Volkswagen FOX 1989: Slecht stationair en uitvallen en rijk mengsel, luchtmassa meter?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: JN, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 60

Volgende probleem doet zich voor:

Bij motor starten: Auto loopt zeer slecht stationair, lijkt wel op 2 cilinders te lopen. Reageert zeer slecht op gas, heeft neiging tot uitvallen bij gas geven. Bij het slechte lopen draait de motor ook erg rijk, want stinkt naar benzine. Auto is goed rijdend weggezet in garagebox eind 2018, bij eerste startpoging in het voorjaar 2019 deden de problemen zich voor. Betreft een 1.8 motorblok met spinnenkop en ke-jetronic injectie. Onderstaand filmpje is niet van mij maar wel dezelfde auto met dezelfde symptomen.

Mijn gevoel zegt dat er een probleem is met de luchtmassa meter, toevoer van lucht lijkt wel beperkt, maar wat kan er dan defect zijn? Is het een sensor? Is het vuil?

https://youtu.be/SFFhxFGghS4

Vincent86c

Geplaatst door Vincent86c (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Fox? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

De luchtmassa meter is het niet. Eeen K-jetronik heeft die niet.
Wat deze injectie wel heeft is een stuwklep die door de lucht opgetild wordt en bepaald hoeveel er in ingespoten wordt. Hoe verder de klep wordt opgetild, hoe meer er wordt ingespoten.
Zoe: https://www.youtube.com/watch?v=XabbJ3Ha...

Vincent86c (0), 4 jaar geleden

Het is een Ke-jetronic, dat is dus de opvolger van de K-jetronic.
De injectie heeft inderdaad een half en stuwklep, welke door lucht opgetild wordt. Aan de hand hiervan wordt de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepaald. De instroom van lucht wordt volgens mij bepaald door de MAF-sensor (Mass Air Flow), is dit niet hetzelfde als een luchtmassa meter?

Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Zie ook plaatje uit de bijlage

Vincent86c (0), 4 jaar geleden

Plaatje injectie

kaleido 1 (965) PRO, 4 jaar geleden

Slechte benzine

    Lijkt me onwaarschijnlijk. Altijd super 98 mee getankt. - Vincent86c (0), 4 jaar geleden

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

K-jetronic of Ke-jetronic, het principe blijft gelijk.
Een luchtmassa meter (of Maf sensor) zit er niet op.
De hoeveelheid lucht die de motor in gaat wordt bepaald door de stand van de gasklep.

check

Beste antwoord, geplaatst door Vincent86c (0), 4 jaar geleden

@oldford: dank voor je reactie. Maar wat is nu mogelijk de oplossing? Op een ander forum werd me getipt dat mogelijk de differential pressure regulator, welke aan de zijkant van de injectie zit, de mogelijke boosdoener is.

kaleido 1 (965) PRO, 4 jaar geleden

Ook super 98 is aan veroudering onderhevig , de huidige benzine is zeker na een jaar stil in een tank te staan aan het einde de fut is er uit , dan kan een motor er echt slecht op lopen.

Vincent86c (0), 4 jaar geleden

Het is opgelost. Bleek een slechte zekering van het motormanagement te zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.