auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: Slingerende auto.. WIE O WIE HELPT ME

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Dag beste lezer. Ik rijd een golf en heb een probleem. Op een strak wegdek rijd mijn auto wel ok! Zodra ik op een weg rijd met wat hobbels of spoorvorming begint het stuur te slingeren van links naar rechts. Het is soms een gevecht met de auto om deze op de weg te houden. En best gevaarlijk.
Ook met gas geven trilt of schud de auto lichtelijk.. en het stuur trekt extreem naar links.

Het begon toen ik tweedehands velgen kocht. Hij trilde en zou gebalanceerd moeten worden, zo dus ook gedaan probleem niet voorbij. Het bleek dat er geen centreer ringen op zaten dus deze er op gezet. Probleem niet voorbij. Toen werd er gezegd dat mijn velgen krom waren dus richten die zooi! Ook probleem niet opgelost! Uitlijnen! Ook niet opgelost! twee nieuwe voorbanden! ook niet opgelost! Toen zou het zo zijn dat mijn velgen aan de buitenzijde krom waren waar niks aan was te doen. Ok 4 splinternieuwe velgen gekocht probleem nog niet opgelost!!!

Zoals je ziet heb ik al veel geprobeerd en niks mocht helpen, ook waren het geen slepende remmen.. en de banden zou ook niks mis mee zijn!!

Wie o wie kan en wil mij advies geven. Wil alleen maar fijn in me auto kunnen rijden en de garages weten het ook niet meer.. HELP

Geplaatst door

guido3877 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo te horen zijn je fusee of stuurkogels versleten. Moet natuurlijk voor het uitlijnen altijd gecontroleerd worden. Is misschien ook wel gebeurd, maar dat weet je zelf het beste. Ergens in de ophanging zit speling, dat kan niet missen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

zou je denken ja? ok ik moet dat maar eens gaan navragen dan.. ik hoop het zo want kost me echt veel geld.. heb ook het gevoel dat hij niet soepel meer stuurt maar wat schokkerig..

guido3877 0

18 jaar

[quote=sytze]Zo te horen zijn je fusee of stuurkogels versleten. Moet natuurlijk voor het uitlijnen altijd gecontroleerd worden. Is misschien ook wel gebeurd, maar dat weet je zelf het beste. Ergens in de ophanging zit speling, dat kan niet missen.

Sytze[/quote]
of...... een slinger in een wielnaaf.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

hoe moet ik dat kunnen zien die slinger? en op rechte wegdek heb ik weinig last.. pas met sturen en bochten

guido3877 0

18 jaar

zeg paul.. wat kost het bij jullie ongeveer om fusee en stuurkogels te vervangen als dat het is?

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]zeg paul.. wat kost het bij jullie ongeveer om fusee en stuurkogels te vervangen als dat het is?[/quote]
ik zie je woont in dalfsen? kom dan een keer langs.... beter eerst kijken of er inderdaad speling aanwezig is.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ja ik zou morgen even langs kunnen komen.. heb weinig tijd ben voorlopig alleen morgen vrij..

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]ja ik zou morgen even langs kunnen komen.. heb weinig tijd ben voorlopig alleen morgen vrij..[/quote]
op mijn website (bij mijn naam) daar staat mijn tel nummer bel eerst even voor je komt.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ok ik zal je morgen ochtend wel een keer bellen. ben al bij veel garagesgeweest hopen dat jij wat kan vinden

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]ok ik zal je morgen ochtend wel een keer bellen. ben al bij veel garagesgeweest hopen dat jij wat kan vinden[/quote]
ben nu ook wel bereikbaar.... op 0529-462277 je mag nu rustig bellen, geen probleem.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

O paul ik zit me net te bedenken dat ik voor deze 17 inch ook nog 3 dagen 16 heb gereden en het probleem was er ook dus dat zal t dan tog niet zijn.. we kijken morgen even! tot dan

guido3877 0

18 jaar

Guido, je schrijft dat het pas is begonnen toen je andere velgen ging monteren.
Veelal monteren de jongeren onder ons het liefst zo breed mogelijk rubber. Dat staat wel mooi als de auto stilstaat maar rijdt veelal waardeloos omdat de auto zoekerig wordt, vooral in spooorvorming en/of oneven wegdek. Op een mooie vlakke asfaltweg zul je er minder last van hebben.
Al eens geprobeerd om standaard velgen en banden te monteren (of de velgen die je er eerst onder had?)?

Santa 0

18 jaar

Je hebt er toch geen 8J of 9J velgen onder met van die hele platte 195 bandjes waarbij de wangen van de banden helemaal naar binnen staan......??
Is een al wat oudere trend vanuit Duitsland om eigenlijk te smalle banden op te brede velgen te leggen.
Het moge duidelijk zijn dat de wangen van die banden dan sowieso NIET meer kunnen doen wat ze anders nog wel kunnen...
"Every car and suspension has it's limitations...."

Santa 0

18 jaar

santa ik had er 16 inch onder en geen problemen en heb net 3 dagen weer met 16 gereden en dezelfde banden maat.. hetzelfde probleem.. en ik moet eerlijk zeggen nadat er andere velgen op zijn gekomen is het probleem steeds erger geworden dus was niet in 1 x zo erg

guido3877 0

18 jaar

16 inch geeft slechts de hoogte (doorsnede) van de velg weer. De breedte wordt met de letter "J" aangegeven, b.v. 8J x 16 (inch).
Welke bandenmaat heb je er onder zitten? Je kunt maar niet ongelimiteerd ultrasuper brede sloffen onder je auto gooien.......

Santa 0

18 jaar

neej dat begrip ik maar had er bij me vorige in het begin niet extreem last van maar werdt steeds erger..
Er zitten nu STEEK 4X100
7X17 ET40
op met 215-40-17 banden

guido3877 0

18 jaar

Pffffffffffff Guido, wel eens uitgerekend hoeveel druk per vierkante cm. band jij nu nog hebt.......???
M.a.w.: Aquaplaning-kampioen....
Maar goed, 't is jouw auto en mijn mening is dat je met zulke banden een echte SPOORzoeker van je auto maakt......

Santa 0

18 jaar

okey wat voor banden zouden er dan onder moeten?

guido3877 0

18 jaar

Niet alleen de banden zijn bepalend, ook de breedte van de velgen. Volgens mij zitten er standaard 5,5 of 6j velgen onder jouw auto, zo ff uit mijn hoofd. Meestal 14 inch met bandenmaat 185 of 195/60 (of 65) 14.
Steken jouw banden momenteel niet buiten de carrosserie of zijn de wielkastranden al "gebördelt" zoals de duitsers dat zo mooi noemen?

Santa 0

18 jaar

nee steekt er niet buiten

guido3877 0

18 jaar

[url=http://img99.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img99.imageshack.us/img99/4917/ge...[/img][/url]
Dan ziet het er dus niet ZO uit......
Heb je je originele reserve wiel nog achterin?

Santa 0

18 jaar

jah denk t wel maar daar kan ik onmogelijk bij.

guido3877 0

18 jaar

Oh.....?? Lastig he, al die boenkeboenk apparatuur..?
Indien je originele reservewiel er nog in ligt, had je direct de maten kunnen aflezen (en in geval van een lekke band deze kunnen vervangen...)

Santa 0

18 jaar

haha idd. Maar met welke band zou t verminderen..

guido3877 0

18 jaar

[quote=Santa]Oh.....?? Lastig he, al die boenkeboenk apparatuur..?[/quote]
ach lastig....... het reservewiel zit gewoon op een verkeerde plaats.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Volgens mij reden de GTI-tjes en de VR-6 en op 195 danwel 205 banden, wederom zo ff uit mijn hoofd.

Santa 0

18 jaar

en met 205 heb ik t zelfde probleem

guido3877 0

18 jaar

Hahahah, ja Paul, dan hadden die Fransozen dat 20 jaar geleden al in de gaten door het reservewiel onder de motorkap te plaatsen! De Volvo 340 ook, trouwens.

Santa 0

18 jaar

zeg paul ik ben vroeger wakker dan gepland, komt het uit als ik zo die kant op kom?!?

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]zeg paul ik ben vroeger wakker dan gepland, komt het uit als ik zo die kant op kom?!?[/quote]
is goed.......

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

wat was je huis nummer?

guido3877 0

18 jaar

Je zou het eens kunnen proberen door twee (originele)velgen met 195 banden op de voorwielen te monteren

Santa 0

18 jaar

3e melkbus rechts...............

Santa 0

18 jaar

[quote=Santa]Hahahah, ja Paul, dan hadden die Fransozen dat 20 jaar geleden al in de gaten door het reservewiel onder de motorkap te plaatsen! De Volvo 340 ook, trouwens.[/quote]
doet smart het nog beter....... die heeft helemaal geen reservewiel :))))) zet hem in de folder als optie :(

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

jah idd

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]wat was je huis nummer?[/quote]
8

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ok tot zo

guido3877 0

18 jaar

[quote=paulkelder][quote=Santa]Hahahah, ja Paul, dan hadden die Fransozen dat 20 jaar geleden al in de gaten door het reservewiel onder de motorkap te plaatsen! De Volvo 340 ook, trouwens.[/quote]
doet smart het nog beter....... die heeft helemaal geen reservewiel :))))) zet hem in de folder als optie :(

paul,[/quote]
Maar die rijdt dan ook NIET op 215 bandjes.....

Santa 0

18 jaar

[quote=Santa][quote=paulkelder][quote=Santa]Hahahah, ja Paul, dan hadden die Fransozen dat 20 jaar geleden al in de gaten door het reservewiel onder de motorkap te plaatsen! De Volvo 340 ook, trouwens.[/quote]
doet smart het nog beter....... die heeft helemaal geen reservewiel :))))) zet hem in de folder als optie :(

paul,[/quote]
Maar die rijdt dan ook NIET op 215 bandjes.....[/quote]
195... standard ook nog een aparte maat, geloof dat er 3 fabrikanten zijn die deze maat fabriceren.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

KwikFit, Kwekfut en KwakFlut...?

Santa 0

18 jaar

6J x 14 eT 38 is een maat die bij een Golf 3 hoort.
Maar omdat je een 1.4 hebt, zou het ook nog wel eens 13 inch kunnen zijn...?

Santa 0

18 jaar

[quote=Santa]KwikFit, Kwekfut en KwakFlut...?[/quote]
Shitfit?

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Guido, heb ff snel wat gesnuffeld maar sorry, volgens mij scoort jouw Golf-bandenmaat NIET hoger dan een "lausy" 175/70/13........

Santa 0

18 jaar

En velgenmaten van 5J x 13 eT38, 5,5J x 13 eT 38 en 6J x 13 eT38.......

Santa 0

18 jaar

ik heb er 16 inch 7j onder gehad en had ook geen problemen dus lijkt me niet santa

guido3877 0

18 jaar

En? Wat zei onze Paul???

sytze 0
badge

18 jaar

tja de banden zijn wat schuin aan het slijten dus hij raade me aan even bij bouegonje in zwolle te laten lijnen en dus heb ik al voor vanmiddag een afspraak, verder zat er speling op de achterste rubbers van de draagarmen voor dus ook daar maar even naar kijken, en hij vond de banden zelf niet extraam breed ofzo, ook ben ik nog ergens anders langs gereden en die zeiden ook dat het met die banden eigenlijk geen probleem moest zijn en even goed laten uitlijnen..

guido3877 0

18 jaar

Guido, jij wilde weten welke velgen/banden er standaard onder jouw auto horen? Heb ik je antwoord opgegeven!
Dat jij denkt dat het anders is heb ik geen controle over.
En ik meen in jouw eerste stukje te hebben gelezen dat je de auto al had laten uitlijnen en dat dit GEEN soelaas had geboden. Een beetje autofiel denkt dan ook al direct aan speling in de ophangpunten al dan niet in combinatie met brede banden. Had ik gisteren ook al tegen Paul gezegd.
Nou, NOG maar een keer uitlijnen!
Hopelijk komt het dan allemaal goed....

Santa 0

18 jaar

Volgens mij begrijp je ook nog niet helemaal hoe het nou met de maten van velgen zit.
Het maakt dus helemaal NIKS uit of je nou een 7J x 17 velg hebt of een 7J x 16. Hij blijft namelijk EVEN BREED.......
Anders maar eens even Googlen, Guido!

Santa 0

18 jaar

jah hij blijft even breed, en wat ik al zei het is dus zo dat met die eerste 16 ich die ik erop had geen problemen had.. maar goed laat m vanmiddag nog een keer uitlijnen en hopen dat het werkt!!

guido3877 0

18 jaar

Okee. Succes!

Santa 0

18 jaar

www.allevelgenvan.nl

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

vanmiddag is de auto uitgelijnd en voor me gevoel trekt hij nu wel minder.. Wel slingert het stuur nog wat. Morgen worden de achterste busjes van de draagarmen voor vervangen misschien dat dat iets helpt. Ook heb ik de banden achter naar voor gedaan maar dan heb ik bij de 80 km p/u een trilling in het stuur dus misschien die nog even terug zetten?? Verder goed geholpen vandaag maar nog steeds niet helemaal van het probleem af. Banden zijn wel wat schuin afgesleten dus misschien optie die te gaan vervangen en ff een maatje smaller?

guido3877 0

18 jaar

betreft uitlijnen met kapotte draagarm rubbers....waarom eerst niet die rubbers vervangen en dan pas uitlijnen???

trillen bij 80 km.....laat de zaak eens goed balanceren....

arie549 0
badge

18 jaar

Gebruik je spoorverbreders???
Hebben deze velgen wel de juiste ET waarde???

idd eerst rubbers vervangen, dan laten uitlijnen.

Fries33 0

18 jaar

et is 40 en dat trillen is na verwisselen van voor naar achter gekomen, velgen zijn week oud dus gebalanceerd

guido3877 0

18 jaar

[quote=guido3877]et is 40 en dat trillen is na verwisselen van voor naar achter gekomen, velgen zijn week oud dus gebalanceerd[/quote]
Dat je wielen na een week alweer onbalans vertonen is heel goed mogelijk. Nieuwe banden zetten zich namelijk.
Vooral met low budget banden merk je dit geregeld. Laat anders je voorwielen aan de wagen balanceren met een zgn scooter. Er kan ook wat onbalans in je aandrijflijn zitten, remschijf, aandrijfas.

Wat voor merk/soort banden heb je. Banden met een a-symmetrisch profiel willen ook nog wel eens voor een zoekerig weggedrag zorgen. Vergis je niet, maar de Michelin Energy is er een van. Zou je niet zeggen van een merk als M. Maar M is allang niet meer wat het geweest is.

Fries33 0

18 jaar

de banden zater er op toen ik de velgen kocht.. maar heb je gelezen wat ik hier boven zei met verwisselen van voor naar achter.. en mijn et waarde enz..

guido3877 0

18 jaar

Yep, heb ik gelezen, hoezo??

Fries33 0

18 jaar

is die et goed? maar die banden zaten er al op en daarvoor is ie dus ook gebalanceerd en wat is die scooter??
en remschijven zijn vervangen

guido3877 0

18 jaar

Wat de ET waarde voor deze velgen is op jouw Golf weet ik niet zo uit mijn hoofd, zou ik moeten opzoeken.
Een "scooter" is een soort mobiel balanceerapparaat. Hiermee kun je de wielen aan een auto balanceren. Zo wordt de aandrijflijn ook mee gebalanceerd. Let wel op als je dit laat doen dat je de wielen even merkt hoe ze op de auto zaten en dat je ze dan weer precies zo terug zet. Anders heb je gelijk je wiel in onbalans liggen.

Ooit eens meegemaakt. Heb je wel de juiste wielbouten bij je velgen gekregen? Je hebt bol- en vlakkonisch.
Gebruik je bijv vlakkonische wielbouten op velgen waar bolkonisch op moet dan kan het zijn dat je wiel niet goed gecentreerd wordt. Ook de kans dat je wielbouten verliest is heel reeel.

Laat anders eens weten welk merk velgen je hebt met wel merk/type band.

Fries33 0

18 jaar

heb dotz estoril met yokahomas

guido3877 0

18 jaar

Kan zo hier thuis 123 niets vinden over de Dotz Estoril. Tenminste niet in het programma van 2006, is al een ouder model volgens mij. Bel anders even naar een bandenboer, Profile Tyrecenter, Euromaster. Niet K-F. Kunnen ze zo even opzoeken of jij de juiste ET-waarde hebt.

Over Yokohama.........mmm. De motorbanden van hun zijn wel redelijk tot goed. Is niet mijn keuze.
Ik weet niet wat je te besteden hebt, maar ga liever voor een band uit het A-segment. De Dunlop SP 2000 Sport (SP01 Sport = opvolger)is een goede band voor weinig geld. Voor minder heb je Toyo Proxis, ook redelijk goede rij-eigenschappen, echter deze slijten wel snel.

Nog even dit. Wat Santa zei over de druk per vierkante cm die je nu hebt met deze brede jongens. Pas op, vooral nu met herfst en straks de winter. Maak van je auto geen waterscooter. Met veel regen krijg je veel last van aquaplanning, dit wordt steeds erger naarmate je profieldiepte afneemt. Dan heb ik het nog maar niet eens wat jouw rij- en remgedrag op een besneeuwde weg is.

Wil je een leuk uiterlijk en toch veilig rijden neem dan een 5.5J / 6J x 14 met een leuke 195 50/55 band.

Fries33 0

18 jaar

Wil je een leuk uiterlijk en toch veilig rijden neem dan een 5.5J / 6J x 14 met een leuke 195 50/55 band.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dat gaat niet helemaal goedkomen fries..... 195-50 serie hoort thuis op de 15 inch variant. 14 inch is 185-60-14 voor de golf.
overigens de et waarde is niks mis mee.

je hebt nu met je achterwielen voor nog steeds het getrek en geschud in je stuur? of nu aleen nog een trilling bij 80 km?
mocht je nu aleen nog een trilling hebben....weet je ook meteen waar je moet wezen....

arie549 0
badge

18 jaar

Een 195 kan wel op een 14 inch, mits het maar een 5.5J (minimaal) of nog liever een 6j breede velg is.
Even diep graven op mijn harde schijf, 195/55-14 is volgens mij de juiste maat. Ga je naar 15" dan is het 195/50-15

Fries33 0

18 jaar

Goh, had ik nou vanmiddag niet keurig de velgmaten met eT waarden voor een Golf 3 uit 1992 met een 1.4 motor hier in dit topic vermeld.........???

Santa 0

18 jaar

EN de bandenmaat die er ORIGINEEL onder zit....?
Zal inmiddels wel een lekkere afwijking in de snelheidsmeter geven..?

Santa 0

18 jaar

[quote=guido3877]et is 40 en dat trillen is na verwisselen van voor naar achter gekomen, velgen zijn week oud dus gebalanceerd[/quote]
Guido, wees alsjeblieft wel DUIDELIJK met de informatie die je geeft.
Zijn de velgen een week oud (dus NIEUW) OF heb je ze een week geleden pas gekocht en zijn ze tweedehands.
Zit nogal verschil in............

Santa 0

18 jaar

de velgen zijn splinternieuw.. daar is niks mis mee.....

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Gewoon een setje velgen 6J x 14 et 38 monteren met 195/60/14 banden. Is niks mis mee.

Santa 0

18 jaar

[url=http://img300.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img300.imageshack.us/img300/6265/...[/img][/url]

Dan heb jij DEZE velgen?

Is het wellicht niet handiger om jouw auto eerst eens ff helemaal 100% te maken?
Banden en velgen die 1 week oud zijn en NU al aan de zijkanten afslijten.....?
Brrrrrrrrrr!

Santa 0

18 jaar

Origineel 175/70-13: met 195/55-14 heb je 16mm minder rolomtrek, met 195/60-14 heb je 45,3mm meer rolomtrek.

Als met de velgen niks mis mee is dan moet het ergens anders gezocht worden. Banden, stuurinrichting, ophanging. Vergeet niet dat met 215 brede banden er behoorlijk wat meer krachten komen op je wielophanging, stuurinrichting.

Zijn de banden ook gecontroleerd op een hoogteslag of slingerbeweging.

Fries33 0

18 jaar

velgen 6J x 14 et 38 monteren met 195/60/14 banden. Is niks mis mee.
---------------------------------------------------------------------------------

santa hier komen de juiste maten even,

175-70-13
185-60-14(variant 195-60-14)
195-50-15(gti/vr6 205-50-15)
------------------------------------------------------------------------------------
Banden en velgen die 1 week oud zijn en NU al aan de zijkanten afslijten.....?
Brrrrrrrrrr!
-------------------------------------------------------------------------------------

daar sluit ik me dan ook geheel bij aan!!

arie549 0
badge

18 jaar

Idd na een week al zulke slijtage, is niet goed. Eerst de auto goed nakijken. Toch geen schade auto????

Fries33 0

18 jaar

ruime draagarm rubbers(die waren immers aanwezig)....gaan de wielen ook een eigen weg leiden..of is het nu lijden...met de gekste slijtagepatronen...maar na een week is wel heel snel indd..

arie549 0
badge

18 jaar

Ik zal nu wel weer sneu overkomen, maar de waarheid is nu eenmaal vaak niet zo leuk.
Wees eens eerlijk, Guido, deugt jouw auto eigenlijk wel....?
Over het algemeen worden dit soort auto's "opgeleukt" tot en met maar wordt er aan onderhoud eigenlijk niks uitgegeven.
Laatst nog een topic over een Peugeot 205 waar aan de voorzijde veel te lange/sterke veren zaten waardoor de neus van de auto te hoog stond, derhalve de wielstanden totaal niet meer deugden en dus de banden aan de buitenzijde veel te snel sleten.
IK zou de auto eerst maar eens goed laten nakijken qua wielophanging, de nodige draagarmbussen en rubbers e.d. vervangen. Vergeet ook de schokdempers niet! Qua leeftijd van de auto zal daar ook wel wat aan mankeren.....

@Arie: kijk even naar het bouwjaar van ZIJN Golf en naar ZIJN motortje...
Een 1.4 , had die standaard 15 inch?? Dacht het toch niet.
Maar ik zal het waarschijnlijk wel weer fout hebben.

Santa 0

18 jaar

Let op bij het monteren van grotere (of kleinere) velgen.
Je mag maximaal 2 procent afwijken van de originele bandenmaat.
kijk op www.allevelgenvan.nl op de bandenwijzer, daar kijk je bij de originele maat wat onder de auto hoort
en via de tabel zie je wat er onder kan met grotere velgen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Zijn de banden ook gecontroleerd op een hoogteslag of slingerbeweging.

QUOTE

ja...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Een 1.4 , had die standaard 15 inch?? Dacht het toch niet.
---------------------------------------------------------------

dat hangt er helemaal vanaf hoe die golf 1.4 destijds fabrieksaf is geleverd, destijds kon je ook kiezen uit originele 15 inch alu's.
ze werden in ieder geval, naar uitvoering afgeleverd op 13 of 14 inch staal(15 inch alu als optie), b.v de luxere orlando uitvoering mocht het doen met 14 inch staal met leuke tupperware sierringen.

maar bedoel er meer mee te zeggen, dat zijn de juiste originele maten voor golf3/vento, waarmee de auto in grote lijnen rijd zoals het is bedoeld om mee te rijden..

arie549 0
badge

18 jaar

Arie, dan is die 15 inch dus NIET standaard, maar een OPTIE...........
Opties zitten nou eenmaal NIET standaard aan, in of onder een auto. DAAROM zijn het ook opties.....

Santa 0

18 jaar

oke oke hahahaha.....maar je kreeg ze wel met vw logo in het midden....dat was wel weer origineel haha

arie549 0
badge

18 jaar

Banden / velgen nieuw. Tsja ben niet zo'n Yokohama liefhebber. Dan eventueel draagarmrubbers vervangen, schokbrekers nakijken en eventueel vervangen. Ruimte op je stuurhuis??? Is de auto ook verlaagd??
Zoals ik al aangaf, met deze brede velgen/banden komer er veel grotere krachten vrij die je normaal niet eens zouden opvallen. Heb het gehad met een 206, slapeloze nachten.

Of gewoon terug naar een paar leuke 14" LM met een paar sportieve bandjes.

Fries33 0

18 jaar

opzich moet zo'n auto het prima kunnen doen op bredere banden, voorwaarde is wel... een frisse bassis. ik heb hem op enkele punten gewezen waar hij zeker wat aan moet doen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Of gewoon terug naar een paar leuke 14" LM met een paar sportieve bandjes.
------------------------------------------------------------------------------------------

zal die in ieder geval een stuk beter mee rijden.

arie549 0
badge

18 jaar

Hans, dat is vaak nou net het probleem met dit soort auto's.
De eigenaren willen vooral een snel uiterlijk hebben. Enige technische kennis ontbreekt vaak en men koopt al snel wat bling bling om er vervolgens te laat achter te komen dat het allemaal toch net ff wat ingewikkelder is dan die McDonalds-meeting praatjes....
En zo wordt er nogal wat geld over de balk gesmeten, helaas.
Ik moet nogal eens rijden in diverse pet-mobielen maar de meesten kunnen qua rijcomfort en veiligheid hun vaak met polyester opgesierde uiterlijk NIET evenaren....

Santa 0

18 jaar

Dat bedoel ik maar....

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Ik denk dat ik mijn abonnement op dit onderwerp maar opzeg , na 87 antwoorden.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Guido gaat dus back to basic, indien hij verstandig is.
Eerst zorgen dat alles technisch voor elkaar is en DAARNA pas opleuken. Dat is vaak op de lange duur TOCH goedkoper (en vooral VEILIGER....)

Santa 0

18 jaar

we zijn (ben nog) toch allemaal jong geweest.... later gaat dat er allemaal wel weer vanaf, destemeer er kinderstoeltjes op de achterbank plaats gaan nemen...... hehehehehe

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

verlagen? ach dat doen we met de haakse slijper
goed profiel op de bandjes? waarom...heb net een nieuwe apk.



zo werkt het helaas indd vaak wel bij de petje jongens..

arie549 0
badge

18 jaar

Ja , dat is waar
maar het is tegenwoordig zo duur.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Tja Paul, wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen van jongelui tot zo'n jaar of 25 nog niet voldoiende zijn ontwikkeld. Dit verklaard hun vaak weerbarstige gedrag en onwil. Op zich allemaal wel leuk en aardig, maar er zijn al TE VEEL voorbeelden van racende petjes geweest die mensen het hiernamaals in stuurden...

Santa 0

18 jaar

correctie........racende petjes die zich lieten sturen door het niet overweg kunnen met het motorvermogen van b.v een fijne vr6/vtec of getunde g60. hehe

arie549 0
badge

18 jaar

Of een Calibra Bomenklimmer.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Ach toen ik mijn Bennie Jolink haren nog had, ook wel met idiote d kadettjes rondgereden.
Normaal moet een Golf als deze wel 16" kunnen hebben met 205 bandjes. Maar idd eerst een frisse basis. Is dat het geld allemaal nog wel waard??
TIP: Steek al dat geld wat in bling bling gaat liever een een andere leuke frisse occasion.

Bovendien veiligheid voor alles.

Fries33 0

18 jaar

16 inch?
dat moet dan worden :
215/40R16 of 245/35R16

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

ik heb het golfje vanmorgen eens goed bekeken, het is een nette en een frisse auto, absoluut geen miskoop. een paar dingen herstellen en je kunt nog jaren rijden.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

205/55-14 kan wel maarre.......245/35R16 ja en dan heb je net zoveel druk per vierkante cm als een veertje.
leuk als je moet remmen op een nat wegdek................boehaaaaaaaaaa wat zijn die bomen toch hard!!!!!!!

Fries33 0

18 jaar

Daar had ik het zo'n 40 postings geleden ook al eens over....

Santa 0

18 jaar

Ja, dat ben ik met jullie eens , maar volgens de bandenwijzer dan , he.
ALS je perse 16 inch wil.............

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Paul zaten er wel de juiste wielbouten bij, vlak of bolkonisch. Heb in het verleden, ondanks zo'n plastic centreerring wel vreemde dingen gezien dat met verkeerde bouten het wiel ondanks de centreerring slingerde.
Bouten klemmen dan niet konisch vast maar vreten zich in het zachtere aluminium.

Fries33 0

18 jaar

Guido een ding.......auto's zijn net vrouwen, je hangt er heel wat bling bling aan, is ie eindelijk naar je zin............duikt er een ander boven op.....

Fries33 0

18 jaar

Heh, gezellig hiero! Laat ik dan es met blz. 3 starten.....o ja: had ook nog een advies. Als je fijn wilt rijden dan maximaal 16 inch.
Nou dat heb je ook geweten: wie o wie helpt me...............................

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Dan blijft er weinig over, denk ik toch dat het komt door de grotere krachten die vrijkomen met deze brede banden. Uitgedroogde draagarmrubbers????? Voor en achter verschil moet op zich niet veel uitmaken, als het maar niet links en rechts is. Wel blijft er natuurlijk verschil tussen verschillende merken/types band, maar dit vogel je zo uit door even van voor naar achter te wisselen.

Fries33 0

18 jaar

en waar gaat het nu uiteindelijk over ? Om het aantal reacties op te krikken tot een record ? t was ff lezen, maar nu weet ik eigenlijk nog niet zo veel meer.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

't Gaat er dus over dat Guido zijn auto qua wielophanging eerst maar eens in orde moet maken, vervolgens NOG eens een keer moet laten uitlijnen en als zijn problemen dan nog aanwezig zijn, hij maar wat kleinere wieltjes moet monteren.
Natuurwetten doen nu eenmaal NIET aan "pimpen" en laten zich zeker niet voor de gek houden!

Santa 0

18 jaar

Daar sluit ik me volledig bij aan. Plus plus visueel genot = min min rijcomfort!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

kom ik weer eens het belang van wegligging niet tegen.
wie denkt er nou an sgokdampers

CARS&MOTORS 0
badge

18 jaar

Hmm, zit wat in jerry....

sytze 0
badge

18 jaar

schokdempers??

guido3877 0

18 jaar

schokdempers ja, dat zijn die fietspompen waar jouw verlaagde veertjes om heen hangen....die zorgen ook, net als banden voor een goed wegcontact.

maar deze zal paul waarschijnlijk wel gecontroleerd hebben.

arie549 0
badge

18 jaar

heb me auto niet verlaagd.. uhmm volgens mij heeft ie daar niet naar gekeken.. maar kan me niet goed visualiseren waarom dat een reden van een linksafslaande wagen zou zijn?

guido3877 0

18 jaar

en er wordt steeds gesproken over te brede velgen en banden maar hoe kan het dan dattiej alleen naar links trekt.. en ga zo de rubbers vervangen in de draagarm maar weet niet of dat wat zal helpen.. en heb me eerste velgen eer weer onder gehad en die hebben hetzelfde dus dat is t zoiezo niet.. maar na de rubbers weet ik het echt niet meer..

guido3877 0

18 jaar

Tja das een heel verhaal. Komt erop neer dat sommige mensen woorden afwegen, en anderen maar raak tikken. Hier werd nogal veel getikt, soms zinvol, soms minder zinvol. Dat laatste werd door revesch niet geapricieerd. Welnu, daar er naar hartelust getikt werd in deze topic waren een aantal lieden enigzins bevreesd dat mijnheer revesch weer in de aanval zou gaan. Dat is echter niet gebeurd. Vandaar: revesch woesch(weg, foetsie, afwezig of dergelijke termen).

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=Fries33]Banden / velgen nieuw. Tsja ben niet zo'n Yokohama liefhebber. Dan eventueel draagarmrubbers vervangen, schokbrekers nakijken en eventueel vervangen. Ruimte op je stuurhuis??? Is de auto ook verlaagd??
Zoals ik al aangaf, met deze brede velgen/banden komer er veel grotere krachten vrij die je normaal niet eens zouden opvallen. Heb het gehad met een 206, slapeloze nachten.

Of gewoon terug naar een paar leuke 14" LM met een paar sportieve bandjes.[/quote]
@CARS&MOTORS: De schokbrekers waren al aangegeven. Heb het verhaal nog even doorgelezen. Een kapotte veerpootlager heb ik nog niet gezien. Lijkt me haast sterk, maar sluit niks uit.

@Guido: Laat je auto even grondig checken op de volgende punten.
Draagarmrubbers, schokbrekers, ruimte stuurhuis, ruimte fuseekogels (stuurstangen), veerpootlager, heb je de goede centreer-ringen, heb je de goede wielbouten (vlak- of bolkonisch), hoogte of zijwaardse slag in je wiel/band.

Ik weet niet wat Paul allemaal nagekeken heeft, alles wat hij goed bevonden heeft kun je eventueel wegstrepen.

Veel succes

Fries33 0

18 jaar

[quote=sytze]Tja das een heel verhaal. Komt erop neer dat sommige mensen woorden afwegen, en anderen maar raak tikken. Hier werd nogal veel getikt, soms zinvol, soms minder zinvol. Dat laatste werd door revesch niet geapricieerd. Welnu, daar er naar hartelust getikt werd in deze topic waren een aantal lieden enigzins bevreesd dat mijnheer revesch weer in de aanval zou gaan. Dat is echter niet gebeurd. Vandaar: revesch woesch(weg, foetsie, afwezig of dergelijke termen).

Sytze[/quote]
revesch woesch........wat is dat voor gerecht?? Kun je dat eten?? Weer es wat anders dan kalkoen met kerst.

Fries33 0

18 jaar

bedankt allen, even kijken de rubbers worden nu vervangen, ook wordt er gekeken naar de centreer ringen, de bouten zijn goed, geen speling op het stuurhuis, fuseekogel en stuurkogel prima, geen speling op stuurstangen, en de schokbrekers worden zo nagekeken.. Maar iedereen heeft het steeds over terug gaan naar andere velgen echter dit lijkt me geen optie want heb velgen erop gehad waar ik eerder geen problemen mee had en die hebben hetzelfde. Ik weet dat bredere banden kunnen zoeken maar dit is geen zoeken, op sommige momenten als ik het stuur los lat gooit hij me zowat van de weg en dan over de et waarde dan zouden ze beide kanten op moeten slingeren lijkt mij..

guido3877 0

18 jaar

ff graven in het geheugen....zelfde al eens gehad met een vento diesel, daar kwam na veel zoek en sleutelwerk het differentieel uit!
zodra men maar iets gas gaf, trok die auto je zowat de middenstreep over, liet je de gas weer los reed ie weer rechtuit.

probeer eerst die draagarm rubbers maar eens...die liggen er tenslotte toch uit dus dat moet zowiezo.. doet ie het dan nog...kun je het differentieel ook verdenken.

als alles goed is aan deze auto, nergens speling meer vertoont....perfect uitgelijnd is...en recht afgesleten banden heeft...blijft der in mijn ogen niks anders over dan het differtieel.

arie549 0
badge

18 jaar

wat is het differtieel?? en de banden zijn wel wat schuin versleten maar heb ook nieuwe banden op gehad en zelfden probleem

guido3877 0

18 jaar

en bij mij is het juist andersom met gas geven redelijk ok op de weg.. laat ik het gas los dan wijkt hij naar links..

guido3877 0

18 jaar

hey waar is de 3de pagina gebleven?? wie kan me vertellen wat het differentieel is?
Rubbers zijn vervangen en hij schud nu aanzienelijk minder heen en weer en ligt wat fijner op het wegdek. Ook het trekken is voor mijn gevoel wat minder echter dit kan ik pas bepalen als ik morgen weer op de snelweg rijd, daar was het namelijk het ergst.
Ik heb nog een vraag, Kwam er net achter dat als ik reed en mijn wielen in een wat dieper gelegen kuiltje of put vallen er een klap vandaan komt. Iemand een idee? misschien komt t gewoon door de platte banden? of toch de schokbrekers. Ook die maar eens vervangen zitten namelijk nog wel sportschokbrekers op.. Dus gewoon naar origineel d8 ik maar.. En een keer een maatje smallere band er op zetten zal toch wel iets schelen met sporing.

guido3877 0

18 jaar

Wat ik nog zat te bedenken: je stuur gaat als het goed is uit zichzelf in de stand staan dat de voorwielen recht staan. Als je achteras er nu niet recht onder zit, rijdt de auto dan ook in een bocht, terwijl de voorwielen recht staan. (beetje moeilijk uitleggen (zeker op dit tijdstip ;-) ) ) maar over de stand van de achteras en de invloed daarvan op het weggedrag heb ik nog niemand iets horen zeggen. Sjaak


o ja, het differentieel zorgt ervoor dat de voorwielen wel beide worden aangedreven maar verschillende toerentallen kunnen maken, das namelijk wel handig als je een bocht moet nemen.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

De reden waarom ik dit niet genoemd heb, Sjaak, ligt aan het feit dat de auteur in het begin schreef dat de auto reeds was uitgelijnd. Ik ben er misschien onterecht van uitgegaan dat de uitlijning GOED was gebeurd? Maar je hebt wel degelijk gelijk: een niet goed sporende achteras zorgt OOK voor beroerd rijden, maar versleten ophangingsrubbers dienen toch echt eerst vervangen te worden voordat je aan de achteras begint te sleutelen!

Guido, je zegt dat je sportschokbrekers onder de auto hebt zitten. Is jouw auto dan verlaagd (en wel MEER dan 30 mm)? Veren en dempers horen ook altijd bijelkaar. Bij een te grote verlaging MOET je sportschokbrekers monteren, bij standaard veren NOOIT. Het hangt alleen ff van de term SPORTSCHOKBREKERS af wat men ermee bedoelt.
In de pimp-wereld spreekt men al over sportschokdempers wanneer alleen de kleur al anders dan zwart is! Een sport schokdemper is gewoon een normale schokdemper die qua WERKING is aangepast aan een kortere veer, m.a.w. de zuigerstang is KORTER en de DEMPINGSKARAKTERESTIEK is stugger, alhoewel dit toch nog verschillend kan zijn tussen de INgaande slag en de UITgaande slag.
Een te korte demper gemonteerd bij standaard veren (en omgekeerd ook!) zorgt ervoor dat de demper eigenlijk continue moet werken in zijn uiterste bereik (bijna helemaal ingedrukt danwel bijna uitgetrokken. Dit zorgt voor extra c.q. snellere slijtage van de demper.

Goedkopere "sport"schokdempers bevatten nog olie, de duurdere bevatten gas. Waarom? Omdat dempers tijdens hun werking WARM worden en een demper die met gas is gevuld wordt MINDER SNEL warm dan eentje met olie.

Simpelweg stellen dat je "standaard" dempers moet monteren is wat al te gemakkelijk. Zitten er wel standaard veren onder jouw auto? Ik heb inmiddels begrepen dat jouw auto de nodige "modificaties" heeft ondergaan en dat voorspelt meestal niet veel goeds.
Test je schokdempers maar eens door er een keer of drie met kracht op een hoek van de auto te duwen en dan los te laten. Deint de auto dan MAXIMAAL ongeveer 1,5 keer na, dan kun je aannemen dat ze nog voldoende zijn. Deint de auto LANGER na, dan zijn ze versleten.

In jouw geval is het beter om uit te kijken naar een compleet nieuw setje veren en dempers met een verlaging van ca. 30 mm OF een set nieuwe ORIGINELE veren en dempers. Dit in combinatie met nieuwe ophangingsrubbers EN een goede uitlijning (en misschien wat smallere banden) zou je probleem wellicht kunnen oplossen.

Santa 0

18 jaar

@ GUIDO: Is je probleem inmiddels opgelost?? Laat even weten, ben wel nieuwsgierig wat nu de oorzaak was. Waren het de rubbers of .........

Fries33 0

18 jaar

sorry was druk met mijn werk.. Ik heb de rubbers inmiddels vervangen en het stuur trekt niet meer constant.. Wel is het zo dat met wat spoorvorming hij het wel wil doen, maar dat is idd de breedte van de band, Ga een maatje smaller proberen.

Ik heb er sport schokbrekers op zitten en de auto WAS verlaagd, nu zitten er veren onder van een diesel, Dit moest geen problemen geven is mij verteld. De auto is en wordt zo weer uitgelijnd bij bourgonje in zwolle, maar dat na het vervangen van een set originele brekers en veren. Verder heb ik veel advies gekregen van julie en ben dan ook dankbaar, denk dat ik idd als de banden, schokbrekers veren zijn vervangen en de auto nog eens uitgelijnd is, ik een stukje meer comfort heb..
??

guido3877 0

18 jaar

@fries33

Sytze zal met : 'revesch woesch' een franse-slag-sleutel bedoelen ( een stukje speciaal gereedschap )

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Ik vind dat dit topic dit jaar de gouden klapsleutel wint, met 127 antwoorden.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

en dat terwijl er nog "antwoorden" verdwenen zijn, dacht dat de teller vrijdagnacht al op de 130 stond :D

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Oke, dan gaat de prijs aan z`n neus voorbij .
Als we geen exacte telling hebben , gaat het niet door ( lijkt de 2e kamer wel )

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Met 1 verschil: het waarheids- EN directheidsgehalte ligt HIER vele malen hoger...!!

Santa 0

18 jaar

[quote=guido3877]sorry was druk met mijn werk.. Ik heb de rubbers inmiddels vervangen en ...
Ik heb er sport schokbrekers op zitten en de auto WAS verlaagd, nu zitten er veren onder van een diesel, Dit moest geen problemen geven is mij verteld.[/quote]
Guido, ik meende toch echt gelezen te hebben dat jij GEEN verstand van auto's had en nu schrijf jij dat jij ZELF de draagarmrubbers hebt vervangen...? Chappeau!!
Of heb je dat stiekem TOCH maar door Paul laten doen...??!

Voorts weet ik niet bij wie jij dat verstandige advies hebt ingewonnen, hoor, maar IK met al mijn simpelheid kan slechts concluderen dat een verlaagde auto (dus met sportschokdempers, zoals je zelf schreef) in combinatie met VEREN van een DIESELversie nooit goed kan zijn.........

Santa 0

18 jaar

2 verschillen! Hier zitten wel mensen die verstand van hun werk hebben.........en dat belangenloos delen met anderen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Sa is `t !

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

No sa en NET oars..!!

Santa 0

18 jaar

[quote=guido3877]sorry was druk met mijn werk.. Ik heb de rubbers inmiddels vervangen en het stuur trekt niet meer constant.. Wel is het zo dat met wat spoorvorming hij het wel wil doen, maar dat is idd de breedte van de band, Ga een maatje smaller proberen.

Ik heb er sport schokbrekers op zitten en de auto WAS verlaagd, nu zitten er veren onder van een diesel, Dit moest geen problemen geven is mij verteld. De auto is en wordt zo weer uitgelijnd bij bourgonje in zwolle, maar dat na het vervangen van een set originele brekers en veren. Verder heb ik veel advies gekregen van julie en ben dan ook dankbaar, denk dat ik idd als de banden, schokbrekers veren zijn vervangen en de auto nog eens uitgelijnd is, ik een stukje meer comfort heb..
??[/quote]
Wil je echt zekerheid, dan die sportschokbrekers op marktplaats zetten, paar Monroe's eronder, originele veren.
Weet niet 100% zeker maar volgens mij zijn de veren van een diesel (van jouw type auto) een stukje stugger dan van een benzineuitvoering. (Vast wel iemand hier die dat weet).

Als je dit hebt gedaan, met de nieuwe ophangrubbers die je hebt, de auto uit laten lijnen op je nieuwe 16"velgen.
Blijft hij dan nog zoekende, kun je eens andere banden overwegen (bijv. Dunlop Sp Sport 01) of gewoon de standaard maatvoering van de velgen/banden onder je auto.

Fijne Feestdagen.

Fries33 0

18 jaar

Leave Fries, du kinst best wol oannimme dat fjerren fan un diesel lykwols folle stugger binne dan dy fan in besine model. Derom drukke dy fjerren de snut ek folle mear omheug en doget er nead mer fan de spoaring...

Santa 0

18 jaar

[quote=Santa]Leave Fries, du kinst best wol oannimme dat fjerren fan un diesel lykwols folle stugger binne dan dy fan in besine model. Derom drukke dy fjerren de snut ek folle mear omheug en doget er nead mer fan de spoaring...[/quote]
Ik ging er wel van uit ja, maar wist het bij dit type Golf niet 100% zeker.

Maarre, vertaal jij het voor GUIDO of moet ik het doen, hahaha.
Lezen gaat me wel goed af maar schrijven een beetje. EN JA OOK IK BEN TOCH OOK EEN GEBOREN EN GETOGEN FRIES

Fries33 0

18 jaar

Als het fonetisch maar duidelijk is. Oftewel: hardoplezen en dan versta je jezelf!
Maar jij mag het wel vertalen, hoor......
Alleen geloof ik dat dat hier al eens is aangehaald.

Santa 0

18 jaar

of wel santa, dan komt ie wat meer terug in zijn oorspronkelijke stand, dus klopt de wieluitlijning beter.

hellbat 0
badge

18 jaar

Fledermäuschen von mir, du solst es doch etwas besser wissen, nicht?
Wasst du da sagst, sägt kein Holz, oder?
Dass ist nur ein bisschen hoffen dass es gut kommt......

Santa 0

18 jaar

Nein meinen freund, ich meine, dass wen die auto jetzt tiefer liegt mit dem "sportonterzats", es mit die dieselfedern wieder ein bischen höher steht, wadurch die optimale radstand wieder bekommen wird.

Und wan einen verstand hat von federn, bin ich es JAH.

Grússe aus Suden

hellbat 0
badge

18 jaar

Ja, aber DASS sind federn von FÜgel, NICHT von Fledermausen...!

Santa 0

18 jaar

@Santa wat doe naast automonteur, leraar FRYSK, duits????

Fries33 0

18 jaar

NEIN er ist ..........

Versteht auch federn

hellbat 0
badge

18 jaar

No, I can write as well in english, if you want me to.....

Santa 0

18 jaar

please do, it's much more comfortable

hellbat 0
badge

18 jaar

Op naar de 150 !

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

English, no problem

Fries33 0

18 jaar

JAH ikke

Hehehehehe

hellbat 0
badge

18 jaar

Tsja in het chinees wil ik ook wel wat zeggen, maar mijn toetsenbord werkt niet mee..................doe maar een nummer 42, sambal bij

Fries33 0

18 jaar

Dan proate we met doe tog over 'ne schoane waoge..??

Santa 0

18 jaar

Sambal........mmmmmmmmmmmmmm\

Santa 0

18 jaar

witte lijst?

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

liever nasi

Fries33 0

18 jaar

babi-pan-kat, Foe-jong-hond, allemaal ene pot nat

hellbat 0
badge

18 jaar

Foe jong hond....!
Maar dan WEL vers van de BUMPER!!!!!!

Santa 0

18 jaar

Hellbat, ken jij betere koks als Chinezen, hoe die een hond wel niet kunnen laten smaken, hahaha

Fries33 0

18 jaar

MMMMMMMMMM, roadkill

Fries33 0

18 jaar

Mag ik hier afhaken?
truste.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

truste hans

hellbat 0
badge

18 jaar

Ja ik ga ook, morgen om 0600 moet ik de hond uitlaten, teruste

Fries33 0

18 jaar

Doe net als Santa: neem een DRUGSHOND!!!

DIE redt zichzelf wel..........

[url=http://img72.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img72.imageshack.us/img72/3986/dr...[/img][/url]

Santa 0

18 jaar

Het probleem is nog niet opgelost😉😉

guido3877 0

6 jaar

Na 12 jaar en een hoop onzin op het forum nog geen oplossing?
Zullen we dit topic maar sluiten dan..?

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

is wel grappig Hans , groet Johan

Breedte van de band
De breedte van de band wordt weergegeven in mm (millimeters). In het bovenstaande voorbeeld is het getal 195 te zien. Dit betekend dat de band 195 mm breed is. De breedte van de band kan variëren van 125 mm t/m 335 mm. De breedte gaat altijd in stappen van 10 mm. Bandenmaten lopen daarvan van 125-135-145-155-165-175-185-195-205-215-225-235, etc. Bij de gemiddelde middenklasser in Nederland is de bandbreedte 205 mm breed.

Hoogte van de band
hoogte autobandIn de bandenmaat is het getal wat na de breedte van de band komt (2de gedeelte) de hoogte van de band welke een percentage is van de breedte van de band. In het voorbeeld hierboven is dat getal 55. Dit betekend dat de hoogte van de band 55% van de breedte van de band is welke in dit voorbeeld 195 mm is. Uitrekenen kan eenvoudig door de breedte van de band (195) te vermenigvuldigen met 0,55. Je komt dan uit op 107,25 mm

Bandtype
radiaalbandHet bandtype is in bijna alle gevallen met de letter R aangeduid. R staat voor Radiaal. Radiaal vertelt hoe de vervaardiging van de band tot stand is gekomen. Bij een Radiale band zijn stalen koordlagen loodrecht op de draairichting aangebracht, dus in de breedte van de band. Hierdoor is de band erg soepel en behoudt het contact met het wegdek in bochten. De tegenhanger van de Radiaalband is de Diagonaalband. Bij de Diagonaalband zijn de koordlagen diagonaal over de band heen geplaatst.

Velgmaat
bandenmaat velgDe velgmaat is de maat van de velg waar de band precies omheen past. Dit is de binnenmaat van de autoband en de buitenmaat van de velg. De velgmaat wordt bijna altijd aangeduid in inches. De maateenheid ‘Inches’ worden veel in Engelstalig landen gebruikt en wordt aangeduid met het symbool ” wat wij zien als een aanhalingsteken. Een inch is gelijk aan 2,54 cm.

Kleinere auto hebben vaker een kleinere velgmaat dan grotere auto’s. Om een grotere velg passen bredere banden welke nodig zijn voor een betere wegligging en kunnen tevens een hoger gewicht aan. Tegenwoordig worden auto’s steeds vaker met grotere velgen uitgerust (15″ / 16″ / 17 “) omdat dit niet alleen mooier en sportiever staat maar ook omdat de banden gangbaarder zijn wat ze weer goedkoper maakt. Vroeger reden er veel auto’s rond met 13 inch en 14 inch. Tegenwoordig is dat 15 inch, 16 inch 17 inch.

Draagvermogen
code draagvermogenHet draagvermogen van een autoband wordt in een code weergegeven. Deze code bestaat uit 2 cijfers. In ons voorbeeld staat hier 87. Volgens het tabel staat de code 87 voor 545 KG. Dit betekend dat deze band een gewicht van 545 KG kan dragen zonder het te begeven. Voor een gemiddelde personenauto is dit voldoende. Voor een bestelbusje zou dit te weinig zijn. Ook al zou de voorbeeldband om de velg van een bestelbusje passen is de band niet geschikt voor de toepassing. In het onderstaande tabel zie je de codes welke corresponderen met het gewicht in KG.

Code KG Code KG Code KG Code KG Code KG
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Alexks 0

6 jaar

Kan dit eigenlijk naar de moppenafdeling?

Ja hoor....ik kan het zo verplaatsen, maar eigenlijk snap ik niet wat [b]Alexks[/b] met deze bijdrage bedoeld...na 12 jaar

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Dat bedoel ik dus ook, heeft hij n Enigma gevonden soms?

Alle ophangingen , rubbers en aanverwante onderdelen VERNIEUWEN voor NIEUW , waarom veren van een diesel eronder ( 2e handse ? ) en geen nwe voor Benzine wagen .. schokbrekers vernieuwen , die centreer ringen eraf halen , de juiste bouten op de wielen ophanging rubbers van motor vernieuwen, kijk iop RDW of deze wagen ooit een zware aanrijding heeft gehad ? kijk of je een stel stalen velgen/banden kunt bemachtigen ( mss even te leen) en bekijk dan de ligging en rijden van de auto . Denk dat je dan beter beslagen ten ijs komt

Succes Alex

Alexks 0

6 jaar

Omdat ik vreemd vind dat schrijft dat er nog steeds geen oplossing is voor zijn auto probleem ???

Alexks,

Gepubliceerd door guido3877 @ 04/04/2018, 01:03
Het probleem is nog niet opgelost😉😉

Alexks 0

6 jaar

Het gaat hier om een auto van 26 jaar oud en een topic van 12 jaar oud.....
Ik denk dat deze auto allang op de sloop ligt, dus heeft het geen zin om hier nog op te reageren.
Tevens zie ik namen van forumleden die ook allang niet meer actief deelnemen.

Wat mij betreft: topic gesloten.

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Het langste ooit lol

Problemcar ,

Waarom word deze topic zolang 12 jaar vast gezet?

Alex

Alexks 0

6 jaar

In principe wordt een topic niet verwijderd tenzij anders of op verzoek van de TS.

helaas is de evt. oplossing niet vermeld.
Derhalve is de info dat is gegeven nog altijd bruikbaar voor evt. gelijke problemen.

Account beheer
Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.