weinig mensen die er echt alles nog van weten.
als ik het nog oplos dan post ik het hier!
allen bedankt!
gr henk
13 jaar
Bobine defect! Als deze faalt dan lijkt net of hij verzuipt en dat komt omdat de ontbranding uit blijft.
13 jaar
Ted,
dit is uitgesloten maar wel bedankt voor de tip!
13 jaar
@PAUL
wat is voor jou de voorkant van de carb? ik kijk als ik ervoor sta tegen de wasthermostaat aan...met aan de rechterkant het slakkenhuis van de choke..
gr henk
13 jaar
Inderdaad, dat zie ik als de voorkant.
Gr.
Paul
ok bedankt! ik blijf zoeken :P maar tegelijk ga ik er maar aan wennen....:)
bedankt voor je hulp want het is zeker wel dat de brandstof gaat koken luchtbel...maar jah hoe los ik dit op als ik niet weet wat het veroorzaakt.
is er niet iets dat de brandstof toevoer afsluit als de motor stopt? kan dat nog een euvel zijn?
gr
13 jaar
Nee, op deze carb. zit geen afsluiter.
Mijn ideeën raken op.
Wat ik zou doen is het volgende:
Aan de hand van de manual van ruddies-t berlin zou ik de carburateur eraf halen en alle onderdelen checken op hun werking. Dat is daarin duidelijk uitgelegd en je hebt weinig speciaal gereedschap nodig.
Vervolgens goed schoonmaken, terug ineen zetten en afstellen.
Dat is leuk want zo leer je de carburateur van binnen en buiten kennen en weet je precies hoe hij werkt, in het bijzonder alle speciale onderdelen die erop zitten.
Een snellere optie is een carburateur op de sloop zoeken. Een 2E of een 2E2.
Gr.
Paul
ok een 2e2 kan er ook op? en die geeft meer vermogen? geloof ik he..
ja heb al gekeken op die site zal ff wat erafhalen
bedankt! mijn ideen zijn ook op :P
gr henk
13 jaar
nog een update...
zou dit het kunnen zijn klinkt logisch
Poor starting in hot condition. Float chamber SWITCH valve defective, engine OVERFLOW. Replace float chamber SWITCH valve
gr henk
13 jaar
Ik weet niet of die klep erop zit, maar het is daarom dat ik al aanraadde om de vlotterkamerontluchting na te zien of deze goed open is.
En de vlotternaald moet natuurlijk ook goed afsluiten.
Gr.
Paul
waar zit de ontluchting dan van de vlotterkamer? boven in een klein gaasje? linksvoor van bovenaf gezien?
13 jaar
Yep, dat is'm
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar