Heb een golf tdi binnengekregen die van de een op de andere dag slecht is gaan starten. Als auto een hele nacht heeft stilgestaan moet je erg lang starten en de auto rookt dan ook flink als hij eindelijk aanslaat. Gloeicontrolelampje brand (even) maar hij geeft geen spanning op zijn gloeibougies (die trouwens allemaal goed zijn).
Als ik met de tester het gloeisysteem aanstuur krijg ik wel spanning op de gloeibougies dus het gloeirelais en zekeringen zijn in orde. Als auto gestart word is er geen luchtbelletje te zien in de transparante leiding en ik kan dan ook nergens lekkage ontdekken dus ik vermoed niet dat brandstofsysteem afloopt.
Gloeit een tdi uberhaupt wel bij deze buitentemperatuur en heeft hij dat ook nodig of zit ik de verkeerde richting in te zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Betse Schijf
Tip, kijk of de krukas bout niet los zit of afgebroken is. De krukas spie slaat dan stuk waardoor de distributie van tijd is. gr Bart
Een TDI hoeft niet te gloeien met deze temperaturen, dat klopt.
Het "gloeilampje"moet je zien als ECU controle lampje.
De klep in de aanzuigbuis gaat goed open?
Gebruik eens een losse jerrycan diesel? Laatst een Ibiza TDI gehad met (regen)water in de tank.....
succes
Bart, dankje voor de tip, bout stond idd niet goed vast en nokkenas en pomp 1 tand van tijd af (dus krukas een halve).
Ik wist niet dat deze motoren daar ook last van hebben, dacht dat dit een probleem was van de oude 1.9 diesel (1Z).
Marcel ook nog bedankt voor het meedenken, moet morgenochtend de koude start nog even proberen voor de zekerheid maar ik ga ervan uit dat het is opgelost.
Koude start was perfect, topic mag dicht.
Wil er nog wel even bij vermelden dat als motor eenmaal liep er nix aan te merken was, auto reed gewoon goed zonder stoten, inhouden of bijgeluiden.
De ecu kan het tijdstip iets corrigeren, daar is die sensor om de 4e verstuiver voor.
Maar voor het startbegin blijft het een mechanische pomp en geen HDI systeem.
Bedankt voor de reactie en Bart voor de goede oplossing.
Hallo Autobedrijf Schijf,
Vraagje.
Ik heb exact dezelfde klacht aan mijn auto, een Caddy TDI uit '99 met een AHU motor.
Alle circuits heb ik inmiddels nagemeten m.b.t. het gloeisysteem, maar ik kon niks vinden.
Hoofdrelais vervangen, nieuwe gloeibougies, nieuwe accu, linker deurschakelaar, maar helaas, niks hielp tot nu toe.
Nu las ik hier plots over de bout van de krukaspoelie.
Kunt u wat meer zeggen/aangeven over wat daarmee precies mis is/was?
Alleen los? of spie kapot geslagen? heeft dat wiel een spie?
Heeft u de bout alleen maar aangetrokken? (hoeveel Nm, en hoe?)
Ik heb een tijdje terug gemerkt dat steeds als ik de motor af zet, ik een metaalachtig geluid hoor, net voor de motor helemaal stil staat...
Een soort van "bel" geluid, alsof iemand met een metalen hamertje zacht op een metalen schijf slaat.
Zou dat de losse poelie kunnen zijn??
Ik heb er deze week een nieuwe distributieriem op gelegd en heb eigenlijk geen zin de poelie (die vast leek te zitten) weer los te halen.
Zijn er methodes om te controleren of deze echt los zit?
Ik heb nl. de motor getornd om de timing goed te zetten, zowel linksom als rechtsom gedraaid.
Daarbij zou een losse krukasbout toch moeten zijn opgevallen?
13 jaar
...
13 jaar
Hoi prietje, het tandwiel heeft een spiebaan en deze slaat uit als de centrale bout losstaat, bij mij stond de bout niet vast genoeg en doordat de spiebaan iets was uitgeslagen was de distributie een halve tand op de krukas verdraaid. Ik heb hem terug op tijd gedraaid en krukasbout op moment aangehaald: 90Nm + 90 graden.
Dit is echt gruwelijk vast, laatste 90 graden met een dop met lang wringijzer (goeie kwaliteit) en een pijp erop van 1.5 meter. Bij mij was toen probleem opgelost.
Let op, als hij al lang los staat kan het zijn dat je pasvlakken uitgesleten zijn en dan moet je eerst met een speciale frees de krukas opfrissen en nieuwe tandwiel en poulie monteren.
Hallo A.S.,
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga e.e.a. komende week controleren. (heb auto deze week nog nodig i.v.m. werk)
Hoe fixeer je de krukas zodanig dat je er zulke krachten op los kan laten?
13 jaar
Vaak wordt bij een distributievervanging wel eens te snel gewerkt waardoor dit soort dingen gaan plaatsvinden.
De achterste bout van de motorsteun wil ook wel eens afbreken omdat deze weer te vast wordt gezet.
Hoe belangrijk een een momentsleutel is hoef ik niet te melden.......
Hoi marcel7031,
Het startprobleem was er al voor ik de distributieriem verving.
Ook heb ik de krukaspoelie er niet af gehaald om de nieuwe riem erop te leggen. (ook geen motorsteun trouwens?)
Momentsleutel heb ik in het assortiment.
Idd onontbeerlijk.
Hoe kan ik de krukas fixeren zodat ik daar 90Nm en 90 graden op kan los laten?
Bout evt. beter vernieuwen voor een 12.9 exemplaar? (evenals spie en misschien wel de poelie?)
13 jaar
Pietje, auto in 5e versnelling en iemand in de auto die heel hard remt.
(terugkoppeling oplossing)
Ik heb de krukaspoelie op aanraden gecontroleerd en deze zat niet los.
Het bleek na lang zoeken wel een verstuiver te zijn die steeds leeg stroomde in de cilinder.... (als de motor een tijdje uit stond)
Een losse verstuiver op de sloop kreeg ik nergens mee. Nieuw was me echter te duur.
Ik heb nog een tijdje doorgereden met de klacht totdat deze zo erg werd dat ik geen zin meer had in de auto te rijden.
Ik heb hem toen verkocht.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar