Volgende probleem doet zich voor:
Bij motor starten: Auto loopt zeer slecht stationair, lijkt wel op 2 cilinders te lopen. Reageert zeer slecht op gas, heeft neiging tot uitvallen bij gas geven. Bij het slechte lopen draait de motor ook erg rijk, want stinkt naar benzine. Auto is goed rijdend weggezet in garagebox eind 2018, bij eerste startpoging in het voorjaar 2019 deden de problemen zich voor. Betreft een 1.8 motorblok met spinnenkop en ke-jetronic injectie. Onderstaand filmpje is niet van mij maar wel dezelfde auto met dezelfde symptomen.
Mijn gevoel zegt dat er een probleem is met de luchtmassa meter, toevoer van lucht lijkt wel beperkt, maar wat kan er dan defect zijn? Is het een sensor? Is het vuil?
https://youtu.be/SFFhxFGghS4
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De luchtmassa meter is het niet. Eeen K-jetronik heeft die niet.
Wat deze injectie wel heeft is een stuwklep die door de lucht opgetild wordt en bepaald hoeveel er in ingespoten wordt. Hoe verder de klep wordt opgetild, hoe meer er wordt ingespoten.
Zoe: https://www.youtube.com/watch?v=XabbJ3Ha...
Het is een Ke-jetronic, dat is dus de opvolger van de K-jetronic.
De injectie heeft inderdaad een half en stuwklep, welke door lucht opgetild wordt. Aan de hand hiervan wordt de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepaald. De instroom van lucht wordt volgens mij bepaald door de MAF-sensor (Mass Air Flow), is dit niet hetzelfde als een luchtmassa meter?
Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Zie ook plaatje uit de bijlage
4 jaar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtmassa... dit is gelijk aan MAF. Het systeem heeft dus wel degelijk een luchtmassa meter. Deze bepaald de hoeveelheid lucht die wordt toegevoegd aan de motor. De lucht bediend ook de stuwklep.
4 jaar
Plaatje injectie
4 jaar
Slechte benzine
Lijkt me onwaarschijnlijk. Altijd super 98 mee getankt.
4 jaar
K-jetronic of Ke-jetronic, het principe blijft gelijk.
Een luchtmassa meter (of Maf sensor) zit er niet op.
De hoeveelheid lucht die de motor in gaat wordt bepaald door de stand van de gasklep.
@oldford: dank voor je reactie. Maar wat is nu mogelijk de oplossing? Op een ander forum werd me getipt dat mogelijk de differential pressure regulator, welke aan de zijkant van de injectie zit, de mogelijke boosdoener is.
4 jaar
Ook super 98 is aan veroudering onderhevig , de huidige benzine is zeker na een jaar stil in een tank te staan aan het einde de fut is er uit , dan kan een motor er echt slecht op lopen.
Het is opgelost. Bleek een slechte zekering van het motormanagement te zijn
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar