beste ,
als ik s'morgens (+/- 0 graden) mijn golfje wil starten gaat dit erg moeizaam.
dwz pas na 4 keer rond gooien aanslaan, en dan ff slecht ( op 3 cil denk ik) lopen.
ook gaat het rond gooien door de startmotor niet erg vlot.
in tussen is de accu vervangen en heb ik de auto uit laten lezen bij de dealer door de vag computer ivm het inspuitmoment van de dieselpomp.
ook zijn de gloeiers gecontroleerd op spanning en zijn ze uit en ook weer ingebouwd ter contole.
deze onderdelen zijn allemaal oke.
en toch wil het golfje s'morgens niet goed aan de gang.
hebben jullie misschien een idee wat er nog aan de hand kan zijn ??
ik moet vermelden dat als de motor warm is hij wel goed start.
ook roet de motor als hij warm is bij doortrekken in de toeren, maar de dealer zei dat dit geen kwaad kan.of dit op een manier te maken heeft met het starten weet ik niet.
verder loopt de auto perfect.
bvd mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft de dealer de auto ook koud gehad?
Mark,
Probeer de koude start eens met losgetrokken koelwatertemperatuursensor. De gemeten temperatuur bepaalt het toerental van de startmotor. Als de sensor een te hoge temperatuur aangeeft, zal de startmotor veel meer moeite moeten doen dan gedacht.
Start hij zonder sensor wel goed, dan is de sensor overleden.
Succes, Thijs
beste heren ,
alvast bedankt voor het meedenken !
ten eerste voor ernst : ja de dealer heeft de auto koud uit kunnen lezen mbv de vag com.
ten tweede voor thijs : kun je een klein beetje aangeven waar die sensor zit ??
ik heb ook wel de indruk dat het zoiets zal zijn, al hoewel ik dan toch hoop dat dit de dealer ook heeft gecheckt.
alvast bedankt , mark
20 jaar
Mark,
Deze sensor zit in je motorblok, waarschijnlijk als je ervoor staat aan de rechterkant.
Ik begin nu overigens te twijfelen of het effect niet precies andersom is, dus dat-ie bij kapotte sensor koud goed start maar warm slecht. Even het forum doorbladeren moet uitkomst brengen.
Succes, Thijs
beste ,
dan heb ik nog een vraagje: moet een tdi bij een koude start wel meteen mooi rond lopen?
en met een koude start bedoel ik zo een nachtje van zo -5 graden.
het probleem is dat dit mijn eerste diesel is sinds mijn rijcarriere.
ik heb altijd benzine gereden en danis het starten niet zo'n probleem. je hoeft naar niets te kijken. een tik en hij loopt.
misschien doe ik wel iets verkeerd? misschien wel te kort starten(langer doorstarten) of zoiets.
ik kan nl niet goed begrijpen dat als een ervaren monteur van de dealer tegen mijn zegt dat er niets aan de hand is , deze wagen toch moeilijk start.
die jongens weten toch wel waar ze moeten kijken.
en die zeiden dat er niets met de auto mis is.
bvd mark
20 jaar
Beste Mark,
Ik heb een 66 KW TDI met exact hetzelfde probleem. Mijn auto heeft alleen dit probleem al vanaf een graad of 7. Heb jij die temperatuursensor al geprobeerd? Ik zou dan graag willen weten waar die sensor zit om het ook te proberen. Ik heb ook gloeibougies en verstuivers al vervangen, en dit heeft ook niet geholpen.
groet,
Maarten
20 jaar
Mark,
Een TDI moet absoluut vanaf het begin mooi rondlopen. Je motor is volledig computergestuurd dus je hoeft zelf maar het minimale te doen: de sleutel omdraaien.
Het enige wat je met een koude diesel zeker moet doen, is 'm de tijd geven om voor te gloeien. Dus bij de koude start eerst het contact aanzetten en wachten tot het gele gloeilampje uitgaat. Dan zou een tikje met de sleutel genoeg moeten zijn. Eventueel moet-ie op de startmotor 2 of 3 keer rond, maar de motor moet meteen mooi rustig en op vier pitten kunnen lopen.
Mijn kennis is meer theoretisch dan praktisch, maar jullie problemen klinken mij inderdaad richting temperatuuropnemer. Schijnt dat die bij VW bij bosjes kapotgaan.
Succes, Thijs
beste thijs ,
deze temperatuuropnemer wat doet deze precies ?
ik neem aan dat deze fugeerd als een veredelde choke.
dit is een zender die de software aanstuurt voor de koude start.
heeft zo'n tdi motor s'morgens meer diesel nodig of past de sotware andere dingen aan??
ik vraag dit omdat mijn golf veel roet bij doortrekken in de toeren, ook en vooral als hij warm is.
is het niet ondenkbaar dat dit er iets mee te maken heeft ??
ik kan me voorstellen als zo'n zender vast hangt op ,zeg eens iets 20 graden, dat de motor ten alle tijde niet precies de goede hoeveelheid diesel krijgt. of praat ik nu te veel met een benzine achtergrond?
in ieder geval heb ik al een afspraak om de zender te laten vervangen. +/- 40 euro.
ik hoop dat dit het laatste is voor een tijdje.
heb al een nieuwe accu, gloeispiralen en hem uitlaten lezen.
ben nu toch al 220 euro lichter.
maar ja , niemand heeft gezedt dat auto rijden goedkoop is.
alvast bedankt voor je antwoord.
mark.
en maarten , ik laat wel iets weten als dit allemaal achter de rug is.
20 jaar
beste ,
na de temp.sensor te hebben laten vervangen , heeft het allemaal geen resultaat op geleverd.
met andere woorden weet ik het niet meer.
het gloeitrajekt, de brandstofpompen en de temp.sensor zijn allemaal gecontroleerd/vervangen door de dealer mbv de comp.
geen foutmeldingen zijn voor de dag gekomen.
dus zeggen ze : rijden met die handel.
echter start de auto bij 0 graden of minder als een oude traktor.
ik kan het het beste omschrijven als dat de startmotor te laat reageerd op de contact( valt ff dood) en gooit dan te langzzam de motor rondt.
dan komt de diesel met horten en stoten tot leven.
en de dealer zegt dat dit goed is.
maar ja , we zullen wel zien als het een keer -15 is of ik nog weg kom.
mark( die echt aan inruilen begint te denken)
20 jaar
Mark ga eens bij een dealer te rade die jou wel serieus neemt.Als het bij koude motor slecht starten is, dan is het slecht starten.Punt uit.En geen monteur mag dan zeggen dat het in orde is.Dus als jij de auto bij een winterse dag bij een werkplaats heenzet, moeten ze concluderen dat er iets aan de hand is.Dat er dan niet direkt een antwoord op komt van dit of dat is het probleem kun je niemand verwijten, maar een antwoord dat alles ok is terwijl dat niet het geval is is gewoon slecht.
Maar hoeveel heeft jouw auto gelopen?Je brandstofpomp kan natuurlijk ook gewoon versleten zijn.
beste siem ,
het gaat over een golf 4 tdi,81 kw, bj 1999 , km.stand 68.000 ,motor- code ahf.
de auto heeft al een keer een nachtje bij de dealer mogen slapen. deze is koud dus uitgelezen en daar is niets uitgekomen.
heb afgelopen woensdag op eigen verzoek de temp.sensor laten vervangen, zonder resultaat.
alles bij elkaar ben ik nu zo'n 250 euro lichter en het is nog niet opgelost.
alles is uitgevoerd door vw dealer vd udenhout in boxtel.
m.vr.gr. mark
20 jaar
ook nog ff dit,
de auto rookt met doortrekken in de toeren altijd !!!
zou het niet kunnen zijn dat er idd iets met de brandstof toevoer is ?
is dit te kontroleren ??
alvast bedankt,
mark
20 jaar
Dag Mark,
Als ik het zo lees lijkt het er toch op dat je pomp waarschijnlijk wel binnen de geldende tolerantie's is afgesteld, maar ik heb nu de ervaring dat wanneer de pomp aan de vroege kant (ook binnen de tolerantie's) staat dit soort problemen verleden tijd zijn.
Dat roken kan daar ook mee te maken hebben, maar kan ook door de egr klep veroorzaakt te worden zonder dat dit middels een foutcode word weergegeven.
Jos.
20 jaar
beste jos,
jij schijnt ook nogal veel met tdi's te doen? (tdi-forum)
zou ik bij jou eens een keer terecht kunnen met mijn probleempjes ?
ik woon in boxtel (n-br) ,maar een eindje rijden is niet zo'n probleem.
als ik dan maar bij een deskundig iemand terecht kom, ik heb het nl. wel een beetje gehad met die vw-dealer.
het is nl een beetje zonde van de auto.
hij rijdt als een trein , alleen dat slecht starten en die heel vervelende rook.
mark
20 jaar
Dag Mark,
Bel maar een keer; 0651271950.
Ik hoor het wel.
Groeten,
Jos.
20 jaar
beste jos,
bedankt voor je reactie.
ik zal zeker ff bellen.
zal maandag of dinsdag worden.
alvast bedankt.
mark
20 jaar
heb nu weer het volgende van de dealer gehoord :
het zou de toerentalsensor of de startmotor zelf kunnen zijn.
maar als de startmotor goed rond gaat als de auto warm is , dan is dat ding toch niet kapot ?
ik heb eens ff gekeken maar die zijn niet echt goedkoop.
mark ( die ff stuk zit)
20 jaar
Lekker verhaal Mark.......
Je blijft er maar bezig mee. Ik moet nu ook een afspraak gaan maken met de dealer, want ik baal er ook van.(heb bijna zelfde probleem...) Als ze een keer lopen, dan rijden ze heerlijk, maar dat starten.... Bij mij lijkt het er nu op dat het vanaf 8 graden slecht starten is, en dat hoe kouder het wordt onder nul hij weer beter gaat starten.... jammer dat het nu niet zo koud is... Succes in ieder geval...
20 jaar
beste maarten ,
laat je startmotor eens controleren bij een bedrijf.
er schijnen bedrijven te zijn die startmotors kunnen doormeten
mbt de spanning.
je moet hem dan wel demonteren.
als het relais wat in de startmotor zit niet helemaal goed meer is heeft de startmotor bij de koude start te weinig stroom en gooit hij de motor te langzaam rond.
mij startmotor wordt zaterdag doorgemeten door een bedrijf hier in vught.
ik laat wel iets weten.
mark
20 jaar
beste ,
ik heb de startmotor laten reviseren.
het starten(koud) verloopt nu wel beter, echter nog niet optimaal.
bij het starten loopt de motor nog 2 a 3 sec slecht.
ook is er wat blauwe rook ontwikkeling.
weet iemand wat dit kan zijn, wel in de gedachte met wat ik al aan deze wagen heb gedaan.
alvast bedankt en de beste wensen voor iedereen !!!!!!!!!!!!!
mark
20 jaar
Mark,
Misschien ben ik wel eigenwijs maar ik blijf erbij dat volgens mij de brandstofpomp niet goed staat.
Met niet goed bedoel ik dat hij waarschijnlijk wel binnen de normen van de fabriek staat maar mijn ervaring is dat ze beslist vroeg moeten staan.
Mijn ervaring is dat zelf vaak een dealer daar niet aan wil.
Jos.
.
20 jaar
beste jos,
heb jij de spullen en heb jij morgen ff tijd?
ik heb morgen nl vrij en dus een mooie gelegenheid om ff een stukkie te rijden.
ik heb begrepen dat je in het noorden des lands gehuisvest bent.
ik hoop dat dit lukt , want ik ben al een maandje of 3 aan het stoeien met dit golfje.
alvast bedankt , mark
20 jaar
Hoi Mark,
Je treft het morgen niet aangezien ik moet werken.
De spullen (computer) heb ik wel, ik doe de laatstse tijd niet anders lijkt het wel.
Bel anders morgen nog maar eens.
Groeten,
Jos.
20 jaar
beste jos ,
ik zal dit zeker doen.
afgelopen week is het er mee ingeschoten ivm mijn werk.
druk aan het einde van het jaar.
ik bel morgen wel zo rond de middag, uurtje of 1.
als dat niet uitkomt met je werk, laat het hier maar ff weten.
alvast bedankt.
mark
20 jaar
beste jos,
morgen (zaterdag 3 jan) wordt toch moeilijk voor me om jou kant in te komen.
ik ga het ff goed plannen om een keer op zaterdag naar jou te rijden.
ik bel zowiezo als ik jou kant op kom.
alvast bedankt voor de genomen moeite.
mark
20 jaar
Hallo
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Bora TDI 90PK. Het anker van de startmotor heb ik vervangen. Alsook het temperatuurcontact. De garage heeft geen fouten gevonden en toevallig startte hij in de garage (na een nachtje staan) wel goed, maar dit is ook afhankelijk van de buitentemperatuur. Rijden doet hij zonder problemen.
De batterij heb ik ook al vervangen, maar was ook geen oplossing. En mijn brandstof loopt niet terug.
De garage zegt: "die moet starten" en lijkt mij niet te geloven.
Ik had nog maar rond de 60 000 km toen dat het probleem zich de eerste keer voor deed. Dit deed zich de eerste keer voor in de winter van de ene dag op de andere.
Ook heb ik de relais 103 en 109 vervangen, ook geen oplossing.
Heeft iemand misschien al de oorzaak?
Groeten
Kristof
20 jaar
Mijn startprobleem is opgelost. Het was een slechte massa. Maar het zat niet aan de klemmen, maar in de kabel zelf.
Is dit normaal niet één van de eerste zaken dat ze zouden moeten controleren in de garage???
Misschien bij jou ook??
Greetz
Kristof
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar